ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: kajmattsson skrivet 2 januari 2010 kl. 13:33:42
-
Startade min Brutte imorse i 20 graders kyla då jag var tvungen att fara till byaffären innan dom stängde och den går nu endast på en cylinder (den bakre) >:(. Den står normalt "ute" året om, dock under tak (vedbod), och innan jag börjar med nån större felsökning så kanske nån har ett gott tips om vad som kan fara fel. Har försökt "tina" upp den med värmefläkt men utan resultat.
Gott nytt år!
-
Startade min Brutte imorse i 20 graders kyla då jag var tvungen att fara till byaffären innan dom stängde och den går nu endast på en cylinder (den bakre) >:(. Den står normalt "ute" året om, dock under tak (vedbod), och innan jag börjar med nån större felsökning så kanske nån har ett gott tips om vad som kan fara fel. Har försökt "tina" upp den med värmefläkt men utan resultat.
Gott nytt år!
Gissar på fukt eller brott på tändkabeln fram till tändstiftet på den ena cyllen!
Prova och spreja lite 5-56 eller annan fuktdrivande spray på/i tändkabel och hatten till tändstiftet
-
Du kan "gänga" av start kabeln i båda ändar också, om du vill spruta in 5-56 där! kolla så du har ström fram till spolen, är den breda som är plus sidan på spolen..
Tändstift??
-
Tack ska ni ha för hjälpen, kollegor. ()p
Körde in den i garaget (kallt garage dock) nu på kvällen och började med att skruva ut stiftet på den burken som är död. Ingen gnista vid start. Ska testa stiftet lite mer imorgon så det inte ar spräckt/av. Spraya lite 5-56, "bäddade" in hela ATV:n och värmer nu med varmluft över natten. Nytt försök imorron. Hjälper inte det så får jag mäta mig bakåt. Hoppas det inte ar så j-a kallt bara. Ska fan till att skruva med stelfrusna och värkande fingrar. Skulle sitta fint med ett varmgarage.. :sunny:
Jag hör av mig!
-
Fortsatte felsökning idag med varm/torr maskin (plus fulladdat batteri) och nu funkar främre stiftet. Plocka ihop grejorna och provstartade men fortfarande samma symptom :(veryangry):. Konstatera att nu ar bakre burken död. Funderar allvarligt på om CDI:n inte klarade av kylan och har blivit knäpp :D. Ska plocka in den ikväll och värma den på öppna spisen. Kanske den fixar sig själv...Vet ni någon sajt på nätet som säljer en ny, eller har ni ett bättre förslag på vad det kan vara för fel?
Alla förslag mottages med tacksamhet. ()p
-
Skicka ett PM till Lowest här på forumet få se om han har något att tillföra, han är slängd på maskinen. ()p
-
Om bakre stiftet inte funkar så är det bara att felsöka bakåt. Byt grejor med främre cylindern som du vet funkar. Börja med att byta tändkabel. Därefter tändspole. Om det funkar så är felet antingen CDI:n eller kablarna från CDI:n till tändspolen. Byt kablar och kolla, först därefter är det läge att byta CDI.
-
Att byta med den cylindern som funkar var min tanke från början men felet hoppar mellan cylindrarna. Det började med den främre för att nasta dag vara den bakre. Dock har jag blivit tveksam till att det skulle vara CDI:n som spökar. Anledningen är att jag inte hittar någon med samma problem på vare sig svenska eller utländska Kawa forum. Tvärtom tycks CDI:n vara extremtt hållbar och den enda anledning att byta tycks vara för att vässa maskin lite.
För att utesluta alla möjligheter till is/fukt en gång för alla så har jag ställt den i en polares varmgarage för att torka upp några dagar, plus kopplat en 3 kW värmefläkt som cirkulerar luften runt den. Har den fortfarande samma problem efter några dagar så blir det att börja strippa den och mäta/kolla all kablar, boxar och kopplingar. Bara att hoppas på det bästa.
Det jävligaste är polarnas gliringar och kommentarer om Kawas tillförlitlighet och kvalite´ :knupple: Polaris och Honda freaks :D Fan, bättre maskin än Kawan finns ju inte. Hoppas bara dom skulle komma med en 1100 cc maskin snart. Sen är det slutsnackat ;D
Tack för hjälpen, alla! Jag varskor när jag har hittat felet. Har ni fler förslag under tiden så dela gärna med er.
-
Börjar undra om dessa mystiska fel har nått att göra med samlings kontakten i el härvan?? :dntknow:
Har skrivit en hur att göra tråd på kawa delen om vad det handlar om! Den kan ställa till många mystiska el fenomen.
Håller med att CDI`n brukar va ganska tålig på dessa maskiner, o det är ju bra, för dom är ganska dyra vill ja minnas! Är säker på att det faktisk är nått annat, förhoppningvis enklare med kanske!
Sitter en vält brytare längs bak mot bak racket fast där alla el grejer sitt då, är en svart lite kub i mitten, du kan skruva loss denna med dens två skruvar o ruska lite lätt på den också, ligger en kula i den som "kan" ha fastnat el nått skumt. Ganska
långsökt men är ett litet tips med!
Håll oss uppdaterade... o lycka till ()p
-
Hej
såg att fler haft samma problem med att den går på "varannan" cyl.
Hur gick det med din, vad hitta du för fel?
Tacksam för svar...