ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Quadracing => Ämnet startat av: sluggo112 skrivet 4 november 2009 kl. 23:49:53
-
tjena funderar på att trimma vidare lite på min raptor med en tändbox men har inte hållt på så mycket med just trimma fyrujulingar innan så tänkte höra lite om tips och råd vad man ska ha och så. jag har först och främst kollat på följande boxar
Power Commander Ignition Module
Dynatek Ignition Kits
någon som är insatt i detta?
och är det rätt sak att göra som nästa steg?
det som sitter på just nu (vad jag vet) är det som satt på när jag köpte den
hmf helsystem
Power Commander 3
det är det jag vet är gjort iaf
så även andra tips och ideer mottages järna
mvh jimmy
-
Kam och kolv brukar ju vara poppis prylar att byta ut för lite bättre tryck i grejerna!
HotCams trea för vassare topp och sen en JE 1:11 kolv är väl en rätt vanlig kombination för att kunna fortsätta åka på 95-soppa.
...fast med tändbox kanske du kan kompensera även denna bit med oktanen?
Och då finns ju 12,5-kolv... och ännu högre också iofs... har sett uppåt 15 i staterna.
Tvåans kam är lite mjukare och med den skall man tydligen inte behöva tappa så värst mycket på botten, så det beror lite på körstil osv vad man värdesätter mest.
En riktigt portning kan nog också uppväga det man tappar med en vassare kam, och med en högkompskolv bör det inte ge något mätbart tapp alls.
Sök lite på Yamahadelen så finner du en del!
Bigbore har jag däremot inte hört nån som varit så där jättenöjd med, iaf inte "lilla" modellen som väl är på 735 eller så... sen en strokning innebär ju en del merjobb, med motorklyvning osv.
Men vill du trimma så har du valt RÄTT maskin, det finns massor med godis!
Tänk dock på att när effekten ökas på, så slirar ofta kopplingen (beroende på hur mycket effekt som läggs på så klart), men även i detta fall finns det prylar att tillgå.
-
jo tanken på kolv och kam är helt klart uppe och snurrar :DV
men vill inte skruva isär motorn ändärför jag nog tänkte börja med tändbox så skulle vilja veta lite om hur det funkar med dom, måste man vara helt insatt i det där med tändkurvor och så? alternativt ågon som är duktig(och hälst billig) på det i sthlms trakten
men tanken är som sagt kam kolv och portning innom en liten framtid dock som sagt ska man köra med 11:1 eller 12,5:1 kolv :hmmm:
mvh jimmy
-
jag kör 12.5 kolv på min, 11 kolven är väl vanligast dock. Jag kör på 99 oktan, Hotcams 2, portad topp, PC3, och Barkers avgas. Spikar aldrig i motorn på 99 oktan iaf.
Jag borde fixa tändnings box på min men har inte lust att lägga mer pengar på den när jag ändå ska sälja den.
PowerCommanders tändningsbox kan du ställa ungefär som bränsleboxen, du kan altså justera in tändningen precis som du vill ha den. Dynateks tändning har 4 förprogrammerade kurvor och är väl lite mer "amatör" vänlig, dock finns ett kit att köpa till den för cirkus 700kr? som gör att du även kan programmera den boxen
-
Vi har kittat ett X-antal R700,och tror faktiskt att 11,5 comp+ Hotcams 2an har blivit bäst combo för alldagligt bruk.
Med 12,5 har en del av toppkurvan försvunnit,den kan ha motarbetat lite på högsta varv,men funkat väldigt bra på låg-mellan registret..
-Har inte byggt nån åt mig själv,så topparna har inte blivit portade :(
-Sen har dom körts på 95,original tändbox & lite rör.
Så med lite portning så blir allt säkert bättre för 12,5an ;)
:headbang:
/N #60
-
jag kör 12.5 kolv på min, 11 kolven är väl vanligast dock. Jag kör på 99 oktan, Hotcams 2, portad topp, PC3, och Barkers avgas. Spikar aldrig i motorn på 99 oktan iaf.
Jag borde fixa tändnings box på min men har inte lust att lägga mer pengar på den när jag ändå ska sälja den.
PowerCommanders tändningsbox kan du ställa ungefär som bränsleboxen, du kan altså justera in tändningen precis som du vill ha den. Dynateks tändning har 4 förprogrammerade kurvor och är väl lite mer "amatör" vänlig, dock finns ett kit att köpa till den för cirkus 700kr? som gör att du även kan programmera den boxen
självklart blir det den som man kan programera själv om det blir Dynateks ()p
sen kam , kolv och portning så småning om :P
vad har du märkt störst skullnad sen du monterade tycker du? eller monterade du allt på en gång?
Vi har kittat ett X-antal R700,och tror faktiskt att 11,5 comp+ Hotcams 2an har blivit bäst combo för alldagligt bruk.
