ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: hajenhajenhajen skrivet 20 mars 2006 kl. 08:44:58
-
hej. Var ute o körde lite i helgen, sedan bara dog atv:n....varför?
nu klickar den bara, blir liksom ingen tändning?
Hur kan jag fixa det?
kan batteriet vara för svagt? lampor m.m funkar.....
Nån som har tips ?
-
Du bör nog tala om vad det är för maskin du har för att få ett mer riktigt svar...
-
Låter som start relät. Hände på min. Bytte och sen funka den som vanligt igen. Det kan gå att slita isär relät och puttsa upp anläggnings ytorna.
-
jag hade själv samma problem, då var det bara för lite kräm i batteriet börjar med att kolla det och funkar inte det så tycker jag du ska följa stenes råd!
-
ATV 200cc Extreme Kina.
-
jag hade själv samma problem, då var det bara för lite kräm i batteriet börjar med att kolla det och funkar inte det så tycker jag du ska följa stenes råd!
Vaddå kräm? batterivätska menar du? eller ??
-
Vart sitter relät då? start relät?
-
jag hade själv samma problem, då var det bara för lite kräm i batteriet börjar med att kolla det och funkar inte det så tycker jag du ska följa stenes råd!
Vaddå kräm? batterivätska menar du? eller ??
kräm som i ström. Prova att ladda batteriet ett dygn, o försök sedan att starta den igen.
-
Jag vet inte var det sitter just på din typ av maskin, men om du vrider på nyckeln så brukar man höra att det klickar någonstans. Följ ljudet. Det som klickar är relät.
Har du någon garanti kvar på maskinen tycker jag du skall kontakta din ÅF innan du gör något mer. De kanske kan hjälpa dig och det är ingen risk att du pillar sönder något som annars skulle täckas av garantin.
-
har talat med ÅF ang problemet. De ber mig ladda batteriet, o sedan testa. funkar ej detta ska jag återkomma.
-
Jag hade samam problem me min,då den var ny 8O !
Men jag fick direkt ett nytt batteri :)!
-
Har också haft det problemet, bytte startrelät bara sen så gick den som vanligt igen. :)
-
haft samma problem. Ladda batteriet så fungerade det igen,dock har det fortsatt att ladda ur så jag måste nog gå vidare i det hela... :cry:
-
ok förstår. har den nu på laddning hemma. ska kolla ikväll om det funkar. Kommer att skriva här fortsättning hur det går.
Frågan är ju bara den, hur kan batteriet ladda ur, när man kör?
Vad jag fattat så fort den rullar, o är igång, borde väll batteri laddas?
Kan det vara så att just detta klimat vi har just nu, minus 15 och plus 5 på dagen, kan krångla me batteriet? jag har båt, o båt batteriet tar stor skada om det är inkopplat vintertid.
-
villken laddare förutom ctek är bra, eller funkar.
har denna hemma
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88161
och nån annan laddare som heter MC Laddare, också från biltema.
Villken ska jag använda?
-
(http://quick.imgfree.net/images/26272.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
Kollade batteriet, mätte upp ca 13.3 volt. testade även kolla när jag startar eller då det bara klickar, då kryper volten ner till ca 6 volt. ??
Ska den göra det?
Letade sedan upp klick ljudet, hittade det, såg ut som ungefär på bilden ..
Den bara klickar. Det går in 4 st sladdar i den, två mindre, vanliga, och två svarta större.
Vet ej vad jag ska göra nu.
Har tänkt plocka ner ATV:n så mycke som möjligt, alltså ta bort skärmar och kolla att allt står rätt till. Nån som har några mer tips...
Eftersom den på bilden bara klickar...ska den göra det, har det med nått annat att göra varför den klickar? ANtar att det är det som är enligt manuelen heter den "Starter Relay Assy".... ska den bytas, eller beror felet på nått annat. Vill bara säga det att har knappt kört 2 timmar med min ATV, den är helt ny. Har talat med ÅF m.m....men vill även själv pilla lite eftersom jag vill också lära mig o förstå hur saker funkar, men med ÅF VIllkor. Hoppas på hjälp
-
(http://quick.imgfree.net/images/26281.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
hittade bild på exakt hur start relät ser ut, det som bara klickar....
Frågan är bara, kan det vara nått annat som är fel, ?
-
Byt ut det så kommer det att funka!
