ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: sunfire skrivet 22 mars 2006 kl. 22:56:45
-
Hur stora är likheterna mellan Dinlin och Polaris Predator igentligen. Finns ju en del roliga cdi enheter som lämnar ca.1000 varv mer än orginal till Predatorn. Skulle va kul och veta om en sådan passar på Dinlin.
-
japp vore toppen :roll:
-
Hur stora är likheterna mellan Dinlin och Polaris Predator igentligen. Finns ju en del roliga cdi enheter som lämnar ca.1000 varv mer än orginal till Predatorn. Skulle va kul och veta om en sådan passar på Dinlin.
Dinli och Polaris har inte samma tändsystem! Skall se vad som går att göra åt det.
Vi märkte stor skillnad på våran mässhoj då vi bytte förgasare samt avgassystem. ökade toppfarten från org 112 till 122 orginaldrevat!
-
Det var en ganska stor skillnad det. Det finns en hel del extra att plocka ur Dinlimotorn mao.
-
hmm intresssant :D
-
Dinli och Polaris har inte samma tändsystem! Skall se vad som går att göra åt det.
Vi märkte stor skillnad på våran mässhoj då vi bytte förgasare samt avgassystem. ökade toppfarten från org 112 till 122 orginaldrevat!
Nu måste ni hjälp mig att förstå det här...
Hur kan toppfarten öka om man inte ändrar drevningen eller varvtalsstoppet?
Att öka effekten på motorn påverkar inte toppfarten på något sätt (förutsatt att man når varvtalsbegränsningen i båda fallen) utan endast hur snabbt man kommer upp i toppfart.
Det enda som påverkar toppfarten är annan däckdimension, annan drevning och annan varvtalsstopp (kan man varva 1000rpm mer så ökar farten).
-
Dinli och Polaris har inte samma tändsystem! Skall se vad som går att göra åt det.
Vi märkte stor skillnad på våran mässhoj då vi bytte förgasare samt avgassystem. ökade toppfarten från org 112 till 122 orginaldrevat!
Nu måste ni hjälp mig att förstå det här...
Hur kan toppfarten öka om man inte ändrar drevningen eller varvtalsstoppet?
Att öka effekten på motorn påverkar inte toppfarten på något sätt (förutsatt att man når varvtalsbegränsningen i båda fallen) utan endast hur snabbt man kommer upp i toppfart.
Det enda som påverkar toppfarten är annan däckdimension, annan drevning och annan varvtalsstopp (kan man varva 1000rpm mer så ökar farten).
Jag undrar också. Kanske glömde skriva något mer som var ändrat :D
-
Ja, men det kan ju inte vara CDI:n eftersom det var det som efterfrågades.....
Men att byta från 20 tums till 22 tums däck skulle nog bidra med ca 8-10km/h högre toppfart....
Men att då säga att toppfarten ökade när de bytte förgasare blir ju lite tokigt. Tänk på alla som springer och köper en ny förgasare och blir besvikna....(njae besvikna är kanske fel ord men.... äh ni vet vad jag menar) :wink:
-
Jag såg den på mässan i Gbg och det satt gatdäck på den så det är nog inte helt omöjligt att det beror på omkretsen.
-
Dinli och Polaris har inte samma tändsystem! Skall se vad som går att göra åt det.
Vi märkte stor skillnad på våran mässhoj då vi bytte förgasare samt avgassystem. ökade toppfarten från org 112 till 122 orginaldrevat!
Nu måste ni hjälp mig att förstå det här...
Hur kan toppfarten öka om man inte ändrar drevningen eller varvtalsstoppet?
Att öka effekten på motorn påverkar inte toppfarten på något sätt (förutsatt att man når varvtalsbegränsningen i båda fallen) utan endast hur snabbt man kommer upp i toppfart.
Det enda som påverkar toppfarten är annan däckdimension, annan drevning och annan varvtalsstopp (kan man varva 1000rpm mer så ökar farten).
Eftersom motorn är modifierad för fullflöde gör den extra kraften det möjligt att höja toppfarten oavsett CDI och drevning.Detta pga att motorn är kraftigt strypt org med avgas samt förgasare.
Orginal förgasaren samt avgassystem är endast avsett för vägbruk.
Maskinen går på orginal däcken Kenda K300 20x11x9 bak.
Samma fenomen uppstod givitvis med våran Duncan Racing Adly 300 Crossroad.
-
Med andra ord så nådde man inte varvtalsstoppet på högsta växeln innan modifieringarna. Vilket ni kanske gör nu eller tror du att det finns mer att hämta?
-
svårbegripligt :?