ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Blomman69 skrivet 1 januari 2010 kl. 15:52:29
-
Det påstår ivarjefall Skene Motorsällskap. Den som vill åka quad där måste ha ”riktiga” maskiner, Kinatillverkade är inte tillåtna, vilka länder som tillverkar riktiga och därmed godkända maskiner för ändamålet förtäljer inte historien.
http://skenems.jetshop.se/
Kika under MCSEKTIONEN/Quad
-
Inte kan de stoppa maskiner så länge de uppfyller kraven som Svemo ställer för att få vara på bana.
Är det nu ngn som skulle vilja köra och blir stoppad av dem så är det bara kontakta Svemo och riksidrotts förbundet.
För jag kan med ganska hög säkerhet påstå att så får de inte göra(så länge som maskinerna uppfyller kraven). :headbang:
-
Nästan vartenda "riktigt" märke (flyktigt begrepp det där) som jag då antar menas te.x Yamaha, Can-am, Suzuki, Honda, Kawasaki, Polaris m.fl har ju SOM MINST legotillverkning i Kina. wire´s, plastdelar, eldelar, gjutna delar m.m och på vissa modeller även hela maskiner.
Sen har de ju tydligen en Fiddy-sektion och stoltserar med som "Nyhet"...nästan 9,9 av 10 Fiddysar kommer mer eller mindre från Kina...antingen motorn, eller hela hojen. Det kanske är ihopskruvat någonannanstans, men ursprungslandet är fortfarande detsamma. Takegawa-motorerna är väl nästintill det enda som är te.x genuint Japanskt på de hojarna, men hur många kör med sådana som inte kör på elitnivå, med tanke på priserna på de bitarna.
Snacka om dubbelmoral runt ett flyktigt begrepp...som jag sett så många andra gånger på te.x det här forumet, vissa ser ju maskiner tillverkade i Kina som just kinamaskiner, och andra ser allt som kommer från hela Asien som "kinamaskiner"..begreppet ligger ju mer i betraktarens öga än som allmänt begrepp....dit åker jag inte...jädra primadonnafasoner.
-
Det är folk som sätter sådana regler som dödar det roliga med tävling. helt plötsligt måste man ha 200 000 för att ha nån chans i tävlande. trist
-
Nästan vartenda "riktigt" märke (flyktigt begrepp det där) som jag då antar menas te.x Yamaha, Can-am, Suzuki, Honda, Kawasaki, Polaris m.fl har ju SOM MINST legotillverkning i Kina. wire´s, plastdelar, eldelar, gjutna delar m.m och på vissa modeller även hela maskiner.
Sen har de ju tydligen en Fiddy-sektion och stoltserar med som "Nyhet"...nästan 9,9 av 10 Fiddysar kommer mer eller mindre från Kina...antingen motorn, eller hela hojen. Det kanske är ihopskruvat någonannanstans, men ursprungslandet är fortfarande detsamma. Takegawa-motorerna är väl nästintill det enda som är te.x genuint Japanskt på de hojarna, men hur många kör med sådana som inte kör på elitnivå, med tanke på priserna på de bitarna.
Snacka om dubbelmoral runt ett flyktigt begrepp...som jag sett så många andra gånger på te.x det här forumet, vissa ser ju maskiner tillverkade i Kina som just kinamaskiner, och andra ser allt som kommer från hela Asien som "kinamaskiner"..begreppet ligger ju mer i betraktarens öga än som allmänt begrepp....dit åker jag inte...jädra primadonnafasoner.
Word =)
-
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+
-
Det är folk som sätter sådana regler som dödar det roliga med tävling. helt plötsligt måste man ha 200 000 för att ha nån chans i tävlande. trist
de behöver du redan...eller talang, men även med talang klarar du dig inte på en kines maskin.
spelar de för roll, ska du köra bana har du inget annat alternativ än att köra riktig hoj och så är de! så att dom förbjuder de spelar ingen större roll för finns iprincip ingen som kör annat än trx450 och liknande på banan i villket fall som helst då anndrra maskiner inte duger till det!
