ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Boodegan skrivet 30 december 2009 kl. 10:52:00
-
Hej har nyss blivit ägare av en raptor 700 turbo.
den har rullat nu 560mil och det är la dax att ta och ställa in ventilerna?
innan jag ska böra riva ner den vill jag bara veta ett par saker.
1.är det shims?
2.hur mycket spel ska det vara? 00.5-00.7?
3.är det något jag ska tänka på innan jag börjar?
-
Det är inte shims det är bara att skruva å ställa in. Men jag kommer inte in i lösa hårddisken där jag har manualen så jag kommer inte åt hur dom ska stå :cry:
Sökte på forumet å hittade det ()p
Insug 0.09-0.13
Avgas 0.16-0.20
Kall motor
-
Ja du ska tänka på att nollställa motorn, Men det visst du säkert redan ()p
Mycket lätt att ställa ventiler på den motorn :)
-
tycker det låter mycket med så mycket spel! har en 2ventilare och den ställer jag 00.5 insug och 00.7avgas! men kanske är olika på olika motorer men men,, ingen som kan kolla exakt?
-
tycker det låter mycket med så mycket spel! har en 2ventilare och den ställer jag 00.5 insug och 00.7avgas! men kanske är olika på olika motorer men men,, ingen som kan kolla exakt?
Vadå mycket :hmmm:
0.09-0.13 och 0.16-0.20 är väl mindre än 0.5-0.7 som du skrev. Jag tycker det är stor skillnad.
Måtten jag angav står i servicemanualen för raptor700 och duger inte det så kan du väl ställa dom som du tycker och hoppas att den håller.
Skicka ett pm med din mail så kan jag skicka servicemanualen till dej
-
oj förlåt missa lite menade 0.05/0.07 sorry. okej jag får ställa dom som ni säger då! den har gått 600mil utan att ventilerna har kollats så antar att det är stort spel där nu :nono:
-
Du kan ladda ner servicemanual här:
http://www.maxmekker.com/atv.asp
-
oj förlåt missa lite menade 0.05/0.07 sorry. okej jag får ställa dom som ni säger då! den har gått 600mil utan att ventilerna har kollats så antar att det är stort spel där nu :nono:
Är nog ingen fara nästan 1000 mil med min och behövde bara ställa om avgasspelet en gång.
-
oj förlåt missa lite menade 0.05/0.07 sorry. okej jag får ställa dom som ni säger då! den har gått 600mil utan att ventilerna har kollats så antar att det är stort spel där nu :nono:
Är nog ingen fara nästan 1000 mil med min och behövde bara ställa om avgasspelet en gång.
jasså 1000mil med okej spel de va som fasiken,ska man inte kolla ventilerna då kanske?
-
oj förlåt missa lite menade 0.05/0.07 sorry. okej jag får ställa dom som ni säger då! den har gått 600mil utan att ventilerna har kollats så antar att det är stort spel där nu :nono:
Är nog ingen fara nästan 1000 mil med min och behövde bara ställa om avgasspelet en gång.
jasså 1000mil med okej spel de va som fasiken,ska man inte kolla ventilerna då kanske?
Skadar inte att kolla ventilerna ()p Tror den hade rullad ca 600mil när ja kollade ventilspelet och var halva avståndet som det ska vara på avgassidan. Så jag ställde om det och det va enda gången jag behövde ändra spelet.
Tror den hade rullat ca 960 mil när ja bytte maskin.
Jag brukade plocka av plasten på min och lämna in den för koll av ventilspelet. Det enda dom behövde ta av vad tanken som sitter med 4 skruvar och då gick det fort och blev billigt. Tror dom tog några hundringar för det.
-
oj förlåt missa lite menade 0.05/0.07 sorry. okej jag får ställa dom som ni säger då! den har gått 600mil utan att ventilerna har kollats så antar att det är stort spel där nu :nono:
Är nog ingen fara nästan 1000 mil med min och behövde bara ställa om avgasspelet en gång.
jasså 1000mil med okej spel de va som fasiken,ska man inte kolla ventilerna då kanske?
Skadar inte att kolla ventilerna ()p Tror den hade rullad ca 600mil när ja kollade ventilspelet och var halva avståndet som det ska vara på avgassidan. Så jag ställde om det och det va enda gången jag behövde ändra spelet.
Tror den hade rullat ca 960 mil när ja bytte maskin.
Jag brukade plocka av plasten på min och lämna in den för koll av ventilspelet. Det enda dom behövde ta av vad tanken som sitter med 4 skruvar och då gick det fort och blev billigt. Tror dom tog några hundringar för det.
okej okej. får tacka för hjälpen och gott nytt år :djump:
-
Är otroligt lätt att ställa ventilerna på en raptor, du behöver bara en liten skiftnyckel/tång för att hålla i själva tryckaren och sen en 10 nyckel för att skruva ställskruven, sen ett bladmått för att kolla
Lätt att komma åt, billigt etc etc.
