ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: totte25 skrivet 16 mars 2006 kl. 17:56:41
-
tja alla! :lol: Vilken oktan ska jag tanka min fyrtaktare med för att den skall gå best?
:(
-
Bensinen skall väl inte blandas ut med olja om motorn är en fyrtaktare?
-
Bensinen skall väl inte blandas ut med olja om motorn är en fyrtaktare?
nope!
-
Ju högre oktan desto bättre!! :twisted:
-
Ju högre oktan desto bättre!! :twisted:
Möjligtvis 112 oktan isåfall =D
-
Det är inte alltid som det är bättre med högre oktan,kan till och med gå
sämre med för högt oktan tal på en standard motor,prova vanlig 98 okt
på din motor,om den nu är org
-
brukar inte vara nån höjdare att köra på Aspen och liknande miljö bensin... brukar lätt börja läcka i förgasaren och packningar brukar torka sönder! har erfarenhet av det sen moppe tiden + att jag kör mycket med sån soppa på jobbet :)
-
brukar inte vara nån höjdare att köra på Aspen och liknande miljö bensin... brukar lätt börja läcka i förgasaren och packningar brukar torka sönder! har erfarenhet av det sen moppe tiden + att jag kör mycket med sån soppa på jobbet :)
Låter som om den innehåller alkohol. Det brukar torka ut packningar etc. Alkoholen brukar även ge motorn ett högre moment.
-
brukar inte vara nån höjdare att köra på Aspen och liknande miljö bensin... brukar lätt börja läcka i förgasaren och packningar brukar torka sönder! har erfarenhet av det sen moppe tiden + att jag kör mycket med sån soppa på jobbet :)
Låter som om den innehåller alkohol. Det brukar torka ut packningar etc. Alkoholen brukar även ge motorn ett högre moment.
Inte bara motorn :D
-
Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. End of story.
Etanol (E85) är som bekant alkoholbaserat och torkar tex ut packningar, slangar och annat mumsigt i ditt bränslesystem som stene säger.
Du kan tanka 112 oktan och nästa gång 95, o nästa 98 och sedan 92. Det spelar ingen roll mer än på effekten och att den går olika mjukt beroende på oktanantalet och hur färsk bensinen är.
De flesta (alla?) förbränningsmotorer är justerade för sämsta möjliga bensinkvalitet, tex 95 oktan. På grund av att din motor ska gå att köra i Vitryssland och Tjeckoslovakien på deras fotogenliknande såkallade bensin, men den ska även kunna puttra runt i Förenta-Arab-Emiraterna eller i Irak på deras tokfräscha finbensin, utan att ta skada.
Du kan blanda bensinen hej vilt om du vill, speciellt på en förgasarmotor, den fattar endå ingenting, den bara puttrar på.
På min egen Raptor 700R spiller jag i 98 oktan, på grund av att det är en insprutning, men den hade lika gärna kunnat gå på 95 oktan, den förstår lite (insprutningen) men inte mycket.
Men på fordon som har lambdastyrda motorstyrsystem, det är DÄR som motorerna, eller styrboxarna rättare sagt lär sej vilken kvalitet bensinen är av och gör sedan justeringar på tändning och bränsle med hjälp av closed-loop som det kallas, styrboxen får feedback från lambdan om hur föbränningen är. Detta finns inte i våra hojar vad jag vet, alltså fattar dom ingenting och går på vad som helst, men olika effektivt.
-
Tack för undervisningen :D
Alltid kul med lite skojig kunskap som man faktiskt har nytta av :idea:
-
Det MR2T skrev så borde det ju gå att köra på 50%disel och 50% fotgen
för styr boxarna fixar ju resten och våra hojar fattar ju ingentig så
gas på !!! :D 8O
-
Det MR2T skrev så borde det ju gå att köra på 50%disel och 50% fotgen
för styr boxarna fixar ju resten och våra hojar fattar ju ingentig så
gas på !!! :D 8O
Du är inte så insatt i motorteknik va? ;)
Diesel antänds av kompet, inte av gnista. Det finns inga tändstift på en dieselmotor, inte på en fotogenmotor heller för den delen. Men visst, vill du blanda i diesel & fotogen i din motor så har jag inget emot det men du borde veta bättre. :wink: :lol:
-
Nu tror jag det blev gnista :idea:
-
Va bra, då kanske det kommer igång för dej också. :D
-
112 oktan :?: Vart får man det ifrån då :oops: :?:
-
112 oktan :?: Vart får man det ifrån då :oops: :?:
112 oktan tog jag bara ur luften som ett exempel.
