ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skyddsutrustning => Ämnet startat av: masken_99 skrivet 5 januari 2010 kl. 00:03:42
-
Nån här som kör med sådan typ av hjälm?? E det jobbigt att köra med en sån uppfälld en längre tid??
Mvh anders
-
fungerar bra, men kom ihåg att få modeller är godkända när dom är uppfällda, bmw-s system hjälm(den polisen använder) är godkänd som öppen, och därmed godkänd att använda med "öppen haka", visst fungerar dom bra men vid högre farter så kommer man inte ifrån att dom har mera vindbrus än motsvarande intergral.
-
Jag hade en Airoh Mathisse, som man kunde vika upp. På sommaren var det det skönaste man kunde ha, den var fantastisk. Den va jävligt skön och när det var varmt så kunde man bara vika upp den. Det var skitbra när man stog still mycket t.ex. inne i stan. Och laglig är den nog, annars hade nog inte Airoh gjort den. Satsa på en!
-
Nää men nu missförstod du mig, visst faan är den säkert godkänd som hjälm men bara när den är stängd, det är få hjälmar som är godkända att brukas/köras med fronten uppfälld.
ska den vara godkänd för det så måste den testas på ett annat sätt eftersom den då ska klassas som öppen/jet.
-
Fanns ingen varning på min flip-hjälm (AGV Longway) att man inte får köra med den öppen, alltså måste den vara godkänd då.
-
klart dom är godkända, varför ska man annars kunna öppna dom. :hmmm:
-
Oavsett vad du köper för typ av hjälm så lönar det sig att köpa kvalitet. Komforten är mycket bättre i dyrare hjälmar.Och ljudnivån. Jag använder själv en Shuberth C2. Rekomenderas varmt. Men billig är den inte. Jag tror jag betalade 4200:- för min.
-
Fanns ingen varning på min flip-hjälm (AGV Longway) att man inte får köra med den öppen, alltså måste den vara godkänd då.
tyvärr agv longway är inte godkänd att färdas öppen med, det är fortfarande en öppningsbar intergralhjälm och inget annat.oavsett varnings text.
men för all del gör som ni vill men om det är böterna ni vill slippa så är dom de samma som att åka utan hjälm.
och är det skyddet ni vill ha så slå igen korvätarmojengen när ni kör och öppna den när ni vill äta, röka eller bara prata.
nåväl jag säger over änd aout! och tackar för min tid här och drar mot nya intressen...
-
tyvärr agv longway är inte godkänd att färdas öppen med, det är fortfarande en öppningsbar intergralhjälm och inget annat.oavsett varnings text.
Har du en källa på det?
-
Kör terrängreggad så slipper ni bry er om hjälmar ;D , man kan ha en potta med fogskum i på skallen om man vill. ;)
Till min "point": Tror inte snuten inspekterar era hjälmar om de stannar er.... de har knappast ett register över godkända hjälmar, har du tappat den i backen så är den inte godkänd heller... (hörsägen)
-
På tal om hörsägen...
Det har sagts till mig att det är vid eventuell olycka som dessa saker kan spela in för framtida ersättningar från försäkringsbolag, vid tex invaliditet osv.
Det fanns tydligen även åsikter gällande övrig klädsel, tex med CE-godkända kroppsskydd osv.
...trots att det ju inte är olagligt att åka i jeans och t-shirt.
Men som sagt, utan direkt källa.
-
det förstås... om det är frågan om en olycka i trafik så är det nog en annan grej.....
-
Frågan är inte om det är godkänt eller inte att köra med hjälmen öppen? Du bör inte göra det! Mister en stor del av hjälmens skydd och de flesta hjälmar med flip up står det faktiskt att de inte ska köras med i öppfällt läge. Tänk på säkerheten. Gör som ni vill tycker jag, det är era skallar ()p
-
Kör terrängreggad så slipper ni bry er om hjälmar ;D , man kan ha en potta med fogskum i på skallen om man vill. ;)
Till min "point": Tror inte snuten inspekterar era hjälmar om de stannar er.... de har knappast ett register över godkända hjälmar, har du tappat den i backen så är den inte godkänd heller... (hörsägen)
behöver man inte ha hjälm om man kör terrängreggat?