-
Om du inte har mkt för dej, så kan du ta av plasthöljet när du plockat av reläet. Sedan putsar du med en fin smärgelduk eller sandpapper (från 800-papper och upp) mellan kontaktytan och bläcket. När du öppnat rläet så förstår du vad jag menar. När du putsat upp kontakt ytorna så spray'a lite kontaktspray på kontaktytorna innan du trycker tillbaka plastlocket. Montera reläet på maskinen, provstarta =)
-
hhmmm...ja jag jobbar ju på dagarna, men man får väll ta sig tid att testa...alltid kul att testa lite nytt o lära sig lite.
Vad du menar, skrivar bort start relät, från sladdar, o sedan plockar i sädr relät, o pusar upp det, sedan kontakt spray o sedan testa?
du skrev ta bort plast m.mm...vad menar du ?
-
Känns detta bekant?
(http://www.classicrace.dk/images/00000-kit-0073.jpg)
-
Jag menar så här:
Med plasthölje
(http://www.olav-hansen.dk/img/relae.jpg)
Utan plasthölje
(http://www.olav-hansen.dk/img/relae_open.jpg)
-
ok..förstår. tackar för infon. ;-)
-
Varför inte lämna in skiten när du har garanti? Lär dig skruva när garantin löpt ut... Risken är ju att du förstör mer om du skruvar utan att veta vad du gör?
Om du ändå bestämmer dig för att skruva, så koppla loss + från batteriet INNAN du pillar på nått så du inte kortsluter ngt.
-
(http://quick.imgfree.net/images/26281.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
hittade bild på exakt hur start relät ser ut, det som bara klickar....
Frågan är bara, kan det vara nått annat som är fel, ?
Dessa reläer är tyvärr inte öppningsbara med mindre än att man sågar upp det, det är ihoppressat, så Mr2T's tips funkar tyvärr inte...
Tror det bara är att byta mot ett nytt...
MEN, för att förhindra att det inträffar igen, speciellt efter garantitidens utgång, så kolla om du inte kan flytta in det till en lite mer skyddad plats. Jag drog en ny kabel från startmotorn in till "batterihkolken" under sadeln där jag fäste startreläet, då sitter det mer skyddat från sprutet från bakhjulen, samt man behöver inte använda silkesvantarna när man tvättade av hojen med högtrycken - det är säkert vatten & fukt som dödat det gamla reläet.
/johan
-
"Kollade batteriet, mätte upp ca 13.3 volt. testade även kolla när jag startar eller då det bara klickar, då kryper volten ner till ca 6 volt. ??"
Detta låter lite konstigt.. Om felet är det som jag och Mr2T pratade om med oxiderade kontaktytor så borde inte spänningen sjunka så lågt som till 6 V. känns nu mer som om det lutar åt taskigt batteri eller en bränd startmotor. Vad tror du Mr2T? Skall man låta killen prova att tjuvstarta genom att bygla över relät med typ en skift nyckel för att se om start motorn rör sig? Eller blir det bara värre om motorn är bränd (kommer ju säkert att spraka lite)? Kan det bli värre?
-
"Kollade batteriet, mätte upp ca 13.3 volt. testade även kolla när jag startar eller då det bara klickar, då kryper volten ner till ca 6 volt. ??"
Detta låter lite konstigt.. Om felet är det som jag och Mr2T pratade om med oxiderade kontaktytor så borde inte spänningen sjunka så lågt som till 6 V. känns nu mer som om det lutar åt taskigt batteri eller en bränd startmotor. Vad tror du Mr2T? Skall man låta killen prova att tjuvstarta genom att bygla över relät med typ en skift nyckel för att se om start motorn rör sig? Eller blir det bara värre om motorn är bränd (kommer ju säkert att spraka lite)? Kan det bli värre?
Om motorn är bränd spelar det ju ingen roll om han "byglar" med en skruvmejsel eller låter reläet självt göra det, resultatet blir ju detsamma.
Det var precis så jag kollade att mitt startrelä var paj, det klickade om det som det skulle, men det funkade ändå inte.
Annars kan han väl bara lägga på 12V på relästyrning o mäta med ohmmeter över reläet o se om det sluter korrekt.
/johan
-
Tjena Johan och välkommen hem igen :lol:
Visst måste det vara så. Anledningen till att jag var lite osäker är därför killen har garanti kvar och jag vill inte be honom testa något som kan äventyra hans garantier.
