ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fricke skrivet 8 november 2009 kl. 21:53:26
-
Tjena!
Är ny här och vill gärna ha lite snabba svar från er som kan ()p
Är så att jag har haft mig en Bad Boy 200cc, som jag fraktade arslet med till och från jobbet i sommras, var vell inte en av dom bättre kankse, då man fick mecka efter varje tur för något hade lossnat eller liknande :(veryangry):
Men nu vill jag ha en leksak för skog och sandtag, för bara just lek, då jag fick kraftigt ha begär efter något riktigt roligt att smiska på hälgerna.
Men vad ska man ha :D ?
Vill inte behöva skruva som en tok, då bilen räcker i den kategorin att lägga kärleken på, visst är jag införståd med att de ska sörvas med täta mellan rum de gör mig inget, men vill inte hålla på att byta cylinder och kolvar stup i ett. De quads jag tittat på är Polaris predator 500, men hur är dom i gentligen? hur pass ofta är de nå störe servicar på en sådan? mm mm.
Hade tänkt mig ett max pris på 26 000:-
-
De kräver knappast service stup i ett, det kanske är 450-modellerna du tänker på med oljebytesintervall på 5 timmar?
Kolv och cylinder är än mer glest... du kanske tänker på tvåtaktarna?
-
Ha ha ja jag har ingen aning ja, har noll koll på de där, men fick då i alla fall förklarat för mig att 450 som du säger krävde mer underhåll,
men hur är Polaris predator då är de en bra maskin för mina ända mål och pengar, eller finns de maskiner som är bättre för den slanten?
Ös på nu bara med tips och kunskap :whip:
-
Suzuki LTZ är en slitstark maskin, men har inte samma klipp i motorn som en Predator... och sen finns ju Yamaha Raptor 660 som är aningen vassare än Predatorn och minst lika slitstark som LTZ:an... och dessa båda kan också hittas för dessa pengar.
Dessa tre har dessutom backväxel, vilket 450-klassens mer extrema maskiner sällan har.
Gillar du Predatorn bäst, så fortsätt du på den linjen... du lär säkerligen bli supernöjd!
-
Okej de låter ju gött de, men fick för mig att predator inte hade någon back växel ja, av annonserna att döma?
Men vore ju kung om den har, kan ju bli jobbigt i längden att baxa runt den hela tiden, eller så får man ge fan i att fega med gasen helt enkelt ;D
-
Fy fan blir så less :(veryangry):efter som min bashan vart stulen, så har jag fåt nå papper från mit försäkrings bolag på en summa, som gäller för återköp av en ny atv, nu säger mit försäkring bolag att åter köpet jag ska göra nu, med nå jäkla papper jag fick hem från dom, endast gäller atv registrerade för gat bruk, ja menar hur många roliga sådana hittar man för runt 26 000:- inte många i alla fall :hmmm: så då får vell frågan bli vad ska jag skaffa för reggad atv för runt 26 000:- +-0 som håller måttet även i skog och för sandtags leka ?
-
Försäkringsbolag är bara bra när man köper försäkringar tyvärr... men oftast går det att snacka med dem!
Gör det, och förklara läget att du vill byta "körstil".
Predatorn har mig veterligen alltid back, även de nya med KTM-motorer och olika slagvolymer... rätta mig om jag har fel!
För 26 papp är väl annars bara Raptor 350 inom räckhåll med pulver och kvalité.
Och de går bättre än vad ryktet på diverse forum säger!
-
Okej dom såg ju onekligen riktigt fin ut, men vad kan man räkna med för efekt ur en sådan goding då, såg att dom var reggad med 7kw, men är vell strypta antar jag, eller?
-
De är strypta från början... utan strypningar är det 25-28 häst så visst går en LTZ bättre... och en Predator ännu bättre!
Men om du nu MÅSTE ha vägreggat så är ju en sådan en lösning.
I ditt fall verkar du dock inte ha nån nytta av vägreggat, och då hade ju iaf jag hellre satsat på en mer potent quad och låtit bli vägarna... för effekt kan man aldrig få för mycket av, man tröttnar alltid och vill ha mer och mer... men med en maskin med mer kubik dröjer det längre, plus att där finns mer att hämta om man vill trimma.
Eller försöker man skrapa ihop en liten extrapeng och köper en reggad LTZ eller Predator!
Har du möjlighet så testa gärna även en Dinli 450 som ju är vägreggade, de har inte samma serviceintervaller som märkesmaskinernas 450 och de har även back.