Nu var det ett tag sen men har för mig det tar mig ungefär 1 timme från det att jag kör in den till jag kör ut den ur garaget. Har nog kollat ventilerna på min 6 gånger och den har gått 400 mil. Men jag är paranoid ibland och tror att det är fel så plockar jag isär för säkerhets skull ()p
-
Är otroligt lätt att ställa ventilerna på en raptor, du behöver bara en liten skiftnyckel/tång för att hålla i själva tryckaren och sen en 10 nyckel för att skruva ställskruven, sen ett bladmått för att kolla
Lätt att komma åt, billigt etc etc.
Nu var det ett tag sen men har för mig det tar mig ungefär 1 timme från det att jag kör in den till jag kör ut den ur garaget. Har nog kollat ventilerna på min 6 gånger och den har gått 400 mil. Men jag är paranoid ibland och tror att det är fel så plockar jag isär för säkerhets skull ()p
har alldrig skruvat raptor innan men är det bara skruva ner den stora kåpan som sitter ihop med startmotorn för att komma åt svänghjulet? ingen olja innan för?
-
Rakt ovanför växelspaken sitter det 2 runda lock... ett nästan stort som en cd skiva (där vrider du runt själva motorn) själv kör jag försiktigt på starten (altså petar till den snabbt så snurrar motorn 1/3 varv) tills den står i rätt läge... Sen har du det lilla locket som är indikation om var på varvet motorn är, sitter ett litet streck på den...
Jag gör så att jag plockar ur tändstiftet istället för att se så kolven står högst upp (som den ska göra när du mäter) kan du bara köra ner en skruvmejsel eller vad annat du har för att känna hur långt upp den är, behöver inte stå på MAX men bara så ventilerna är stängda. och kollar ner genom bägge lockena så att inget ligger på... så mäter jag 2 ggr på varje för att va säker :)
-
Rakt ovanför växelspaken sitter det 2 runda lock... ett nästan stort som en cd skiva (där vrider du runt själva motorn) själv kör jag försiktigt på starten (altså petar till den snabbt så snurrar motorn 1/3 varv) tills den står i rätt läge... Sen har du det lilla locket som är indikation om var på varvet motorn är, sitter ett litet streck på den...
Jag gör så att jag plockar ur tändstiftet istället för att se så kolven står högst upp (som den ska göra när du mäter) kan du bara köra ner en skruvmejsel eller vad annat du har för att känna hur långt upp den är, behöver inte stå på MAX men bara så ventilerna är stängda. och kollar ner genom bägge lockena så att inget ligger på... så mäter jag 2 ggr på varje för att va säker :)
okej låter smidigt men att kolven stannar i topp låter för va bra för va sant brukar ju alltid gå över! ja jag har läst att det ska finnas märkningar där I och H! I skulle den stå imot för att vara nollad inte sant?
det är med dom stora och lilla locken är ju riktigt smidigt och smart :) vad brukar du lägga för spel?
-
Jag kör ju med Hotcam 2 som har lite annat spel än original. Har då inga problem att stoppa min kolv så den kammen har frilagt ventilerna :dntknow:
har 0.10 på insug och 0.18 på avgas... detta är som sagt med Hotcams
och japp i det lilla hålet ser du med märkningarna var det är, kan också användas men jag tycker det är smidigare att startköra kolven dit den ska ()p
-
Rakt ovanför växelspaken sitter det 2 runda lock... ett nästan stort som en cd skiva (där vrider du runt själva motorn) själv kör jag försiktigt på starten (altså petar till den snabbt så snurrar motorn 1/3 varv) tills den står i rätt läge... Sen har du det lilla locket som är indikation om var på varvet motorn är, sitter ett litet streck på den...
Jag gör så att jag plockar ur tändstiftet istället för att se så kolven står högst upp (som den ska göra när du mäter) kan du bara köra ner en skruvmejsel eller vad annat du har för att känna hur långt upp den är, behöver inte stå på MAX men bara så ventilerna är stängda. och kollar ner genom bägge lockena så att inget ligger på... så mäter jag 2 ggr på varje för att va säker :)
Hmm! Hur ser dina cd skivor ut där hemma? :lol: Menar du locket till kamdrevet? :) Dom andra är väl skulle jag vilja säga i storlek med en 5a och det andra lite större än en 10a,
Man behöver inte plocka bort locket vid kamkedjan för att ställa, Bara dom andra, Ett för att dra runt motorn (Stora) och ett för att kolla markering (Lilla)
-
Jag kör ju med Hotcam 2 som har lite annat spel än original. Har då inga problem att stoppa min kolv så den kammen har frilagt ventilerna :dntknow:
har 0.10 på insug och 0.18 på avgas... detta är som sagt med Hotcams
och japp i det lilla hålet ser du med märkningarna var det är, kan också användas men jag tycker det är smidigare att startköra kolven dit den ska ()p
Underbart underbart tusen tack för all hjälp ()p
-
ja precis jag tänkte fel :) räcker alltså med den lilla stor som en femma där nere och inte cd skivan som är i toppen på motorn
-
Hallo hallo gjorde det idag gjick la fiint behövde inte ställa om dom var okej tack tack.