ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Dhenniz skrivet 29 november 2009 kl. 10:10:10
-
Var ut och åkte igår, och det lilla som var fruset brast, hjulingen satte sig direkt.
Vi blev tvingade att lämna kvar den, isolerade runt den så gott vi kunde iom att vi har 7-8 minus.
Bakhjulen är helt under vatten, likaså halva ljuddämparen och regskylt mm.
Motorn är delvis under, dvs halva växelhuskåpan är under lerytan.
Fram lyckades vi med en annan hjuling vincha upp fronten så pass att framhjulen är halvvägs upp och vinchen är precis över ytan.
Sen hade det blivit så pass söndertrampat att vi inte vågade mer av risk att sänka även den andra hjulingen.
Idag ska vi försöka berga den, dels har det frusit mer nu, och dels har vi som det ser ut nu hjälp av en terhi.
MEN!
Om/När vi nu får upp den, och hem till garage, vad ska man nu tänka på att gå igenom? att kolla upp?
Är det nåt jag bör kolla upp redan på plats?
Håller lasträcket bak att lyfta lite försiktigt i?
Nu gäller ju detta en GÅS, men då det i stort är en CFMOTO, så lägger jag tråden här då det är aningens mer liv i denna tråd och jag känner ett behov av snabba svar.
(Förresten skulle man kanske kunna slå ihop CF och GOES forumsdelarna till samma? de e ju så lika ändå)
//Dennis
-
Vad du berättar ska det ju inte vara några problem maskinmässigt över huvudtaget.. mer än att få bort den. Svårt att säga utan bild. Du har ju CVT ventilationen in och ut sen har du luftintaget till förgasaren. Är dessa ovan ytan så ska det vara ok med motorn. om nu den står med dämperiet under ytan så ska du starta maskinen så vattnet inte rinner in när du får upp den i plan.
Låt maskinen stå lite på tomgång och bli varm innan du börjar försöka köra upp den. En till hjuling ska lösa bogserings problemet. Kör med långa spännband eller rep så du inte behöver riskera att köra ner en till. Vinscha på ()p
-
Jag skulle inte chansa att starta den över huvud taget. Vet inte hur jobbigt ni står där och hur jobbigt ni har att få hem den, bästa vore att bärga den helt hem och plocka av avgassystemet så du inte fått vatten i motorn, som sagt svårt utan bild men har du vatten i förbränningsrummet och försöker starta den kan du få krokig vevstake och 5000kr fattigare.
Jag tror stiftet sitter jobbigt på den här maskinen? annars kan du ju ta ur stiftet och köra motorn så skjuter du ur det mesta av vatten, bäst är ju att plocka av tycker jag dock :dntknow:
Annars ska det nog inte vara några problem. Lycka till med bärgandet!
-
Helt sant, jag förstod det som att den bara stod med nosen högre än fronten. Ingen start om du misstänker att vatten redan runnit in.
-
Den är bärgad nu, bilder finns på min facebook profil. Orkar inte ladda upp dem en gång till då jag har mobilt bredband utan 3g, så det tog 35 minuter att få upp dem överhuvud taget.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2923981&id=559308247
Motorn har klarat sig, den hade sjunkit en dm till under natten, men motor och luftintag var klart över ytan, dock hade det kommit vatten i växelhuset eller vad det heter, så den driver inte. det måste jag ta upp.
Vi fick upp den på 4 man med spel och rep. Nu får den stå ett par dagar i varmgarage innan jag börjar plocka isär all plast och rengör den. Har ni facebook så finns bilderna där att se. Kanske orkar ta mig i kragen att lägga upp dem här lite senare, men inte ikväll.
//Dennis
Edit: Rättade till länken lite direkt till bilderna. bara att bläddra vidare. =D
-
Låter som det gått bra då, va fint! Släpp ut vattnet ur cvt huset i alla fall om du inte gjort det redan, innan du låter den stå.
