ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: goranP skrivet 6 januari 2010 kl. 13:06:17
-
Gjorde i dag ett försök att starta "hjulingen" den var seg och ville inte starta, startmotorn verkade
inte orka dra runt motorn (naturligtvis fulladdat batteri) så jag drog av sitsen för att göra lite
mätningar.
Det visade sig att startmotorn i vissa lägen drog enormt med ström det var nere i 4-5 volt för att
vid bättre tillfällen gå upp till ca 8,5 volt 12 volt blev det aldrig och självklart blev det ingen
riktig snurr på motorn heller.
Startmotorn är ganska ny (har fått ny på garantin) så den borde vara utan fel, det konstiga är att
startmotorn jag fick utbytt uppvisade samma tendenser.
Jag gjorde ett försök att bygla över startrelä måste dock avbryta snabbt visserligen snurrade
startmotorn lite grann men där var det frågan om ampere, tången jag byglade med fastnade nästan.
Min teori är att startmotorn helt enkelt inte orkar med sitt jobb när hjulingens motor kommer i icke
kompläge steg spänningen till 8-9 volt för att sjunka till 4-5 volt när den skulle övervinna kompläget.
Är det någon annan som har någon teori vad felet kan vara?
-
Hade samma problem för ett tag sedan..öppnade startmotorn och såg att fjäder som håller ner kolen (i ett av fyra) hade gått av.. kolla upp att alla fjädrarna spänner ner kolerna ordentlig..
/TeSe
-
Hade samma problem för ett tag sedan..öppnade startmotorn och såg att fjäder som håller ner kolen (i ett av fyra) hade gått av.. kolla upp att alla fjädrarna spänner ner kolerna ordentlig..
/TeSe
Ja du har nog helt rätt på den punkten, jag provade senare att starta "hjulingen" då var det inga problem jag såg även på voltmeter som jag anslutit att det gick fram 12 volt till startmotorn,det är troligen en fjäder som du säger som vid vissa tillfällen orsakar rena kortslutningen, men det verkar vara ett fel som följer med dom flesta startmotorer, det var samma skit med den som jag fick utbytt på garantin.
Det är allt för kallt nu för att jag skall meka med "hjulingen" i ett kallgarage så det får vänta lite, visserligen har jag ännu garanti kvar men det verkar meningslöst att ännu en gång byta startmotor som är behäftad med samma fel
-
Min startmotor har skrikigt när det är kallt ute, både förra vintern o denna kyliga vinter. Förra, när den visade sig skrika första gångerna så öppnade jag startmotorn med hittade inga fel. Innan ihopmonteringen fettade jag in dom rörliga delarna så som jag Antog att det skulle göra nytta. Alla skrik upphörde men nu har dom uppstått igen, jag har oxå ett kallgarage som idag visar -21 o jag tänker inte alls ens Bry mig om skrikiga startmotorer på flera dagar!
Sist jag testade o starta CFen så var den jätte seg o nästan inte orkade alls, den har stått i ca 3v utan att blivit körd. Just det där med skriket som uppstår, så upphör det när motorn blivit varm....Precis som att nåt skulle gå föör segt för att vara alert nog för att kunna jobba till 100%
//Janne
-
jag har samma problem med min, vi har haft typ -30 i flera dagar nu och i går kväll skulle jag köra in bettan i värmen för lite kulmek och underhåll.
Men det gick jag bet på alltså, orginal batteri va tamefan helt dött fast jag bara haft min hoj i några månader. Hämta ett 65 A bilbatteri som jag kabla med.
Exakt lika död den gick typ ett kvarts varv sen slår statrelät ifrån hela tiden fast det finns ström.
Bara för att utesluta dålig ström hämta jag ut min feta starthjälp som get typ 400A vid starthjälp.
Tror ni det vart bättre? Nä startreläet slammrar som en jävla kollebri!
Så har jag ett defekt startrelä? för lastar man på så mycket ström som jag gjorde så ska skiten starta liksom jag drar igång lastbilar med den här starthjälpen :S
Så då borde den lilla startmotorn fått fnatt men den gick typ iallafall bara kvarts varv innan startreläet slår ifrån.
Så adam bertil vad göra? (lite repmånadsskämt) :D
-
jag har samma problem med min, vi har haft typ -30 i flera dagar nu och i går kväll skulle jag köra in bettan i värmen för lite kulmek och underhåll.