Gör så här:
De 2 grova kablarna som går in i relät. tag en skrujmejsel / Fastnyckel eller något liknande och gör en "kortis" mellan dem (detta är vad som händer i ditt relä när det kommer ström i de två tunna kablarna = trycker på start knappen). Var bered på att det kan gnistra lite när du gör det. Och gör det bara kort. Om start motorn inte snurrar så är det risk att din start motor är kass och du bör rapportera detta till din ÅF som får skruva i en ny på garanti. Om den snurrar så mät spänningen mellan de två grova kablarna den bör ligga på 12 V. Tryck på start knappen. Nu bör spänningen sjunka till 0V. Funkar detta så är det nog dax att kolla över ditt batteri.
-
Tjena Johan och välkommen hem igen :lol:
Nä, jag är inte hemma - sitter på konferens ute hos Microsoft i Redmond :-)
Tack gode gud för WiFi o laptop, det är räddningen under tråkiga föreläsningar ;-)
Kan meddela att regnet vräker ner o det är typ 10grader varmt, så ni behöver inte vara så avundsjuka...
/johan
-
snackat med ÅF, de skrickar ett nytt start relä. SKa sätta dit det.
Funkar det fortf. inte då, så förmodar jag att det är som du säger kanske startmotorn, eller batteriet...testar först med ett nytt start relä, när det kommer. Återkommer här när jag testat.
-
hmmm...satte i nytt start relä, som jag fått av ÅF, men klickar fortfarande bara....???
-
hmmm...satte i nytt start relä, som jag fått av ÅF, men klickar fortfarande bara....???
-
hmmm...satte i nytt start relä, som jag fått av ÅF, men klickar fortfarande bara....???
-
Har du startspärr på hojen, alltså att handbromsen måste hållas in vid start? Jag hade liknande problem med Linhaien, hade kommit in fukt där. Värmde på med fönen (frugans), startade direkt sen.
-
ja, lite konstigt det här tror jag, eller tycker jag, när jag fick atv:n
så behövde jag inte ha in handbromsen när jag startade den, men efter ett tag så startade den inte om jag inte hade i handbromsen... ;-) vet ej...
ska ta i lite i helgen nu o grejja lite me den, kolla så alla sladdar är som de ska, försöka varma upp den m.m....men fortf. mycket öppen för tips.
-
kom att tänka på kanske är något fel med "motor dödaren"...vill säga inte stänga av motorn via tändningen, utan trycka på en röd knapp som finns vid styret...kanske man kan koppla ur den på något sett, eller förbi den, o se om det kanske är den som ligger o blockar.-.-???
-
fick nu reda på hur den dog, eftersom det inte var jag som körde när den "dog"...min lille bror körde den, i snö, o kallt, om det nu har betydlese, körde på växel 2, o skulle köra över en liten kulle, men så dog den pga han hade för lite gas, ...och sedan dess har den inte startat, bara "klickat"....hmmmm
-
Om du har en start spärr tex att man måste hålla in bromsen så brukar det inte klicka i relät. Jag får dessvärre en känsla av att det är något vaj med start motorn. Sätt en volt meter på de grova kablarna som går in i relät. När tändningen är på skall den visa 12 V. När du sedan trycker på start knappen bör du ha 0V.
-
ska testa det, mycket tacksam för alla tips och svar. en fråga bara.
Det går två grova kablar till start relät.
VIllken är + och villken är - av dom?
eller är båda + eller båda - för går ju ytterligare två mindre sladdar in i start relät.
Frågan är då, sätter jag en mätare på grova snaddarna, ska mätaren visa 0 volt. om den visar hörge, vad innebär det? och varför ska den visa 0 volt?
-
ja, lite konstigt det här tror jag, eller tycker jag, när jag fick atv:n
så behövde jag inte ha in handbromsen när jag startade den, men efter ett tag så startade den inte om jag inte hade i handbromsen... ;-) vet ej...
ska ta i lite i helgen nu o grejja lite me den, kolla så alla sladdar är som de ska, försöka varma upp den m.m....men fortf. mycket öppen för tips.
Om du har växel i måste du bromsa för att starta...neutral i starta utan
att bromsa.
-
Går det att rulla igång den? Bara för att få veta om felet även påverkar motorfunktionen? Jag tycker det låter som en startmotor med kortslutning, eller möjligtvis har den "fastnat", knacka lite på den och försök igen? men mest intressant är om den startar när du rullar igång den.
-
ska testa alla knep :-) även försöka rulla igång den. vart brukar start motorn sitta?
-
hej..
nu har jag....
Bytt start relä, laddat batteriet, och försökt rulla igång den, drog den efter bilen och försökte starta den me växel i...men funkar fortf. inte. ???
Kollat tänd stift, la stiftet på blocket, kom lite knistor, inte så mycke,....hur mycke ska det komma?