-
såg bilderna, den satte sig bra där ju :D jäkla tur att du fick upp den iaf. hade ju inte fövånat än ifall den satt så hårt så lastraket osv gick av när ni drog.
en utav bilderna va lite julig tycker jag, med frosten och så äver den^^ skönt att den kom upp hel
-
Lasträcket var jag också orolig över, men det verkar hålla utav bara helsike. Inte ett knak eller ens att man såg någonting skeva. så det var skönt.
Cvt kåpan revs loss och det är snustorrt. remmen hur fin som helst. men den ville inte driva. bara att det rycker lite när man gasar. Kan kopplingen frusit eller nåt?
-
Jo ja tackar ja. Kanske ska sätta flagga på maskinen här hemma så man ser var den är om den skulle försvinna.
-
varit ute i garaget några timmar nu och plockat isär den och rengjort. har nog en 5-7 timmar kvar :)
Det var fukt i cvtn i alla fall, drog med fingret och blev slimig, kollade motoroljan och den var finfin. (nybytt och fortfarande nyfin)
rengjorde variatorskivorna och kåpan och cvt-huset, nu går den som en dröm, tillslag och växling är faktiskt bättre än innan den sänktes :djump:
Har haft ut den 2 ggr idag också utan all plast utom skärmarna och tvättat den, med kallvatten i 3 minusgrader. (man tager vad man haver)
Har nog spolat av den mellan 20 och 40kg torv och lera. Till och med inuti magnapullen (dragstarten) fanns det lera och gräs och vatten. fler bilder finns nu. (orkar fortfarande inte lägga upp dem på fler ställen.)
-
varit ute i garaget några timmar nu och plockat isär den och rengjort. har nog en 5-7 timmar kvar :)
Det var fukt i cvtn i alla fall, drog med fingret och blev slimig, kollade motoroljan och den var finfin. (nybytt och fortfarande nyfin)
rengjorde variatorskivorna och kåpan och cvt-huset, nu går den som en dröm, tillslag och växling är faktiskt bättre än innan den sänktes :djump:
Har haft ut den 2 ggr idag också utan all plast utom skärmarna och tvättat den, med kallvatten i 3 minusgrader. (man tager vad man haver)
Har nog spolat av den mellan 20 och 40kg torv och lera. Till och med inuti magnapullen (dragstarten) fanns det lera och gräs och vatten. fler bilder finns nu. (orkar fortfarande inte lägga upp dem på fler ställen.)
Vad bra att allt ordnat sig ()p
-
Ska du ut på myren i helgen igen :lol:
Skönt att du fick fart på den igen ()p
-
njae, blir inga mer myrar för min del, då tar jag ockelbon. :lol:
Till helgen tar jag hem den från morbrors varma garage, det kommer en kallknäpp här nu med 10-15 minus, och jag tänkte den skulle få stå några dagar öppen i hans garage, 22grader med golvvärme, och torka lite extra innan jag tar hem den till mitt inte fullt så varma garage :D
-
njae, blir inga mer myrar för min del, då tar jag ockelbon. :lol:
Till helgen tar jag hem den från morbrors varma garage, det kommer en kallknäpp här nu med 10-15 minus, och jag tänkte den skulle få stå några dagar öppen i hans garage, 22grader med golvvärme, och torka lite extra innan jag tar hem den till mitt inte fullt så varma garage :D
Passa så den inte krymper ;)
-
tror det krävs närmare 28grader plus för att den ska krympa hehe
-
svårt att säga utan bild ,men själv skulle jag inte starta den på en gång i och med att blokcen kan ha var,t under vattnet.
Nu är det säkert ingen risk för "blocksprickor" men,men ,under har skett förr :-\
-
Drog ju in den i varmgarage i en vecka och skruvade ned den och rengjorde den. Den går som en klocka.
Enda som hänt är att den inte går starta med växel i förrän den är riktigt varmkörd, annars är den precis som vanligt. =D
-
nice ()p