ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 30 oktober 2009 kl. 22:40:21
-
Jah. Jag tänkte det fanns någon som var duktig på det här med dämpare, har lite funderingar angående eftermarknadsdämpare för MX körning (Long travel)
Vad är skillnaden på Triple och Quadruple dämpare? 3 och 4 fattar jag ju men vad är det om?
Någon som vet om det är nån större skillnad på värstingdämparna? Öhlins, Elka, Fox etc.
Är FOX luft dämpare bra? dom använder ju liknande system på Monstertrucks helt uteslutande (altså ingen fjäder utan det körs med luft). Bara FOX som har såna dämpare vad jag vet? Jag kan tänka mig att det är lätt att ställa preloaden med såna, bara släppa ut eller pumpa i luft?
Någon som har några bra tips eller liknande? har ju sett att Quad eliten i sverige nästan bara kör Öhlins, har hört från andra håll att Öhlins inte är något vidare utan är gnaksa överskattade. Är själv mest sugen på Elka eller FOX (airshockers)
:dntknow:
Sen någon som vet vilken höjd man ska köra bak framförallt? Man ska ju ställa in höjden efter förare och jag har ingen aning om man ska köra den lägre eller högre eller vad nu. Kör min helt original och tycker det funkar rätt bra, men det kan ju alltid bli bättre. Har hört att det här med höjden spelar väldigt stor roll 1cm hit eller dit från crossfolk. Gissar att det inte är lika noga på quad men ändå. Har hört det är nå % av hur hög den är när den är olastad.
Sen om jag förstått det rätt så är High som tar smällarna från dom stora hoppen osv (snabba hoptryckningar) och Low compression som tar emot lite smidigare rörelser.... eller? Preload vet jag ju. Sen hur Kör folk med mycket eller lite Rebound på bana tro? proffsen byter ju bana för bana vad jag vet. Kan tänka mig att snabb rebound är bra för pyramider osv men ganska dåligt på dom stora hoppen, om man hoppar kort eller liknande...
Mycket frågor :hmmm:
-
FOX AIR är de lättaste stötdämparna i världen att ställa. för dina behov, fast du kan inte få dom att bli helt perfekta. Men jag tror knappast att du kör på Dustin Wimmer och Chad Wienen nivå :)
Men de är bland de mest omtyckta stötdämparna i världen inom quadcross
-
varför kan man inte få dom att bli helt perfekta? för att luften kan komprimeras?
-
Har du igen kompis som har fox på sin snöskoter där du bor som du kan låna, då vet du ju hur dom känns, lite jobbigt att köpa några och dom inte passar din körstil alls.
-
De är vad jag har läst på diverse forum på andra sidan pölen, varför har jag inte en blekaste aning om.
Men är ett par förjäkligt fina stötdämpare! Jag tror inte du kommer bli missnöjd :)
-
Jag vet bara inom snöskoter så funkar de för vanlig ledkörning.
Vi har ju ASA dämparna från kiruna bla som var på tv i draknästet det är också dämpare utan fjäder.
Störasta problemet med dessa dämpare är nog att du inte får en linjär fjäderverkan utan den blir proggressiv.
Jag säger varken bu el bä när det gäller dessa dämpare de fyller säkert sin funktion till många men det finns säkert en anledning till att inte Öhlin och andra har annammat detta med luftfjäder.
Det ä ju i princip samma teknik som är i en modern gáffel med cartridge.
Det jag menar för att förtydliga är att inom mx i vm osv där pengar inte styr så tror jag att de skulle köra med dessa dämpare om de var bäst.
sedan så tror jag inte att det är så svårt att översätta mx till quad då uppbyggnad på sving osv är ganska lika.
Körtekniken kan du också översätta i stora drag dvs du får aldrig en fjädring att fungera om du inte kör rätt.
Dvs all cross körning kräver attack man attackerar alla svårigheter alla gropar alla hopp osv.Bubba i Usa el Chad Reed skulle aldrig kunna köra så fort på gropiga banor om de inte har fullt gaspåslag.Skulle de tveka el bara släppa gasen litegrann så flög de över styret.
Det man förenklat kan säga är att överdelen på kedjan ska alltid vara sträckt.