-
Men för att testa om man vill hålla på med mx kan det ju vara bra om man kan testa med någon annan maskin
typ bättre "kina" innan man köper sig en "riktig"maskin för ganska mycket pengar
kan ju locka mer till sporten ()p
-
Mycket hänger på föraren, vilket någon rik typ bevisade för ett antal år sedan.
Han lät totalrevovera en Husqvarna från 70 eller 80-talet (kommer inte ihåg vilket) och ställde sedan upp i en lagendurotävling i Sydafrika.
Hans två elitförare lyckades placera sig bland de fem bästa ekipagen, med en hoj som var minst 15 år äldre än övriga.
-
Mycket hänger på föraren, vilket någon rik typ bevisade för ett antal år sedan.
Han lät totalrevovera en Husqvarna från 70 eller 80-talet (kommer inte ihåg vilket) och ställde sedan upp i en lagendurotävling i Sydafrika.
Hans två elitförare lyckades placera sig bland de fem bästa ekipagen, med en hoj som var minst 15 år äldre än övriga.
Källa på det...
-
Sorry, kommer inte ihåg eftersom det var några år sedan jag läste artikeln.
Kan bara säga att länken till artikeln hittade jag på EnduroMX:s forum.
Frågan är ju varför du är tveksam? :hmmm:
Hur många är det inte som blivit frånåkta på crossbanan av bättre förare med äldre eller mindre maskiner (eller både och) bara för att dom haft en bättre körteknik?
Jag har då det iaf :)
-
Mycket hänger på föraren, vilket någon rik typ bevisade för ett antal år sedan.
Han lät totalrevovera en Husqvarna från 70 eller 80-talet (kommer inte ihåg vilket) och ställde sedan upp i en lagendurotävling i Sydafrika.
Hans två elitförare lyckades placera sig bland de fem bästa ekipagen, med en hoj som var minst 15 år äldre än övriga.
Kanske är sant... men Husqvarna har väl aldrig legat i Kina va?
Bara för att något är några år på nacken behöver det knappast betyda att det varken är dåligt eller har dålig kvalité.
...precis som det ju faktiskt inte alls behöver betyda gällande Kina heller!
Köpte och installerade tex nyligen ett tiotal värmepumpar (luft-luft) av BRA kvalité (Sanyo)... alla "Made in China".
Dock har "Kina" inom atv-världen blivit mer eller mindre synonymt med skräp... eftersom det ju ärlig talat FINNS väldigt mycket skräp just därifrån.
Undantag finns säkert, men i klass med de etablerade crossmärkena är de INTE.
...än.
-
Mycket hänger på föraren, vilket någon rik typ bevisade för ett antal år sedan.
Han lät totalrevovera en Husqvarna från 70 eller 80-talet (kommer inte ihåg vilket) och ställde sedan upp i en lagendurotävling i Sydafrika.
Hans två elitförare lyckades placera sig bland de fem bästa ekipagen, med en hoj som var minst 15 år äldre än övriga.
de skrev ju jag med :)
självklart förstår jag att richy charmicle skulle köra ifrån mig på en kinesisk cross hoj även om jag hade en absolut fullkittad märkeshoj, men ett rejs på 40min och han hade varit chanslös för en kineshoj klara inte spec länga på crossbanan! spec inte under ett profs, men inte under vanlig svenson heller! sen hade jag inte velat köra en kines på banan, ganska skönt att ha vettiga stötdämpare och något man kan lita på när man kör där ^-^
sen kan jag hålla med om att man borde få prova, så länge man itne har badboys! är väl en gråzon runt dinli, gose, hysoung och liknande märken. jag hade låtit er på sådana köra på banan om jag bestämde! kansk inte hysoung för de låter så kinesiskt ;)