Men det gick jag bet på alltså, orginal batteri va tamefan helt dött fast jag bara haft min hoj i några månader. Hämta ett 65 A bilbatteri som jag kabla med.
Exakt lika död den gick typ ett kvarts varv sen slår statrelät ifrån hela tiden fast det finns ström.
Bara för att utesluta dålig ström hämta jag ut min feta starthjälp som get typ 400A vid starthjälp.
Tror ni det vart bättre? Nä startreläet slammrar som en jävla kollebri!
Så har jag ett defekt startrelä? för lastar man på så mycket ström som jag gjorde så ska skiten starta liksom jag drar igång lastbilar med den här starthjälpen :S
Så då borde den lilla startmotorn fått fnatt men den gick typ iallafall bara kvarts varv innan startreläet slår ifrån.
Så adam bertil vad göra? (lite repmånadsskämt) :D
Har haft exakt samma syndrom i lördags. Den ska in på reparation fortast möjligt.
-
jag har samma problem med min, vi har haft typ -30 i flera dagar nu och i går kväll skulle jag köra in bettan i värmen för lite kulmek och underhåll.
Men det gick jag bet på alltså, orginal batteri va tamefan helt dött fast jag bara haft min hoj i några månader. Hämta ett 65 A bilbatteri som jag kabla med.
Exakt lika död den gick typ ett kvarts varv sen slår statrelät ifrån hela tiden fast det finns ström.
Bara för att utesluta dålig ström hämta jag ut min feta starthjälp som get typ 400A vid starthjälp.
Tror ni det vart bättre? Nä startreläet slammrar som en jävla kollebri!
Så har jag ett defekt startrelä? för lastar man på så mycket ström som jag gjorde så ska skiten starta liksom jag drar igång lastbilar med den här starthjälpen :S
Så då borde den lilla startmotorn fått fnatt men den gick typ iallafall bara kvarts varv innan startreläet slår ifrån.
Så adam bertil vad göra? (lite repmånadsskämt) :D
Samma sak med min cf förut. Testade med en stor starthjälp men hjälpte inte. Visade sig att ett av kolen i startmotorn hängt sig
-
Ja det mest troliga Måste vara taskig kontakt nånstans. Antingen kolen, jorden till chassiet eller + matningen till startmotorn. Menar, det finns ju inge annat som Kan vara fel?
Testa o bygla "startsolenoiden". Det är den stora grejen under sadeln som har röda skydd för skruvpolerna, finns även en reservsäkring där oxå. Den får signalen från ett av dom små reläerna som alla ser lika dana ut, ett sånt gav upp på min en gång. Det hoppade igång efter att jag bökat lite med det.
//Janne
Ps. Jag fixade en film på skriket som Min CF håller på med när det är kallt ute. Ni kan lyssna själva! http://tinypic.com/usermedia.php?uo=f%2BydX/AT8aVIvMFxLxEqgoh4l5k2TGxc (http://tinypic.com/usermedia.php?uo=f%2BydX/AT8aVIvMFxLxEqgoh4l5k2TGxc) .Ds
-
Ja det mest troliga Måste vara taskig kontakt nånstans. Antingen kolen, jorden till chassiet eller + matningen till startmotorn. Menar, det finns ju inge annat som Kan vara fel?
Testa o bygla "startsolenoiden". Det är den stora grejen under sadeln som har röda skydd för skruvpolerna, finns även en reservsäkring där oxå. Den får signalen från ett av dom små reläerna som alla ser lika dana ut, ett sånt gav upp på min en gång. Det hoppade igång efter att jag bökat lite med det.
//Janne
Ps. Jag fixade en film på skriket som Min CF håller på med när det är kallt ute. Ni kan lyssna själva! http://tinypic.com/usermedia.php?uo=f%2BydX/AT8aVIvMFxLxEqgoh4l5k2TGxc (http://tinypic.com/usermedia.php?uo=f%2BydX/AT8aVIvMFxLxEqgoh4l5k2TGxc) .Ds
Jag byglade startsoilnojden med en kraftig plattång jag fick rycka bort den annars hade den fastnat för gott där, några timmar senare provade jag att starta hjulingen på normala viset funkade utan problem det måste vara något "skit" med startmotorn kopplar jag bort den går solinojden hur bra som helst,men det finns nog gränser hur många kortslutningar den klarar av också.
Bara det blir varmare ska jag plocka bort startmotorn och köra den i "bänk" med ett rejält batteri och amperemeter då borde felet visa sig