ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: peter1500 skrivet 20 mars 2006 kl. 17:09:43
-
Tänkte skapa en helt egen tråd som handlar om att trimma LINHAI 300.
Skulle vara kul att hitta en lösning på det långsamma problemet, styrkan är det inge fel på.
Jag vill minnas att det är fler här som delar mitt problem, hör av er kanske vi hittar en lösning.
-
Eftersom den har kardan så går det ju inte att dreva den. Så för topp fart finns det några olika saker jag kan tänka mig.
1. Fixa större väg däck. Och med större menar jag med en större ytter diameter. Den kommer att visa samma sak på mätaren men den faktiska hastigheten kommer att öka. Jag försöker nu få tag på ett par 4x100 15" fälgar som kan monteras bakvänt. och sätta ett par typ 185 75 15 på. att ha som bak däck. Dessa kommer även att rulla mycket lättre.
2. Bygga en ny CDI box så man får bort varvstoppet. Har planerat att titta på detta men jag har inget garage och stå ute i snön med oscilloskop, dator och AVR brännare har jag ingen lust med.
3. byta drev i växel lådan. Men detta är nog näst intill omöjligt.
-
Eftersom den har kardan så går det ju inte att dreva den. Så för topp fart finns det några olika saker jag kan tänka mig.
1. Fixa större väg däck. Och med större menar jag med en större ytter diameter. Den kommer att visa samma sak på mätaren men den faktiska hastigheten kommer att öka. Jag försöker nu få tag på ett par 4x100 15" fälgar som kan monteras bakvänt. och sätta ett par typ 185 75 15 på. att ha som bak däck. Dessa kommer även att rulla mycket lättre.
2. Bygga en ny CDI box så man får bort varvstoppet. Har planerat att titta på detta men jag har inget garage och stå ute i snön med oscilloskop, dator och AVR brännare har jag ingen lust med.
3. byta drev i växel lådan. Men detta är nog näst intill omöjligt.
Cdi boxen tror jag på
-
Varför inte montera på ett 300cc kit.
http://www.big-ranger.homepage.t-online.de/ueberuns/seite8/
-
Varför inte montera på ett 300cc kit.
http://www.big-ranger.homepage.t-online.de/ueberuns/seite8/
Det gör fortfarande inget åt hastigheten, det var ju den han ville ha mera av, kraften var det ju inget fel på
-
Jag kan hålla med om att den har kraft, dock så segar den från 85km/h till 70 km/h i uppförslut, vilket inte e så roligt.
I det läget så spelar det ingen roll om jag ger den sista cm på gasen, den bara låter mer men nästan sackar ändå mera. Den känns strypt.
Jag har mina vikter kvar, alla 8.
Hjälper det till o hålla farten om jag tar bort 4 vikter tro?
CDI-boxen, hur jobbar den? Det är väl inte varvtalsstopp i den bemärkelsen, vad gör den rent tekniskt för o strypa effekten?
Tycker det känns som den stryper effekten olika beroende på hastighet?
EDIT Det vore bra om alla slutade citera föregående inlägg, det blir enormt jobbiga trådar då.
/B
-
Stene: Tror du att du kan greja en ny CDI-box om du har tillgång till garage? :D
Kom till Bålsta så löser vi saken :P
EDIT: Men vi labbar med DIN box :lol:
/B
-
Garage i bålsta.. hmm.. kanske skulle boka en helg.. Jag skall kolla lite för att se vad jag behöver köpa från elfa.
CDI boxen lämnar ingen gnista över ett visst varv. Man märker det speciellt i nedförsbackar då man håller fullgas då maskinen misständer.
Om den även stryper genom att tändkurvan är helt åt h-vitte vet jag inte. Och som vi var inne på tidigare här på forumet så är tändningen inställd för att funka över hela världen. Och i sverige har vi ganska bra soppa så en större förtändning borde vara möjlig. Vilket kan ge mer effekt.
-
Jag tycker att den har bra kraft men den känns "trög", som STENE säger att den kan ha en aningens fel tändkurva för vår soppa, det vore enormt grymt om man kunde optimera denna, stene du kan ju i så fall sälja chip-trim till dessa :D
Jag bistår gärna med garage för tester i detta ärende då jag dels vill ha en snabbare atv o dels är en nörd av datorer o programmeringar 8) .
/B
-
Om man gör en ny CDI box och tar bort "stypningen" som sitter på avgasröret precis vid ingången vid cylindern. Då kan man kanske få upp farten på hojen.
-
Detta är en bild på förgasaren som sitter på:
http://img45.auctions.yahoo.co.jp/users/7/4/8/1/girotin_fighter-img600x435-1110277649cvk30-cign1.jpg
Den sitter bla på ninjahojjen o många fler, då oftast i dubbla uppsättningar.
Om man sätter på en tratt på det insuget, en kort tratt, så får man iaf bättre flöde in på luften vilket gör stor skillnad på dom flesta andra förgasare så det kan man ju testa.
En lång tratt ger mer vrid men sämre hästar på toppvarv o tvärt om.
/B
-
Jag har idag monterat av mitt grenrör för koll, det va inga problem där.
Jag har kollat insugssidan och där kan man inte göra nått heller, bortsätt öppet filter.
/B
-
Benring
Sover du aldrig ?
-
Peter1500: Ska du säga: "Skrivet: Fre Mar 24, 2006 5:18 pm" :D
Det verkar vara nått fel me tiden på detta forum:)
/B
-
Peter1500: Ska du säga: "Skrivet: Fre Mar 24, 2006 5:18 pm" :D
Det verkar vara nått fel me tiden på detta forum:)
/B
Gå in på "inställningar", längst ner kan du ställa klockan, Ställ på gmt+ 1 timma, sen "skicka".
-
Tack:)
(PS: Citera inte inlägg direkt efter, det blir fula långa trådar då)
Nu håller vi oss till TRIM i denna tråden framöver :lol:
/B
-
Jeg har montert exos anlegget fra en Honda 1000cc og det hat hjulpet betraktlig på draget i motbakker og akselerasjon.
Min erfaring så langt.
Har en 4x4 versjon.
RH
-
Jag har hört att det ska vara skillnad på CDI-bpxen i en vägreggad och en terrängreggad. Kan man inte bara skaffa en CDI-box från en terrängreggad då? Det är iof vad jag hört om min Polaris ATP 330. ÅF säger att tändkurvan är annorlunda vilket ska göra att det inte hjälper så mycket om man ser till att den får mer luft eller annat. Kan det stämma det? I så fall, var får man tag på en annan CDI-box?
-
Nu när min lihai ändå står för rep tänkte jag kolla lite på CDI'n. återkommer när jag kollat lite med Oscilloskopet. (förmodligen i påsk)
-
Stene står din Linhai på rep? vad har hänt?
-
"diffen" (eller vinkel växeln som det igentligen är) har pajat. Skall riva den och se hur det ser ut.