Med 12,5 har en del av toppkurvan försvunnit,den kan ha motarbetat lite på högsta varv,men funkat väldigt bra på låg-mellan registret..
-Har inte byggt nån åt mig själv,så topparna har inte blivit portade :(
-Sen har dom körts på 95,original tändbox & lite rör.
Så med lite portning så blir allt säkert bättre för 12,5an ;)
:headbang:
/N #60
okey okey kul med lite riktiga svar:) så vi får se vad man bestämmer sig för men det som jag som sagt funderar på nu är tändboxen för det är billigt att köpa nu pga valuta kurserna och man slipper skruva isar motorn för det(orkar inte göra det nu) men det kommer :DV
mvh jimmy
-
jag monterade aldrig Dynateks tändbox på min för jag ville hellre ha DynoJet's box (Powercommander) så sålde den till min bror. Hur som helst så vet jag inte hur mkt effekt vad har gjort för jag monterade allt jag har på den på en gång typ :dntknow:
-
Jag vill nog påstå att Dynatectändboxen var den enskilda grej som gjorde minst skillnad, KN-filter i kombination med Proflow intaket och kanske då i kombination med PC3 och att avgaset öppnades upp gjorde största skillnaden. Det redan grymma bottendraget i originalversionen förstärktes ganska kraftigt av dessa första mods.
Sen kan man nog enkelt förklara 11.1 kolven och steg 3 kammen tillsammans med ett väl avstämt avgas gjorde så att just det bottendraget fortsätter ända tills varvstoppen numera :) :)
-
Jag vill nog påstå att Dynatectändboxen var den enskilda grej som gjorde minst skillnad, KN-filter i kombination med Proflow intaket och kanske då i kombination med PC3 och att avgaset öppnades upp gjorde största skillnaden. Det redan grymma bottendraget i originalversionen förstärktes ganska kraftigt av dessa första mods.
Sen kan man nog enkelt förklara 11.1 kolven och steg 3 kammen tillsammans med ett väl avstämt avgas gjorde så att just det bottendraget fortsätter ända tills varvstoppen numera :) :)
Instämmer ()p
-
Hoppas jag inte stör i tråden nu ::)
Men ärligt nu, på era Raptorer hur många märkte en märkbar skillnad på att byta till KN filter och annat insug?
Då jag bytte på Raptorn som jag hade så märkte jag ingen skillnad mot att köra med orginal skumfilter och utan lock på luftburken mot att köra med GYTR:s filter så fördelen som jag såg med annat filter var dock att det var enklare att rengöra än skumfiltret.
-
Helt ärligt märktes det stor skillnad, men detta gjordes i samband med att PC3 monterades och avgaset öppnades upp (katten bort och lika med silencern) Bara montera öppet filter o ch lyfta på locket är direkt olämpligt då det med stor säkerhet går lite magert då.... Så bränslebox måste så klart till åxxå ()p
-
Oj såg nu att jag kanske missade att skriva vad jag hade för moddar.
Var ju inte så att jag körde med bara annat filter och öppen burk. Utan grejen var den att jag hade PCIII och GYTR-slipon på och körde med orginalfilter och öppen burk. Köpte sedan till GYTR:s "KN" filter och insug och monterade, var där jag inte märkte någon skillnad.
Men som du säger LAHA så märkte jag stor skillnad mellan orginal systemet och modden med slipon och bränslebox, men då filtret monterades så kände jag ingen märkbar skillnad, utan såhär i efterhand så hade jag nog gärna lagt dom pengarna på nåt annat.
-
så ni anser att byta tändbox är inte så nödvändigt och ger inte så mycket?
sen undrar jag vidare som ovanstående skrivit.. jag har orginalfilter och locket kvar på luftburken är det rekomenderat att ta bort det?
(kör ganska mycket i skog vatten och lera så vill inte ha in massa vatten där iaf)
mvh jimmy
-
har jag förstått det hela rätt att dynatech boxen har 4 förprogramerade tändkurvor man kan välja mellan men sen om man köper till ett program kan man även ställa helt själv... eller har jag förstått helt fel?
-
har jag förstått det hela rätt att dynatech boxen har 4 förprogramerade tändkurvor man kan välja mellan men sen om man köper till ett program kan man även ställa helt själv... eller har jag förstått helt fel?
Helt rätt. Kitet som går o köpa består av en cd skiva med program o en kabel om jag inte minns fel.
-
har jag förstått det hela rätt att dynatech boxen har 4 förprogramerade tändkurvor man kan välja mellan men sen om man köper till ett program kan man även ställa helt själv... eller har jag förstått helt fel?
Helt rätt. Kitet som går o köpa består av en cd skiva med program o en kabel om jag inte minns fel.
så man kan köpa det montera och välja mellan dom 4 tändkurvorna själv.. men sen om man vill ha överkurs lämmnar man in den till någon som mappar den helt?
mvh jimmy