ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: xniclassvensson skrivet 17 december 2009 kl. 16:07:32
-
Tjena,
Har en 110 cc Loncin atv, tror att det är en 08;a.
Problemet med den är att den går riktigt dåligt, den går bra på tomgång, men direkt när man börjar gasa så börjar den spotta o smälla o gå ojämt, ja, ni fattar nog,
Det händer dock att den går riktigt bra i runt 10 sek, sen är det samma visa igen.
Har kollat förgasaren- Rent
Testat 3 olika tändstift - alla samma resultat
Kollat genom alla sladdar - Hittar inget direkt fel,
Testat 2 st Nya cdi boxar, ingen skillnad.
Vore väldigt tacksam för hjälp. ()p
Tack så mkt / Niclas Svensson
-
Det som är lite halvvanligt på dom där är att kamkedjan kan hoppa till så att kamaxeln ställer om sig 1-2 tänder eller fler. Då får man ställa kolven i övre dödläget igen och sen matcha kamaxeln/kamdrevet så att det står rätt i förhållande till vevaxeln. Detta görs genom att föra ner ett buntband eller annat som inte repar i tändstiftshålet och dra runt motorn tills man känner att kolven precis ska börja gå ner igen. Det finns en markering på svänghjulet som ska ligga mot en markering på kanten på motorblockskanten intill svänghjulet. Brukar synas uppifrån, och sen lite åt höger när man plockar bort kåpan och tittar på svänghjulet. Beroende på om det är utåt eller inåtvänt svänghjul (varierar en del) så finns det inspektionslock framtill i färdriktningen på statorkåpan att skruva loss, iställetför hela kåpan.
Kamdrevet har sedan en markering som ska möta en pilformad markering på kanten av topplocket i den runda öppning som täcker kamdrevet. Brukar sitta uppåt i färdriktningen.
När man ställt in övre dödläge, och motorn står fel, så brukar det synas i form av att båda markeringarna på kamdrev och svänghjul inte vill stå på samma ställe samtidigt. Då får man släppa på kamkedjan och lägga om några tänder på kamdrevet så att det blir rätt. Då måste kamkedjesträckaren lossas. Kamkedjesträckarskruven sitter under motorn, framför oljepluggen, och det brukar ramla ut en fjäder, metallkula, och hålborrad ståldistans med en gummihatt i ena änden när man lossar på denna. (många brukar ta fel på denna och oljepluggen ibland, men det är den lilla skruven av de två som sitter rakt under motorblocket) Placera kamkedjan rätt igen, återmontera kamkedjesträckaren, och dra alltid runt motorn försiktigt ett par varv innan det görs några startförsök! Detta för att säkerställa att inget gått fel och kolv och ventiler tar i varandra! Det kan annars bli haveri vid start!
-
Hej!
Hittade du felet varför den fick dåligt vid gaspådrag? Jag har en 110cc som går fint på tomgång och riktigt låga gaspådrag, men vid lite mer pådrag börjar den spotta och fräsa...