Någon som vet till 100% vad som gäller för dom olika reggningarna?
-
Kör terrängreggad så slipper ni bry er om hjälmar ;D , man kan ha en potta med fogskum i på skallen om man vill. ;)
Till min "point": Tror inte snuten inspekterar era hjälmar om de stannar er.... de har knappast ett register över godkända hjälmar, har du tappat den i backen så är den inte godkänd heller... (hörsägen)
behöver man inte ha hjälm om man kör terrängreggat?
Någon som vet till 100% vad som gäller för dom olika reggningarna?
MC reggat : hjälmkrav
Terrängreggat: inget hjälmkrav, bara en rekomendation, man behöver ju inte ha hjälm på traktor, snöskoter,eller älgdragare m.m.
-
Kör terrängreggad så slipper ni bry er om hjälmar ;D , man kan ha en potta med fogskum i på skallen om man vill. ;)
Till min "point": Tror inte snuten inspekterar era hjälmar om de stannar er.... de har knappast ett register över godkända hjälmar, har du tappat den i backen så är den inte godkänd heller... (hörsägen)
behöver man inte ha hjälm om man kör terrängreggat?
Någon som vet till 100% vad som gäller för dom olika reggningarna?
MC reggat : hjälmkrav
Terrängreggat: inget hjälmkrav, bara en rekomendation, man behöver ju inte ha hjälm på traktor, snöskoter,eller älgdragare m.m.
ok nice bra att veta =)
-
Frågan är: Vill man köra utan hjälm även om det är terrängreggat? Tycker det låter som en dum idé
-
det är ju ens eget huvud hjälmen är till för att skydda. sen är det upp till var och än om den ska ligga hemma eller sitta på huvudet ;)
-
Hörde att suspensoaren användes för första gången i hockey 1874.
Den första hjälmen användes 1974.
Det tog alltså bara 100 år för hockeyfolket att inse att huvudet också kan vara viktigt...
-
Ska det ta 100 år innan vi börjar använda susp på atv/quad:er då också? :D
-
Oavsett vad du köper för typ av hjälm så lönar det sig att köpa kvalitet. Komforten är mycket bättre i dyrare hjälmar.Och ljudnivån. Jag använder själv en Shuberth C2. Rekomenderas varmt. Men billig är den inte. Jag tror jag betalade 4200:- för min.
Myt! I test kom Biltemas hjälm bättre i resultat än mångdubbelt dyrare. (Kommer ej ihåg var testet var)
Har för övrigt inga problem med komfort i billig och godkänd Biltema-kruka.
-
Om jag tar hjulingen ut till traktorn till sommarn så lovar jag att inte använda hjälm! ;D
-
många moralkärringar här :D jag sa inte att jag skulle köra utan att det va bra att veta vad som gäller. Enda gången jag kör utan hjälm är när jag plogar.Annas har jag alltid hjälm på mej för det drar så förbannat annas om huvet, fattar inte dom som klarar av att köra utan måste ju bli skitkallt.
-
Att köra utan hjälm är inga problem, bara fram med björnmusen och skid brillorna så är man klar.
-
:-X
-
SAMMANFATTNING AV DEN LAGSTIFTNING SOM GÄLLER
INOM FORDONSFAMILJEN FYRHJULINGAR
ATV är ett fyrhjuligt arbetsredskap som lyder under maskindirektivet.
För detta arbetsredskap gäller:
• Ska vara registrerad.
• Får enbart användas yrkesmässigt. I jord – och skogsbruk, kraftbolag och liknande.
• Har inga begränsningar på motorstorlek och effekt.
• Får köras på B-körkort om detta är utfärdat före år 2000. I annat fall krävs förarbevis.
• Förutom yrkesmässig körning i skog och mark får ATV endast köras på enskild väg och
korsa allmän väg. Undantaget är kortast lämpliga sträcka mellan två arbetsplatser. Exempelvis
transport mellan olika åkrar eller till och från olika skiften i skogsbruket.
• Har inte hjälmtvång men rekommenderas starkt.
• Är inte besiktningspliktigt.
• Har registreringsskylten fram.