-
Då sätter vi allt hopp till Stene, och önskar samtidigt lycka till! :D
-
diffen" (eller vinkel växeln som det igentligen är) har pajat. Skall riva den och se hur det ser ut.
om man får vara nyfiken hur gick det till?? så man inte gör likadant! :idea:
-
Jag vet inte riktigt.. När det hände så åkte jag på vanlig landsväg. Så jag antar att det hänt något under de 7-800 tunga milen som hojen varit med.. Jag prutar sällan på gasen (sprickor i två ryggkotor som bevis :oops: ). Släpat allt från båtar till älgar. Men som sagt jag skall slita isär den så skall vi se om jag kan lista ut om det är slit skador eller något annat.
-
wow ja du kan väl skriva en rad när du fått sönder grejorna.
-
Bilder hadde også vært flott.
RH
-
Bra ide. Jag skall försöka att ta med kameran.
-
Den CDI boksen er vel innstøpt ??
Har ikke sjekket det enda, men regner med andre har gjort det.
Er det noen som har ett krets skjema over boksen?
RH
-
Den CDI boksen er vel innstøpt ??
Har ikke sjekket det enda, men regner med andre har gjort det.
Er det noen som har ett krets skjema over boksen?
RH
"innstøpt" = Strypt?
"Har ikke sjekket det enda, men regner med andre har gjort det."=vadå?
Jag hänger inte me riktigt :oops:
:lol:
Ser dock med spänning på svaret om nån har ett sådant schema:)
/B
-
innstøpt = fylt med guffe( slik att man ikke ser elektronikken)
Og jeg har ikke sett etter om boksen er fylt, mulig andre har sett etter.
Forklarer det saken??
RH
-
Solklart:) Tackar :lol:
-
Jag har funderat på avgasröret en hel del.
Jag tog bort det tidigare för att kolla ev plugg, hittade ingen.
Däremot så tyckte jag att den bit man för in i cylindern va lite väl tjock mot storleken på röret.
Den va minst 5 mm tjock, jämfört röret.
Är det DEN som är pluggen då kanske?
Om jag tar ett nytt avgasrör som är 1 cm bredare i diameter som precis passar i cylindern så borde man ju få mer flås.
Är det nån som har sin krök bortmonterad för tillfället som kan kolla om hålet i cylindern, som krökens ände går in i, går ända in i cylindern eller om det finns en kant i hålet? I så fall spelar det ingen roll.
Stene, du har ju rivit i din, dock har du en lite äldre modell så det kanske inte är samma sak?
jag river bort mitt eget om ingen har möjlighet att kolla 8)
-
Jeg har benyttet et eksosannlegg fra en Honda motorsykkel, 650cm -> , og det ga meg mere fart, raskere aks og holder bedre fart i bakker.,
Også en bedre lyd :D
Kan anbefales.
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Å fasen, det låter kalas.
Speciellt att den håller farten i uppförsbackar :D
Ang hålet i cylindern, är det lika stort hela vägen in i cylindern?
/B
-
Det har jeg ikke sjekket.
Når det gjelder eksos annlegget så må det lages en overgang slik at det passer på eksosrøret som er der pr idag. Så lite sveis kunskaper trengs.
Om noen kunne være behjelpelig og måle lengden på olje pinnen som betegner at den er full eller tom.
Vi er 2 stykker som har linhai 4x4 hvorav oljepinnens merknad for full er 1cm hos meg og 2 hos den andre. Noen som kan fremskaffe må på hva dem har slik at det kan sammenlignes hva som er rett størrelse.
Dysen bør også sjekkes. Skal være 128 på 4x4 hvorav den ene var 112 og den andre var 115. Så mulig finmekanikken ikke er helt 100 ;)
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Det har jeg ikke sjekket.
Når det gjelder eksos annlegget så må det lages en overgang slik at det passer på eksosrøret som er der pr idag. Så lite sveis kunskaper trengs.
Menar du då att du inte bytt systemet hela vägen från motor?
Dysen bør også sjekkes. Skal være 128 på 4x4 hvorav den ene var 112 og den andre var 115. Så mulig finmekanikken ikke er helt 100 ;)
Dysen?
Jag känner att jag e kass på norska :oops: (Hoppas det nu ÄR norska :lol: )
-
Det har jeg ikke sjekket.
Når det gjelder eksos annlegget så må det lages en overgang slik at det passer på eksosrøret som er der pr idag. Så lite sveis kunskaper trengs.
Menar du då att du inte bytt systemet hela vägen från motor?
Nei, Kun bakre potte.
Dysen bør også sjekkes. Skal være 128 på 4x4 hvorav den ene var 112 og den andre var 115. Så mulig finmekanikken ikke er helt 100 ;)
Dysen?
Det er en liten skru med hull i , denne sitter i flotørkammeret i forgasseren
Jag känner att jag e kass på norska :oops: (Hoppas det nu ÄR norska :lol: )
jo jag er norska :lol
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
ok så endast ljuddämparen gör denna skillnad?
Undrar då om min teori stämmer, för i så fall finns det en del o hämta där med.
Dysen= munstycket, me andra ord då:)
Så det ska vara 128 men var mindre på era två? Det va ju inte så bra.
Vart har du kollat att det SKA va 128?
haha, jag har norskt blod själv men praktiserar det aldrig :lol:
-
ok så endast ljuddämparen gör denna skillnad?
Undrar då om min teori stämmer, för i så fall finns det en del o hämta där med.
Ja bara ljudpotten (tror det er rett skrevet) ;)
Dysen= munstycket, me andra ord då:)
Mulig det heter det på svensk :) Det er en skru i flotørkammeret i forgasseren. Når denne er for lliten så blir bensin blandingen for mager (tynn, to slim)
Så det ska vara 128 men var mindre på era två? Det va ju inte så bra.
Vart har du kollat att det SKA va 128?
Manuallen som fulgte med.
Prøver meg også med et par bilder.
(http://quick.imgfree.net/images/33091_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/33091)
(http://quick.imgfree.net/images/33092_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/33092)
-
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
[/quote]
-
Ved bytte av exospotte så må munstykket byttes.
Monter en dyse på ca 130-132 det passer bra, selv har jeg 140 dyse på min og den er litt for stor.
Her er ett par bilder av Honda potta.
(http://quick.imgfree.net/images/33099_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/33099)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
(http://quick.imgfree.net/images/33100_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/33100)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
RH
-
FETT:)
Den "ljudpotten" va betydligt snyggare än orginalet, som för övrigt rostar direkt.
Jag förstår precis vad dyse är nu:)
Kul, nu börjar det komma in lite tips här!
Får kolla med ÅF vart jag ska köpa större munstycke.
Nu kommer väl någon säga att den drar mer soppa då(eftersom jag klagade tidigare) men så ska inte alls vara fallet om det görs rätt. En trimmad motor SKA inte dra mer än orginalet vid samma typ av körning.
Den kan t o m dra mindre soppa.