Men du kan köpa racesoppa på många ställen. Men det gör inte mycket nytta utan att du kan överladda, och ändra tändningen, annars ger det inte önskvärd effekt. Racesoppa kostar från 200:-/Liter
-
jag kör bara på 99oktan..... tanka på shell bara...
inbillar mig att den går bättre än på 95...
en polare har 30l 112 oktanig bensin över.....
är lite rädd för den.... inbillar mig att den blir mer lätt antänlig så den kan tända när kolven fortfarande e påväg upp..... samma med etanol.... jag har säkert fel...... brukar ta mig fan ha det nu när jag tänker efter....
-
o diesel tänder väl visst med stift..... glödstift... mer värme behövs för att tända diesel.... men det är ju ändå ett sorts tändstift.... eller*? :? :?
-
är ju ganska vanligt att sitta på 112 oktanigt bränsle hemma i garaget :o
-
han kör 201/402.....
-
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån... ;)
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle.
Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet. Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.
/J
-
Det finns typ ? anledningar att köra på race soppa
1 Motorn är ändrad med högre komp och högre tändning.
2 spickningar i kolv,kolvar,körs på höga komp typ 200psi
3 om pump bensin är för dålig
4 vissa motorer behöver race soppa typ 2-taktare
5 om man skall vara cool och tycker om att spendera mycke pengar i onödan!
OKTAN ÄR INTE NYCKELN TILL HK
oktan är till för att förhindra självtändning,spickning,förtändning mm
med högre oktan tal körs motorn kallare och med långsammare brintid
för högt oktan tal kan skada motorn,på en std motor
med högre oktan tal kan man göra stor förändringar i motorn som ,komp,porttider,tändning,mm
blablabla
Men frågan var vilken soppa går min fyrtaktare bäst på
vi förmodar då att den är std och mitt svar är då pump 98oktan eller 95
att då tanka race soppa ok men fruktansvärt onödigt och dyrt.
Men det finns race sopa som man kan få lite extra med på en std och då
får man kolla på (ron) (mon)%oxygen rek soppa då VP ultimate-2/MR-2
ultimate soppan 3 gånger så dyr/MR-2 soppan 5 gånger så dyr jämfört med pump soppa .rätt blandning race soppa ger HK men fel bandning så blåser du ut pengar i avgasröret!! ring soppa bolagens tekniker och fråga vafan vet jag . :D :D :D :D
-
Jocke 72 såg inte dit ilägg men det var prick den satt som en fläsk läpp
klart slut :lol:
-
o diesel tänder väl visst med stift..... glödstift... mer värme behövs för att tända diesel.... men det är ju ändå ett sorts tändstift.... eller*? :? :?
Glödstift är inget tändstift. Ett tändstift antänder bränsleluft blandningen med en elektrisk gnista. Ett glödstift glöder bara i startmomentet för att få igång första förbränningstakten, sedan sköter förbränningen sej själv med hjälp av det het höga kompet.
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.
Allt som inte går att få tag på som ren handelsbensin är racesoppa.
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån... ;)
Ändra tändningen så har du säkert mer att hämta.
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle.
Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.
Ren eller sotig, snackar vi mest mos per krona så får den sota hur mycket den vill =D
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.
Som sagt, en halv grads förtändning får fart på förbränningen med högre oktan. Summan blir kallare avgaser, vilket i sin tur tar mindre plats än varma och kan därför evakuera förbränningsrummet fortare.
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet.
Det är de samanlgda modifieringarna som gör det. Byter man det ena så byter man det andra. Trimmar man motorn så kör man på soppa med mer oktan för att få ut max peformance ur delarna. Men som du säger, det är bara en enda cylinder oftast, skillnaden är minimal.
Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.
Att köra renare avgaser och sota mindre är bra på alla sätt och vis. Men att jämföra bilar med ATV's i övrigt är som att jämföra hästar med hundar.
=)
/J[/quote]
-
Mr2T:
Du är kung.. Svarar på alla inlägg och bara "dödar" allt :lol:
Alltid lika kul att se/höra på folk som vet vad de pratar om.
-
Mr2t
Bra och klokt talat, fanns inte mkt kvar där att diskutera heller. :)
-
Det finns typ ? anledningar att köra på race soppa
1 Motorn är ändrad med högre komp och högre tändning.
Räcker det inte med att man byter kam då?
