ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: pattho0 skrivet 3 november 2009 kl. 16:54:47
-
Här är lite bilder på hur jag monterade Dial-a-Jet på min KFX700. Bränslet tog jag från dräneringsskruvarna på förgasarna. Fördelen med det är att det suger bränsle långt från huvudmunstyckena. Dräneringsslangen togs bort och istället kopplades dränerings/avtappningsöppningarna ihop med en bit bränsleslang.
(http://C:\Documents and Settings\Patrik Thomé\Mina dokument\ATV\IMG_1382 (Medium).JPG)
Inuti luftfilterburken ser det ut så här, observera backventilerna monterade så nära dial-a-jetarna som möjligt.
(http://C:\Documents and Settings\Patrik Thomé\Mina dokument\ATV\IMG_1384 (Medium).JPG)
Istället för att använda de fjantiga små skummgummihättor som följde med snorkelkitten så köpte jag ett vevhusventilationsfilter på Biltema som kopplades till dial-a-jettarna via en Y-koppling.
(http://C:\Documents and Settings\Patrik Thomé\Mina dokument\ATV\IMG_1381 (Medium).JPG)
För att ge optimalt med luft monterade jag två TPI-ventiler i locket på luftrenaren. En vanlig modifiering i USA är att borra 12st en tums hål i locket och plugga snorkeln. Orginalsnorkel med två TPI-ventiler ger ungefär lika stor genomströmmningsarea.
(http://C:\Documents and Settings\Patrik Thomé\Mina dokument\ATV\IMG_1383 (Medium).JPG)
-
har du märkt stor skillnad när du kör med dajet. jag fick mitt i går och hoppas kunna montera det till helgen.
ladda gärna upp bilderna igen. verkar som några är sönder.
-
Det är skillnad. Jag hade ett monterat Dynojet kit som var anpassat till en orginal luftburk och DMC dubbelavgaset. När jag monterade TPI-ventilerna fick jag ställa dial-a-jeterna i läge +1 (du kan ställa det i läge -2, -1, 0, +1, +2) eftersom mer luft kräver mer soppa. När jag monterade UPP cross-over insuget så fick jag gå upp max dvs till +2 pga den lägre hastighet på bränsle-luftblandningen som blir med ett X-over insug. Eventuellt är blandningen fortfarande för mager så jag funderar på ett Dually kit eller att byta Dynojet munstyckena, vi får se. Jag upplever störst skillnad på upp till kvartsgas, antagligen därför att förhållandet mellan dial-a-jetens bränsleblandning och den normala är som störst då.