Sedan har man ett till problem med quad det är att alla cyklar av olika sorter så har man vissa vinklar som man måste jobba med .
Ta ex utgående axel från motor mot infästning (bulten i sving)i svingen mot överdelen på bakdrev ska hålla sig inom vissa grader,det gäller alla cyklar.
Om man ändrar detta för mkt så får du oönskade fenomen som att kedjan drar ihop fjädring för mkt el för lite vid gaspådrag osv.
Det mång inom quaden gör är att de drevar alldeles för mkt bak.
Bak ska man om du kör cross inte dreva mer än 1-3 kugg helst inte alls, man drevar fram
Det enda jag kan säga om fox airfloat dämparna är att det som är possitivt med dem är vikten.
ang Öhlin fjädring så är det nog inte så många som behöver dem (de känner ändå inte ngn skillnad)
Jag vet bara att vi på årets honda 450 försökte kör a med kayaba fram och bak vi fick inte till det så att det passade oss.
förstår inte att de böt bort showa enl all expertis så håller det inte måttet standard.
Vi böt till Öhlin bakdämpare och till 4,8kg fjädrar fram +schi´msade och annan olja i gaffel.
Direkt när vi böt till Öhlinaren så körde grabben 4-5sek snabbare på varvet nya öhlin TTx är helt otrolig ()p
Det som är med Öhlin är att de kräver mer service än andra fjädringar.
Men det är så när toleranserna snävas upp.
Det jag tror de flesta skulle tjäna på det är att rannsaka sig själva hur ofta byter jag olja osv i fjädringen.
Det ska bytas typ var 15-20timme minst.
Annars fungerar inte nån fjädring
När det gälle rsitt höjd osv så tror jag att du kan räkna ut det ganska enkelt om du tar hur lång fjädringsväg du har på hojen och jämför med ex yamaha450 cross och räknar ut procenten så att säga och ställer efter det både frihäng och zag.
Det är bara gå in i honda el yamaha manualen och läsa hur du ställer zag och sitthöjd om du inte kommer inom vissa givna mått så måste du byta fjäder hårdare el mjukare beroende hur det är fel
Det är absolut A&O att du har rätt fjäder för din vikt annars fungerar inte din fjädring.
Sedan så är det ju också olika vilket Zag (frihäng)du har efter vilket underlag du kör på.
Mjukt underlag mkt Zag ,hårt lite Zag
När du kör mjukt underlag så vill du inte ha en hoj som ligger hårt på framhjulet då vill du ha lite chopper
Medans på hårt vill du ha en direktstyrd hoj med högt framhjulstryck för hård inbromsningar.
Sen är det precis som du skriver att hög kompen är för de hård smällarna och låg är för dem mjuka .
när det gäller returen så justerar du det också efter bantyp mjukbana hard rebound hårdbana soft.
Här uppe där vi bara har tunga sandbanor (betydligt mjukare än ex saxtorp)Då kör vi med returen utklickad ca5-7 klick.
Det fungerar för oss.
På hårdbana så kan vi ibland ha den utklickad 15-18klick
Det man ska tänka på när man rör returen är att kompen följer med.
Dvs att om du ex vis klickar returen 5klick hårdare så blir även kompen ca2 klick hårdare.
Det beror på att du har en kanal i kolven(kolvstången )som du stryper och den kanalen på verkar även kompressionen.
Men rör du kompen så påverkas inte returen.
Det betyder att tycker du att du har bra komp inställning men inte retur så måste du kompensera kompen eftersom du justerar returen.
Det man alltid ska försöka att eftersträva är att ha så snabb retur som möjligt för den bana du kör.
Har du långa sanddynere så det blir långa tunga slagså har du hård komp och hård retur .
Precis så att fjädringen hinner ut mellan groparna utan att packa dvs blir lägre och lägre.
Om du har en maskin som undrestyr så är framfjädringen i regel för hård och ifall att det överstyr så är den för mjuk osv
Men det kan även bero på fel bakfjäder el fel fjäder inställning bak
Det är svårt att förklara men ett tips är att få tag i en polare som kör honda cross de får med en fjädringsinställnings bok som är som en liten bibel för fjädrings inställning.
Där står symtom vad du ska ändra osv.
