ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 14 december 2009 kl. 22:57:48
-
Tja, jag har fått ett litet problem med fyrhjulingen. Det är så att jag var ute och körde på en bana och efter ett tag så försvann tomgången men det gick att köra utan problem om man bara höll lite gas hela tiden. Värt att säga är oxå att jag har sportluftfilter och har inte hunnit/orkat byta munstycke så jag har kört med halv choke när den har varit varm och hel choke när den va kall.
Men sen så orkade vi inte köra mer så vi åkte hem till en polare och då fick jag för mig att jag skulle olja sportluftfiltret och sagt och gjort, sen så när jag skulle åka hem så startade den men gick tungt som fan och när jag kom halvvägs (ca 1 km) så ville den inte riktigt varva ur fast man höll full gas. När jag kom hem så var den konstig och blöddrade och så. Så jag tänkte att oljan i filtret kanske måste torka eller nåt så att det kommer igenom mer luft eller nåt. Men dann efter när jag gick ut så startade den efter ett tag och då så har den ingen tomgång och hur mkt man än gasar eller håller choken så varvar den inte mer än ett par hundra varv under där den kör iväg (automat).
Det vart lite dåligt förklarat, men vad tror ni kan ha hänt? Jag tänkte plocka ner förgasaren och göra rent men tänkte höra här med er först om har nån aning om vad som kan va fel. :)
Förövrigt så är det en fyrtakt 180cc automat med back.
-
Frågan är vad för sorts filter och vilken sorts olja du använde....
-
Frågan är vad för sorts filter och vilken sorts olja du använde....
Jag hade ett hebo filter och oljan va castrol tror jag, jag hade på rikligt med olja men torkade av med papper. Oljan var liksom på plåtburk, men det var iaf luftfilterolja, det vet jag.
-
Hej,
Plock ner förgasaren och rengör alla munstycken,
Kan vara så att du fått in skit gasaren.
Passa då på att bestycka upp i samma veva.
Kör sedan alltid med oljat luftfilter, om du inte vill renovera motorn onödigt ofta.
Lycka till,
Mvh
-
Hej,
Plock ner förgasaren och rengör alla munstycken,
Kan vara så att du fått in skit gasaren.
Passa då på att bestycka upp i samma veva.
Kör sedan alltid med oljat luftfilter, om du inte vill renovera motorn onödigt ofta.
Lycka till,
Mvh
Ok jag ska göra det i morrn :)
-
Har du testat att köra helt utan luftfilter, jag menar bara för att kolla om den varvar då?
-
Har du testat att köra helt utan luftfilter, jag menar bara för att kolla om den varvar då?
Hmm nej, men filtret är väldigt tunt, men kan prova det iaf i morrn innan jag plockar ner.
-
Haha va en liten tejpbit som på nåt sätt hade suttit på insidan av filtret och sedan sugits in i föggen xD
Aja iaf så plockade jag ner den ändå, eftersom jag ska bestycka om den, men nu undrar jag hur många storlekar jag ska öka med? Tänkte köpa 2-3 st men ska man köra som på 2takt och öka ca 10-15 strl eller? Ska jag öka mer?
-
Var dxet kallt där ni körde?
Tänker OM det är kallt och du har lite vatten i soppan. Så kanske det bildats en ispropp i lågfarts munstycket (om du har dubbla munstycken) Så kanske det bara är att tina maskinen.
-
Hej igen,
När det gäller bestyckning finns det många parametrar som påverkar val av storlek, temperatur etc
Bra att komma ihåg, Huvudmunstycket påverkar bara övredelen av gaspådraget, hojen vid nöjeskörning (ej fullgas helatiden) gå mestadels på nålen och huvudmunstycket.
Se WWW.braigasen.com där du kan hitta massor av trix och tips när det gäller inställningar.
Jag brukar när det blir vinte gå upp 2 helstorlekar dvs från 200- 200 på min 250 2takt.
du kan ju testa ett helsteg och sedan höja nålen, testa skruva av och kolla på tändstiftet hur färgen ser ut.
Lycka till,
Mvh
-
Ok, nja det var nog 5 plusgrader ungefär.
Men nu har jag iaf köpt ett munstycke som va strl 135. Det innan var 120, så det blir lite större, ska testa i morrn hur den går med det munstycket.