Ville bara säga det:)
Hur som helst så ska det bytas avgasrör (ljudpotte 8) )
och munstycke (dyse 8) ) till några storlekar större.
EDIT:Såg NU att ni stavade olika exsos och eksos, missade det, ska man asså byta munstycket även vid byte av avgasrör??
Det trodde jag inte, trodde det bara behövdes vid förändring av luft IN i motorn.
Vad säger ni om toppfart? Ökade den?
/B
-
Har øka ca 10-15 km/t i motbakkene.
Men toppfarten er tilnærmet lik hos meg.
74km/t på GPS og speedometeret 80 km/t ++
RH
-
Speedometer er i bånd ;) Men farten på gps er i overkant av 70. Dette er på slette.
Økning er ca 10km og en 5-7 i bakker,
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Jag tycker vi fortsättningsvis utgår från orginal-hastighetsmätaren, den ger mer glädje :lol:
Jag MÅSTE slita ner avgasröret idag så jag ser vad man kan göra.
/B
-
"Är det nån som har sin krök bortmonterad för tillfället som kan kolla om hålet i cylindern, som krökens ände går in i, går ända in i cylindern eller om det finns en kant i hålet? I så fall spelar det ingen roll.
Stene, du har ju rivit i din, dock har du en lite äldre modell så det kanske inte är samma sak? "
Det sitter en kant i cylindern. Dock är den kanten inte lika "grov" som avgas röret med sin fläns. Så jag tror att man kanske skulle kunna tjäna lite på att bygga ett lite grövre avgas och en effekt dämpare.
-
Tack för det stene:)
/B
-
Har nyss bytt variatorvikter, tyckte det blev stor skillnad på axet, har dock inte satt dit den nya fjädern, blev lite mörkt för det, ska ta det i helgen
:lol:
-
Jag har ettt handgjort rostfritt grovt avgasrör ligger hemma och bara väntar på att få bli ditmonterat med en mcdämpare... :twisted:
-
Noen som har informasjon om trim variator til 300 4x4. Det jeg lurer på er dette kun nye vekter eller er det inkludert mod primer og sekundær variator?
Om det er noen som har en slik, hva er inntrykket av den ds tenker jeg på fart, puff i bakker, hastighet. samt om den er kratigere til og rygge med?
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Jag har ettt handgjort rostfritt grovt avgasrör ligger hemma och bara väntar på att få bli ditmonterat med en mcdämpare... :twisted:
Kan du ta nån bra bild eller två på röret?
Speciellt änden mot cylindern:)
Ang variatorn så finns det tydligen, enligt Peter1500, möjlighet att kunna dreva den ytterligare om man kan få ihop halvorna på främre delen lite till. (Asså han har kollat och jag anser :lol: )
Sen är då frågan, OM man kan slipa av halvornas innre del så dom går ihop lite till, räcker remmen då?
Om den inte går isär mer på bakre delen så lär det inte funka.
Här är en bra bild på hur den funkar:
http://auto.howstuffworks.com/cvt4.htm
/B
-
Vi har rostfria helsystem till Linhaien! Även lösa effektpipor i rostfritt. Pris för pipan 2995:- Helsystem ca 4900:- :P
-
Bra för dom med pengar, själv svetsar jag ihop ett eget:)
/B
-
Bra för dom med pengar, själv svetsar jag ihop ett eget:)
/B
Det kan fort bli et defekt anlegg.
Har testa litt på det også, mye bråk = går bra på hjemme bygg.
Men ikke noe særlig i lengden.
Slakt en MC og bruk potta defra 8)
RH
-
Kan du ta nån bra bild eller två på röret?
Speciellt änden mot cylindern:)
Änden mot cylindern är från ett originalrör jag hade liggandes. Blir det mycket skillnad så låter jag tillverka hela röret.
Blir röret bra kommer det tillsammans med ljuddämpare att kosta ca 3000:- ut till kund.
-
Ang variatorn så finns det tydligen, enligt Peter1500, möjlighet att kunna dreva den ytterligare om man kan få ihop halvorna på främre delen lite till. (Asså han har kollat och jag anser :lol: )
Sen är då frågan, OM man kan slipa av halvornas innre del så dom går ihop lite till, räcker remmen då?
Om den inte går isär mer på bakre delen så lär det inte funka.
Här är en bra bild på hur den funkar:
http://auto.howstuffworks.com/cvt4.htm
/B
I prinsippet er dette tingen ja. Men det mangler flere ting på tegningen som jeg lurer på angående trimvariator.
Vekter i fremre og fjærer i bakre. Mest av alt er jeg interisert i noen som har det og kan fortelle meg skjilnadden på dette kontra orginalt.
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Det är det enda som figurerar, vikter och fjäder, avgasrör, ljuddämpare...
Inget av det kan öka toppfarten mer än vad remskivorna tillåter i orginalutförande.
Dvs den toppfart jag har i nedförsbacke är MAX sedan träder varvstoppet i. Om jag uppnår detta på plan mark så går den inte fortare men den bibehåller sin toppfart (och kanske kommer upp i den snabbare (Vilket i sig är en hel del extra)
Det jag vill är att få den totala toppfarten (den man har när varvstoppet går i) att öka.
/BMest av alt er jeg interisert i noen som har det og kan fortelle meg skjilnadden på dette kontra orginalt.
Peter1500 (Trådstartaren) har monterat andra vikter.
-
Benring:
Du har helt rätt. Alla de saker du nämner kan höja prestandan men INTE topp farten. Min maskin varvar ur på plan mark (det hörs lättast när man inte har en taskig/ingen ljud dämpare då den misständer). Det som skulle kunna höja topfarten är att på något sätt dreva om den eller bli av med varvtals stoppet.
När jag satt och skruvade på min ctv för några månader sedan så tyckte jag det verkade som om när det främre "drevet" är fullt ihop så är fortfarande inte remmen längst in på det bakre. Så ang din fråga om remmen räcker så kan det vara så att om man får ihop fram dreven lite till så får man "dubbel" effekt. då främre "drevet" inte bara blir större utan det bakre även blir lite mindre.
-
Stene, exakt så ville jag veta:)
Vore väldigt bra om man fick ihop främre skivorna lite till.
Jag kommer inte åka med atv´n nästa vecka så jag ska ta av grejerna o kolla!
Visst ska man höja prestandan, inge snack men samtidigt toppfarten, då e jag nöjd:)
/B
-
Har tatt bort halvpartene av vektene og det var greier. Det ble testet sammen med en som ikke hadde tatt bort vektene og han hadde ikke en sjanse i aks.
Topp farten var lik men brukte litt lengre tid på og komme dit. Aks, som sakt MYE bedre. Bakker, den holder bedre/storre fart i bakkene.
Anbefales. :)
I dag skal det testes mot en med trim variator så får vi se hvordan den testen går ;)
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Topp farten var lik men brukte litt lengre tid på og komme dit.
