ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Tintin skrivet 22 mars 2006 kl. 13:33:56
-
Jag läste i en tråd om linhai att vissa plockar bort vikter ur variatorn för att maskinen ska varva lite bättre. Ser det här likadant ut på alla maskiner? Kan man vidta samma åtgärd på en ATP 330?
-
De borde man kunna göra...
Men STENE får förklara lite närmare hur man gör.
-
Jag har inte en aning om hur det ser ut i din maskin men det borde ju rimligen se liknande ut.
På min linhai ser det ut på följande vis:
Variatorn som sitter på motor axeln är "styrd" av dessa vikter medans den bakre som sitter på axeln till växel lådan är fjäder belastad. Så när motorn snurrar slungas dessa vikter ut och skivorna pressas samman. På så sätt blir det en "större" diameter där då remen tvingas ut vilket medför att den fjäder belastade diametern blir mindre. Så om du plockar bort vikter så behövs det ett högre varvtal för att viktern skall "orka" att pressa ihop skivorna så den fjäderbelastade blir mindre.
Hur gör man:
1. Bort med kåpor och annat trams som kan sitta ivägen
2. Kolla om din maskin verkar likna det som jag beskrivit
3. Lossa den variator som INTE är fjäder belastade. Är den där variator remmen är längst in mot axeln.
4. Lossa försiktgt och var noga med i vilken ordning du tar bort sakerna så du får ihop eländet sedan.
5. på min så är det 8 st rullar. ser ut som plast/gummi klädda rörstumpar som kan rulla i spår. Jag har tagit bort var annan av de 8. Var noga med att det blir balans i den. Tar du bort en så MÅSTE du även ta bort den som ligger på andra sidan av mitt axeln (mitt imot varandra).
När detta är gjort så är det vara att skruva ihop det i samma ording som du tog isär dem. Var noga med att inte få något fett på rem skivorna. om du skulle få det (vilket inte är hela världen) så är det bara att tvätta bort det. Startgas är ypperligt att få bort fett med. spraya och torka.
Vet inte om detta hjälper men jag kan som sagt inget om din typ av maskin.
-
Här är en ganska bra genomgång på CVT
http://www.scootdawg.com/downloads/CVT%20Basics.pdf
ett tips:dra in remmen i mellan bakre skivorna ordentligt
så du får lite slack så den inte kläms när du drar främre muttern
lätt att få en stukning på remmen annars ! :D
vet att det funkar med halvering av vikterna men varför
inte köpa lite lättare vikter ?,måste vara bättre att
fördela trycket på 8 punkter istället för 4! :)
-
visst skulle det vara bättre med lättare vikter men jag har inte hittat några till min otan bara ett helt kit för massapengar. och 4 punkter funkar ok.
-
visst skulle det vara bättre med lättare vikter men jag har inte hittat några till min otan bara ett helt kit för massapengar. och 4 punkter funkar ok.
Hur mycket tappade du i toppfart efter lättningen?
-
trevligt med utbildning!
Tackar tackar
-
Jag vet inte om man tappar så mycket. Kanske 5 km.. Men jag är inte säker. Litar inte helt på min hastighets mätare.
-
Jag tappade också ca 5km/h. Jag stoppar nog tillbaka vikterna i vår. Man åker ju lite längre sträckor när det är varmare, blir jobbigt med varvandet.
-
visst skulle det vara bättre med lättare vikter men jag har inte hittat några till min otan bara ett helt kit för massapengar. och 4 punkter funkar ok.
vad är det för mått och vikt på orginal ? :?: