ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Raecer skrivet 22 november 2009 kl. 15:49:33
-
Inne på mitt andra par bromsbelägg (bak) och jag kanske har kört 60mil.. Dom slits fortare än fort. Kör med Goldfrens belägg. Märkt att om man kör i lera o grus så försvinner dom efter några körningar.. Någon som har tips på belägg som håller lite längre?
-
Verkar som om något inte stämmer, jag körde över 2000 mil innan jag bytte. Kolla så att bromsen inte ligger till eller att skivan är förstörd eller sprucken. Jag kan inte tänka mig att det finns bromsbelägg som är så dåliga att de bara håller 60 mil, såvida du inte sitter i tjuvhåller på bakbromsen ;)
-
Skivan är ny och de ligger inte imot.. Kompisen slet ut sina belägg igår oxå.
-
Min har gått 400 mil typ. har bytt 1 gång bak och dom är typ halv slut nu kanske. Beror nog helt på hur mycket bakbroms man använder, Dom som kör mest gata använder nog int bakbromsen så mycket jämfört med dom som brötar i skogen. Jag kör mycket bakhjul, "handbromsvändningar" och allt sånt så bakbromsen används mer än fram på min.
Aldrig bytt fram iaf
-
Jag kör mest gata men jag har fortfarande inte bytt frambeläggen och har snart kört 3000 mil, så jag skulle tror att lera o skit är en starkt bidragande orsak till slitaget.
För det är ju så att ska man få stopp på maskinen från 150 km/t så får man använda både fram o bakbroms kan jag lova.
-
Kör du bara asfallt så behövs det mycket för att beläggen ska ta slut efter 60mil, Kör du kör du fin sand eller lera så slits det bra mycket fortare, På sandiga crossbanor kan man kör slut på ett par belägg efter ett pass, Så mycket slits det i sand!
-
Vad kör ni med för belägg ibak? Han jag köpte beläggen av sa att Goldfrens belägg som är till bak på raptor är "mjuka". Funderar på SBS beläggen är bättre eller om man skulle köpa orginal
-
Lera de är de enda jag har att säga har själv sett vilket brutalt slitage de blir på beläggen när man kör i lite lera.
har dock inga förslag på hur man minskar slitaget. mer än att inte köra i lera då.
-
frågar du mig så försvinner ju vitsen med quad om man ska akta sig för sand och lera :DV Kör med original belägg för övrigt
-
Helt rätt jag låter mina belägg slitas fort lera e skoj :)
-
Märkte att mina belägg oxå var slut efter gårdagens körning.. Inte så konstigt med tanke på att Raptorerna fick sig en rejäl lerinpackning ;D
Har ett par Goldfren liggandes, frågan är om man istället ska prova SBS..
Frambeläggen håller ju fan nästan längre än på en personbil.. ()p
-
Märkte att mina belägg oxå var slut efter gårdagens körning.. Inte så konstigt med tanke på att Raptorerna fick sig en rejäl lerinpackning ;D
Har ett par Goldfren liggandes, frågan är om man istället ska prova SBS..
Frambeläggen håller ju fan nästan längre än på en personbil.. ()p
Ja frambeläggen är sjukt bra alltså, Vad kan jag vara uppe i?, 4500mil med raptorn eller nått sånt, Inte bytt beläggen ifram en enda gång, Och då har jag bromsat säkert 90% på frambromsen när jag varit ute och kört, Kört både väg,sand och lera under alla mil, Dock så är det inte mycket kvar nu!
-
Jag var med en kompis och hämtade hans raptor från verkstad och då hade han monterat förstärkta enduro belägg bak, men det första han nämnde var att det äter upp bromskivan i stället.
Vissa föredrar att köpa ny bromskiva före nya belägg.
Ni kanske kör på dom förstarkta beläggen redan.
-
Jag var med en kompis och hämtade hans raptor från verkstad och då hade han monterat förstärkta enduro belägg bak, men det första han nämnde var att det äter upp bromskivan i stället.
Vissa föredrar att köpa ny bromskiva före nya belägg.
Ni kanske kör på dom förstarkta beläggen redan.
En ny skiva kostar 599:- dvs lika mycket som 2par belägg som jag kört upp på 60 mil. Kör med mjuka belägg.
-
Har nu sökt med ljus och lykta efter hårdare belägg och hittat ett företag som heter Palles import( :lol:) som är generalagent för GOLDFREN i Sverige.
Dom hade även väldigt mycket grejor till atv/quad, bara att katalogerna man ser i är på franska eller något.
Mailade dom för 2 timmar sen o nu ringde en snubbe som sa att dom har GOLDFREN 205 K1 hemma. Så jag beställde 3 par med en gång ()p
Satt och titta på Goldfrens hemsida och såg en bild på vilka olika sorters belägg dom har. Dom jag kört med hittils heter 205 AD och ska användas på ON-ROAD.
Dom som jag beställt heter 205 K1 och ska användas i DIRT dvs slits ej lika mycket i lera och grus.
Så i helgens ska de bromsas och testas i lera ;D
-
En sak som jag kan tänka mig hjälper är att ha en ventilerad skiva ibak. Jag har det och belägg har jag bytt en gång ibak under alla mina mil,
Med ventilerad skiva så rensar det bort bättre ifrån skit, Något som orginal inte gör!
-
En sak som jag kan tänka mig hjälper är att ha en ventilerad skiva ibak. Jag har det och belägg har jag bytt en gång ibak under alla mina mil,
Med ventilerad skiva så rensar det bort bättre ifrån skit, Något som orginal inte gör!
De sitter ventilerade på -07 och uppåt som orginal så de spelar tydligen ingen roll, eftersom brorsans och kompisens oxå blev sletna
-
Ja det var inte farligt för en bromskiva, men hoppas du har bättre tur med 205 K1 du beställde. Du kan ju nämna om det var nått att ha eller om det var bortkastade pengar.
-
Bumpar lite :) Kör fortfarande med samma belägg sen jag skaffade Goldfren 205 K1. Rekomenderas
-
Bumpar lite :) Kör fortfarande med samma belägg sen jag skaffade Goldfren 205 K1. Rekomenderas
Vart beställer du dom?:)
-
Bumpar lite :) Kör fortfarande med samma belägg sen jag skaffade Goldfren 205 K1. Rekomenderas
Vart beställer du dom?:)
Palles import ;D återförsäljare eller om han va generalagent för goldfren i swe. Riktigt trevlig, skickade mail o han ringde upp efter 30 min.