Annars kan du kontakta mig via pm så får vi försöka lösa det ()p :headbang:
Det vart kanske lite mkt men det bästa rådet är kör med attack och prova skruva och för bok på vad du gör
Framföallt så gör en sak itaget så att du vet vad som händer och varför.
Lycka till och var inte rädd för att prova Mvh/Robban Ironman Bjurström :headbang:
-
Tackar för jättebra förklaring, Enda direkta skälet att jag har lust att byta är för att få fullbredd på den..... YFZR'en är ju 7cm ifrån maxbredd. Jag är ju ingen elit heller men jag kanske kan bli, och vill därför slippa känna efter ett år att "varför köpte jag inte dom bästa dämparna?" Tja luftdämparna kanske inte passar mig ändå. Har aldrig pillat mycket med dämpare så sett, för har aldrig kört bana utan mest på skoj.
Tycker fjädringen i YFZ'an är 10ggr bättre än i Raptorn, och jag vet att det kan bli ännu bättre.
Har tjuvtränat lite på vår lokala bana som jag skulle tro är en av sveriges mest fysiskt krävande banor, det är ca 80% pyramider, 1 platåhopp och 2 småhopp, finns bara 2 stora kurvor man hinner vila i 3 sekunder på :)
har märkt på den banan att det lönar sig för det mesta att hålla fullt flås över pyramider osv, men har märkt det fungerar väldigt dålig på ett speciellt ställe där det är en lång 45 graders kurva med djuuuuupa pyramider, där går det rakt ^^
Ja tänker fjädringen som sitter på funkar ett tag, jag har märkt att mina underarmar är det som sätter stopp just nu... Ska bli kul att se vad jag får för 20 minuters tid på Kocklanda, så kan man ju mäta sig lite med dom andra ()p
Jag kommer inte sova i natt...... Öhlins, Elka, Öhlins, Elka, Öhlins, Elka, Öhlins, Elka.......
-
Nu har jag en fråga ang Sag och frihäng, är det lika som man har på crossarna mot quad eller är det helt annorlunda mot varandra. Jag har sökt på youtuben men inte hittat nått om quad bara crossar därför jag frågar.
-
har för mig att frihäng ska vara ca 10% av fjädringsvägen medans ridersag ska vara ca 30% på quad
narmasil jag åker på fox fram och dom är bra mycket bättre än original, lätta att ställa iaf. men nu är jag ju ingen RM åkare så vad vet jag
jag tror inte man ska jämföra cross och quad fjädring rakt av...
fox åker med vanlig fjäderdämpare bak och luft fram.
större delen av USA eliten åker på fox iaf.
-
har för mig att frihäng ska vara ca 10% av fjädringsvägen medans ridersag ska vara ca 30% på quad
narmasil jag åker på fox fram och dom är bra mycket bättre än original, lätta att ställa iaf. men nu är jag ju ingen RM åkare så vad vet jag
jag tror inte man ska jämföra cross och quad fjädring rakt av...
fox åker med vanlig fjäderdämpare bak och luft fram.
större delen av USA eliten åker på fox iaf.
ja tänkte precis på dig, såg en svensk kort kort film där en vit 490 LTR körde i en sväng å över nå lite hopp, stog att den hade Fox Air. Tänkte direkt på dig men fick inte ur tummen. Får kanske fråga runt lite på yfztech t.ex :dntknow:
-
Elkas Tripple & quadruple-rate är när dom plockar 3 eller 4 olika små fjädrar(olika hårdheter..) på samma dämpare,allt för att få en progressiv fjädringsrörelse,inte linjär..
Dom flesta i Usa kör med quadruple(4) fjädrar på sina vanliga dämpare,det har även wp och vissa andra provat därborta..
Det är därför ,till stor del iaf,som USA gillar Fox Float på atv-sida..
Men i motsats mot en 2hjuling,så är en quad klart bättre med en progressiv rörelse,då man helst har dom för lös i början,för att sen klara en hårdlandning utan att bottna.
Typ Öhlins PDS-funktion ,som har 2kolvar,en för första delen av slaget & en för det sista i fjädringsrörelsen..
Då kan man köra mjukt i början,och schimsa den hård i slutet..
