ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Jossa skrivet 4 januari 2010 kl. 16:58:00
-
Sawtooth -06 som inte går rent från halvgas ungefär, går som den ska på låga varv upp till ca 20km/h. Sitter någon "spärr" som gör att den slår ifrån om man backar lite snabbt, känns som "spärren" ligger i hela tiden. Någon som har nån koll eller bra ideer?
//Jossa
-
Prova att göra en förgasar justering. Min har jag fått justera en hel del innan jag fick den att gå bra. Dessutom var mitt tanklock tätt så det kom inte in luft i tanken och således ingen bensin ut heller. Om du inte lyckas med justeringen så hör av dig här igen så kan jag hjälpa dig.
Lycka till!
MVH Martin A
-
Förgasarjustering, är det byte av munstycke du menar? Sitter ett 100 där nu, allt är isärtaget och rent och monterat igen.
//Jossa
-
Du har ju en blandningsskruv och en tomgångsskruv på högersidan. Blandningsskruven kan du börja med 1 varv utskruvad från åtdraget och sen ställer du tomgången lagom högt. Sen vrider du blandningsskruven åt ena hållet tills motorn sjunker i varv och sen åt andra hållet tills den sjunker. Mittemellan dessa punkter har du korrekt inställning. Sen får du eventuellt justera tomgången igen. Lycka till.
Har du haft maskinen länge? Har du haft mycket spån i motoroljan?
Nåra andra problem?
Jag har just köpt min och har fått meka en hel del för att få den ok.
MVH Martin A
-
Har haft maskinen i nästan ett år. Dom där inställningarna pysslade jag med när jag köpte den, sen har den gått som den ska tills nu. Funderar om man lär bestycka upp den pga elak kyla, men den har ju gått som den ska halva vintern redan. Inte haft nå spån i oljan som jag reagerat på. Har bytt gummibäljen som sitter på axeln mellan motor och bakaxel, var trasig när jag köpte den, det är väll det jag har behövt göra bara.
//Jossa
-
Har du kollat transmissions switchen? Funkar neutral och reverse lamporna som dom ska? Kollat ETC brytaren som sitter på gasreglaget? Om allt det funkar så skulle jag gissa på CDI boxen. Om det känns som att varvtals begränsningen ligger i.
Köpte min med fel på växellådan så jag har bytt lite saker i lådan på den, vilket var ganska enkelt faktiskt. Men nu har jag lite värre problem, bronsfärgade spån i ojlan. Fann det när jag skulle byta olja för första gången igår. Ska prova och byta olja ett par gånger får vi se vad som händer men i värsta fall får jag riva isär motorn och kolla vad som hänt. Pratade med Benny på Trech och han trodde det var vevlagret som är kass men tyckte jag skulle köra tills det rasar. Om han har rätt så kostar grejerna ca 3500kr hos Speedsupplies.com. Tur att den var billig i inköp!!!
MVH Martin A
-
Den där switchen sitter den inne i växellådan? Lamporna funkar som dom ska. ETC brytaren är urkopplad, kablarna i boxen är lösa och isolerade från varran, provade att lägga ihop dom och då dödas den. Inte på samma sätt. Skulle ju villja koppla bort varvbegränsningen, säkert möjligt om man har koll på kabelfärgerna in till cdiboxen. Hoppas lite motoroljesköljning räcker för dig, så irriterande när grejorna ska hålla på att trassla. Annars är det en trevlig liten maskin det här.
//Jossa
-
Tjena!
Bara ett tillägg på att jag tycker Martin ska "gasa tills det rasa´":
Eftersom felet är svårt att lokalisera, än så länge, så är det bara en sak att göra, köra tills det blir mer problem som går att hitta.
Om maskinen börjar knacka så vet man ju. (Och DÅ ska du inte köra vidare)
Jag tror på kolvbultslagret (vilket vi hoppas på) eller vevlagret (som blir dyrare).
Ville bara tillägga detta så folk inte tror att jag alltid tycker att man ska gasa tills det rasar :D
PS: Jag följer tråden, Martin, så posta här hur det går för dig.
/Benny
-
Tack så mycket Benny för all rådgivning! Skönt att ha nån att ventilera sina ideer med. Nu vet man vart man ska ringa när man behöver delar eller support. Kanske skulle köpa sig en Linhai så man kan köpa allt hos er.
MVH Martin
-
Visade sig efter isärtagning att det var stotorn som var trasig. Två av bultarna som håller fast den hade släppt och lagt sig mellan svänghjulet och statorn. Därav alla kopparspån i oljan. Har beställt en ny från speedsupplies.com och sen ska det bli åka av i snön. ()p
MVH Martin