ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: fidd skrivet 10 november 2009 kl. 07:30:54

Titel: primärfjädrar
Skrivet av: fidd skrivet 10 november 2009 kl. 07:30:54
E d nån som vet vilka som handlar med clutch fjädrar hittar nästan
bara daltons i sverige,skall ha till en kawa kfx 700
för lite mer skick iväg :D :D
Titel: SV: primärfjädrar
Skrivet av: T skrivet 10 november 2009 kl. 08:47:00
Tjena!

Daltons grejer är bland dom bättre  ()p

Berätta gärna lite mer om hur du kör, vart och mer exakt vad du vill uppnå.

Din maskin kan man ändra tillslaget på men även utväxlingen samt nedväxlingen.

Byter du primärfjädern till hårdare ökar tillslaget.

Byter du till lättare vikter motverkar du större hjul.

Byter du till hårdare sekundärfjäder motverkar detta större hjul men även nedväxlingen som sker tidigare. Ger mer bett i remmen.

Det går att labba med detta själv men du bör veta hur det funkar för att det ska bli rätt, annars kan remmen smälla av, toppfarten försämras etc.

MVH / Benny
Titel: SV: primärfjädrar
Skrivet av: pattho0 skrivet 12 november 2009 kl. 11:43:07
Citera
Byter du primärfjädern till hårdare ökar tillslaget.
"Tillslaget" - antar jag är lika med "stall" enligt den här tabellen http://www.700v.com/springchart.htm

Det jag inte begriper är vad som menas med "shiftout" - vad och hur ändras när man byter fjäder? Jag kör på daltons blåa fjäder men funderar på hur hjulingens egenskaper förändras om jag skulle byta till EPI Pink eller Maroon, kan ni på Trech bringa lite ytterligare klarhet i detta???
Titel: SV: primärfjädrar
Skrivet av: T skrivet 12 november 2009 kl. 21:02:34
"Tillslaget" - antar jag är lika med "stall" = JAPP
Men det funkar endast på maskiner som har variatorer med främre fjäder.

Shiftout = utväxling, vikterna påverkar hur variatorn växlar.
Med en hårdare fjäder motverkas vikterna så utväxlingen påverkas på samma sätt som om du drevar ner en kedjedriven.
Det krävs mer varv innan vikterna slungas ut. Samma sak med lättare vikter.

Fråga gärna om du har fler frågor :)

/Benny

Titel: SV: primärfjädrar
Skrivet av: pattho0 skrivet 12 november 2009 kl. 22:03:20
Tack för svaret, Benny ()p
Citera
Med en hårdare fjäder motverkas vikterna så utväxlingen påverkas på samma sätt som om du drevar ner en kedjedriven.
Nu ska vi se om jag verkligen har förstått det här. Med en hårdare fjäder så får jag alltså lägre varv och slöare acc men bättre toppfart (om motorn orkar varva till max) och mindre bränsleförbrukning. Kan det stämma, eller är det tvärtom??? I så fall så undrar jag om jag borde byta till en mjukare eller hårdare fjäder än Daltons Blåa? Jag ligger på 7800-8000 varv vid maxhastighet (och varvstoppet är 8500rpm) sedan jag bytte från 22" till 25" däck.
Titel: SV: primärfjädrar
Skrivet av: T skrivet 12 november 2009 kl. 22:31:58
Med en hårdare fjäder så får jag alltså lägre varv och slöare acc men bättre toppfart (om motorn orkar varva till max) och mindre bränsleförbrukning. Kan det stämma, eller är det tvärtom???
Det är tvärt om, du får bättre acc, högre varv, teoretiskt högre bränsleförbrukning, med en hårdare fjäder.

Vad du ska ha för fjäder o vikter beror helt på hur du kör maskinen.

Om du byter från 22" till 25" så ska du generellt sett ha hårdare sekundärfjäder eller lättare vikter. Eller både och.

Detta är inget som går att avgöra på detta vis, det krävs nästan att vi snackar per telefon för att komma närmare hur du vill ha det.

Jag har en hel bok om hur man ställer in sin variator och hur dom olika delarna samverkar så att dra det här blir inte helt enkelt :)

Ring gärna: 0171-46 70 00 så snackar vi variator en stund :)
(Dagtid 14-19 måndag till torsdag)

MVH / Benny
Titel: SV: primärfjädrar
Skrivet av: pattho0 skrivet 13 november 2009 kl. 11:26:58
Citera
Det är tvärt om
Där ser man, tack för svaret! Jag uppskattar att du tog dig tid att ge den här förklaringen. Det verkar som om många byter fjädrar utan att egentligen veta varför och nu vet vi lite mer ()p Jag får nog slå dig en signal...