ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: pattho0 skrivet 3 november 2009 kl. 11:38:10
-
Jag förlängde svingen på min KFX700 för ett par månader sedan och har kört ca 75 mil sedan dess. Det gjorde stor skillnad. Fördelarna är främst att den inte går upp lika lätt på bakhjulen när man slår på fullgas och att den är stabilare i höga farter. Nackdelen är att den spinner loss lite lättare eftersom mindre vikt ligger på bakhjulen. Svingförlängaren är fräst i ett stycke aluminium, 4" (10cm) lång, och har en passande bit kardanaxel som är lagrad i ett kullager. Hyfsat enkelt att montera. Orginalbultarna ersätts med gängad stång (medföljer) efter att bulthålen dragits rena med gängtapp. Svingförlängarens kardanaxel fick knackas i läge men sedan så passade grejorna bra. Det finns två firmor som tillverkar den här typen av förlängare, en i Tyskland och en i USA. Jag köpte från Venforcer i USA, det blev billigast.
-
Funderar lite på hur svingförlängning gör att mindre vikt hamnar på bakhjulen :hmmm:
Är det inte så attmed längre sving orkar inte maskinen dra ned svingen vid acc som gör att friktionen ökar just då.
Eller?
-
Funderar lite på hur svingförlängning gör att mindre vikt hamnar på bakhjulen :hmmm:
Är det inte så attmed längre sving orkar inte maskinen dra ned svingen vid acc som gör att friktionen ökar just då.
Eller?
när du förlänger svingen gör ju att tyngdpunkten hamnar närmare framhjulen, innebär ju att du får ett lägre axeltryck bak och därmed sämre fäste...
istället får du ett högre axeltryck fram. alltså en större fördelning av totaltvikten på framhjuen....
-
Ja men 10 cm ska göra så mycket på viktfördelningen att den spinner lättare. :hmmm:
-
Ja men 10 cm ska göra så mycket på viktfördelningen att den spinner lättare.
Ja, det märks helt klart. Jag var lite orolig för att den skulle bli för stabil på grusväg och att det skulle vara svårt att få ut bakändan men så är det inte...
-
Nu har jag monterat ett UPP cross-over insug (se annan tråd om det) och nu lättar framhjulen igen ()p trots svingförlängningen, man kanske skulle ha valt en +6" förlängning i alla fall ;)