ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Bempe skrivet 20 november 2009 kl. 22:54:38
-
Har äntligen fått hem maskinen...
Upptäckte att blinkersen inte fungerar... >:(
Tankmätaren blinkar tom fast jag fyllt på... >:(
Varningsblink funkar dock. ()p
Koso-mätaren var blöt av vatten invändigt så den är dränerad och torkad.
Lite luddiga mätarställningar ännu. >:(
Det sitter två säkringar under sadeln,mätar jag så har jag bara 8volt där oavsett om maskinen är igång eller inte.
Någon som haft liknande problem?
Var ska jag börja leta? :hmmm:
Det är en dresel och då har jag inga kopplingsscheman.(har bara standard)
Tacksam för lite "starthjälp".
-
Tankmätarn är inte inkopplad på extramätaren(dresel) därför blinkar den. Det tänds en reservlampa när det är dags att tanka.
Angående resten av felen ta isär elkopplingar och smörj dom så kanske det blir bättre.
-
Tankmätarn är inte inkopplad på extramätaren(dresel) därför blinkar den. Det tänds en reservlampa när det är dags att tanka.
Angående resten av felen ta isär elkopplingar och smörj dom så kanske det blir bättre.
Reservlampan,är den i koson eller är det i originalpanelen?
-
I orginalpanelen sitter den och jag tror den är gul. När den blinkar kommer man några mil till.
-
På Kosomätaren finns en "stapel" till vänster. Den är inte inkopplad så den blinkar hela tiden, inte mycket att göra åt. Det finns en orginal röd varningslampa nere i mitten på den svarta orginalpanelen som tänds när det är tre liter kvar i tanken (den rymmer 12 l). jag har inte haft några problem med elen men jag har för mig att det sitter ett blinkrelä under plasten nedanför styret. Det borde i och för sig inte vara fel på det om varningsblinkersen fungerar. Följ kablarna från blinkreglaget så borde det vara lätt att se. Ta isär blinkreglaget och torka ur, spraya på lite 5-56 eller oxidborttagning och kolla att du har spänning fram till reglaget.
Att du bara har 8 volt är ett tecken på att den inte laddar. Är du säker på att du har mätt rätt? Det är lätt hänt att man har en dålig jordanslutning på mätinstrumentet och då kan man få låga spänningsvärden. prova att mäta direkt på batteripolerna, det ska vara 13,5-14V när motorn går. Är det inte det är det med stor sannolikhet likriktaren som är trasig (sitter på sidan av ramen vid tanken). Det är ingen katastrof, den är inte så dyr. Sök på ebay.com så hittar du säkert en begagnad för en rimlig peng.
-
på min sitter en vippbrytare till blinkersen åt ena hållet har jag varnings blinkers o när den står åt andra hållet är det vanlig blinkers
Ifall de kan vara så enkelt :hmmm:
-
Jag har styvt 14v när jag mätar på batteripolerna direkt,flyttar jag sedan över mätkabeln från batteriets pluspol till säkringarna så har jag 8v...
Det är det jag tycker är lite konstigt???
Grov- Var exakt sitter denna vippbrytare?
-
på min sitter en vippbrytare till blinkersen åt ena hållet har jag varnings blinkers o när den står åt andra hållet är det vanlig blinkers
Det verkar som om det skiljer sig mellan våra, kan bero på årsmodell, min är en -07. Jag har en separat varningsblinkersströmbrytare på styret.
Jag har styvt 14v när jag mätar på batteripolerna direkt,flyttar jag sedan över mätkabeln från batteriets pluspol till säkringarna så har jag 8v...
Det är det jag tycker är lite konstigt???
Ja, det tycker jag också är konstigt. Det positiva är ju att det inte är något fel på laddningen. Kan du ha en avledning till jord innan säkringen? Kolla kablarna från batteriet till säkringarna en gång till så det inte finns något ställe med avskavd/tunn isolering mot jord.
-
Min sitter på vänster sida framför styret vet ej om det är dresel grejer eller föregående ägare som satt dit den :hmmm:
-
Jag har oxå en separat strömbrytare med en liten lysdiod på till varningsblinkers...
-
Kan du inte prova att mäta spänningen ute vid glödlamporna (till strålkastarna tex)? Jag ger mig den på att du har full spänning där och att det är något mätfel som blir då du mäter vid säkringen.
-
Prova att maila Dresel, dom skickade elschema till Raptorn tämligen omgående när jag kontaktade dom...
-
Dresel påstod att de inte hade något elschema...
De tyckte jag skulle kontakta:
Four by Four AB
Wedavägen 3
15242 Södertälje
Nja...tror inte det...
Var ute och kollade lite idag...hittade ett relä som har varit vattenfyllt ett antal gånger.
Ingen vacker syn invändigt...det hängde upp och ner i kablarna.(benen på transistorerna var grymt rostiga)
Jag vill ha det till att vara ett blinkrelä
21Wx2+3.4W står det på det.(3 poligt)
Har jag rätt?
Sen hängde där ett runt 2poligt aluminiumrelä som klickar i takt med varningsblinkersen.
Det borde gå att ersätta med ett universalrelä tycker jag..?Så länge värdena stämmer då...
-
Nu har jag gjort lite mer efterforskningar via nätet på anslutningarna...
Vill bara berätta att saken är biff!
Det är reläet som spökar.
Kopplar jag ström på pol L (49a) så lyser blinkersen hö resp.vä.
Nu är jag glad igen ;D
Ska bara hitta ett nytt relä oxå :hmmm:
Får kolla på Biltema....de hade en del att välja på
-
Bra att det löste sig! Du kan ersätta reläet med ett vanligt blinkersrelä från Biltema eller Mekonomen - inga problem.