Fox nya RC3 bakdämpare är först ut på marknaden med utvändigt justerbar PDS-funktion,och jänkarna höjjer den till skyarna på 2hjulingarna..
-Den kommer FÖRHOPPNINGSVIS till quad inför nästa sässong,så då blir det riktigt bra..
Sen i övrigt så är det tyvärr inte många likheter mellan 2 & 4 hjul ,ifråga om hur man måste ha dom justerade för att få dom åkbara..
/N
-
Kan lägga in min lilla åsikt i detta. Jag körde nästan hela sommaren med orginalstötdämpare på min Yfz 450 SE. SE modellen har justerbar hög och lågfarts kompression och sägs vara betydligt bättre än dom vanliga Yfz dämparna. Och visst, jag var väl nöjd med dom ända tills jag provade polarens Ktm som har Öhlins orginal. Skillnaden var fantastiskt stor. Man kunde sitta ner på flera ställen av banan och det gick bra mycket fortare på de partier av banan som var stalpiga. För min del blev det inte Öhlins då jag kom över en beg uppsättning Fox Evol dämpare + Fox Podium bakdämpare, men jag är supernöjd med dom. Helt grymt bekvämt att bara kunna ändra trycket dämparna med en pump istället för att byta fjädrar som man måste göra på en vanlig dämpare.
Men vilket som är bäst av Öhlins eller Fox , det vet jag ej men vilket du än väljer så kommer skillnaden mot orginal nog att vara grym. ( vet ju inte hur dina orginal är ? sägs att 450R ska ha rättså bra org. dämpare? )
Tror att Öhlins skulle komma nu i höst/vinter med en ny serie dämpare som är framtagna just för quad cross. Tror att Jesper Rosling kört med såna i årets RM serie som testpilot.
Mvh Fredrik
-
Tror att Öhlins skulle komma nu i höst/vinter med en ny serie dämpare som är framtagna just för quad cross. Tror att Jesper Rosling kört med såna i årets RM serie som testpilot.
Låter ju inte helt otänkbart eftersom jesper är testförare för öhlins.. :)
Men de låter ju iallafall grymt m dämpare speciellt för quadcross! :D
-
Narmasil, även ni andra också.
Nått som jag gått och funderat på under dagens gång, du har ju kört med spacers på framhjulen och hur påverkade det stötdämparna, blev det nån skillnad eller vad. Vilken bredd hade du, ni på spacern då med.
-
Narmasil, även ni andra också.
Nått som jag gått och funderat på under dagens gång, du har ju kört med spacers på framhjulen och hur påverkade det stötdämparna, blev det nån skillnad eller vad. Vilken bredd hade du, ni på spacern då med.
Jag körde med 2" breddning fram, just i fjädringsverkan så vet jag inte hur mycket det påverkar egentligen, Dämparen hamnar ju längre in och blir på så vis mycket känsligare. Borde dock även vara sämre. Det man märker mest med spacers är att det är otroligt trögstyrt och rycker mycket mer än om man inte har spacers
-
Skaffa dom dämparna du lättast kan få service på ()p ()p Dom flesta märkena är bra om man får dom rätt inställda! ()p
-
Skaffa dom dämparna du lättast kan få service på ()p ()p Dom flesta märkena är bra om man får dom rätt inställda! ()p
kan man inte göra service själv? kan väl inte vara så märkvärdigt att byta olja och packningar ?
-
Det är ju också det att man vill ha perfekta dämpare och om man går upp/ner några kilo kan dämparna kännas helt fel och då behövs kanske en om byggnation med shimsning osv Men det är säkert jätte enkelt bara det att jag som är ot :hmmm:
-
Det är ju också det att man vill ha perfekta dämpare och om man går upp/ner några kilo kan dämparna kännas helt fel och då behövs kanske en om byggnation med shimsning osv
Hmm jo du har kanske rätt... Då är måste väl Öhlins vara bäst? servicemässigt altså. Dom andra märkena är väl inte så etablerade i sverige just. Känns segt att skicka iväg dämparna halva jorden över för lite renovering som tar över 1 månad att få tillbaka :dntknow:
-
Annars är ju fox också ganska bra som man kan ställa in allt det där med en pump (eller har jag fel) och jag vet att bengans motor i ?östersund? renoverar fox dämpare. ()p Men å andra sidan är det bra att stödja svenskt nu i kristider ()p
-
jag tror nog att minhoj.se generalagenten för foxshox kan nog ordna med service på fox dämparna.
