ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Kazuma 500 skrivet 6 januari 2010 kl. 14:31:06
-
Hej!
Kan någon instruera mej hur man ser så man får kamdrevet/kedjan rätt?
Det är en Kazuma 500 -08
-
Är detta spännskruven? Verkade inte släppa när jag skruvade ut den
-
Hej.
Ta ut stiftet och ta loss ventilkåporna.
Sätt ner en smal mejsel i tändstiftshålet o dra sakta runt tills kolven står i absolut topp.
Dra runt ett par varv så ser du skillnaden, på väg upp skall insugsventilen vara öppen och på väg att stänga, när kolven då är i topp har du övre dödläge och vet att den är i tändläge. Båda ventilerna ska vara stängda.
Om du drar vidare då så ska INTE avgasventilen öppna, gör den det är du ett halvt tändvarv fel. Dra runt ett varv till.
På svänghjulet sitter det märkningar också, dessa skall då stå rätt mot en märkning i blocket.
Sen har du förhoppningsvis ett kamdrev med en märkning på, ett sträck eller en prick. Den ska då peka på en motsvarande prick i toppen.
Om den inte gör det så justerar du den rätt.
Det viktigaste är att du drar runt för hand och inte med elstarten, TESTA före så den inte står i ett läge att ventilen slår i kolven, då böjer du den.
Spännskruven, det är den du har lossat på men du måste skruva bort den helt, dvs dom två mindre skruvarna så du får loss hela.
Innanför sitter det en spärr som måste tryckas in.
Låt skruven vara borta som du har skruvat bort nu, tryck in stiftet, montera tillbaka o SEN dit med skruven bakpå.
Hoppas du förstår hur jag menar med detta ovan :)
/Benny
-
Jag är mållös! ()p Tusen tack för en bra instruktion! Jag har givit mej fan på att klara detta själv ;)
Men vilken är insugsventilen? Avgasventilen/erna är dom som är framåt mot avgasröret antar jag?
Ska dom 2 bakre ventilerna stå i våg? Det gör det inte på min,den högra står lite högre :hmmm:
Jag är inte så beläst på detta som du ser..men jag tar det lugnt och försiktigt..
-
Hej :)
Insugsventil mot förgasaren, avgasventil mot avgasröret.
Med "bakre ventiler" menar du avgasventiler?
Ventilerna ska stå i våg, gör dom inte det får du justera dom när du är klar.
Om en avgasventil inte stänger helt bränner du den så kolla så den gör det.
Hur man gör kan du fråga om när du fått kamdrevet på plats :)
/Benny
-
()p
-
Nu är svänghjulskåpan oxå av,och jag har vridit upp kolven i topp.
-
Det är svårt att beskriva detta känner jag :)
Går inte motorn alls eller varför vill du ändra kammen?
Ring mig i morgon istället, 0171-46 70 00, så tar vi det per telefon.
MVH / Benny
-
Tjena!
Ok, det gör detta enklare :)
Du kan testa att ändra den ett kugg fram eller bak o se hur den beter sig, och i detta fall behöver du inte bry dig om hur den står, bara ändra ett hack på kamdrevet.
Dra runt den ett par varv för hand efteråt bara så den inte tar i kolven:)
/Benny
-
Sedär ja!
Jag borde skrivit detta från början :-\
Då får man prova sig fram då.. först prova att dra för hand,sedan provstarta.
Tack ännu en gång!
-
Såja! Nu va d skillnad! Den startade hyffsat lätt,med tanke på att den stått sen oktober och det är minus 15 i garaget.. Den går som en klocka nu ()p
Tack för hjälpen Benny!
-
Kalasbra! :)
MVH / benny