Jag antar att du menar att det var maskinen med alla orginal vikter som tog längre tid på sig att komma upp i topp fart?
-
Topp farten var lik men brukte litt lengre tid på og komme dit.
Jag antar att du menar att det var maskinen med alla orginal vikter som tog längre tid på sig att komma upp i topp fart?
Testen på de 2 sykklene ble gjort kun på aks og der hadde den som var "orginal" ikke sjanse. Toppfarten på disse var like.
Toppfarten på min sykkel, som har tatt bort halvparten av vektene, brukte lengre tid på og komme til den farten jeg normalt hadde. Nå har jeg også mulighet for å slippe opp gassen og ha samme fart. Det virker som om den girer ned og gir høyre turtall. Altså som en automat, dette skjedde ikke tidligere.
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
-
Rent teoretiskt så blir det för lätt för att det främre drevet skall åka ihop.
Därav så tar det kanske längre tid att komma upp i toppfart?!
Det handlar väl inte om nå stora problem kan jag tänka mig?
/B
-
Jeg har montert Polini trimvariator på min, og draget i bakkene er bedre.
Holder høyere fart i bakkene, bedre aks og toppfarten har øka fra 73km/t til 81 km/t på GPS
På speedometeret så går nåla helt opp til skruen på skiva.
dvs, nåla har nå en vandring på 180 grader.
Så i det store og det hele så er jeg meget fornøyd.
Skal sammen ligne med Rohnny sin sykkel i dag, da får vi se hvordan den er i forhold til å bare ta vektene på orginalen.
RH
-
Howdy Max.
Hvor kjøpte du din trimvariator, og er det lov å spørre hva den kostet?
Har nettopp bestillt meg en Linhai 300 4x4 :D
Mvh
Roy I.
-
Trimvariatoren henta jeg hos Osebakken MC senter.
Har ikke fått regning på den enda.
Du oppnår nesten samme restultat med å fjerne 4 vekter på orginal variatoren. Men topphastigheten er bedre med Trimvariator.
Hvis du får tak i en MC potte og dyser om gasseren til 140 dyse så vil den gå betraktlig bedre.
Grattis med ATV, hvor kjøpte du den hen?
RH
-
Hej på er norrmän :lol:
"dyser om gasseren til 140 dyse så vil den gå betraktlig bedre"
Snackar ni allroad 300 nu?
"Men topphastigheten er bedre med Trimvariator."
Vad är det som ingår i en "trimvariator" ? Är det bara vikter eller är det även skivorna?
/B
-
Ja vi snakker om en 300 4x4.
Det som fulge med maxmekker sin trimvariator var første, indre skål inkl. 8 vekter.
Jeg tok bort 4 vekter.
Resultat:
Jeg tar han i bakkene, men han tar meg på sletten når han kommer i siget.
Mitt speedometer bånner (80km)
Om det er vert pengene, det får andre avgjøre. Men jeg kjøper ikke en ;)
-
Snakker om 300 4x4/Allroad, ja.
Oki. Jeg behøver mest kraft, og ikke så høg toppfart.
Vurderar heller at ta bort 4 vekter. :)
Handla hos Larvik Sykkelsenter. Fikk desidert best pris der. :wink:
Mvh
Roy I.
-
Har nu rivit bort den främre variatortallriken igen på min linhai, kollade slitytan på tallriken och den är 47 mm, remmen "bottnar" inte i tallrikens centrum , alltså den når inte ända ner till axeln på tallriken utan slitytan börjar ca 7 mm upp, och samma gäller längst ut på skivan/tallriken, slitytan slutar ca 6 mm från kanten på skivan,
Så jag vill påstå att om man fick remmen att "klättra" längre upp på skivan så borde den gå atv:n gå fortare, och det skulle gå att lösa om man slipade bort ca 3-4 mm på den distans som håller isär dom 2 främre skivorna, den bortslipade delen borde gå att ersätta med en större bricka om nu det inte skulle fungera. Nu återstår bara att se hur långt ner remmen går på den bakre skivan, (om den "bottnar" kan vi lägga ner allt,) jag har dock inte lyckats att ta bort den ännu, utan har bara fått bort den första delen och inte den stora muttern ca (45 mm stor mutter). Någon som lyckats med att ta bort den bakre skivan kan ju mäta den slityta som remmen lämnar.
Om man skulle räkna procentuellt så skulle remmen komma ca 14% högre upp på skivan och det borde ge ca 11 km/tim till på toppfarten, och ju högre upp remmen kommer ju längre sträcka blir det för remmen, så jag tror nog att det skulle ge närmare 15-18km/tim totalt på toppfarten,
Jag kan ha fel, men jag tycker att det borde fungera på det sättet, jag ska testa det så fort jag fått dom tre stycken fjädrar som håller dom tre band på plats bakom den stora muttern. Man får inte glömma att luftmotståndet blir större, det problemet borde gå att lösa med lite lättare vikter i varriatorn alt. man tar bort vart annan som redan sitter i variatorn som original.
Ett tips är att inte starta upp hojjen när man tagit bort den första kåpan på den bakre skivan, såvidare ni inte vill beställa hem nya fjädrar ni oxå :lol:
-
ps. ytan som den främre remmen arbetar på är 35mm, hela ytan är 47mm
-
Har nu rivit bort den främre variatortallriken igen på min linhai, kollade slitytan på tallriken och den är 47 mm, remmen "bottnar" inte i tallrikens centrum , alltså den når inte ända ner till axeln på tallriken utan slitytan börjar ca 7 mm upp, och samma gäller längst ut på skivan/tallriken, slitytan slutar ca 6 mm från kanten på skivan,
Så jag vill påstå att om man fick remmen att "klättra" längre upp på skivan så borde den gå atv:n gå fortare, och det skulle gå att lösa om man slipade bort ca 3-4 mm på den distans som håller isär dom 2 främre skivorna, den bortslipade delen borde gå att ersätta med en större bricka om nu det inte skulle fungera. Nu återstår bara att se hur långt ner remmen går på den bakre skivan, (om den "bottnar" kan vi lägga ner allt,) jag har dock inte lyckats att ta bort den ännu, utan har bara fått bort den första delen och inte den stora muttern ca (45 mm stor mutter). Någon som lyckats med att ta bort den bakre skivan kan ju mäta den slityta som remmen lämnar.
Om man skulle räkna procentuellt så skulle remmen komma ca 14% högre upp på skivan och det borde ge ca 11 km/tim till på toppfarten, och ju högre upp remmen kommer ju längre sträcka blir det för remmen, så jag tror nog att det skulle ge närmare 15-18km/tim totalt på toppfarten,
Jag kan ha fel, men jag tycker att det borde fungera på det sättet, jag ska testa det så fort jag fått dom tre stycken fjädrar som håller dom tre band på plats bakom den stora muttern. Man får inte glömma att luftmotståndet blir större, det problemet borde gå att lösa med lite lättare vikter i varriatorn alt. man tar bort vart annan som redan sitter i variatorn som original.
