ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: fidd skrivet 10 november 2009 kl. 07:28:05
-
Är det någon som besiktat utan ombyggnadssats till lampor på tex dresel maskin :nono: :nono:
Alltså med orginal lampor på tex raptor
-
Ingen som besiktat eller hört någon son gjort det :hmmm: :hmmm:
-
Orginallamporna är inte e-märkta men kan gå om man har tur. Men dom verkar inte kolla så noga när man besiktar. Det tar inte lång tid att koppla dit dresellamporna eller några andra e-märkta när man ska bes.
-
känns lite som besiktningsmännen så sällan besiktar 4hjulingar så dom inte har nån koll?
-
känns lite som besiktningsmännen så sällan besiktar 4hjulingar så dom inte har nån koll?
Stämmer detta fortfarande?
Jag menar, det säljs ju en hel del vägreggade hjulingar.
Är det vanligt med nedslag på originalbelysning samt måste man skruva dit strypningarna inför besiktningen?
Någon här som fått ombesiktning av ovanstående orsak?
-
Så det är ingen som har erfarenhet av att besiktiga en atv :o :hmmm:
-
Jag kör min obesiktigad just nu :S mest för att jag inte haft tid att besiktiga och för att den bara används till plogning hemma just nu.
-
Så det är ingen som har erfarenhet av att besiktiga en atv :o :hmmm:
Jo jag besiktigar en och annan då och då :knupple:
-
Så det är ingen som har erfarenhet av att besiktiga en atv :o :hmmm:
Jo jag besiktigar en och annan då och då :knupple:
:hmmm: så, har du nått svar!?? ;D
-
Jag har inte besiktigat min Fyrhjuling då den var nybesiktigad när jag köpte den men med tvåhjulig MC så är det väldigt många ( inkl. mig) som dan innan besiktiningen byter avgassystem alternativt fyller det raka med diskbollar, ser till att skärmar är där de ska,byter blinkers samt sätter dit en ful självhäftande reflex någonstans bak för att ta sig igenom besiktningen. detta gör man nuförtiden bara vartannat år så det är inte så betungande.Det kan nog vara en god idé att göra liknande även om man har fyra hjul för besiktningsmännen är inte riktigt så blåsta som många tycks tro, i alla fall inte här nere i södra Sverige.
-
ta med varningstriangeln
-
belysning ska ha en ljusbild likt original.
xenon icke tillåtet utan autonivåreglering (personbil i alla fall, lite osäker på fyhjuling)
strypning? vilken strypning? :D
-
Jag har besiktigat min EATV, helt utan problem.
Den enda "ändringen" jag gjort var att tejpa fast en varningstriangelpaket i nerfsen eftersom den dels är elektroniskt strypt och dels har KTM:s originalbelysining kvar (E-märkt).
Precis som för bil så kollar de strålkastarinställningen det första, så om man kommer med exempelvis Raptorns original-ljus så är jag starkt tveksam till om det godkänns då de ju inte har en riktig halvljusbild.
Det sitter helsystem i titan, dubbelt Acra, och det är inte vidare tyst... men jag provade och det var inga problem alls.
Det låter dock inte på långa vägar som ett HMF-system utan dämpull...
-
strypning? vilken strypning? :D
Så du har inte strypt någon av de fyrhjulingar du besiktigat och aldrig haft problem!??
Nu undrar ju jag över ATVer som har 40-70hk original och inte 250 Kymcos som har sportrör på som trim ;)
-
Hur är det på gatan då? Om man river av Dresels ljusramp bak, då ryker ju blinker å nummerplåtsbelysning samt E-märkt baklampa. Är det nått Konstapeln reagerar över i trafiken?
-
103db gäller på buller
jag har inte besiktat mina utan andras... mitt jobb :knupple:
-
Hur är det på gatan då? Om man river av Dresels ljusramp bak, då ryker ju blinker å nummerplåtsbelysning samt E-märkt baklampa. Är det nått Konstapeln reagerar över i trafiken?
plåtbelysning är ett krav samt blinkers.
-
Det är även skillnad på vem som besiktigar också, Svärmor besiktigar sin Harley varje gång med dragpipes (raka rör) och har aldrig fått några problem medans jag däremot fått stå vid ljudmätaren med min vespa PX200 som har effektsystem och klarade mig nog mest på att de hade svårt att bevisa varvtal. På motorcyklarna kollar de varje gång de senaste åren E-märkningen på lyktorna och registrerar in det i sin digitala mojäng.
-
plåtbelysning är ett krav samt blinkers.
Det vet jag, men är det nått man blir stoppad för?