Vad har startmotorn för funktion gällade när man startar med elstart, och rullar igång den, samma funktion elle?
Känns som atv ej Tänder riktigt, kanske inte får bränsle.....vad kan jag göra? När jag försökte rulla igång den låter det som den är på , men det är den inte....får den bränsel? behövs ny startmotor efter bara 2 timmar körda ? vad kan va fel, vad ska jag kolla på? kanske lämna i den, men jobbig process det me, eftersom då hyra släp m.m....o vart i sthlms trakten kan jag då vända mig? .....nån som har förslag på det jag skrivit, hur jag ska lösa mitt lilla fel?
-
Har du provat att byta stiftet?
För det verkar lite konstigt att du inte kan rulla igång den, det borde funka.
Och om den nu dog som du säger så kanske du surade stiftet och då är det bara till att byta stiftet, har själv varit ute för något liknande med min enduro kontrollerade stift och tändning gång på gång utan att jag fick den till att starta, sen byte jag stift och då startade den direkt :wink:
-
nu har jag nog testat det mesta, stift, dra igong efter bil...
allt, vad kan jag gora
-
Du har ju fått förslaget tidigare, och hur jobbigt det än är - Lämna in den på garanti rep. :!:
-
(http://quick.imgfree.net/images/27954.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
SÅ här ser el systemet ut. Börjar nästan ana att det har med det att göra.
FInns en så kallad "dödare" på den, vill säga knapp som dödar motorn.
Kan jag koppla ur den, hur..för att testa?
Har mätt spänning mellan start relä o batteri 12 volt, testade även mellan
startmotor och batteri, = 0, o när jag försökte starta den gick den upp i ca 6 volt. Vad kan vara fel på denna ATV ?
-
Jag håller med Sunfire. Jag tror att fortfarande på att det är din startmotor som är kass och den är det bäst att din ÅF får byta = Skicka tillbaka den på garanti rep !
-
förstår vad du menar, vet bara skicka tillbaka, men då måste tiden finnas, o sedan ska den såfall skickas 40-45 mil....som jag egentligen vill..men också vill lära mig något hur den funkar,
men frågan är, hur kan en startmotor, me motor tid på 2 timmar gå sönder? allt är ju relativt, men ändå...
har ju som sagt också försökt rulla igång den, efterbil..men händer ju inget...startmotorn, har väll bara funktionen om man ska elstarta den?
-
Om du har växel i måste du bromsa för att starta...neutral i starta utan
att bromsa.
Hur funkar det om man ska dra igång den?
Måste han ha bromsen i eller är det bara vid start med nyckel?
HajenHH:
Vad gjorde din bror när den la av?
Försökte han starta den direkt, rullade han ner den innan han försökte starta?
Gick den igång alls då eller klickade den från första försöket?
Nötte han länge på startmotorn innan han gav sig?
När du försökte rulla igång den, ville den tända till alls, hackade den om du gav gas eller lät den bara som 100 kg kugghjul som drogs runt mekaniskt?
Du säger att du får gnista, det betyder att startmotorn drar runt och inte bara klickar. Har du mätt kompressionen? Har du kollat tändläget?
Om startmotorn går runt relativt snabbt och inte bara segar sig runt halvt död, du får gnista om än svag, du har bensin i och humöret på topp så kan det inte vara så mycket kvar att kolla.
Byt ut stiftet, kolla det först om det är blött, vitt, sotigt etc för att se om den har fått rätt blandning. Funkar det inte då är min gissning att något har hänt med tändläget. Dvs att gnistan kommer vid fel ögonblick. Kan uppstå om tex kamremmen hoppar ett knäpp (inte hoppar av) pga kass spännare, kolla.
-
Den dog bara för honom, alltså han tryckte nog på förlite gas...
sedan försökte starta om den, då klickade den bara...sedan försökte
han nog starta den ett tag..men inget hände..han säger att den "klickade " direkt.
det jag testat.
1. Batteri, laddat...
2. Bytt start relä, men klickar fortf.
3. Dragit igång den, testat två gånger. den låser sig ej, man hör
hur motorn jobbar, men tänder liksom inte....?
4. Testat tändstift, gnistar
5. Bytt tändsrift, testat annat, lika dant som innan, klickar.
6. Försökt kolla sladdar men allt verkar vara i sin ordning, vet ej
ang "dödar" knappen, men kollat den, men vet ej...klickar ändå.
Ska man kunna rulla igång atv även om startmotorn är kass?
SKa testa mer knep, öppen för mer info?
Känns som nånting stoppar starten?