Ett tips är att inte starta upp hojjen när man tagit bort den första kåpan på den bakre skivan, såvidare ni inte vill beställa hem nya fjädrar ni oxå :lol:
Ta bort annenver vekt og du vil merke forskjell så det holder. ;)
For å få "skålene" til og komme nærmere hverandre (fremre variator) Så kan du ta av på avstandstykket. Om du tar bort 1mm så kommer reimene meget godt opp, i allefall helt i topp ;)
Vektene er 21x11 mm og veier 14g stykket. * 8 stykker er 112 g. Så ved og kjøpe 8 nye vekter a 7g så er du nede på det samme som og ta bort halvparten , men tar vare på stabiliteten ved og ha 8 istedet for 4.
Lykke til.
-
Peter1500: Nu börjar vi komma nån vart:)
/B
-
benring:
Tror du det funkar ?
:lol:
-
Ja det funker.
Been there done that 8)
RH
-
Maxmekker:
Har du tips på hur vi kan gå till väga?
-
Maxmekker:
Har du tips på hur vi kan gå till väga?
Som sagt før i denne tråden.
Fjerning av vekter, og sørge for att variatoren går mere sammen.
Får du variatoren 1mm mer sammen krabber reima helt til topps.
Men dette krever tilgang på dreibenk for å få det plant, 0.1mm kast er mye og man får ubalanse i variatoren.
Bytte exospotte samt dyse om gasseren.
Stenge luft tilførselen inn til exosen.(hvit plastboks på høyre side, hvor slangen blindes.)
Dette hindrer varmgang i potta, da katalysatoren ikke jobber optimalt.
Samt mindre utslipps volum som må gjennom potta, noe som gir mindre motstand.
Begynner Dere å få en Idè ??
RH
-
Borde det inte funka lika bra med en bredare rem?
Min rem har börjatg slira så det är dax att byta den. Och då kan man kanske se om det inte går att beställa en bredare.
-
Borde det inte funka lika bra med en bredare rem?
Min rem har börjatg slira så det är dax att byta den. Och då kan man kanske se om det inte går att beställa en bredare.
Reimen MÅ ha den rette stigningen. Husk gripe evnen sitter kun på sidene,
-
Orginal reimen er 23x871mm og 18mm bred i bunn.
Da kan Dere regne vinkelen på reima selv, måtte bare en kjapp tur innom for å se om det var noe nytt :lol:
RH
-
Halloj.
Alla förstår inte norska så bra så jag ska översätta :lol:
(iaf grovt/fritt översatt, har jag fel nånstans så lär ni ju rätta mig*s*)
Som sagt før i denne tråden.
Får du variatoren 1mm mer sammen krabber reima helt til topps.
Men dette krever tilgang på dreibenk for å få det plant, 0.1mm kast er mye og man får ubalanse i variatoren.
Som det sagts tidigare i denna tråd:
Tar man 1mm på skivan så åker remmen helt i topp.
Detta kräver svarv/fräs för att få det plant då det annars kan bli obalans i variatorn.
Bytte exospotte samt dyse om gasseren.
Byta ljuddämpare och byta till större munstycke i förgasaren
Stenge luft tilførselen inn til exosen.(hvit plastboks på høyre side, hvor slangen blindes.)
Dette hindrer varmgang i potta, da katalysatoren ikke jobber optimalt.
Samt mindre utslipps volum som må gjennom potta, noe som gir mindre motstand.
Detta har inte vi (väl?) ja menar, katalysator sitter det inte på min iaf.
-
Maxmekker:
Behöver man specialverktyg för att at bort den bakre skivan, den stora muttern 8ca 45mm), eller går det med vanliga verktyg typ ringnycklar?
-
Maxmekker :
Är den stora muttern "felgängad"
:?:
-
Den store mutteren du snakker om på bakre variator har jeg ikke sjekka.
Men vil tippe du trenger en muttertrekker for å grei å løsne den.
Om den er Links vet jeg ikke, beklager men der kan jeg ikke hjelpe deg.
Jeg har ikke hatt noe behov for å mekke på den.
Når det gjelder exos og katalysator så er det orginalt på alle Linhai 300.
Så se etter om dere har en hvit plast boks på høyre side.
RH
-
Som jag förstår så måste den muttern bort om man ska kunna byta den fjäder som finns bakom
-
MaxMekker : Sitter denna katalysator monterad direkt på motorn då?
För det sitter ingenting kopplat till avgasröret alls.
Vart på höger sida skall det sitta en vit box?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett nånting sådant.
Kan du fotografera den?
/B
-
katalysatoren sitter inne i eksos potta, og den er ikke synelig.
skal fixe ett bilde av filter boksen.
RH
-
Det är nog bäst med bilder för nu är jag förvirrad:)
Först säger du att det finns en vit plastbox, med en slang som går till avgasrör?
Sen säger du att katalysatorn inte syns men det ska gå en slang dit?
vet inte om du snackar både avgasrör o insugsluft här:)
Du skriver "exos" & "Eksos" e det olika saker eller?
/B
-
Först säger du att det finns en vit plastbox, med en slang som går till avgasrör?
Sen säger du att katalysatorn inte syns men det ska gå en slang dit?
Katalysatorten sitter inne i exos/eksos potta
vet inte om du snackar både avgasrör o insugsluft här:)
Hvis du ser helt inne ved sylinderene der eksos/exos røret sitter.
Så kommer det ett lite rør på siden, her kommer det luft inn i røret.
Du skriver "exos" & "Eksos" e det olika saker eller?
/B
Jatta det er akkurat det samme, bare meg som er lat og taster feil
RH :lol:
-
Om Katalysatorten sitter inne i exos/eksos potta och man byter potta så försvinner ju Katalysatorten, det är ju aldrig fel:)
(Se, jag kan snart norska grabbar :lol: )
Ska kolla det övriga oxå, tackar!
/B
-
Jag skulle montera ner min variator nyss men lyckades bara få bort kåpan.... :cry:
Den främre remskivan får jag inte bort, hur lyckades tex Peter1500?
Finns ju inget hål att hålla mot med...
visst, en mutterdragare men det äger jag inte.
Tror inte Peter gör det heller :D
EDIT:Peter1500 hade visst en mutterdragare:)
/B
-
Jag skulle montera ner min variator nyss men lyckades bara få bort kåpan.... :cry:
Den främre remskivan får jag inte bort, hur lyckades tex Peter1500?
Finns ju inget hål att hålla mot med...
visst, en mutterdragare men det äger jag inte.
Tror inte Peter gör det heller :D
EDIT:Peter1500 hade visst en mutterdragare:)
/B
Om du kollar på "fläktb bladen" på sidan av främre variator "drevet" så ser du att några av dem är betydligt grövre. Ta ett typ en förlängare till ett spärr skaft. Sätt vet mellan en av de grövre bladen och en av bultarna i botten på maskinen under bakre variator "drevet". Funka kanon för mig.
