ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: pattho0 skrivet 3 november 2009 kl. 20:32:37
-
För att ha koll på om man har rätt bränsleblandning kan man ju montera en A/F-mätare. Problemet är att man i så fall antingen måste köpa en för 2500-3000kr eller en billig som man kompletterar med en lambdasond, vilket inte heller är billigt :-\
Så min fråga är om man kan använda en avgastemp mätare som indikator på bränsleblandningen. om man kan det, vad är det då för riktvärden som gäller?
Är det någon som har använt en billig A/F-mätare och i så fall med vilken lambdasond och var fick ni tag i den?
-
Det är bättre å köra efter avgastemp är lättare att använda än lambda mätare sen är lambda mätare lite långsammare.. Men kommer tyvärr inte ihåg några riktvärden... men finns ju google
-
Tja, efter att ha sökt en del på avgastemperatur kan jag bara konstatera att det enda jag lärt mig är att temperaturen enligt vissa går upp med snål blandning. Hur mycket och vad som är normalt har jag inte lyckats få fram. Det förefaller som om A/F-mätare med bredbandslambda är det som skulle ge bäst resultat. Är det verkligen ingen som har en aning här på forumet? Någon som har monterat A/F-mätare eller avgastempmätare och kan dela med sig av erfarenheter eller länka till någon information?
-
billigare version?
multimeter och en vanlig lambda.. hyffsat snabb i vändningarna men inte lika brett spann som en bredbandare.
(http://i33.tinypic.com/2zemt79.jpg)
utgick efter detta när etanolen var billig och höll på å labbade med det i bilen.. funkade bra över lag..
-
Över 900 grader så börjar det bli lite farligt.
Men håller man sig mellan 750 å 850 grader vid fulllast så ligger man ganska bra.
Men det är ju lite olika med olika motorer beror ju på hur tändningen står, vad det är för kamaxlar?
Är svårt att säga en exakt temperatur där du har max effekt, rätt blandning.
En motor som är gjord för mycket vridmoment kanske inte kommer upp i en temp på 400 grader så det är lite svårt att säga.
Det är ju samma med lambda mätare, lätt att se att man har rätt teoretisk blandning, men det kanske inte är ultimat för den motorn. Sen kan det ju vara så att man får rätt blandning men du får inte ut mer effekt, för man kan ju inte se om du har rätt tändning osv.
Det bästa är ju om man har både lambda å avgastemp, då ser du att du har både rätt blandning å rätt förbränningstemp då ligger du nära max effekt.