Vad ska gå in i startmotornm, det jag sett, är en sladd från start relät...
men Munus pol då till startmotorn, vart sitter den?
ursäkta om jag är jobbig, men nyfiken på en lösning....och envis som fan :-)
-
Ja du var en envis :twisted: låter som start motorn hängt sej!! eller pajat jag har haft bilar som den hängt sej på!(celica)då knackade man lite på den så gick den igen! 8O kan du inte lägga handen på startmotor samtidigt som du försöker starta och känna om det klickar där!? sen om det sitter en start spärr i bromsen så måste ju du bromsa när du drar igång den! :roll:
-
Jag hänger upp mig lite på att du säger att du får gnista och samtidigt säger att startmotorn klickar.
Att det klickar betyder för mig att det låter som typ ett relä som slår till men att inget annat rör sig. Tex när batteriet är nästintill dött.
Men om du säger att du får gnista så måste ju startmotorn dra runt.
Rätta mig om jag har fel men "dödaren" bryter väl strömmen så att det inte blir gnista. Så återigen, har du gnista så funkar "dödaren".
Jag kanske är tråkig men jag tror att det är ett mer mekanikt fel....
Anledningen är att dels är inte quad motorerna något underverka av "rocket science" och behöver i stort sett bara bränsle (rätt luft bensin blandning) och en gnista från tänsstiftet i rättan tid för att starta.
så kolla att du får bensin till förgasaren och att tändningen är rätt inställd.
-
Den dog bara för honom, alltså han tryckte nog på förlite gas...
sedan försökte starta om den, då klickade den bara...sedan försökte
han nog starta den ett tag..men inget hände..han säger att den "klickade " direkt.
det jag testat.
1. Batteri, laddat...
2. Bytt start relä, men klickar fortf.
3. Dragit igång den, testat två gånger. den låser sig ej, man hör
hur motorn jobbar, men tänder liksom inte....?
4. Testat tändstift, gnistar
5. Bytt tändsrift, testat annat, lika dant som innan, klickar.
6. Försökt kolla sladdar men allt verkar vara i sin ordning, vet ej
ang "dödar" knappen, men kollat den, men vet ej...klickar ändå.
Ska man kunna rulla igång atv även om startmotorn är kass?
SKa testa mer knep, öppen för mer info?
Känns som nånting stoppar starten?
Vad ska gå in i startmotornm, det jag sett, är en sladd från start relät...
men Munus pol då till startmotorn, vart sitter den?
ursäkta om jag är jobbig, men nyfiken på en lösning....och envis som fan :-)
Om du ser gnistor på stiftet så är det ju inte "dödarknappen" som är problemet. Hur kollade du förresten gnista på stiftet om inte startmotorn går runt?
Det kan ju egentligen bara vara tändning eller soppa, så jag skulle nog ta o kolla det enklaste vad det gäller sopppan. Testa att vriida soppakranen till reserven.
Ja, du kan rulla igång den även om startmotorn är kass.
Normalt sett så jordas allt via ramen så även startmotorn, så det är helt korrekt att endast en (ganska grov) kabel går från batteri via startrelä och vidare till startmotorn.
/johan
-
Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj, men på Linhai går det in två kablar till bromshandtaget. Dra ur dom och koppla sen ihop dom och prova starta. Polaren hade liknande problem som du har på sin Linhai. Den startade efter det "ingreppet". Värt ett försök.
-
tack för förslaget, ska testa det. tänkte även på att kanske "dödar" knappen ligger i hela tiden....verkar som det är ett el fel.
FÖr jag försökt rulla igång den, då kan det ju inte vara start motorn det är fel på...eftersom den el startar ju bara.
Kanske även fel på CDI Box
-
tack för förslaget, ska testa det. tänkte även på att kanske "dödar" knappen ligger i hela tiden....verkar som det är ett el fel.
Återigen, har du gnista på stiftet så känns det väl _inte_ som ett elfel (iaf. inte enbart).
/johan
-
ok..
Jag antar att när du kollade tändningen så var det då du rullade hojen? Om du då får gnista så är det ingen spärr eller liknande du behöver tänka på. Är gnistan svag så kolla tänd kablen (eftersom du redan kollat och bytt stiftet) MEN att se om den är svag eller stark på en rullande hoj är nog svårt. Så jag tror vi får utgå ifrån att den kanske funkar. Rulla hojen. Hur ser stiftet ut? Färg och lukt?
Ang start motorn.