Jag har aldrig vistats på vägarna lovligt med ATV, därav mina konstiga frågor ;D
-
plåtbelysning är ett krav samt blinkers.
Det vet jag, men är det nått man blir stoppad för?
Jag har aldrig vistats på vägarna lovligt med ATV, därav mina konstiga frågor ;D
Det är klart att du kan bli stoppad och bötfälld, rätt många anser (även här inne) att fyrhjulingar inte borde vara på vägarna och en del av dom är poliser och vad tror du en polis med de åsikterna gör om han ser din fyrhjuling med uppenbara fel. Han ler och slår på blåljuset.
-
Det är även skillnad på vem som besiktigar också, Svärmor besiktigar sin Harley varje gång med dragpipes (raka rör) och har aldrig fått några problem medans jag däremot fått stå vid ljudmätaren med min vespa PX200 som har effektsystem och klarade mig nog mest på att de hade svårt att bevisa varvtal. På motorcyklarna kollar de varje gång de senaste åren E-märkningen på lyktorna och registrerar in det i sin digitala mojäng.
På harley bestäms varvtalet av slaglängd och modell, olika typer av ljud ger olika db. Raka rör lär inte gå igenom om man gått efter boken, flyt kan man kanke kalla det.
varvtalet går efter känsla och erfarenhet om det inte finns varvräknare
Emärkningen registreras inte i mojängen.
-
Det är även skillnad på vem som besiktigar också, Svärmor besiktigar sin Harley varje gång med dragpipes (raka rör) och har aldrig fått några problem medans jag däremot fått stå vid ljudmätaren med min vespa PX200 som har effektsystem och klarade mig nog mest på att de hade svårt att bevisa varvtal. På motorcyklarna kollar de varje gång de senaste åren E-märkningen på lyktorna och registrerar in det i sin digitala mojäng.
På harley bestäms varvtalet av slaglängd och modell, olika typer av ljud ger olika db. Raka rör lär inte gå igenom om man gått efter boken, flyt kan man kanke kalla det.
varvtalet går efter känsla och erfarenhet om det inte finns varvräknare
Emärkningen registreras inte i mojängen.
Vartalet gällde tvåtakts-Vespa och att Harleyn går igenom beror nog mest på att det är en trevlig dam i 65 års åldern som kommer inkörade med den.
-
Det är även skillnad på vem som besiktigar också, Svärmor besiktigar sin Harley varje gång med dragpipes (raka rör) och har aldrig fått några problem medans jag däremot fått stå vid ljudmätaren med min vespa PX200 som har effektsystem och klarade mig nog mest på att de hade svårt att bevisa varvtal. På motorcyklarna kollar de varje gång de senaste åren E-märkningen på lyktorna och registrerar in det i sin digitala mojäng.
På harley bestäms varvtalet av slaglängd och modell, olika typer av ljud ger olika db. Raka rör lär inte gå igenom om man gått efter boken, flyt kan man kanke kalla det.
varvtalet går efter känsla och erfarenhet om det inte finns varvräknare
Emärkningen registreras inte i mojängen.
Vartalet gällde tvåtakts-Vespa och att Harleyn går igenom beror nog mest på att det är en trevlig dam i 65 års åldern som kommer inkörade med den.
ja jaj a
det vanliga tugget
-
Och gällande E-märkningen så kanske de skriver in något annat då, jag hade fått för mig att det var E-märkningen de reggade. förr kollade de aldrig sånt utan tittade bara på att reflektorn och glaset var ok.
-
Och gällande E-märkningen så kanske de skriver in något annat då, jag hade fått för mig att det var E-märkningen de reggade. förr kollade de aldrig sånt utan tittade bara på att reflektorn och glaset var ok.
glaset ska vara ok, finns det ingen reflex i glaset ska det sitta en röd rektangulär på båda sidor bak.
är inte lysena e märkta så finns det en anmärkning för det om det var så du menade, missuppfattade dig där.
Kollas troligtvis noggrannare på just fyrhjulingar där det förekommer mycket icke godkända grejor.
-
En annan fråga :
Skall dom där varnings-klistermärkena sitta kvar på besiktningen ??
-
Dom kollade inte e-märkning på mina grejer.. inte på något.. första gången kom jag med originallycktorna som raptorn har.. helljus bild på hel o halv:P köpte quadlights så var allt bra sedan.. kollade iaf inte e-märkningen andra gången heller bara ljusbilden.
var nära jag fick db mäta pga inget lock på luftburken med originalpipa.. då låter ju insuget högre än avgas:P
och still är det inte heltkajko så kommer du bara få återbes o inte körförbud då är det bara fixa o komma tbx så dyrt är det inte o tycker man det är d dax att sälja hjulingen eller fixa allt e-märkt o 100% lagligt.