-
Jepp,Givet...
Vi ska hålla Sverige & vårt team Float-ande under både sommar & vinter..
Sen servar,renoverar & schimsar vi alla andra märken på marknaden också...
-Nära 20år erfarenhet inom området...
:headbang:
/N #60
-
Jepp,Givet...
Vi ska hålla Sverige & vårt team Float-ande under både sommar & vinter..
Sen servar,renoverar & schimsar vi alla andra märken på marknaden också...
-Nära 20år erfarenhet inom området...
:headbang:
/N #60
Nämen då är ju problemet löst. Det går runt i huvet, Fox, Elka, Öhlins....... ;D det dröjer nog en stund innan jag köper nått tror jag. min glade vän som kör KFX är ledsen att han hamnar efter fast han har 15hk mer än mig så han ska ta hem Elka's troligen. Hade vart fint å prova skillnaden :sunny:
-
här kan du läsa vad dom skriver på ltr450hq.com om olika dämpare.
http://www.ltr450hq.com/forums/suspension-steering-chassis/1329-shock-companies.html (http://www.ltr450hq.com/forums/suspension-steering-chassis/1329-shock-companies.html)
Quick low-down...
PEP - Top of the line shocks, amazing damping quality. Order time ranges from one month to three months generally. Extremely high quality precision tuned shocks, but many are turned off by horrific wait times. Average pair of shocks through PEP range from 700$ to 1700$
[attachmentid=1677]
Fox - The standard fox float line of racing shocks (not Evol X's) are an extremely light option that is often favored by drag racers. The reduced damping ability offered by the fox floats from stock shocks is generally not missed for the weight reduction that the drag racers strive for.
The Fox Racing Evol X's are for those looking for a damping upgrade over stock LTR shocks. With an air-ride system that maintains reduced weight and superior damping characteristics make the fox racing Evol X series a serious contender. Most who have ridden an Evol X frontend will agree that these are the best shocks available. Choice of Factory Suzuki riders Jeremiah Jones and Doug Gust, these high quality shocks also won the 2005 GNC championship piloted by Honda's John Natalie. Many challenge that air-shocks similar to Fox's Evol X shock will phase out old spring-rate tehnology. Evol X's retail for 1395$ and are available through site sponsors for cheaper
[attachmentid=1678]
Custom Axis - Another extremely high quality product, great damping characteristics. Performance is generally compared to PEP, but many consider them to be a SHORT step behind damping quality of PEP generally. However, awesome customer service and CONSIDERABLY shorter wait times make this a shock of choice for many. Sleek black look makes the color scheme match up with nearly every ATV out there. Prices range from 850 to 1400$ or so.
[attachmentid=1679]
TCS Racing - Considered more of an underground company. Company philosopgy is to spend less time trying to sponsor a few factory riders to spread the word and put more time into customer service. Awesome quality shock just from a much less known company. Alot of people disregard TCS because of the lower prices, but do not count them out. Valving is perfect nearly every time, and you can send the shocks back if you don't feel they are perfect. TCS has been around for a long time, and can offer any service package you wish. From quality "rebuilds" to new longtravel setups, they can do it. Prices range generally from 700$ up to 1000$ on a new set.
[attachmentid=1680]
Elka - Probably the most "main-stream" company out there, spend alot of time advertising/marketing. Have been in the sport as long as the other guy, and are high-quality shocks. Many consider Elka's major performance down-fall in "off-the-shelf" building. Every aftermarket company out there sells Elka shocks, and Elka uses generalized valving. Still excellent quality shocks, and many consider to be one of the easiest on the eyes as well. Provide excellent customer service, and are willing to answer any questions and solve any problems. Sending a pair of Elka's in to be dialed in for your setup will increase their efficiency to put them near the top of the performance list. Prices generally range from 600$ to 1400$
[attachmentid=1681]
Noleen- Now personally, this is a company in which I have next to no experience with personally in the shock industry. I have ridden their Noleen front-ends before but always with a different companies shock. From what I have seen, great quality products; just no personal experience with their shocks. I have asked for opinions from riders who are equipped with Noleen's new J6 shock series, and I have heard nothing but GREAT things. This is a company I would honestly feel content/safe in spending the 1395$ retail that Noleen asks for pair of tuned front shocks. Believe rears retail at 895$
[attachmentid=1682]
Stadium - I haven't ridden a set of these yet either...From what I hear, they make excellent quality products, and have a great look with their gold-colored reservoirs. Have a long history in European racing and entered the north-american industry in 2000. Since then have been exploding and are quickly becoming a large part of the US ATV racing scene. Not 100%, but I believe prices range from 800$-1700$ or so.
