ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: NISSE skrivet 28 januari 2005 kl. 17:17:48

Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: NISSE skrivet 28 januari 2005 kl. 17:17:48
Eftersom jag jobbat som däckare har jag funderat lite på att borra och trycka i vanliga personbilsdubb i däcken till ATVn....skulle funka väldigt bra..man slipper ha kedjor när man plogar....har sett att det finns dubbade ATV däck att köpa...

Reflektioner ang. detta !! :wink:
Titel: Dubb
Skrivet av: Boshboo skrivet 28 januari 2005 kl. 21:18:44
Jag har kört med "taxi dubb" som jag lät sticka ut lite från början, men bara  i framdäcken. Det funkar okej för bus körning men räcker inte till för nåt raceande men är ett bra budget alternativ.
Titel: Re: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: EagleOwl skrivet 28 januari 2005 kl. 23:48:46
Citat från: "NISSE"
..man slipper ha kedjor när man plogar....


Det går nog inte att jämföra dubb med kedjor, kanske på is men inte när det blir mera snö. Kedjor är nog det bästa att ha, åtminstone om man har lite mer snö att ploga.
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: Outlander skrivet 29 januari 2005 kl. 23:13:30
Jag tror också mer på kedjorna vid arbeten, dubb passar bättre vid högre hastigheter för det blir ju rätt otrevligt med kedjorna då.

Som sagt:

Kedjor vid arbete/lägre farter.
Dubb vid högre farter.
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: NISSE skrivet 30 januari 2005 kl. 11:05:12
Ja men utryckningsdubb...13/9..2 dubb i varje klack...då slirar det inte vid plogning om det är lite is under snön...eller OT dubb (isracing).. 8O  :lol:

kedjor är ett Junsele otyg...skulle vara skönt att slippa detta... :roll:
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: Outlander skrivet 30 januari 2005 kl. 21:23:09
Ja, skall du köra isracingdubb blir det ju andra puckar! Då lär du få fäste men ställs inför ett annat dilemma, se nedan:

Tänk bara på om gummiblandningen i ATVdäcken är detsamma som i bildäck, tror att ATVdäcken är mjukare för det mesta och kan spricka lättare vid belastning/hjulspinn.

Klackarna är ju oftare högre vilket gör att de kan/kommer att vika sig vid belastning med isracingdubb, ej med vanliga dubb då knappt sticker ut.

Kedjor är skit, även om de greppar bra. Ser dock inget bra alternativ......
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 6 februari 2005 kl. 16:52:53
dubb fram,kedjor bak
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 6 februari 2005 kl. 16:59:47
nån som provat med traktordubb? måste ju vara maximalt utan massa skrammel. :D
Titel: Re: kenta
Skrivet av: NISSE skrivet 6 februari 2005 kl. 18:49:14
Citat från: "kenta"
nån som provat med traktordubb? måste ju vara maximalt utan massa skrammel. :D


17/12..19/12 som användes till LV och lastmaskiner/bondtraktorer....blir lite för häftigt..riska att man rycker bort hela klacken.... :roll:

Näää 13/9 utryckningsdubb skulle sitta fint.... :wink:
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: Solex skrivet 7 februari 2005 kl. 12:23:48
men om du slänger i dubb i de däcken du har måste du ju ha dubbel med däck Sommar och vinter då skulle jag annse att det är enklare med kedjor än att byta fäljar eller att kränga om däck varje sesång

kör med kedjor det tror jag är bäst.
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: NISSE skrivet 7 februari 2005 kl. 14:35:39
Den körning som jag har kan man låta dom däck som sitter på ha dubbat både sommar/vinter..blir ju uteslutande skogskörning...åker endast väldigt korta bitar på astfalt.... :wink:

Dom jordbrukstraktorer 4X4 jag dubbat med LV dubb...dom körts både sommar/vinter...brukar vara effektivt 2-3 år...sedan är det väl dags i alla fall att tänka på nya däck på just ATV..i alla fall om man kört bra flitigt....... :wink:
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: Stark skrivet 7 februari 2005 kl. 16:46:06
Du komme få betydligt sämmre grepp på sten och berg. det kommer bara rispa till så har du tappat fästet... och tänk på att du kommer förstöra massa trädrötter på sommaren.  Det går jävligt fort att ta död på ett träd genom att skada rötterna. Men kör du inte på din mark och inte bryr dej om grannarna så spelar ju inte skogen någon roll...
Så frågan är om det är värt dubba sina endadäck bara för att slippa lägga på kedjorna när det snöat lite. men detta är ju bara en en vikling av problemet det fins säkert flera fördelar med dubbdäck..
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: walle skrivet 17 februari 2005 kl. 15:44:44
Har kört med rally dubb 2-rader (limmade)längst ut runt om iflera säsonger fungerar utmärkt  både på sommar som vinter rasslar lite på sommarn håller förvånasvärt länge. Mycket bra grepp både vinter o sommar (Dom höll ända tills jag körde en pinne igenom sidan på däcket) inga sprickor eller klackar som gick sönder
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: Solex skrivet 17 februari 2005 kl. 17:07:24
Jag skulle säga att det hela är lite avhängt på hur mycket snö du har där du bor för jag kan gissa att upp till 20-30CM är inga problem om du har 4WD utan dubb och kedjor

Som om man säger denna vintern så har det ju inte varit speciellt mycke snö det är ju först nu som vi har fått lite..... :D

Du får göra som så att du köper ett extra par däck och provar bode snökedjor och dubb och de du inte tyckte om säljer du.....
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: Elin skrivet 20 juni 2005 kl. 21:14:22
Traktordubb borde väl gå :P?
Titel: Personbilsdubb i däcken
Skrivet av: kenta skrivet 23 juni 2005 kl. 21:42:35
Varför inte prova skruvdubb ?? , finns i olika längder o hårdheter,
fördelen är att man kan skruva i och ur som man vill efter behag med en
vanlig skruvdragare el nyckel.

Har det redan börjat att falla,här i stockholm har vi 25 gr varmt o det
är låååååångt till vintern