Länk till broschyr http://www.alf-fyrhjuling.se/documents/ALF-katalog_2010_low.pdf
-
:-X
-
ja 100%
-
()p
-
Oavsett vad du köper för typ av hjälm så lönar det sig att köpa kvalitet. Komforten är mycket bättre i dyrare hjälmar.Och ljudnivån. Jag använder själv en Shuberth C2. Rekomenderas varmt. Men billig är den inte. Jag tror jag betalade 4200:- för min.
Myt! I test kom Biltemas hjälm bättre i resultat än mångdubbelt dyrare. (Kommer ej ihåg var testet var)
Har för övrigt inga problem med komfort i billig och godkänd Biltema-kruka.
Grattis! Kul för dig att din billiga hjälm funkar bra för dig. Det viktigaste när man väljer hjälm är att den passar till just ditt huvud. Inte vilket märke det är på hjälmen. Själv köper jag gärna hjälm på Biltema om den skulle motsvara mina krav. Tester är väl en bra vägledning men jag upplever i alla fall en enorm skillnad på Shuberth jämfört med exempelvis Nolan hjälmen jag hade tidigare. Speciellt ljudkomforten. Ljudisoleringen har ju mindre betydelse om man kör en Atv i terräng. Men passformen är viktig om man ska ha hjälmen på sig hela dagen.
-
Grattis! Kul för dig att din billiga hjälm funkar bra för dig. Det viktigaste när man väljer hjälm är att den passar till just ditt huvud.
Absolut, jag skrev bara myt pga snacket om att en dyrare hjälm är bättre än en billigare rakt av.
-
Delvis åter till ämnet... öppningsbar hjälm.
Jag har en sådan men åker aldrig uppfällt på landsväg, för det blir ett rätt bra vindfång det där, så den delen av frågan spelar mig mindre roll.
Däremot kräver min hjälm hörselskydd.
Det viner och visslar, gnisslar och dånar och när man sen stannar och fäller upp så kommer folk och börjar prata... och man hör INGET, antingen pga att man blivit döv av hjälmens oväsen eller för att man varit förutseende att plugga in EAR:s.
Så till denna säsong skall en riktig öppningsbar hjälm införskaffas med invändigt solvisir som krav.
Shoei är erkänt bra, BMW:s likaså samt självklart då Schuberth!
Någon här med erfarenhet av dessa?
Jag skall använda den timvis i landsvägsfart (och kanske liiiite däröver) så komfort, ljud och aerodynamik är det viktigaste.
Utseende, pris och diverse leksaksgrejer som bluetooth och intercom är oviktigt.
Varje märke har dessutom flera modeller... vad skiljer?
-
Någon som vet nåt om denna hjälmen?
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=6411171
-
Till Hydro.
BMW's system 6 har jag en kompis som kör med, han har haft fler hjälmar än jag haft kalsonger (typ).
Vi snackade härom dagen om hjälmar och när system 6 kom på tal så hoppade han upp och ner av upphetsning.
Så har man fem lappar över till en hjälm så var system 6 det enda som dög enligt honom.
(ingen egen erfarenhet således men dock lite input i ämnet)
-
Den har jag inte ens provat i butik, än... men tanken är att även den skall testas!
Den har inbyggt solvisir, det har inte Shoei tex...
Schuberth har det, men tyckte inte de hade en passform som dög till min vattenskalle.
Men 5?
Jag har aldrig sett System6 för under 6...
-
Eftersom den ligger utanför vad jag vill betala så gick jag på vad min kompis sa utan att kolla upp det, sorry för det.
Men google gav mig det här http://www.bikestop.se/hjalm-system-p-409.html?osCsid=0c17fcb451b6f1af6131847063a8ab35
Under sex tusen :djump:
-
Denna snabb surf till England gav mig ett pris på ca: 4500:- inkl frakt.
http://www.bmwpartshop.co.uk/product/System_6_Helmet_-_Night_black_72607719002
Men då kanske du vill prova ut storlek först så det inte blir fel..
EDIT: Glömde kolla om det var inkl skatt. Kanske var för bra för att vara sant ändå.. Sorry. Om det är inkl skatt så blir priset med dagens pundkurs: 4370:- Kan vara värt att kolla upp i alla fall.
-
Jag provkörde aldrig nån hjälm eftersom jag ju åker helt utan ruta, och det är ruta och liknande som oftast ger oljud och turbulens osv.