-
En annan fråga :
Skall dom där varnings-klistermärkena sitta kvar på besiktningen ??
Du menar de som tex sitter på speglar och lite varstans?
I så fall nej.
-
Tror vi snackar samma sak ( typ såna här http://www.millerengineering.com/ATVlabel.gif )
-
103db gäller på buller
jag har inte besiktat mina utan andras... mitt jobb :knupple:
Det gäller gamla MC, på nya dvs alla atv/quad gäller den ljudnivå som finns på reisteringsbeviset.
Ett värde för tomgång och ett via körning, dessa brukar liggga någostans i 80-90 db nivån
Ljudmätning vid besiktning görs inte obligatorisk men när de testkör och upplever att den
verkar låta för mycket så gör de en test. Om jag kommer ihåg så skulle man mäta
1 m bakom avgasröret i 45 grades vinkel.
-
Bra tråd! Tänkte kolla om det är nån som vet om man får ha rullgas på besiktning, lr om det är tumgasen som gäller?
-
Jag har rullgas original på den hjulingen jag besiktigade i höstas och de sa inget alls.
Att det är original tror jag ej heller spelar någon roll, utan de godkänns säkerligen på alla.
-
Bra tråd! Tänkte kolla om det är nån som vet om man får ha rullgas på besiktning, lr om det är tumgasen som gäller?
Har en kompis som ringde bilprovningen och frågade om det gick att besikta med rullgas och det var inga problem.
Han frågade även om han skulle strypa den men dom sa att dom inte kollar sånt så den gick igenom besiktningen utan problem.
-
Provar man inte så får man inget veta! :)
Jag åkte in med:
Orginal lampor,
Monster dual.
Ingen strypning!
Monster dual låter mycket!
Det enda jag fixa var belysning för skylten där bak + 2 reflexer ibak,
Han tyckte att det lös lite dåligt,
Dom stod lite fel men han sa "Ja du lär ju inte blända någon med dom där ändå" :)
Ingen varningstriangeln heller!
-
Provar man inte så får man inget veta! :)
Jag åkte in med:
Orginal lampor,
Monster dual.
Ingen strypning!
Monster dual låter mycket!
Det enda jag fixa var belysning för skylten där bak + 2 reflexer ibak,
Han tyckte att det lös lite dåligt,
Dom stod lite fel men han sa "Ja du lär ju inte blända någon med dom där ändå" :)
Ingen varningstriangeln heller!
ska man vara krass så kan man egentligen säga att du fick tag på en besiktningsman som var extremt dålig på sitt jobb, man får bara hoppas att han orkat läsa in de saker man faktiskt vill ha kontrollerat på besiktningen som har med sin säkerhet att göra. Jag ser positivt på besiktning och blir glad om jag få en tvåa på något som kunde resulterat i olycka och död, att jag sen måste göra en del tricks innan med ljud och vissa reflexer samt slänga i en varningstriangel i boxen det kan jag leva med. men jag vill inte betala fullpris för att en idiot ska kontrollera hojen optisk en meter ifrån och sen säga att den är okey.
-
Provar man inte så får man inget veta! :)
Jag åkte in med:
Orginal lampor,
Monster dual.
Ingen strypning!
Monster dual låter mycket!
Det enda jag fixa var belysning för skylten där bak + 2 reflexer ibak,
Han tyckte att det lös lite dåligt,
Dom stod lite fel men han sa "Ja du lär ju inte blända någon med dom där ändå" :)
Ingen varningstriangeln heller!
ska man vara krass så kan man egentligen säga att du fick tag på en besiktningsman som var extremt dålig på sitt jobb, man får bara hoppas att han orkat läsa in de saker man faktiskt vill ha kontrollerat på besiktningen som har med sin säkerhet att göra. Jag ser positivt på besiktning och blir glad om jag få en tvåa på något som kunde resulterat i olycka och död, att jag sen måste göra en del tricks innan med ljud och vissa reflexer samt slänga i en varningstriangel i boxen det kan jag leva med. men jag vill inte betala fullpris för att en idiot ska kontrollera hojen optisk en meter ifrån och sen säga att den är okey.
Dålig är han nog inte för han har jobbat länge och är väldigt noga på bilarna!
Dock kanske dåligt påläst!
Var bara jag i hallen och dom andra som jobba där tipsa heller inte om vad han skulle kolla,
Han kolla allt som på en vanlig mc!
