ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: clabre skrivet 8 december 2009 kl. 17:38:36
-
Har funderat lite på alla dessa mud racefilmer man sett. Blir det inte en snabb och kraftig nedkylning av motorn när man kör ned den i vatten. Känns som om det inte borde vara helt nyttigt för dem. Det ryker ju till av vattenånga direkt när man kör ned i en pöl. Det blir ju en enorm tempdiff och materialet kanske inte mår så bra av denna process i ländgen. Materialet expanderar och krymper liksom. Det kanske är skillnad på vätskekylda och luftkylda i och för sig. Hur som helst ville jag bara starta en tråd kring detta och höra vad ni tror och haft för erfarenheter.
Dessutom skulle jag vilja se mer hembyggen på snorklar. Varför sätter man inte snorkeln bak tex, det skulle ju bli en enklare dragning känns det som.
-
snorklar bak e ju inte så bra då du kör i vatten så reser den sig ju direkt (hjulingen alltså) om man inte kör en buss som jag med astung hasplåt :lol:.
snorkeln skulle ju behöva vara rätt så lång för att inte hamna under. skönt att ha dom samlade också om man ska ha med sig packning
-
antar att det är din atv ppå bn.
Är det tre ? En till förgasarn och variatorn antar jag men den tredje?
Vilken diamter bör man ha. Jag har ju en gamml atv 300 cc.
Varför drar man inte typ kylarslangar?
Har letat en del om detta med snorklar men har inte hittat nån bra länk för "hemmfixare". Lägg ut era projket med bilder.
-
På bilden skulle det stå, vet inte vad som hände..
-
stämmer bra.
en till motorn(insprutningen)
variator in
variator ut
sen måste man även dra upp avluftningen till tanken och växellådan. vanlig 8mm slang satte jag på min.
drog upp dom under plasten på styret.
vet inte hur det ser ut på din men min vevhusventilation går upp i luftburken och den har jag ju satt snorkel ifrån så den klara sig också.
grovleken måste vara stor pga av få tillräckligt med luft till motorn. även cvt:en lär ha mycket luft för att kyla remmen annars skulle man bränna den direkt.
min åf berättade om en kille som snorklade sin variator men vattenslang. brände remmen nästan omgående,
jag har 2tums avloppsslang upp till racket sen vanliga avloppsrör som du hitta på vilken bygghandel som helst
-
jag har ju en halvautomat från 1991. Kan det då räcka med en sån slang in i luftburken och sen upp där fram. Har jag vevhusventilation tror du?
Avluftningen till tanken sitter väl i mitt tanklock eller finns det nåt mer?
-
vevhus ventilation borde alla motor drivna fordon ha.
vad jag vet så är mitt tanklock tätt. tar luften från avluftningen.
törs inte svara på din halv automat. honda maskiner har jag för mig bara behöver en snorkel. dom har ju ej cvt. kanske e samma med din