2 spickningar i kolv,kolvar,körs på höga komp typ 200psi
Höga komp? Vet du hur mycket 200psi är i kompression?
3 om pump bensin är för dålig
För dålig för vadå?
4 vissa motorer behöver race soppa typ 2-taktare
Varför behöver bara 2-taktare racebensin och inte 4-taktare? Vad är skillnaden?
5 om man skall vara cool och tycker om att spendera mycke pengar i onödan!
Det räcker alltså inte bara för att man vill ha mer effekt ur motorn? Man måste vara cool och ha gott om pengar.
OKTAN ÄR INTE NYCKELN TILL HK
Nej, men en del av det.
för högt oktan tal kan skada motorn,på en std motor
Nej, varför skulle dom ta skada av det?
-
Mr2T:
Du är kung.. Svarar på alla inlägg och bara "dödar" allt :lol:
Alltid lika kul att se/höra på folk som vet vad de pratar om.
Dödar gör jag nog inte, men jag brukar kunna komma med fakta och beprövade lösningar. =)
Mr2t
Bra och klokt talat, fanns inte mkt kvar där att diskutera heller. :)
Jodå, det är ett outtömligt ämne, men innan det når till den höjden så måste det överladdas med en turbo tex =)
-
tja alla! :lol: Vilken oktan ska jag tanka min fyrtaktare med för att den skall gå best?
:(
så här ligger det till 8)
Oktan
Ju högre oktan, desto mer effekt
Reklamen svävar då inte på målet. Klart att oktan = kraft!
Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, för att inte tala om 100! och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan.
Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.
Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.
Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.
Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.
Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.
Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan, men det har alltså mycket lite, eller inget alls, med den vanlige bilägaren att göra.
En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.
Sammanfattningsvis: Om man inte har absolut järnkoll på vad man håller på med så är det klokaste på alla sätt att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)
Vad "oktan" egentligen är? En grupp av kolväten vars molekyler bl.a. har åtta kolatomer (grek. okto = åtta). Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten som t.ex. oktan. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan (eller 2,2,4-trimetylpentan som den korrekta benämningen är) och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan.
Referenser:
Wikipedia: Oktantal
Sölves motorsidor: Bränsle
Preem, energidoktorn
Cheap Auto Car Insurance Quotes: Which Grade of Gasoline Should You Use?
Nationalencyklopedin: bensin; oktan
Kommentera
Tack till Thomas Andersson som tipsade om den här faktoiden
-
Fanns visst lite mer att säga :oops:
-
Bra skrivet roadkill. Men hur ändrar en modern motor sin egen kompression?
-
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.
-
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.
Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från :wink:
-
Fanns visst lite mer att säga :oops:
Jag sa ju att det var outtömligt. =)
-
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? ;)
-
Fanns visst lite mer att säga :oops:
Jag sa ju att det var outtömligt. =)
jepp jag ger mig. Men som du sa till Roadkill så verkar det där med justerbar komp på automatik skumt.
-
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.
Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från :wink:
Precis :!:
Har läst skit mycke på USA forums om detta då jag har anförskaffat en ställbar cdi-box (velocity device) med ändlösa tändkurvor...har provat allt från standard till 12 grader förställning.... SAMT olika bensinkvaliteter (95/98/99) och har hittils med 95 oct å 6 grader förställning hittat den för min maskin fungerande tändkurva....obs på min BF har jag "bara" 9 kg i komp :evil:
-
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? ;)
Det där med att blanda med alkohol kan jag..
Etanol CH3OH (inte att förväxla med C2H5OH) Innehåller INGEN bensin E85 som man tankar i bilen innehåller 15% bensin och 85% etanol.
Så om du blandar E85 med bensin så blir det 85% + 5% = 90% etanol. Samma som en en long island icetea. 5 vita spritsorter á ca 35% (vi räknar lågt) 5 x 35 = 175 % sprit.. Det är därför man blir så satans full på dem.
(undra hur många som fattar..)
"Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från"
Men om man inte kan något så vet man ju inte heller vart man skall hämta sina referenser ifrån... Jag tycker det ger ett seriöst intryck. Om någon undrar om roadkills "sannings halt" så kan de själva slå upp det. känns som om du tycker att du blev slagen lite på fingrarna. Men ni skriver ju nästan samma sak. För utom att ditt:
"Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. End of story."
inte riktigt stämmer. Det skulle ha varit högre oktan ger MÖJLIGHET till mer mos iom att man kan öka kompet.
