ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: 2x4 skrivet 2 december 2009 kl. 17:59:34
-
()p
-
Glöm inte att tömma ventilationen på vatten nu när kylan är här. :stuck: Det blir övertryck i motorn då. :(
Host" övertryck tömma ventilationen det har jag aldrig gjort, än mindre vet jag var den ska tömmas???
Var någonstans tömmer jag den?
-
()p
-
()p
-
Det kanske inte är alla som får så mycke kondensvatten som ja får.Jag kör många korta sträckor på vintern o ställer in i varmutrymme.Har man igång motorn längre tider o den står kallt så blir det nog lite annat.vet inte om det är så men tänkte lite på hur det är med avgassystemet på en bil.Men det är i alla fall värt o kolla för blir det tätt så är de inge bra.
Ha en trasa under för det som eventuellt rinner ut är en kletig sörja av vatten o olja.
-bra beskrivning på var dräneringen , min lär vara ombyggd på något vis för denna dränering finns ej..
De glömde väl montera den -haha
mvh svenne//arboga
-
:-X
-
Det kanske inte är alla som får så mycke kondensvatten som ja får.Jag kör många korta sträckor på vintern o ställer in i varmutrymme.Har man igång motorn längre tider o den står kallt så blir det nog lite annat.vet inte om det är så men tänkte lite på hur det är med avgassystemet på en bil.Men det är i alla fall värt o kolla för blir det tätt så är de inge bra.
Ha en trasa under för det som eventuellt rinner ut är en kletig sörja av vatten o olja.
-bra beskrivning på var dräneringen , min lär vara ombyggd på något vis för denna dränering finns ej..
De glömde väl montera den -haha
mvh svenne//arboga
detta problem med att det fryser åtgärdas ju på garantin har jag för mig, åtminstone när jag lämnade in min på första servicen så tog dom bort något på vevhusventilationen, dom bytte även nå bultat i svingen eller vad det var.... min har iaf aldrig fryset efter det...
-
()p
-
jag fick min blindtarmslikninade konstuktion åtgärdad av ÅF på -07:an jag hade, den frös och sköt en packbox, sedan började den jävlas med att tjyvstanna när det var minus ute, efter det så tog dom in den och det visade sig att det fanns en bulletin om just vevhusventilationen, men jag tror bara att det blivit ombyggt på dom maskinerna som haft driftstörningar. det verkar inte som att alla blivit åtgärdade.
däremot svingen den har det gått ut brev till alla registrerade ägare om att den ska in för kontroll/åtgärd, kommer inte ihåg exakt vad som stod, men det är ju som vanligt USA som ligger bakom den bulletinen.och dom som fanns i lager skulle kollas innan dom lämnade åf eller isaksson´s
-
bra beskrivning på var dräneringen , min lär vara ombyggd på något vis för denna dränering finns ej..
De glömde väl montera den -haha
mvh svenne//arboga
Slangen från ventilkåpan, vart går den?
Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren!
Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart??
Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?
Ang ombyggnaden av svingbult på MXU500 ,det var bara en simpel bricka och låsring. Detta för att förhindra att svingbulten Gängas ur. hade tydligen hänt i USA. mvh. svenne//arboga
-
:-X
-
Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren!
Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart??
Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?
Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.
Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad. ()p
Har du bytt , vad har du för storlek på lågen?
-
Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren!
Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart??
Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?
Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.
Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad. ()p
Har du bytt , vad har du för storlek på lågen?
42 eller 45 är väl at rekommendera på lågfarten....
-
Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren!
Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart??
Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?
Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.
Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad. ()p
Fattar jag detta rätt nu...
Ombyggnaden består alltså endast av att avskiljaren demonteras och ersätts med en "skarv" så att slangen går direkt från ventilkåpan till luftburken utan avskiljare?
Min är nämligen inte ombyggd fick jag reda på den hårda vägen, har precis rivit isär och rengjort allt innanför variatorkåpan. Bakre packboxen ville inte vara med om övertrycket och trycktes ur. Innan jag kör vidare med maskinen vill jag åtgärda vevhusventen så jag slipper riva skiten igen.
Är det bara att demontera avskiljaren är det ju busenkelt att skarva slangen med en rörstump.
//Tobbe
-
:-X
-
Jag vet inte hur ombyggnaden ser ut, jag kör original, men det du ska tänka på när du bygger om är att avskiljaren är till för att ta hand om kondensvattnet som blir när ångorna kyls av, det vattnet gå efter ombyggnad direkt in i motorn.
Om du ändå väljer att bygga om så är mitt råd att se till så det inte blir någon svacka på slangen där det kan ansamlas vatten i större mängder när ångorna kyls av, och om svackan är för stor kan det frysa stopp även då med övertryck som följd.
Det bästa sättet o veta att man inte får in kondensen i motorn är o ha kvar avskiljaren o tömma den i bland, det behöver inte bli så ofta, den rymmer ju trots allt en hel del.
Nackdelen med o ha avskiljaren kvar är att man kann glömma att tömma den.
Så det är bara o välja vilket som du tycker är bäst, jag vill bara att du tänker på varför den sitter där. :)
Precis detta med kondensen är det jag sitter och funderar på.
Men jag gör nog så att jag monterar tillbaka den tinade avskiljaren. Rutinen med att tömma liknande prylar har jag ju på enduron där man tar bort en blindtarmsliknande pryl till luftburken för att dränera den på eventuellt vatten man lyckats få in i luftburken.
Det vore ändå intressant att veta hur det ser ut på dom ombyggda, om det är en annan typ av avskiljare eller om det går direkt mellan motor och luftburk. Vevhusventen ska väl vara flammskyddad med? Eller det kanske bara förekommer på större motorer?
//Tobbe