ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: mathias85 skrivet 18 december 2009 kl. 13:09:34
-
hej på er alla. blev hyosung ägare för ett par veckor sen. men har stött på ett problem som jag hoppas att nån själ har lösningen på.
När jag ska ha igång den när den är kall, så går den hur illa som helst i början. den håller sej knappt vid liv och gasa går ej. då hostar och fräser den och dör tillslut.
Men när den e varm går den klockrent.
Har provat å choka, inte gasa, gasa men samma bekymmer.
ska tillägga att den är en te 450 rapier -08a som rullat 200 mil.
-
Har samma problem med min. När jag starar den den är kall så vill den ofta dö även fast jag har choke i.. Brukar få starta den 3-4ggr ibland innan den håller sig levande så den hinner bli varm. Ingen aning om varför faktiskt :(
MVH
-
Jag har inte haft några problem att starta min. förutom när jag fick för mig att dra ut och köra i 17- ... då va han inte så sugen i en början.
Men min va "ostabil" som fan förut på tomgången speciellt när den va kall så fick man stå och passa han.
choke'a gör jag alltid vid uppstart då får han upp värmen snabbt med. Men mitt problem försvann när jag skickade in den va en vanlig service då bytte dom luftfiltret och fin pillade lite på luftskruven på förgasaren sen dess är han super stabil på tomgången oavsett kall eller varm
-
Okej! Ja vid -17 kan jag tänka mig att den var lite kinkig :) Ja okej det låter ju ungefär som vårat problem ju. Men humm vid första servicen, den vid 30mil eller vid 100? För vid 100mil så kollar dom ventilspel (ev justerar), kan kanske vara det?
mvh
-
den första gången jag gjorde service då hade den gått 400mil ca och jag bad dom kolla ALLT på den bara för att kunna få en bild på hur den mår och jag vet att dom kollade spelet men det va inga fel alls. det va bara filtret som va dåligt och när dom bytte det då fick den för mycke luft istället så då fick dom ställa om förgasaren lite sen efter det har det aldrig varit något strul med tomgången
-
Ojdå var det verkligen första gången den fick en service, inte ens någe oljebyte innan? Okok hur vanligt är det egentligen att man behöver ställa om spelet på ventilerna? Det står ju att dom ska kollas vid 100mil servicen, jag kan ine kolla spelet själv har aldrig gjort det så om jag ska göra det blir de till o lämna in och det lär väl kosta en slant antar jag... Men okej kanske ska testa och pilla lite på luftskruven då och se om det blir nån skillnad.
-
näe min hoj är väl servad! Den hade gått 400 ca när jag fick den och då va det dax att göra en service på den och då lämnade jag in den och bad dom kolla allt som gick. Så att man får en överblick på vad skicket är på den maskinellt. själv är jag inte så kunnig (mest feg) tror inte det gick på mer än 2800 för allt.. minns inte helt men jag räkande på det dubbla iaf
-
Ja ok jag tänkte väl :) Men jaja får väl se hur jag gör då när min börjar närma sig 100mil, finns det ingen tendens att den går sämre så hoppar jag nog över ventil koll.
-
Ja ok jag tänkte väl :) Men jaja får väl se hur jag gör då när min börjar närma sig 100mil, finns det ingen tendens att den går sämre så hoppar jag nog över ventil koll.
Det är inga problem att kolla spelet, så länga man inte mekar med handslägga å huggmejsel.
Vet att det har avskräckt flera, det låter värre än vad det är. ()p
-
Humm för en som aldrig kollat/ställt in ventiler så kan det blir problem enl mig iaf =) Men som du säger det är väl kanske inte så svårt, men man bör ju veta hur/vad man ska göra iallafall.
-
Humm för en som aldrig kollat/ställt in ventiler så kan det blir problem enl mig iaf =) Men som du säger det är väl kanske inte så svårt, men man bör ju veta hur/vad man ska göra iallafall.
Allt står i manualen :rtfm:
Det är ju bara lite bökigt eftersom man måste av med plasten och tanken innan man ens kommer åt att lyfta av ventilkåpan.
-
Hur lång tid tar det att ta av plasten/tanken ca? Tänkte kolla hur mitt stift ser ut men vad jag hört och fattat det som så måste man av med plast/tank för att komma åt.
mvh
-
det är inte så bökigt å få av plasten. men va försiktig å bänd inte för mycket i den. kollade sj ventilspelen på min för ett tag sen. och d e inte kompliserat alls. hade en teori varför hojen va så sur i början, att ventilerna stod fel. men så va inte fallet.
-
Rgr that! men vadå behöver man böja på plasten är det inte bara att skruva bort och "lyfta" av..?
mvh
-
jodå, man börjar med kåporna vid tanken, sen e d bara å fortsätta. plasten över framskärmarna e lite jävlig bara. man "måste" montera av styret å grejer. plus 2 stjärnskruv som sitter under skärmarna som sitter lite dumt till. annars e d bara att skruva.
-
Va! menar du allvar måste man till o med ta bort styret för att komma åt cylindern? Verkar ju helt sjukt att det inte bara skulle räcka med att ta av en sidokåpa egentligen.. men men =) Då får man väl räkna på några timmar då för att bara kolla hur stiftet ser ut liksom.
-
Nej, du behöver inte ta bort styret. :nono:
-
Nej, du behöver inte ta bort styret. :nono:
jag fickta av frontplasten när jag drog om mina klablar och då va jag tvungen att ta bort styret helt. fanns inte en suck annas. men man kanske inte böver ta bort den delen?
-
Humm okej..Är inte dags än på ett tag då den bara gått 60mil, tänkte kolla stiftet och det i sammband när jag ska kolla ventilspelet, vid ca 100mil. Men man tycker ju att det borde gå att ta bort stiftet utan att behöva ta bort tank/plast, helt sjukt ju.
mvh
-
tyvärr så e d så. eller så fick jag göra iaf. MEN ventilspel behöver man vell inte kolla upp, om det inte låter från dom? kollade mitt spel och d va hur bra som helst. (300mil).
Du får nog bort stiftet utan å ta bort frontplasten, men du måste lossa alla skruvarna till den. annars får du inte ut tanken utan skader i plasten. går inte å bända den så mycket:)
-
Okok, Föresten finns det nån bensinkran på dom har inte tittat så noga men har iallafall inte sett någon? Men åter till ventilspelet.. Är du säker på den inte har kollats vid 100mils servicen då? och då kanske justeras? och vadå hör man om ventilspelet skulle ändra sig?
mvh
-
Tystnar "ventilskrammlet" så ska du bli orolig.
Då har med all säkerhet ventiltallrikarna sjunkt in i ventilsätet så ventilskaftet trycker upp ventiltryckarna så att spelet mellan ventiltryckarna och kammarna försvunnit.
"Tickar" det mer än vanligt så "kan" kamnocken har slitits så spelet blir större, eller så "kan" ventiltryckaren eller schims eller ventilskaft slitits.
-
Tackar för den informationen! Ska hålla öronen öppna =) Är det någe specielt man märker på gången om ventilspelet skulle ändra sig? Förutom ljudet då.
-
Har man fått otäta ventiler brukar det bli svårstartat.
Göra kompprov å se om värdet stämmer med vad det ska vara, gör det inte det kan man skvätta i lite olja i cyllen och göra provet igen och se om det blev bättre, blir det bättre med olja i cyllen är det med största sannolikhet otäta kolvringar, gör det ingen skillnad så är det ventilerna.
Då gör man ett leakdown test, å kollar på vilket håll det läcker, insug sidan eller avgas sidan.