ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mr B skrivet 29 december 2009 kl. 15:39:27

Titel: Som helt rudis...
Skrivet av: Mr B skrivet 29 december 2009 kl. 15:39:27
Jag funderar på att någon gång efter mars (Besiktning av Opel'n infaller i mars) skaffa mig en "sport" atv. Alltså något avsett för att leka med. Då jag inte bara är helt ovetande om quads utan även ganska snål, så har jag tittat i riktning mot Kina hoj, 250-300cc, och billig i reservdelar. Jag konstaterar rätt fort att jag är helt hjälplös.
Tips, råd, och allmänt vetande, vad är det man bör kika på. Jag är relativt lång, (187-188cm) så jag antar att ett mindre chassi är ett dåligt val.
Befinner mig i Skåne (Helsingborg) om det gör skillnad för vilka märken som är enkla att få tag i reservdelar till, osv.
Alla tips, verkligen, alla, mottages tacksamt. Ja, utom "Skaffa trehjuling i pressad plåt, finns på cykelringen" ;- )
B!
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: eimsy skrivet 29 december 2009 kl. 16:13:44
Vet inte om deras RoadKing är tillräckligt stor för dig, men den är billig.
http://www.motorevo.se/shop/frontpage.html
Som skåning så kan det ju vara en fördel att firman dessutom ligger i Malmö.
Dom levererar snabbt, men lämnar en hel del att önska vad gäller kundbemötande och telefontillgänglighet.
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: *Anton* skrivet 29 december 2009 kl. 16:16:47
Jag tycker inte du borde köpa av motorevo för dom är kända för att inte leverera beställda och betalda varor!   
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: LAHA skrivet 29 december 2009 kl. 16:34:42
Vet inte om man vågar men jag skulle nog inte rekomendera nån billig kinahoj, köp i stället en begagnad maskin av ett mer känt märke typ SMC, Barossa, Adly eller ännu bättre Japanska maskiner.
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: killevipp skrivet 29 december 2009 kl. 16:42:28
Håller med LAHA, jag kör själv ADLY 300XS och är väldigt nöjd med tanke på vad köpeskillingen var, Adly kan rekommenderas, Barossa Silverhawk har också bra rykte om sig att vara en bra hoj.
Var skall du köra ? Landsväg, offroad eller bana ?
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: Mr B skrivet 29 december 2009 kl. 22:09:39
Um, offroad, och uh, lekplats... Eller vad man nu beskriver det som. Det är en gammal avstjälpningsplats för lergods, tegel, och aska från brännugnarna. I dag är det "vuxenlekplats" med markägarens allmänna välsignelse. Bana, är nog den närmsta jämförelsen som stämmer hyfsat. Det kommer dock inte bli några jätte hopp osv, det är jag helt enkelt för feg för.

En kvalitetsmaskin hade självklart varit kul, men även begagnade rusar priserna iväg så att det hamnar på summor som jag skulle kunna byta min rostiga Opel mot något bättre för. Smärtgränsen hamnar rent spontant runt 15K'ish. Hittar man rätt leksak är man klart villig att släppa till lite mer, men när man sneglat på de enda märken man själv känner igen (Honda/Yamaha) så har prislapparna varit klart mer än så, även för åk som varit i sorgligt skick. Eftersom jag som sagt inte begriper mig på vad som faktiskt är eller inte är värt slantarna så kändes det helt enkelt "säkrare" att titta på någon kines eftersom det går att köpa en sådan ny för pengarna jag är villig att göra av med.

Men en maskin av något bättre kvalitet som går att få tag i reservdelar till, och där priset inte rusar iväg fortare än man drar i gasen kan vara intressant begagnad. Några specifika säljes annonser är inte aktuellt eftersom jag inte vågar lite på att Opel'n går igenom besiktningen, och gör den inte det blir det till att laga den, och sitta i gräset med en bok i sommar...
B!

Edit
Tänkte på det. Det är väll inte ett absolut krav, men det är en klar fördel om det går att väregga leksaken, även om jag misstänker att det gör att man får rätt mycket mindre för pengarna.
/Edit
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: Pv544 skrivet 29 december 2009 kl. 23:41:11
Om du inte behöver en vägreggad så kan du ju slå till på en gammal quad, tex suzuki lt250r. Dom är ju gjorda för att köra hårt med, och du får över 40hk i en tvåtaktsmotor!  :headbang:

Om du inte har regelbunden användning för fyrhjulingen (så den kan stå på verkstad eller vänta på delar) så är nog en billig kines rätt ok. Men du får räkna med att skruva en del för att hålla den igång.

Vill du ha en lite bättre maskin och mindre mek så är nog tex smc eller Adly ett bra alternativ. Många byter ju upp sig till bättre grejer, så det finns en del beg som är förhållandevis billiga.
Har du riktig tur eller kan sträcka dig uppåt 20-25k så finns ju Dinli 450. Dom är nog mest prisvärda tror jag.

Men du är inne på en "sportmaskin"? För många uppskattar ju att lalla omkring i terrängen också. Där finns ju bla Linhai 260/300 som är rätt billiga.

I vilket fall så är nog en bra verktygslåda en bra kompis!  ()p
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: Hydro skrivet 29 december 2009 kl. 23:57:47
Med lite tur kan du nog hitta en begagnad vägregistrerad Yamaha Raptor 350 för en tjuga eller tom strax under.
..och det är ENORM skillnad på en sån jämfört med en kines, oavsett hur ny den än är.
(med kinamaskiner menar jag alltså inte tex Adly, SMC, Barossa mfl utan typ Bashan och liknande med gröna eller guldeloxerade motorer...)

Yamahan lär säkerligen ge en bättre totalekonomi dessutom, då en kines efter ett år fallit i värde med typ en tia... medan Yamahan kanske inte fallit alls.

Vid bus så får man dock alltid räkna med vissa reparationer, men vissa maskiner håller MYCKET bättre än andra.
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: Mr B skrivet 30 december 2009 kl. 00:11:08
Om du inte har regelbunden användning för fyrhjulingen (så den kan stå på verkstad eller vänta på delar) så är nog en billig kines rätt ok. Men du får räkna med att skruva en del för att hålla den igång.

Vill du ha en lite bättre maskin och mindre mek så är nog tex smc eller Adly ett bra alternativ. Många byter ju upp sig till bättre grejer, så det finns en del beg som är förhållandevis billiga.
SMC Adly låter intressantare då. Mekaniker är jag ju inte. Även om jag nog klarar av det mesta, bara jag kommer åt att se ordentligt... Motoriken är inte fantastisk.

Har du riktig tur eller kan sträcka dig uppåt 20-25k så finns ju Dinli 450. Dom är nog mest prisvärda tror jag.
20K är troligtvis utom räckhåll, 25K är det definitivt.

Men du är inne på en "sportmaskin"? För många uppskattar ju att lalla omkring i terrängen också. Där finns ju bla Linhai 260/300 som är rätt billiga.
Eftersom polarna puttrar runt på PSmoto, och liknande sportmaskiner är det nog bäst att hålla sig till det för gemensam körning. Och sen är omgivningen vi kör i nog mest lämpad för det med.

I vilket fall så är nog en bra verktygslåda en bra kompis!  ()p
Jag har en kompis med bra verktygslåda, det får duga.

@Hydro: Jag har inte sett några Raptors för de pengarna, men är det några på marknaden när det är dags, är det ju absolut ett alternativ. Och det är ju rätt mycket maskin för de pengarna.

BTW, är det bara jag som har problem med att forumet inte vill scrolla ner texteditorn så man kan skriva här nere på slutet?
B!
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: killevipp skrivet 30 december 2009 kl. 00:55:15
Hittar du ingen Yamaha eller Suzuki till rätt pengar så låter det i mina öron bättre och bättre med Adly eller Barossa.  ()p
Titel: SV: Som helt rudis...
Skrivet av: Mr B skrivet 1 januari 2010 kl. 04:48:37
Det låter som om det blir en Adly, i huvudsak pga priserna, men det är ett tag kvar tills det är dags att handla på sig något.
Men jag är lite nyfiken. Det verkar som om Adly 300'a säljs i 3 olika "versioner". Adly 300 XS, Adly 300 Sport, och "bara" Adly 300.
Vilka skillnader är det på de här åken. Jag frågar efter som det ser ut att vara samma maskin, med nerfbars, trösklar på nerfbars, eller utan nerfbars. Men nog måste det vara mer som skiljer?
B!