ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Escobar skrivet 16 december 2009 kl. 21:37:21
-
Jaha, då har man gjort egna Bronco dubb kopior utav Biltemas borrskruv. 250st för 29,90:- plus härdning 100:- på samma ställe som man härdar riktiga vinterdäcksdubbar, crossdubbar och ATV dubbar som man skickar både utomlands och i Sverige.
(http://i49.tinypic.com/vreo03.jpg)
(http://i49.tinypic.com/2mhwscn.jpg)
(http://i49.tinypic.com/256s35t.jpg)
Bakdäcken ()p
(http://i48.tinypic.com/11s367s.jpg)
Framdäcken :headbang:
(http://i50.tinypic.com/sg4rq0.jpg)
Imorgon ska dom :djump:
Återkommer om hur dom funkar...kan ta kort för att se slitage.
-
ser grymt ut! ()p
lite OT men finna det nå is på sjöarna än?
-
Hej.
Hur långa är dessa skruvar, och vart har du lämnat in dom för härdning.
Mvh Håkan.
()p ()p ()p ()p ()p
-
Dom vart snygga dina däck det vart bra grepp som fan på min och tror inte att det blir sämre på din :)
-
finns inte skruvarna utan borrspets? , då blir ju gängan lite längre..... jag körde med såna där skruv i fjol, de satt precis lika bra som de köpta dubbarna, fast jag har iofs för mig att de saknade borrspetsen.. :hmmm:
-
87-115 saknar borrspetsen och får därmed något gängvarv extra:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81661
-
Nice, har kört med Biltemaskruv (87-115 13mm) ifjol och just dragit in nya i år. Funkat bra på snötäckta vägar men slits fort ner om man kör mycket på asfalt.
Hur kan man fixa härdning, berätta mer :djump: :djump:
Satan vilket grepp man får, man var vid nästa trafikljus innan bilarna kommit över korsningen i förra
-
de får nog ingen vidare livslängd på väg! men på is funkar de bra ()p
-
Vi får se hur dubben funkar på asfalt vi kör väl i julhelgen eller Escobar
-
Absolut, det tycker jag ()p
-
Jag väntar med spänning på resultatet.
-
Var fixade du härdningen??????
-
Jag har härdnings möjligheter på mitt jobb, vad för "härdning" gjorde du på dubben??
-
Jaha, då har man gjort egna Bronco dubb kopior utav Biltemas borrskruv. 250st för 29,90:- plus härdning 100:- på samma ställe som man härdar riktiga vinterdäcksdubbar, crossdubbar och ATV dubbar som man skickar både utomlands och i Sverige.
Inte för att dissa denna metod, men måste bara påpeka att riktiga vinterdäcksdubb och crossdubbar inte är härdade utan har en spets av hårdmetall, oftast vorframkarbid (http://sv.wikipedia.org/wiki/Volframkarbid).
Jag har själv gjort likadant med mina framdäck, fast med modellen utan borrspets. I backdäcken satte jag en skruvdubb vid namn Kimpex (http://www.garage24.se/Templates/ProductCatalogProduct1.aspx?PageID=e08b5cdc-ac87-482e-b1de-b598486ebf5e&ProductID=6ad0c850-f82d-4d3a-8caa-e56a83033622) med lite längre utstick och som är härdade. Dubben i bakdäcken är limmade, men i fram så struntade jag i det. Rätt drygt att limma 120 skruvar.
Framdäck.
(http://i555.photobucket.com/albums/jj476/wmrojer/ATV/Dubb-4.jpg)(http://i555.photobucket.com/albums/jj476/wmrojer/ATV/Dubb-3.jpg)
Backdäck.
(http://i555.photobucket.com/albums/jj476/wmrojer/ATV/Dubb-1.jpg)(http://i555.photobucket.com/albums/jj476/wmrojer/ATV/Dubb-2.jpg)
På packad snö så funkar det utmärkt, men jag misstänker att det inte är så bra på ren is. Grus och asfalt ska undvikas så långt det går.
-
Anton, det är mer än två dec is på mellösasjön, där åkte vi lite förra helgen.
-
Jaha... Så här länge höll dubbarna ()p Tog bort dom igår kväll för att sätta dit nya. Tycker att dom höll rätt hyfsat med tanke på att jag har kört dagligen asfalt varannan vecka och iskörning i stort sett varje helg, då kör jag till sjön som ligger ca. 2 mil ifrån där jag bor. Och med tanke på priset som blev 90:- för 750st plus en hundrig för härdningen, rätt ok. Fixar upp bilder ikväll när jag kommer hem får ni se hur slitna dom blev... Och ikväll blir en ny uppsättning dubbar också ()p utav samma typ...
MVH//Escobar
-
Jag läste i någon tråd om att man på nåt sätt kan härda skruvarna själv?
I annat fall, vilka ställen kan fixa såna grejer? Är helt lost med vart jag skulle vända mig i såna fall?
Men som sagt, finns det något hemma-bonn-meck-tips, så dela gärna med dig av det också :)
-
har man en skärbrännare (gassvets) så går det härda själv, bara fixa en tjock stålburk och lägga dom i sen värmer man så dom glöder och tömmer ner dom i olja så dom svalnar snabbt.
-
har man en skärbrännare (gassvets) så går det härda själv, bara fixa en tjock stålburk och lägga dom i sen värmer man så dom glöder och tömmer ner dom i olja så dom svalnar snabbt.
Risken är bara att dom blir sköra istället då man kanske skall köra asfalt, då räcker det med kortare sträckor för att dubben skall ta slut men det är ett bra knep om man vill köra på sjön (isen) ()p
-
Dom lite kortare dubben skall sättas med loctite 480 enligt många. Kan bara ha 9 mm gänga nämligen. Men om man sätter lim på skruven så bör väl allt skrapas av innan skruven kommer i enligt mig. Eller blir det lite kvar tro. För man kan ju inte förborra för alla först!