När bulten var loss är det bara att ta av skivorna.
-
Stene, jag tittade på det men det ser ut som dom ska gå av.
Får kolla igen:)
/B
-
Ang variatorn så finns det tydligen, enligt Peter1500, möjlighet att kunna dreva den ytterligare om man kan få ihop halvorna på främre delen lite till. (Asså han har kollat och jag anser :lol: )
Sen är då frågan, OM man kan slipa av halvornas innre del så dom går ihop lite till, räcker remmen då?
Om den inte går isär mer på bakre delen så lär det inte funka.
Här är en bra bild på hur den funkar:
http://auto.howstuffworks.com/cvt4.htm
/B
I prinsippet er dette tingen ja. Men det mangler flere ting på tegningen som jeg lurer på angående trimvariator.
Vekter i fremre og fjærer i bakre. Mest av alt er jeg interisert i noen som har det og kan fortelle meg skjilnadden på dette kontra orginalt.
--
R. Stormo
-----------------------------------------
Gambas brings Basic to Linux.
My Gambas Community http://forum.stormweb.no
Det blir rätt stor skillnad om man byter vikter i variatorn, har dock inte hunnit byta fjädern ännu, väntar på lite andra delar först.
// P :lol:
-
Hej på er norrmän :lol:
"dyser om gasseren til 140 dyse så vil den gå betraktlig bedre"
Snackar ni allroad 300 nu?
"Men topphastigheten er bedre med Trimvariator."
Vad är det som ingår i en "trimvariator" ? Är det bara vikter eller är det även skivorna?
/B
vikter och en skiva samt en fjäder.
-
STENE:
det skulle inte funka med en bredare rem , för remmen måste va bredare framtill och smalare baktill
-
STENE:
det skulle inte funka med en bredare rem , för remmen måste va bredare framtill och smalare baktill
Japp.. Har själv kommit fram till det. OM det inte är så att den bakre remskivan kan "svälja" en bredare rem. Om det vore så skulle det vara det enklaste alternativet, istället för att svarva om skivor etc.
Har vi bekräftat att det är skivan som tar imot och inte variator vikterna som "bottnar" i sina spår? Om vikterna bottnar så kommer det inte att hjälpa att endast svarva ned skivan.
-
Kanske dax att hyra oss ett garage och planera en Linhai Tuning weekend...
-
Stene: Hur stort ska garaget vara?:)
Mitt garage är ca 25 - 30 m2 eller så.
Ang vikternas spår i skivan så e det en grej att ta me i beräkningen men som nån norrman sa ovan så skulle det funka o han har tydligen redan gjort så.
/B
-
STENE:
Skivorna bak pressas samman med en kraftig fjäder, bredare rem skulle påverka sammanpressningen mer och ja vet inte hur den kommer att reagera om man lägger mer tryck på fjädern bak
BENRING, du kanske vet ? :lol:
-
STENE:
Skivorna bak pressas samman med en kraftig fjäder, bredare rem skulle påverka sammanpressningen mer och ja vet inte hur den kommer att reagera om man lägger mer tryck på fjädern bak
BENRING, du kanske vet ? :lol:
Det skulle bli bättre acc. Eftersom fjäden spänns mer så kommer det att krävas en större kraft att pressa in remmen. Och eftersom det är vikterna i det främre "drevet" som bestämmer detta så skulle det få till följd att maskinen skulle varva lite mer. Det samma som trim kittet som inehåller lite lättare variator vikter.
-
Det e mycket snack om detta me vikter:D
Jag har fortfarande inte fått bort min remskiva, finns inget ställe man kan låsa den på utan att riskera att ha av kylflänsar.
(Utom två orginala "hål med botten i" (Ej hål rakt igenom) som det troligen ska sitta ett specialverktyg i)
Ska köpa mutterdragare på Jula (öppnar nära mig den 27*s*).
Sen tänker jag slipa av en remskiva.
Det finns minst 5mm kvar på skivan i överkant.
Jag är mest intresserad av toppfart/lägre varvtal, inte kraft (tycker kraften räcker) Så jag kommer i första hand försöka öka toppfarten.
Vi borde nästan koncentrera oss på var sin uppgift, jag vill gärna ha mer kraft oxå men jag tror inte det blir bra om man ska fundera på allt samtidigt:)
Så, jag kommer öka farten, nån annan som är i behov av kraft/ax och vill öka detta?
Om idén är usel så säg det bara :lol:
-
om det bara är fart du är ute efter har du nog köpt fel maskin :roll:
-
om det bara är fart du är ute efter har du nog köpt fel maskin :roll:
Han menar nog som oss alla att vi är nöjda med maskinens överiga egenskaper. vilka även var anledningen till att vi köpte just denna. MEN att det vore önskvärt om den gick en anings snabbare. Då hade man varit ännu mer nöjd.
-
Ja, precis, jag ÄR nöjd med den men jag tycker att den gör lite för lite, om jag vill åka motorväg med den så är det inte så skoj att bli omblåst av lastbilar som gör 90.
Nej, det är ingen motorvägsracer, jag vet det men den kan ju iaf göra 90 så man slipper ha ett scaniamärke i nacken...
/B
-
STENE:
Skivorna bak pressas samman med en kraftig fjäder, bredare rem skulle påverka sammanpressningen mer och ja vet inte hur den kommer att reagera om man lägger mer tryck på fjädern bak
BENRING, du kanske vet ? :lol:
Det skulle bli bättre acc. Eftersom fjäden spänns mer så kommer det att krävas en större kraft att pressa in remmen. Och eftersom det är vikterna i det främre "drevet" som bestämmer detta så skulle det få till följd att maskinen skulle varva lite mer. Det samma som trim kittet som inehåller lite lättare variator vikter.
Bredare avstånd bak resulterar att den inte snurrar lika fort, remmen måste ner mellan dom bakre skivorna
-
STENE:
Skivorna bak pressas samman med en kraftig fjäder, bredare rem skulle påverka sammanpressningen mer och ja vet inte hur den kommer att reagera om man lägger mer tryck på fjädern bak
BENRING, du kanske vet ? :lol:
Det skulle bli bättre acc. Eftersom fjäden spänns mer så kommer det att krävas en större kraft att pressa in remmen. Och eftersom det är vikterna i det främre "drevet" som bestämmer detta så skulle det få till följd att maskinen skulle varva lite mer. Det samma som trim kittet som inehåller lite lättare variator vikter.
Bredare avstånd bak resulterar att den inte snurrar lika fort, remmen måste ner mellan dom bakre skivorna
What? vet inte om du läst vad jag skrivit.
OM den bakre fjäder belastade remskivan KAN gå isär så även en bredare rem kan rymmas så:
1. Skulle remmen klättra högre upp på den främre remskivan som styra av variator vikterna.
2. Eftersom fjädern bak skulle spännas mer så remmen är bredare skulle en större kraft behöva skapas av variator vikterna.
