ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: cb skrivet 3 januari 2010 kl. 22:07:58
-
Tja.
Har precis fått ihop atv´n och har löst problemen som fanns. Var tvungen att riva toppen. Nu har jag istället fått kylningsproblem, han går upp på rött! Slangen nere vid utblåset blir ljummen men inte mer. Slangen uppe vid termostaten blir varmare. Har tagit ur termostaten och tittat på den. Vet inte riktigt hur den ska bete sig men försökte snurra på "tjockändan" på den och den var kärv. Lossnade till slut men det hjälpte inte. Undrar om vattenpumpen kan krångla. Var sitter den? Den har stått still i kallgarage hela vintern. Så jävla surt! Startade superfint men sedan blev det varmt.
Någon?
-
Termostaten innehåller wax! Om du har vridigt den så kan du ha pajat den, Specielt om du säger att den var trög och sen släppte, Prova och kör utan termostat en gång!
-
Tjena.
Känner igen det där med vaxet när du säger det. Smart att prova utan termostat! Om allt funkar borde den aldrig bli varm, eller hur?
Ska testa det. Tack för hjälpen.
-
Tjena.
Känner igen det där med vaxet när du säger det. Smart att prova utan termostat! Om allt funkar borde den aldrig bli varm, eller hur?
Ska testa det. Tack för hjälpen.
Borde inte bli varm utan termostat om det inte är så att di får ut komp i kylarvattnet, Med tanke på att detta händer efter att du har haft borta toppen, Har du ut komp så blir det motryck i systemet, Då kan det bli varmt, Men det ser du oftast på att den blir oljegägg i kylarvattnet eller att det bubblar i expationskärlet
-
Har nu provat utan termostat; exakt likadant! Fattar inte hur det går till. Nedre slangen är iskall och den övre in i termostaten är ljummen. Har pumpen rasat?
Tackar för tips.
-
Jag hade först tippat på luft i systemet, funkade värmen Innan operationen? Visst kan ju prylarna börja kärva av att Inte omringas av den tänkta miljö dom är byggda för, dvs vatten/glycolen då Borde man ju kunna rengöra dom på nå vis.
Termostaten skulle jag lagt i en kastrull vatten o koka upp några ggr, då ser du ju om den ändrar sig runt ~80grader eller vad den nu är på. Gör den Det så vet du ju att termostaten iaf fungerar, sen borde väl en Massa 5-56 hjälpa trögheten ifall det finns rostavlagringar på den.
Ett samtal till Trech.se borde vara snabbaste lösningen på problemet, fast innan du ringer borde du koka termostaten så det Vet att det inte Är fel på den!
//JUanne
-
Tjofaderittan ledsyn som gamle onkel konkel sa.
Det funkar nu!! Jag är så jävla glad! Det var bara luft i systemet. Fan, ibland är det för enkelt. Tack för förslagen. Benny på Trech har skickat ny termostat (och kylarlock). Tack för din som vanligt skit snabba service Benny.
-
Tjena CB,
Jag har precis fått samma problem som du (att den går varm och glykolen inte cirkulerar)dock efter ett krysskils byte (den som håller fast svänghjulet)
Då kylsystemet funkade perfekt innan och jag inte har meckat något med det förutom att jag tagit bort v-pumps huset så var jag oxå inne på att det var någon luftficka eller så.
Jag testade med lite olika varianter,utan kylarlock,öppnade tömningsskruven på pumphuset men ingen skillnad.. :(veryangry):
Så jag tänkte höra hur du gjorde för att lösa detta problem??
STORT tack på förhand för alla tips!!
Mvh Janne
-
Troligen så kör du den tills den blir varm på mätaren o sen stänger du av?
Kör den längre, termostaten måste öppna innan den cirkulerar i kylaren.
Det tar en liten stund men låt den gå bara så ska det lösa sig.
/Benny
-
Tjena.
Svarade på mailen men lägger en blänkare här också.
Som Benny säger, fortsätt köra fast tempen går upp. Kom ihåg att ta av kylarlocket innan du börjar. Ha färdigblandad kylarvätska redo för att fylla på när bubblorna kommer, luften trycker ut vätska. Pumpa med kramande rörelser på båda slangar. Kolla att det rör sig i öppningen på kylaren när du "pumpar" med händerna. Håll koll på tempen så den inte blir tokvarm. Håll på så ett tag så ska det lossna, luften går ur och vattnet börjar cirkulera och tempen sjunker till normal.
Hoppas verkligen att du får det att funka. Strul suger!
-
F-n vad skönt,
kylningen kom igång efter lite ytterligare tålamod med termostaten.. :headbang:
STORT tack till CB och Benny på Trech för tipset om detta ()p
Bye the way,
Är det någon mer än jag som har råkat ut för trasig krysskil (den som håller svänghjulet i rätt poistion) på en CF500 motor?
//Mvh Janne
-
Bye the way,
Är det någon mer än jag som har råkat ut för trasig krysskil (den som håller svänghjulet i rätt poistion) på en CF500 motor?
//Mvh Janne
Yes det har jag, fast det vet du ju redan ;) :P Sen har jag ju en x5:a men endå ;)