ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: SugBritt skrivet 5 januari 2010 kl. 16:26:44
-
Jag har fått hjälp att bygga ett nytt helsystem på min hjuling, nu sitter det ett fetare ända från cylindern :)
Innan så är den ju bestyckad med ett 160 på högfart, en bricka till nålen på kanske 2mm, sen är blandskruven ökad från ca 1,3/4 till strax över 2varv.
När jag gasade hem hjulingen efter att systemet blev monterat så gasade jag upp till typ 85kmh o den drog så fint så :headbang:
Det jag funderar över är ju dels var det ca 10- ute, choken gav absolut Ingen skillnad, den har annars nästan kvävts när jag gett choke vid körning men nu hände inget alls. När jag ställde in hjulingen i garaget så såg jag att kröken var ganska röd.
Den går skitbra, verkar fått ett Riktigt bra vrid från botten o den bara drar till max utan att tveka. Hur skulle ni bestyckat? Det är ju en redig procedur o kolla stiftet efter varje testrepa iom att det inte sitter så smidigt till. Luftburken är orörd så när som på snorkeln, den är borttagen.
Det jag oxå märkt efter bygget är att jag skulle vilja att den chokade Mer. Innan så räckte det med typ halv choke o den hoppade igång, mer så ökade varvet. Idag så behövs Max + att varvet är precis så att den kan starta (1000rpm kall). Kan man ändra choken så den får mer soppa vid fullt utdragen?
Nån som kan ge lite enkla grundtips gällande bestyckningen, tex lågfartsmunstycketsstorlek? Vad ska jag göra med brickan på nålen? Kan jag ändra så att choken ger mer samt att den kan bli så att mer choke ökar varvtalet som den var innan?
Annars så kan jag Varmt rekomendera att byta system, den låter dovare, går bättre o blir otroligt rapp från stillastående :D
//Janne
-
Hur grovt är röret nu och vad använder du för ljuddämpare ???
-
Jag är lite osäker på det men har för mig att orginal var typ 28inv o det jag har nu är typ 40inv . Det Kan ev vara så att en större del av systemet är i rostfritt oxå. Sen blev det en liten specialare på röret...
Ni vet kanske vart skarven är mellan främre/bakre är? Han som gjort jobbet är typ en "chefsmekaniker" på Avesta järnverk o han är Född med Mig-Tig-Mag-Pinn;svets i näven. Det han gör är så Sjukt Snyggt så .....vet inte vad! Han byggde även en liten "fördämpare" där skarven ska vara, detta för att Biltemadämparen (den rostfria) brölade fööör mkt. Nu blev det riktigt riktigt bra med ljudnivån. Jag gillar inte höga db utan det ska låta dovt o mullrigt!
Ska försöka ta en bild olägga upp här sen, just nu är jag i Nyköping o väntar på att vi ska starta upp den nya Svenska Atv Föreningen. Kl.9.00 i morrn ska vi skapa Historia o till slut en Lag ändring, det är iaf Målet!
-
lite ot men den föreningen vill jag med vara med i ()p
-
lite ot men den föreningen vill jag med vara med i ()p
Jag är som sagt med i styrelsen av den nya föreningen. Maila mig på Stalehammar.Janne@Gmail.Com så ska jag lägga till dig så fort hemsidan kommer upp samt att vi har hunnit med o reda ut allt från uppstarten den 6;e
Klart du ska bli medlem, kul!
//Janne
-
Super super. har skickat ett mail till dig nu. Tummen upp för er som startat denna förening. ()p
-
BILDER! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
-
Ska fixa det :)
-
Varför bygger du eget system? Är det bara för att du tycker det är kul? Finns det inte några att köpa?
-
vart fick du tag på rostfritt och hur gick det att svetsa i? måste nog bygga om mitt med då det brinner sönder hela tiden men det får nog bli exakt som orginalet men annan kvalitet för att slippa byta munstycken och laborera hela tiden. Lite ot men mitt avgassystem ser sotigt ut?!?!?! är det för att det varit läckage ett par ggr eller är det bränsleblandningen som ligger fel?
-
Varför bygger du eget system? Är det bara för att du tycker det är kul? Finns det inte några att köpa?
Jag har bara sett en typ Halvsats till Goes 520 kort modell o det kostade nästan 4tusen! Anledningen till att jag byter är att jag tycker det är på Tok för mkt motorljud med orginalsystemet. Efter bytet är det alldeles tyst framtill på hjulingen, hoppas på lite skönare förarmiljö med det nya.
Avesta har ett järnverk som tillverkar rostfritt hela dagarna så att få tag på rostfria böjar o rör är det minsta bekymret, det svåra är ju att få nån att lägga ner tiden att hjälpa till. Jag har bla 1 vän som kan precis Allt som har med konstruktioner, svetsar, el, rörmokeri, ja u name it! Han hjälpte mig nu när han fick tid över efter ha byggt ett garage lika stort som min kåk! Nu när han gjort mitt system tänkte han montera tbx turbon på sin Renegade igen.....Fast först skulle han ev hjälpa mig att bygga om plogfästet, jag vill ha ett frontmonterat fäste så man slipper ligga under hjulingen o tröka.
Själv vet jag bara Hur man gör ;)
//Janne