Om du följer de 2 grova kablarna från start relät så kommer en att gå till Batteriet den andra till start motorn. Det brukar vara en rund cylinder fårmas pryl som ligger ovanpå motorn. om du där lossar på den grova kablen och sätter en volt meter. + på kabeln - på motorn eller annan metall del på maskinen. klicka så skall volt mäternen visa 12V.
Hmm.. nu slog en annan sak mig.. Jord kablen.. Kolla minus polen på ditt batt. Från den borde det gå en grov kabel till chassiet/motorn eller liknande. Något som ser till att motorn är jordad. Se till att den ser hel och ok ut. Lätta på den och gör rent med en stålborste så du får rena kontakt ytor. för om du har ett jord fel så kan lite vad som helst hända.
-
tackar , ska kolla det me. ska kolla jordningen på minuspol från batteri...
allt är ju som sagt relativt...försöker ett tag till, o ser om det funkar, en tekniker från ÅF ska ringa me o ge något tips....funkar det inte så lämnar jag in den...lite trist för känns som man kastat in handuken då, för är ju "roligt" me att försöka laga sina egna saker, sedan kostar det ju mindre, även nu om jag har garanti på sakerna så är det ju gratis, men kanske kommer en tid då jag inte har garanti.
Alltid kul att lära sig något nu, finns ju inga fel heller som inte går att återgärda, bara vissa tar längre tid. Tyvärr...
Ska även testa starta startmotor dirket från + från batteri till stratmotor...o se om något händer....
-
oj..kom på en sak till. Minus pol till STartmotor, vart brukar den sitta?
-
Den brukar sitta till motorn.
-
SKa lämna i den nu. ska bli intressant att få reda på vad det är för fel på den.
Testade lite igår, kabel direkt från plus på batteriet, och sedan till startmotorn, men då bara gnistrade det....
nåt fel är det. återkommer vad det är fel.
-
Hmm.
Är du säker på att den får soppa? (Det är inte jag)
Gör rent förgasaren och försäkra dig om att motorn får soppa.
Kan även vara anledningen till att den stannade. Du skrev att brorsan gav för lite gas, men blev det stopp i bränsletillförseln så blir resultatet detsamma.
Nu vet jag inte om du kör med öppen luftburk eller om du slarvat med skötseln av luftfiltrer men det finns massor av orsaker som leder till att smuts hamnar i förgasaren och täpper till.....
-
jo..kanske du har rätt, men ska det påverka att inte startmotron snurrar?
-
jo..kanske du har rätt, men ska det påverka att inte startmotron snurrar?
Nej, men det kan ju förklara varför du inte kunde springa igång den.
/johan
-
Stämmer det att du testade om du fick gnista genom att springa med den? 8O
-
enda jag testat me gnistan, är lagt tändstift på blocket, sedan tryckt på elstarten...o då kommer det gnista.
-
Men då måste startmotorn snurra eller hur?
-
kanske...vet ej, men hör inget iallafall, men än "klick" i start relät...
-
kanske...vet ej, men hör inget iallafall, men än "klick" i start relät...
Får du _en enda_ gnista eller kommer det gnistor hela tiden så länge du håller startknappen intryckt??
/johan
-
Tror vi kan lägga ner detta nu då han skall skicka tillbaka den. Att den ger en gnista då du trycket på starten kan bero på en massa saker. Tec att spännings fallet som skapas då strömen far igenom start motorn är så pass stor och snabb att en gnista skapas.
Men som sagt. Låt hans åf kolla på detta.
-
Stene, du kanske kan hjälpa mig.
Gnista utan att startmotorn snurrar?
Det ska inte vara möjligt, om inte.......... det inte är gnista utan bara en "gnista-wannabe"
Trycker man några gånger på startknappen så kan en svag, gulaktig, gnista uppstå trots att CDI:n inte får någon impuls från svänghjulet......
Detta är dock ingen riktig gnista (för svag) och kan bero på att CDI:n är trasig. Även en så enkel sak som en viss säkring kan ge detta problem....
HHH:
Kolla gnistan igen och se om den är blåaktig eller inte. Om inte så är den ej en gnista.. (melodi; min hatt den har 3...).
-
ska kolla. bara nyfiken på processern..
trycker start, ström går till Start relä --> o sedan??
Går det samtidigt ström till både tändstift o satrtmotor, eller vad kommer i ordningen?
tänder tändstiftet startmotorn ? eller vad?