3. För att skapa en större kraft måste motorn snurra fortare då variator vikterna sitter på motor axeln.
Ovan stående skulle resultera i att:
1. Maskinen skulle få en högre topp fart då remmen skulle klättra längre ut på den främre remskivan.
2. Då remen klättrar längre ut på den främre remskivan skulle den gå längre in på den bakre.
3. då motorn jobbar på ett högre varv så skulle ligga bättre i effekt kurvan.
MEN detta är bara teorier (är lite tveksam på att fjäderns minimala spänning skulle göra någon skillnad och då rasar hela teorin med ett högre varv, Vilket man i stället kan fixa med lättare vikter) och mycket hängre på:
OM den bakre fjäder belastade remskivan KAN gå isär så även en bredare rem kan rymmas....
-
Hihi.
Det är för mycket teorier, det ska vi ändra på i morgon:)
/B
-
STENE
Du har säkert helt rätt, det var bara min teori.
Jag har tagit bort den bakre fjädern och den är i utsläppt läge ca 20cm och i hoptryckt läge ca 4 cm , det var därför jag inte trodde att en bredare rem skulle orka pressa ihop fjädern mer, jag väger ca 90 kilo och när jag hänger på den så lyckas jag presa ihop den helt, så jag tror att det skulle behövas mycket mer kraft i motorn om den skulle orka sära på skivorna mer.
Men det är bara en teori de med, :lol:
Om vi fortsätter att bolla fram och tillbaka har vi nog snart löst det, :lol:
Och den nya fjäder som följer med variatorkittet är trögare att pressa ihop
-
jag väger ca 90 kilo
Peter för fasen..... hur gick DET till? :P
/B
-
jag väger ca 90 kilo
Peter för fasen..... hur gick DET till? :P
/B
BENRING !!!!!!!!!!!!!!! SK*T PÅ DIG !!!!
-
:lol:
-
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
jag väger ca 90 kilo
Peter för fasen..... hur gick DET till? :P
/B
Undrar jag med.... En annan behöver tappa typ 40 KG för att komma i din vikt klass :lol:
Men är fjädern så "trög"? Jag har inte plockat bort min men man klarar ju att klämma ihop den med händerna (handloven på kopplingen och fingrarna på skivan) när den sitter på axeln.
-
jag väger ca 90 kilo
Peter för fasen..... hur gick DET till? :P
/B
Undrar jag med.... En annan behöver tappa typ 40 KG för att komma i din vikt klass :lol:
Men är fjädern så "trög"? Jag har inte plockat bort min men man klarar ju att klämma ihop den med händerna (handloven på kopplingen och fingrarna på skivan) när den sitter på axeln.
Du får börja med Tonic light till GT`n.
-
Försök att få tag på Olav Aaen's "Clutch Tuning Handbook.
Där står det MYCKET om CVT tuning, man lära sig teori mm. som är bra att kunna.
Amazon har den.
http://www.amazon.com/gp/product/B0006R954Y/102-1134138-9276902?v=glance&n=283155
-
TeknikOchFritid
ATV Amatör
Skrev ju så här tidigare ...
på billig linhai ämnet.......
Linhaimaskinerna har Yamahas YP250motor (scooter 250cc), ngt modifierad. Jämför delar själva.
Och den finns ju med i haynes boken
(http://quick.imgfree.net/images/38044_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/38044)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=18955&langId=-1
Man kanske kan få några tips där ..... jag kanske ska beställa hem en sådan bok......ska ju få min maskin nästa vecka .......och det är ganska irriterande att inte ha en aning om hur det ser ut det ni pratar om ....... har aldrig varit bakom kåporna på sådana maskiner.
//Bine_
-
Kanske dessa länkar kan vara till nytta för er som inte redan skruvat isär er maskin ett par ggr:
http://tankstelle-horvath.de/werkstatthandbuch260.pdf
http://tankstelle-horvath.de/ersatzteilelinhai260.pdf
-
Jag får lägga ner trimtankarna ett tag.
Har inga verktyg så jag får inte bort remskivan.
Nej peter, mutterdragaren gick loss på 500:- å det har jag inte.
Va fan hysteriskt på nyöppnade Jula idag...
Så nu plockar jag ihop min ATV (dvs kåpan) o kör vidare orginalt.
/B
-
Sitter hos en polare i linköping nu .... och han har ju trimmat en KYMKO scooter på detta sätt som ni pratar om.
Han beställde en ny "variatorbussning" kallade han det .... sen skickade mopedfirman den till en svarvare som tog ner några millimeter på den.
Plattorna går nu ihop mer ....och remmen klättrar högre vilket medför
"större drev" ifram.
Detta fungerar på mopederna iaf.
//Bine_
-
Ja det e ju egentligen ingen skillnad på vad man "trimmar" på det viset.
Måste bara få loss remskivan utan o slå mig fördärvad eller pajja skivans kylflänsar :roll:
-
MaxMekker : Sitter denna katalysator monterad direkt på motorn då?
För det sitter ingenting kopplat till avgasröret alls.
Vart på höger sida skall det sitta en vit box?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett nånting sådant.
Kan du fotografera den?
/B
Endelig fått somla meg til å fixe bilde :)
RH
(http://quick.imgfree.net/images/42928.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
-
Viser ikke noe bildet hos meg:(
-
Jag har sett den vita boxen:)
Det liknar mer en EGR-ventil med dess funktion tycker jag.
/B
-
Jag har sett den vita boxen:)
Det liknar mer en EGR-ventil med dess funktion tycker jag.
/B
Hva er en EGR-ventil?
RH
-
EGR = Exhaust Gas Recirculation. Tilfører eksosen mer Oksygen for å gi katalysatorer o.l. bedre arbeidsforhold, dvs mer Oksygenrik eksos.
Er imidlertid ikke helt sikker på denne boksens funksjon. Tviler på at det er en regulær EGR-komponent. Den enheten vi her snakker om henter jo luft bakfra, uten noe trykk fra eksosen. Det er bare undertrykket i luftstrømmen ut av eksosanlegget fremme ved eksosporten som gjør at denne enheten trekker/suger luft/oksygen.
Ser ikke helt verdien av en slik enhet rent motorteknisk...
Mvh
Roy
-
Vi har fjerna ventilen, boksen og slanger. For så å blinde inn på sylinderen med ett lokk.
Resultat er att eksos potta ikke blir så varm, og katalysatoren ikke fungerer optimalt.
Men det er veldig greit å slippe den varmen.
RH
-
Har någon några konkreta erfarenheter av att byta CDI box till Linhain?
Enligt vissa"ryckten" lär skall det inte vara till någon nytta,förutom såklart till försäljaren av CDI boxen :lol:
Har ni några bra trim idér förutom dessa 8O
effektavlopp,racevariator(inte testat ännu med andra än original rullarna(vikterna)) större munstycke,bättre luftfilter och större hjul(25") i Linhain.