-
Long island icetea.....mums :wink:
-
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? ;)
Det där med att blanda med alkohol kan jag..
Etanol CH3OH (inte att förväxla med C2H5OH) Innehåller INGEN bensin E85 som man tankar i bilen innehåller 15% bensin och 85% etanol.
Så om du blandar E85 med bensin så blir det 85% + 5% = 90% etanol. Samma som en en long island icetea. 5 vita spritsorter á ca 35% (vi räknar lågt) 5 x 35 = 175 % sprit.. Det är därför man blir så satans full på dem.
(undra hur många som fattar..)
"Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från"
Men om man inte kan något så vet man ju inte heller vart man skall hämta sina referenser ifrån... Jag tycker det ger ett seriöst intryck. Om någon undrar om roadkills "sannings halt" så kan de själva slå upp det. känns som om du tycker att du blev slagen lite på fingrarna. Men ni skriver ju nästan samma sak. För utom att ditt:
"Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. End of story."
inte riktigt stämmer. Det skulle ha varit högre oktan ger MÖJLIGHET till mer mos iom att man kan öka kompet.
Nu har Stene sumpat måttglaset och häller gin på fri hand :?:
-
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? ;)
70i 70i tror jag :roll:
-
Vi läste nog inte första frågan någon av oss,vi hade inget att gå på
vi viste inget om fyrtaktsmotorn som skulle ha bensin för att gå bättre :D
Mr2 läste nog inte första frågan alls han ville så gärna impa för sina vänner med diten och daten
och satt sedan under korkeken och luktade blommorna :wink:
psi,bar, kg =
-
Här står lite : http://www.faktoider.nu/oktan.html
-
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? ;)
Det där med att blanda med alkohol kan jag..
Etanol CH3OH (inte att förväxla med C2H5OH) Innehåller INGEN bensin E85 som man tankar i bilen innehåller 15% bensin och 85% etanol.
Så om du blandar E85 med bensin så blir det 85% + 5% = 90% etanol. Samma som en en long island icetea. 5 vita spritsorter á ca 35% (vi räknar lågt) 5 x 35 = 175 % sprit.. Det är därför man blir så satans full på dem.
(undra hur många som fattar..)
"Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från"
Men om man inte kan något så vet man ju inte heller vart man skall hämta sina referenser ifrån... Jag tycker det ger ett seriöst intryck. Om någon undrar om roadkills "sannings halt" så kan de själva slå upp det. känns som om du tycker att du blev slagen lite på fingrarna. Men ni skriver ju nästan samma sak. För utom att ditt:
"Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. End of story."
inte riktigt stämmer. Det skulle ha varit högre oktan ger MÖJLIGHET till mer mos iom att man kan öka kompet.
Njä, att jag blivit slagen på fingrarna har jag inte ens tänkt på, tänker inte i dom banorna. Men han kopierade fakta och lade in referenser, det är jätte bra för man kan själv gå tillbaka och forska vidare om man vill, till skillnad mot The doctor som tydligt hade klippt ut text, och kopierat in text, som han antagligen googla't fram med ren tur. Skillnaden blir då att när vi sitter tillsammans i verkliga livet, så kan både jag och roadkill fortsätta diskutionen, men det kan inte the doctor eftersom han inte förstår någonting utan använder google varje gång han ska svara på någons frågor.
Högre oktan = kraftfullare förbränning = mer mos. Så är det teoretiskt men en kedja är inte starkare än den svagaste länken, så om man inte ändrar tändningen som jag sa tidigare så är det ingen mening med att tanka högoktansbränsle.
-
Vi läste nog inte första frågan någon av oss,vi hade inget att gå på
vi viste inget om fyrtaktsmotorn som skulle ha bensin för att gå bättre :D
Mr2 läste nog inte första frågan alls han ville så gärna impa för sina vänner med diten och daten
och satt sedan under korkeken och luktade blommorna :wink:
psi,bar, kg =
Du har fortfarande inte svarat på mina frågor Einstein.