Han kolla inte leder för jag sa att dom var bytta dagen innan :) , Varit inne med bilar förut utan problem så han lita väl på mig :)
Han tyckte den gick bra också :) Hehe
-
Var bra tråd det här! Måste in med min ltr 450 nu och funderar på vad dom har att säga om att man tagit bort konstruktionen som gör att handbromsen tar på alla fyra hjulen?
-
Det är inget krav på det i Sverige, man går efter samma regler som vanlig mc....
-
Tack tack! Blir väl att dra på rampen bak men fram har grodögonen gått sönder så jag tar nog en rövare och åker in med orginallyktan. Nån här som fått igenom en sån eller vet nån annan som fått det?
-
Det är nog större chans att du klarar baklampan än framlampan, Biltema har en strålkastare som är förvillande lik Dresellampan och inte så dyr.
Det finns någon enstaka som klarat sig genom med originalstrålkastaren men med tanke på att det inte är gratis med ombesiktning e det kanske dumt att chansa.....
-
Vad säger besiktningen om spacer? Bör de tas bort?
-
Kan man ha reflexerna bak i skärmarna?? :hmmm:
-
Vad säger besiktningen om spacer? Bör de tas bort?
Jag körde in med 65mm Bultar... Besiktningsmannen brydde sig inte! :)
-
Kan man ha reflexerna bak i skärmarna?? :hmmm:
Renegaden har ju det, så man tycker ju att det funkar så länge dom sitter fast relativt långt ut så man ser att det är ett "brett" fordon :)
-
Jag har en reflex, i mitten, det funkade fint.
-
ok. Funderar på att sätta en i mitten oxå...
Man kan väl knappast ha för många...?!
Någon som har flyttat in sina blinkers? På hojar kan det väl sitta lite var stans, styrändar, sving, nummerplåten...
Skiljer det nått p fyrisar tro?
-
Var och besiktiga min LTZa för ett par veckor sen.
Beskiktningsmannen kollade följande:
Backspeglar 2st
Ljusbild halvljus
funktion helljus
tuta
Glapp i framvagn.
blinkers och skyltbelysning
Reflex(er) bak
varningstriangel
Funktion parkeringsbroms
Provkörning
Fick tyvärr en 2a på "parkeringsbroms ur funktion"
-
Varnings triangel en 2a på det jag har ingen varningstriangel till min och många jag känner har ingen heller..??? Måste man ha det ?
-
Ja
-
Besiktade idag, inga problem alls :)
De kollade:
glapp i fram och bakvagn
blinkers
halvljusbilden
mätarställning
chassienr
drivpaketet
P-broms
provkörning
Hade på spacer och gytr system. Kopplade ur så raptorns framlyse så de lyser endast på helljus och en e-märkt framlampa till halvljus.
Hade en fastsurrad varningstriangel på också.
-
Min kollega besiktade sin mc förra veckan och han behövde ingen varnings triangel och så vitt jag vet så klassas fyrhjuling som mc ... Men är nog olika beroende på vilken besiktningsman man får på Bilprovningen
-
Min kollega besiktade sin mc förra veckan och han behövde ingen varnings triangel och så vitt jag vet så klassas fyrhjuling som mc ... Men är nog olika beroende på vilken besiktningsman man får på Bilprovningen
Det här väl att göra med att en mc har bara två hjul.
-
Statoil har en ganska liten varningstriangel är helt okay.jag försökte att få en hjälmhuva med triangel på godkänd men transportstyrelsen nekade,fanns ingen ce-märkning,men bilprovningen hade godkänt den sa dom !!
-
Besiktade oxo här om dagen, inga påpekanden!!
Och här hos oss i Finland tas avgastest på 4taktare men även de var i skick. pris 58 euro dvs 532 Sek, vad kostar besiktning i Sverige?
-
Min kollega besiktade sin mc förra veckan och han behövde ingen varnings triangel och så vitt jag vet så klassas fyrhjuling som mc ... Men är nog olika beroende på vilken besiktningsman man får på Bilprovningen
Mmm... får du även köra hans mc på ditt B-kort?
Nej, precis... det är olika regler mellan två och tre-/fyrhjuliga motorcyklar.
En sådan skillnad är att tre- och fyrhjuliga motorcyklar skall ha varningstriangel.
...om man sen klarar sig igenom utan så är ju det en bonus kanske, men det är ju knappast svårt att ta med en triangel och lägga i ryggsäcken eller strapsa fast på nerfsbaren eller nåt...
-
Det absolut bästa vore om tillverkarna skickade med en varningstriangel och framför allt hade någon plats för den, tex. under sadeln eller något. för visst vore det trevligt med en varningstriangel om man fick tvärstopp på något enkelfiligt ställe med vajerräcken på bägge sidor.