Jag söker inte bättre topphastighet men lite mera drag skadar ju aldrig :twisted:
-
Nr1: Jag tror det finns att hämta med annan CDI / annat tändsystem.
Varför inte bara byta til ett helt annat?
Ta signalen från hallgivaren och led in i ett helt annat system.
Nr2: Gör det du och andra beskrev ovan, finns ju inte så mycket mer om du inte ska börja byta motor.
/B
-
Stod och skruvade med maskinen för några dagar sedan. Och..
om man trycker in remen så långt det går på bakre remskivan så räcker remen en bit ut över kanten på främre.. Så om man har en lite bredare rem och kanske en uns kortare så borde (no exact science) remen klättre lite högre på främre drevet och gå längre in i bakre = mer fart... Nu gäller det bara att få tag på en ny rem.
-
Orginal reim er 23x871, men trenger ikke kortere reim for å få den til å gå helt til topps.
Dette har vært nevnt før.
Tror nesten man burde starte ny tråd på spesifike emner, da er det lettere å få en god oversikt :roll:
feks. Eksos, variator, forgasser osv....
RH
-
Upptäckte en sak på tumgasen idag, finns ju ett stopp för den, en liten klack som spärrar. Om man fimpar klacken kanske man kan gasa en cm till :D . Nån som provat?
-
Hanen Tanken har slagit mig, jag kollade och min klack är inte det som stoppar för min gas iaf, det säger "klick klick" i förgasaren i toppläge och då är det en millimeter kvar innan stoppklacken.
Men tanken var god :D
-
Men det sitter en klack på förgasaren med.. Kanske är den man skall fila lite på..
-
Såg den klacken nu, du har nog fan rätt, ska man fila så är det där. Klickande ljudet som Benring sa kommer från trotteln kommer nog från den klacken. Låter så allafall.
-
Aha, en klack på förgasaren då?:)
Men kolla i så fall hur trotteln går upp nu, går den ända upp redan så gör det ju ingen skillnad o det kan bli gashäng om den skulle gå upp för långt.
/B
-
Spjelet inne i gasseren åpner fullt uten å file noe.
Den som file vil oppleve att den vil gå dårligere, da spjelet vil begynne og stenge igjen.
Det Dere kan begynne med er å bytte vekter i variatoren. Orginal vekter er 14gram pr stk. totalt 112gram
sett inn nye vekter med 4x13gram og 4x9gram da får Dere 90gram, det er tilnærmet optimalt.
Lykke til 8)
RH
-
Är väl ungefär samma effekt som att ta bort hälften av vikterna, vilket dom flesta Linhaiåkare väl gjort. Angående klackarna, ska man fila så måste bägge filas eftersom stoppläget är exakt samtidigt på klackarna.
Mekker, har du kollat att spjället i gasaren öppnar full mid max gas?
-
Är väl ungefär samma effekt som att ta bort hälften av vikterna, vilket dom flesta Linhaiåkare väl gjort. Angående klackarna, ska man fila så måste bägge filas eftersom stoppläget är exakt samtidigt på klackarna.
Mekker, har du kollat att spjället i gasaren öppnar full mid max gas?
1. Vekter: ved å fjerne halvparten av vektene får man en vekt på 56gram og det er for lite.
2. Gas: Ja spjellet åpner fullt ved max gas.
RH
-
Ok. Kanske skulle prova med 90 gram i variatorn då. Vad har du för toppfart på din?
-
Ok. Kanske skulle prova med 90 gram i variatorn då. Vad har du för toppfart på din?
Dette har jeg også nevnt før, ingen som leser hva som blir fortalt i trådene her??
Min gjør 81,4Km/t målt med GPS, speedometeret følger ikke med da dette viser 80km/t+++++++
RH
-
Tråden är 6 sidor lång, kan inte fan komma ihåg allt som skrivits :D .
-
Ännu en fråga angående ta bort hälften av vikterna från variatorn?
Förstod jag rätt? Är det så att med att ta bort hälften av vikterna,accelererar den först snabbt en kort stund men sen jämnas det ut d.v.s. det tar lite längre tid att nå topphastighet,än med alla vikterna? Och att draget i uppförsbackarna är bättre?
-
På min hoj blev det klart bättre acc, håller farten bättre i uppförsbackar, men lite lägre toppfart.
-
Hej:)
Jag har försökt forska lite ang tändningen på linhaien.
I min spcification till motorn står det max 6500 RPM
I förra motorn, 257cc står det max 7500 RPM.
Det finns en Linhai RUSTLER, säljs i sydafrika, den är identisk med allroad men har 297 cc, max 8500 RPM, har dock inte mer än 8,5 kw.
STENE har sagt att det troligen är samma motor som i YP Majesty, den har oxå olika varvtal beroende på vart man tittar...
JAg har svårt o tro att våra ATV-motorers RPM ligger på max vad motorn EGENTLIGEN tål.
Om man nu kan köra dom på 8500 RPM så vinner iaf jag 2000 RPM, STENE du räknade ju ut fartökningen har jag för mig?:)
Byta till annat tändsystem ska inte va så svårt tycker jag.
/B
-
Var det någon som läste testet dom hade i senaste atv tidningen om linhai 300 ?
Där skrevs det tex att linhai INTe var strypt till 20 hk utan at motorn hade blivit anpassad efter just dessa regler.??
Kan det vara så illa att man inte kan göra så värst mycket mer när det gäller effekten på linhai 300 :cry:
-
"Anpassad" & "strypt" låter som liknande saker tycker jag:)
Att göra en motor som EXAKT tillåter 80 kmh som en gräns eller MAX ger 20 hk, vet jag inte om man lyckas med utan att strypa den lagom...
CDI-tändningen ger iaf en begränsning på x antal RPM.
/B
-
Någon som vet var man kan köpa en varvräknare som man kan montera på ATV´n? Skulle vara kul att se vilket varv man ligger på.
-
Någon som vet var man kan köpa en varvräknare som man kan montera på ATV´n? Skulle vara kul att se vilket varv man ligger på.
finns ngr på ebay här:
http://search.ebay.de/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZghcomQQssPageNameZMERCQ5fVICQ5fRSCCQ5fPr4Q5fPcNQ5fQ5fSI
-
Nu när min lihai ändå står för rep tänkte jag kolla lite på CDI'n. återkommer när jag kollat lite med Oscilloskopet. (förmodligen i påsk)
Kom du fram till något,när du"kollade med oscilloskopet 8O " på din CDI-box :?:
-
Kolla tråden CDI-Trim under "Övrigt" :)
I denna tråd tror jag vi håller oss till det övriga trimmet:)
-
i gasvajerns ände i motorn finns en spärr som man kan ta bort så den varvar mer men jag funderar på hur man får bort kåporna
-
Kåporna är lätta att ta bort det är bara att dra rakt ut och kanske lirka lite. Dom sitter fast med sina plast hylsor eller vad det nu är. :)