-
Det som gör att en gnista uppkommer är ett snabbt spännings fall över en spole (i detta fall tändspolen). När han trycker på starten och hans start motor är bränd så drar den en MASSA ström. Så mycket att batteriet inte orkar att hålla spänningen. Som han skrev tidigare så får har typ 6 V när han trycker på start knappen. Detta kan vara nog för att skapa en liten gnista. Spännings fallet har inget med hans CDI box att göra eftersom spänningen på hela hojen minskar. Ibland på vissa bilar,mc eller vad som helst med en motor så kan man få en gnista bara man stänger av tändningen.
Men annars är det sant som du skriver att något borde vara vaj-kalle med hans CDI om den ger en gnista utan att den får något puls från givaren.
-
Startmotorn drar runt motorn så att CDI: kan få en impuls om när den ska skicka vidare strömmen till tändstiftet. I vanliga bilar har du en fördelare och rotor som gör detta.
Om inte motorn snurrar så får inte CDI impulsen om att nu ska gnistan komma, och ger därför ingen gnista heller. Gnistan ska ju komma exakt vid rätt tillfälle för att bränslet ska kunna antändas i cylindern.
//Citat: tänder tändstiftet startmotorn ? eller vad?//
Tändstiftet sitter som bekant i cylinder toppen och antänder bränslet i cylindern.
När motorn har startat behövs inte startmotorn längre eftersom motorn snurrar av egen kraft och ger impulsen till CDIn.
-
har hört men inte riktigt förstått en sak....ska ju som sagt lämna in den ev i morrn, eler slutet av veckan, o under tiden kan man ju ändå försöka lära känna 4 hjulingen lite bättre...
vissa har sagt, sätt sladd på plus batteriet, o sedan sätt andra änden på startmotorn, och minus på minus på batteriet, och änden av den på blocket/motorn....för att testa start motorn, ifall den funkar. är detta rätt uppfattat?
-
Ja, förutsatt att startmotorn är jordad korrekt (vilket den troligtvis är).
Jag tror inte att du behöver en minus kabel, både batteriet och startmotorn är jordade från början.
Sätt fast en kabel på pluspolen på batteriet och "dutta" på plusanslutningen på startmotorn. Håll inte kvar den för länge om nu inte startmotorn vill snurra, du kan bränna den. Lägg på den en sekund eller två så ska den "hoppa igång".
Kolla även att du har spänning, mät gärna mellan den kabel du satt fast i batteriet och jordpunkten på startmotorn (den är väl jordad genom fästet antar jag). Du ska ha drygt 12V inte mindre.
-
När du provstartar med "tjuvkoppling" så glöm inte att du ska ha tändningen på annars startar den inte.
Den gnista du fått får du den mellan stiftets spets och bygeln över, eller får du gnista när du lägger an stiftet mot Blocket, mellan stift och block?
-
har för mig jag får gnista när jag lägger den mot blocket....liten svag gnista.....
testade igåpr att föra kabel från + batteri till startmotor, minus satt i som vanligt...alltså ingen separat sladd, den vanliga minus som brukar sitta i.
Då fick jag knista i startymotorn, men hände ingen, kan det ha att göra me att jag inte skruvade bort den vanliga kabeln som sitter på startmotorn?
-
Det ska inte ha någon betydelse om pluskabeln sitter kvar.
Att du fick gnista betyder att startmotorn och batteriet är jordat korrekt.
Att inget annat hände kan antingen bero på för låg spänning, minst 12V (kanske 13) behövs.
Eller att startmotorn är bränd, dvs det ha blivit en skada på motorlindningen.
-
hehe..känns lite som detta börjar bli en lite såpa.--får ursäkta mig...
men nyfiken som sagt på folks olika åsikter, o kunskaper.
SKa testa starta startmotorn igen på detta sätt, fast hade nog inte tändningen på då jag testade....ska testa.
-
He he he.
Man lär sig något nytt hela tiden :) :) :lol:
-
Om du la på plusström på startmotorn och den inte snurrade runt så sätter jag pengar på att din startmotor är åt skogen. OM det nu inte är så att du fått ras inne i motorn och den inte kan dra runt.
Vad som är intressant nu är egentligen resultatet av ditt försök att springa igång den.
Hur man gör? Sätt på tändning. Lägg i tvåans växel. Håll in kopplingen. Knuffa atv´n i allt högre fart, släpp upp kopplingen samtidigt som du hoppar upp på den.
-OM nu den hoppar igång och fungerar så kan vi sätta fingret på att det var startmotorn som var bränd, eller att ditt batteri är kört. Var beredd med kopplingen när den startar, du har antagligen för låg fart för att kunna köra på tvåan.