Tvåhjulingar har ofta ruta, men jag har som sagt inte det så kände att provkörning inte skulle behövas.
BMW:s System6 provades men den passade inte alls min skalle, sen är bogvisiret fyrlänkat vilket gör att den fälls både uppåt och bakåt, i uppfällt läge bygger det alltså minimalt.
Detta ses nog som en fördel av de flesta, men jag tyckte det var krångligt att få grepp om det när man sen skulle fälla ner.
Många av detaljer är annars lika emellan Schuberth C3 och System6, men valet föll alltså på en C3:a och jag är nöjd hitintills!
Schuberth tillverkar båda, men det är olika passform på de och en hel del övriga olikheter också!
Några långrundor har det ju dock knappast varit tal om pga årstid osv.
Till våren får den dock bekänna färg lite mer!
Vissa påstår att C3:an har alldeles för kraftig ventilation, men det har inte stört mig, än i alla fall.
Luftintagen saknar dessutom nät, så risken för att insekter skall kunna komma på besök finns alltså, men än så länge har inte heller det varit ett problem.
-
Min C3:a har testats i över 1000 mil i år och utan ruta är den mycket skön, men med ruta (som jag har på ena tvåhjulingen) blir det en hel del turbulens oavsett rutans läge.
Jag valde kulören signalgul och märkte snabbt ett ändat beteende hos bilförarna, nu SÅG de mig, och man slapp panikbromsa i rondeller, korsningar, mm...
I Italien äter de ofta spagetti och detta ger tydligen långa fingrar så när jag, på vanligt svenskt manér, lämnar hjälmen på sadeln när jag smiter in en snabbis till en hotellreception för att fråga om lediga rum så blir den alltså stulen av någon ovanligt långfingrad italienare!
Italien är dessutom ett land där de är onormalt morgontrötta, och detta särskilt på måndagar... de öppnar alltså inte några butiker förrän framåt tre-fyra på eftermiddagen!
...så man blev tvingad att stanna onödigt länge i denna by... fast hittade till slut en firma som sålde hjälmar och hade öppet redan vid middagstid!
Dock fanns det bara en i min storlek, dvs XXL så vad hade man för val?
Nu åker man alltså runt i en svart skramlig plasthjälm igen, utan solvisir och utan precision... men köpt hos Ducati i Venedig!
(egentligen i Mestre, men firman hette Ducati Venezia som synes)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/Bosnien-Italien-Alperna370.jpg)
...och härefter åkte jag ut till riktiga Venedig, denna gång med hjälmen i ett säkert grepp!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/Bosnien-Italien-Alperna383.jpg)
Nä, jag skall aldrig till Italien mer. :nono:
-
Coola bilder! :djump:
Men blir besviken då jag inte ser någon fyrhjuling i motivet, :(
Hjälmen ser "nästan" ut som min flip-up från Biltema.
Fortsätt gärna med resedagboken!
-
Har fått många "påhopp"/önskningar om att göra en reseskildring, men om det nu blir (har 450 bilder och ett trettiotal filmer) så blir det i alla fall inte på detta forum eftersom jag inte åkte fyrhjuling då den "tyvärr" blev såld veckan före avfärd.
-
Hejsan.
I did read in the forum people dont use helmets Thats not a good idea.
Anyway.
I have a flip-up helmet. I did a long good search on what would be best for me.
i started with a moto-cross helmet and found them to be to open i the winter time , snow ,
cold rain etc......goggles with fog etc........
What i did bay was a snowmobile flip-up helmet.
Works well and are fairly cheap.
After some Glasier rides i found out the heat can build up , so they tent to fog if you breating heavy
So i did get the optional electric glass.
It a element in the glass with heat like you rear window in the car.
I did plug it to the 12v system with a on of button.
The cord is long i can stand up and get off the Bike works well and is plug and play.
Since the temp can be high in Scandinavia like - 40° im sure it will work for you as well.
Now i can say i go out when most others go home.
My best McFury . Island
Ps a link to 1 type of snowmobile helmet with electric heat and they have pockets for speakers
Link
http://www.extragear1.com/gmax-gm38s-snowmobile-helmet-with-electric-shield.html