Dock är de lite tunga på en crossbana och chassiet är väl kanske inte det allra bästa, men du får mycket maskin för pengarna, och effekt!
...och kvalitén är hyfsad, absolut inte i jämförelse med Bad-Boyen!
Det är samma motor i Dinlin som i Predatorn, bara nån kubik extra i Predatorn...
Och en Dinli får du lätt för 26...
Priserna i annonserna är kraftigt prutbara (gäller alla maskiner, särskilt på hösten).
-
Nu lyfter jag definitivt på hatten till dig HYDRO då du rekommenderar och dessutom säger några positiva ord om DINLI ()p
Hoppas att fler hänger på,istället för att det skall skapas osämja å onödiga diskussioner framöver
RESPEKT ()p
-
Nu så kannske de börjar ordna upp sig ()p
Har hittat en Polaris predator 500 tld, som är terrängskoter-reggad, vad nu de betyder? men de finns ju ett regbevis på den i alla fall, och de var de ända försäkringsmannen bryde sig om, att de skulle finnas ett reg nummer på den som gick att försäkra, och så vit jag vet så går ju terrängskoter som är reggad så att försäkra ;D
-
Måste bara hjälpa till med ett par ord för dinli.
Dinli 450 är en kanonbra maskin dessutom vägreggad. jag lyckades få en 06'a för 18 papp
det är iofs väldigt lågt men de är grymt bra priser för en mycket bra maskin.
samma motor som predatorn föresten bara toppen som skiljer och nått litet mer därav 50 cc mindre
rätta mig nån om jag har fel.
-
En TroyLee för 26 är vettigt, och om den dessutom är skoterreggad och det räcker för dig så... ()p
Terrängskoterreggade maskiner har förbehåll när det gäller färd på väg osv, samt vissa regler gällande körkort mm.
Här finns mer info om det:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=25493.0
De är billigare att försäkra än vägreggade och man slipper besiktiga, dessutom slipper man blinkers och liknande prylar som ändå oftast bara går sönder i skogen, och den är ju laglig med full effekt...
Vägreggade är ju strypta, och än har det väl inte kommit några domar som visar på HUR olagligt det är att åka ostrypt... eller hur försäkringsbolag ställer sig till att en ostrypt maskin varit inblandad i en olycka osv...
-
Okej de låter ju jäkligt bra de där ;D, men har även hittat en polaris predator troy lee 525 uttagen 09 i samma stad som jag bor, vad han nu menar med 525cc? men vilket fall som helst så stog de att den var för reggad? vad menas med en för reggning :hmmm:
-
Predatorn finns med flera slagvolymer, just 525:an är väl en rätt extrem KTM-motor som kräver rätt täta oljebyten osv har jag för mig.
Vad just "förreggad" betyder vet jag inte, vissa påstår att med detta kan man få den vägreggad osv, men är rätt tveksam till det.
Möjligt att man kan få den terrängreggad.
Men om du kan få denna för 26 så bjuder jag 27 på stående fot!
:headbang:
-
Jag kan sträcka mig till 29 :lol: :lol:
-
Ja lägg et bud på den ni grabbar, för övrigt så är de en 05 som var uttagen 09, så ingen riktig 09a alltså ()p
Men för övrigt så tror jag att de bara blir krångel att regga något själv, + att de lär vell kossta en slant också.
Men såg att de fanns en LTZ-400 04a i uppsala för 32000:- den såg inte heller så pjåkig ut tycker ja, och om de finns lite prutmån på den, kan den vara riktigt intresant då den var vägreggad ;)
Var dom du tipsade mig om va Hydro
-
En 525:a från -05?
..visste inte att de fanns redan då, trodde de kom typ -08 eller så.
Det där bör kollas innan ett eventuellt köp.
Det kan även vara ett bigborekit montrerat... en vägreggad LTZ för typ 30 är annars ett kap!
...om man nu har nyttan av vägreggningen.
-
LTZ-400an är vell också strypt då antar jag när den är vägreggad, men hur stryper dom ner maskinerna då?
Bestyckar dom ner förgasaren och plugar i gen i avgas eller hur funkar de, ja menar är de dyrt att få tillbaks dom hästar som egentligen skulle funnits där.
-
Det brukar bara var a en klack i gasaren typ så att den inte gasar fullt el hål i trotteln osv
-
De vart en Suzuki LTZ-400 06a vägreggad :D
men tycker mig redan känna att jag vill ha nå väre :lol:
Man blir fan alldrig nöjd ;D
-
Grattis du låter precis som jag haha
lutar åt en raptor 700 för mig