-OM bakhjulen låser sig och inte går att rubba förrensdu håller in kopplingen igen så har nog nånting hänt inne i motorn. Testa lägg i högsta växeln och upprepa proceduren bara för att kolla om inte utväxlingen var för låg för att orka dra runt. Går hjulen runt nu utan missljud då är det ok inne i motorn.
-OM hjulen går att snurra utan tillstymmelse till tändning så har du troligtvis ngt elfel eller soppatrassel men det senare verkar osannolikt eftersom du i första hand har problem med att få startmotorn gå runt.
När du testat dessa saker skriv rapport här så ska vi analysera vidare.
-
det jag har testat är..
kopplat på 4hujling efter bil, försökte dra igång den, tändning på , o hade växel 2 i , och även 4 ...hjulen fastnar ej, de rullar, låter som den är på när bilen drar den, men enbart av bilens kraft, den tänder ej, vill säga.
Och så start motorn, kanske är som ni säger, den är död, men då borde man ju kunna dra igång den...men men...vet ej...ska ev lämna i den i morrn, om jag hinner...men kommer att lämna svar här, ang vad det är för problem med den.
-
Om den inte går att rulla igång så är det ju antingen ingen soppa eller ingen gnista.
I mina öron låter det som om du har två fel. Dels knas på startmotorn och sen nått soppa/elfel.
Det är nog läge att lämna in den.
-
ska köra in den idag, o sen återstår vad det är för fel.
Kommer updatrea här vad det är för fel..men vem vet, kanske inte de heller kan avgöra. ?? men troligtvis.
-
Håller tummarna.
:) :D
-
Vilken ÅF är det som får den stora äran att avslöja "hemligheten" med din hoj? :wink:
-
åtyerkommer me det ;-) beronde på.
-
har nu lämnat i den, fick nyss reda på att en kugg i i kugghjulet i startmotorn var sönder....så ett problem ev löst. men förlarar ju inte varför det inte går att rulla igång den..men återstår att se.
-
det var startmotorn.
-
det var startmotorn.
Jag är ledsen men jag tror inte det räcker med den lilla notisen.
Berätta allt.
Vad var det för fel på startmotorn, varför kunde den inte rullas igång etc.
Det är bara att börja skriva.... :D
-
hehe...har ju som agt inte fått hem den ännu o inte testat den, men de sa att de bytt startmotor + att nån krans ska va bytrt me. Tänker samma som dig, för jag har ju försökt rulla igång den, men då hände inget o då har det ju inget me startmotorn att göra. ...skumt...men när jag hämtar den ska jag uppdatera me mer info.
-
Vad var felet egentligen.
Har följt den här tråden med spänning då jag har ett liknande problem.
Dock så går min Lifan att springa igång.
//JohanS
-
Sorry för dubbelposten.
-
Felet var det att kransen i startmotorn en kubb på den hade gått av, o sedan u tur bränt kolen i startmotorn.
Saken är nog den att jag hde nog kunnat springa igång den,
men man är ju tvungen att ha handbroms i för att kunna el starta den, alltså samma när man springer igång den...men det tänkte jag ej på då jag skulle springa igång den...för logist sett...inte ska man hålla i en broms då man ska springa gång nått...eller bara jag som tycker det är lustigt ???
Men nu är det löst, ny startmotor, funkar som förr. Ett annat fel bara som jag försöker lösa...nått lamell fel...
-
Felet var det att kransen i startmotorn en kubb på den hade gått av, o sedan u tur bränt kolen i startmotorn.
Saken är nog den att jag hde nog kunnat springa igång den,
men man är ju tvungen att ha handbroms i för att kunna el starta den, alltså samma när man springer igång den...men det tänkte jag ej på då jag skulle springa igång den...för logist sett...inte ska man hålla i en broms då man ska springa gång nått...eller bara jag som tycker det är lustigt ???
Men nu är det löst, ny startmotor, funkar som förr. Ett annat fel bara som jag försöker lösa...nått lamell fel...
Hm, är det verkligen så?
Är inte handbromsen bara nödvändig för att startmotorn ska snurra??
Borde ju räcka att slå på tändningen, lägga i 2:an, hålla in kopplingen o springa en bit, släppa kopplingen o sen försöka hålla sig kvar :)
/johan
-
Jag kan föreställa mig hur du springer som en galning bredvid hojen med 2:ans växel i och kopplingen intryckt.
Sedan när du fått upp farten tillräckligt så kliver du upp på en fotpinne, släpper kopplingen och trycker in handbromsen hårt.
Ja, du lär ju få åka i alla fall... TjOOooo HOOoooo.