[attachmentid=1747]
Progressive - Makers of the 6th sense shock, newer to the industry but are another company quickly becoming known. With the largest amount of adjustability of all ATV spring-rate shocks on the market, you are able to go from a motocross track in the morning, to your local GNCC race that afternoon. Sleek silver and gold look that is easy on the eyes. Generally priced from 1100-1800$
[attachmentid=1684]
Ohlins - Another company that has been in the industry for quite a while. Were considered "old technology" as of five years ago, but with recent upgrades in the last three years, Ohlins' line of shocks perform on par with the best of the best in the shock industry.. Personal experiences with the new generation Ohlins are great, they handle awesome and the gold look works great. Prices range from 700$-1250$ from what I know?
[attachmentid=1749]
Motowoz - Newer company to the ATV industry that are unknown to the general quad racer. Personally could be my favorite shocks appearance wise...extremely high quality shocks that are offered with a titanium spring. Combination of stunning appearance, and great damping characteristics should propel Motowoz into mainstream motorsports in the near future. Prices from 1200$-1800$
[attachmentid=1686]
iShock - iShock quickly became famous with an excellent line of pitbike shocks and their popularity has spun out of control fast. Getting into the ATV scene over the last year, they are quickly jumping into a new genre shock companies are experimenting with by offering complete front suspension kits all under one package. With iShock's new i5500 complete front suspension package hot off the assembly line, this complete package including a-arms, tie-rods, shocks, etc is becoming popular in the freestyle and race worlds alike. Testing with the popular Akraix freestyle team, iShock is developing some of the most rigorously tested new technology on the market. Prices range from 649$ to 1849$ depending on which kit you purchase
[attachmentid=1687]
Works Performance - Considered an economy shock with cheaper prices, and great turnaround times. New blackwidow line has offered a large quality increase over old works technology, and is becoming a popular choice in the racing scene. Prices ranging from 400-1100$ I believe
[attachmentid=1688]
-
kolla med http://www.quads.se/ där köpte jag mina fox ,ända felet är att jag inte köpte dom tidigare ()p
-
-Lite kul att vara Official Authorized Dealer iaf, då varken säljarna på Houser eller Foxshox vet om dom :lol:
-
kommer antagligen ta dom från USA, har handlat väldigt mycket där så får endel rabatt plus att det är bra priset sen början. om inte Nicklas sponsrar förstås ::)
-
maila till info@quads.se han har en 450 R foxad o klar som du kan testa
-
Narmasil är det Fox eller Elka du bestämd dig för? Skriv också var du ska köpa dem. :)
-
ska köpa å ska köpa :) det dröjer nog en stund tror jag, beror lite på vad plånkan säger... ska köpa en hel del annan godis till den före också :help:
Ollon vet du vem det är och var han håller hus?
-
japp han finns i karlstad http://www.quads.se/Nyheter.htm
-
ah Karlstad är ju nästan hemma :) får få tag på han då
-
här är hans mail info@quads.se
& här har du länk till hans hemsida http://www.quads.se
lr. så når du honom på 0706-212590 ()p
-
om du funderar på att kolla på PEP, custom axis mm som verkligen bygger dämparna åt dig från grunden så kan de ju vara en bra ide att inte vänta för länge om dom nu har långa leveranstider, för de är ju till sommaren man vill ha dämparna ()p
-
jo har tänkt på PEP osv också, Det får nog ligga på is. Jag är ju helt amatör vad gäller bankörning så jag har nog ett å annat å lära innan jag behöver värsting dämpare, även om det antagligen hjälper lite på't