-
om jag hade tur med de sakerna jag skrev av från google då måste jag ta en lott för jag vet nästan inget om hur man söker på weben
svara på dina frågor behövs ej du är ju mästaren själv :D
roligt att någon tycker man är einstein :lol:
villket j-a liv om soppa,torsk
-
så, då får jag tacka för alla svaren. ( det var ju lite att läsa he he ) Jag slår i 95 oktanig soppa ( oblandad, ingen olja ) i min Honda trx 450er. 8)
-
LYCKA TILL :lol:
-
så, då får jag tacka för alla svaren. ( det var ju lite att läsa he he ) Jag slår i 95 oktanig soppa ( oblandad, ingen olja ) i min Honda trx 450er. 8)
Gör det! låter optimalt :!: :wink:
-
om jag hade tur med de sakerna jag skrev av från google då måste jag ta en lott för jag vet nästan inget om hur man söker på weben
svara på dina frågor behövs ej du är ju mästaren själv :D
roligt att någon tycker man är einstein :lol:
villket j-a liv om soppa,torsk
Jag tänker inte ens lägga nån energi på dej...
-
F-n va lungt det var på forumet..... Hänt något när jag varit borta i helgen :?:
-
F-n va lungt det var på forumet..... Hänt något när jag varit borta i helgen :?:
Nädå, same old same old. Jo förresten, minns du den där killen som skulle "lämna forumet för gott"? Han har kommit tillbaka...
-
vem?????
-
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.
Allt som inte går att få tag på som ren handelsbensin är racesoppa.
Då får du justera ditt inlägg om att det kostar från 200:-/litern.
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån... ;)
Ändra tändningen så har du säkert mer att hämta.
Nu är det ju så att jag redan kör med maxad tändning och högkompskolv. 102 oktan är fortfarande overkill med en Raptor motor. 99 oktan räcker, har tom kört på 98 vanligt mackbränsle utan problem. Men fördelarna med ett tävlingsbränsle överväger likväl.
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle.
Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.
Ren eller sotig, snackar vi mest mos per krona så får den sota hur mycket den vill =D
Det är just det. Sotar det inte får du mer effekt...
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.
Som sagt, en halv grads förtändning får fart på förbränningen med högre oktan. Summan blir kallare avgaser, vilket i sin tur tar mindre plats än varma och kan därför evakuera förbränningsrummet fortare.
Mycket möjligt, på en modifierad motor. Men nu pratar vi original maskiner, åtminstone enligt vad trådskaparen informerar om.
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet.
Det är de samanlgda modifieringarna som gör det. Byter man det ena så byter man det andra. Trimmar man motorn så kör man på soppa med mer oktan för att få ut max peformance ur delarna. Men som du säger, det är bara en enda cylinder oftast, skillnaden är minimal.
Säger inte emot, men resonemanget är inte applicerbart i det här fallet. Tråden handlar om en standardmotor.
Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.
Att köra renare avgaser och sota mindre är bra på alla sätt och vis. Men att jämföra bilar med ATV's i övrigt är som att jämföra hästar med hundar.
Vart ser du den jämförelsen? Bägge använder sig av 4-takts förbränningsmotorer och kan dra nytta av möjligheten till den rena förbränningen som V-Power ger, det var därför jag tog upp det. Jag har ingen referens till test på ATV maskiner men resultatet ifråga om förbränningsrester skulle, med all sannorlikhet, bli liknande.
Jag avsåg alltså inte att V-Power skulle ge 14 hästar till i en ATV, om någon nu trodde det.
/J
-
Bra, då har vi klarhet i saken Jocke. Orkar inte lägga mer energi på denna tråden endå ;)
-
*Phew* Bra! :wink:
/J
-
Jo det här med bensinen,,, vad menar ni ????? :lol: :lol: :lol:
-
ha ha jag har en liten fråga om mr2 vill gå in på turbos.. om lägre oktantal ger varmare avgaser borde man väll vilja ha det för att ge mer tryck genom turbon.. men om man har för lågt oktantal så spikar motorn pajj.. fan vilken besluts ångest jag kommer ha vid tappen nästa gång :).
kolla i min dinli manual förrut.. där stog det att man minst skulle använda 95.. det stog ingen övre gränns..
en av mina kompisar starta en gräsklippare på helikopter brännsle för en herrans massa år sedan.. den varvade som fan på den lägsta inställningen.. borde inte motorn gå bättre med med högre oktantal då.. fast det kan io varit annat som gort det.
förresten stene visst e det lurigt med procent. men det borde väll bli på 100 liter 85E + B ( 15 / ( 100/5 ) ) = 85,75e å 14,25b.. fast jag räknar antagligen rent åt skogen nu.. e ganska trött.. godnatt på er..
lr vänta kom på en sak.. forska inte saab lite på det där med motorer som ändra kompet.. för att göra turbo bilar effektivare lr nått.. lr har jag för mej att jag hört i varje fall.. godnatt.