ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Yffan skrivet 26 oktober 2009 kl. 18:23:56
-
är nu dags att byta lager å allt i bakaxeln på min yfz450. men är dock inte riktigt säker på hur jag ska gå till väga, har beställt en hel sats som kommer nu vilken dag som helst.
så nu undrar jag om någon vänlig själ kan beskriva för mig hur man gör för att byta dessa, en helt utförlig beskrivning vore guld. det är en yamaha yfz450 crossmodell (alltså ej vägreggad lr något sånt), årsmodell 2004.
så nu vet ni precis vad det är för hoj, så är det nån som kan detta så är jag jätte tacksam för alla svar...
over and out!
-
hoho,degtomten här.......
kolla här:http://www.mediafire.com/file/yyzdyzttn42/yfz450manual.pdf
visserligen inte din årsmodell men själva uppbyggnaden är nog ganska lika.
yammaägarna på forumet är hyggliga typer så dom kommer nog till undsättning snart ()p
-
Har inte tagit isär på just YFZ ännu men det brukar vara samma system på alla quaddar. Nu vet jag inte om du har köpt nya lager, ny axel, ny carrier eller hur du köpt...
Jag gör ungefär såhär...
1. Ta av hjulen
2. Lossa dom 4 bultarna till drevet
3. Lossa dom 2 bultarna till bromsoket
4. Lossa den stora muttern på höger sida axeln (finns bara 1)
5. Dra bort själva huset som broms skivan sitter på (bara splines så ska gå att dra rakt ut längs axeln)
6. Ta av höger Hubb (som hjulen sitter fast i) Bara lossa den stora muttern i mitten och dra dom rakt ut
7. Dra ur hela axeln åt vänster
Ska du byta bara lager behöver du inte ta av själva drev grejen, annars så får man slå in den lite mera mot centrum och sen pilla bort den låsringen som sitter där, den är bara clipsad så går liksom att bryta eller expandera bort den. (Detta behövs bara göras om du ska byta axel)
Annars så har du ju axeln lös. Ska du sen ha lös carriern också så.....
1. Lossa dom 4 bultarna som sitter lodrät i bakkant på swingen
2. Lossa den stora segersäkringen på höger sida swingen.
3. Dra ut hela carriern åt vänster
Fråga om du behöver hjälp med nåt mer ()p
-
Lossa hellre på den stora muttern på bakaxeln innan du tar av bromsen, då du har någon själv i närheten som kan trycka in bromsen. Då blir de mycket lättare att ta av den stora muttern där bak ska du se ;D Då den sitter som berget
-
Har inte tagit isär på just YFZ ännu men det brukar vara samma system på alla quaddar. Nu vet jag inte om du har köpt nya lager, ny axel, ny carrier eller hur du köpt...
Jag gör ungefär såhär...
1. Ta av hjulen
2. Lossa dom 4 bultarna till drevet
3. Lossa dom 2 bultarna till bromsoket
4. Lossa den stora muttern på höger sida axeln (finns bara 1)
5. Dra bort själva huset som broms skivan sitter på (bara splines så ska gå att dra rakt ut längs axeln)
6. Ta av höger Hubb (som hjulen sitter fast i) Bara lossa den stora muttern i mitten och dra dom rakt ut
7. Dra ur hela axeln åt vänster
Ska du byta bara lager behöver du inte ta av själva drev grejen, annars så får man slå in den lite mera mot centrum och sen pilla bort den låsringen som sitter där, den är bara clipsad så går liksom att bryta eller expandera bort den. (Detta behövs bara göras om du ska byta axel)
Annars så har du ju axeln lös. Ska du sen ha lös carriern också så.....
1. Lossa dom 4 bultarna som sitter lodrät i bakkant på swingen
2. Lossa den stora segersäkringen på höger sida swingen.
3. Dra ut hela carriern åt vänster
Fråga om du behöver hjälp med nåt mer ()p
jag har köpt ett set som innehåller packboxar och lager endast..
-
tack så mycket grabbar för svaren än så länge.. men ös gärna på med mer tips om ni kommer på något :)
-
Lossa hellre på den stora muttern på bakaxeln innan du tar av bromsen, då du har någon själv i närheten som kan trycka in bromsen. Då blir de mycket lättare att ta av den stora muttern där bak ska du se ;D Då den sitter som berget
Ja juste det kan va smart. Glömde bort den exakta ordningen i all hast ;)
Har du aldrig gjort det förr bör du ta hjälp av någon att pressa lagrena när du väl fått ur carriern. Det är inget du gör för hand direkt
-
Lossa hellre på den stora muttern på bakaxeln innan du tar av bromsen, då du har någon själv i närheten som kan trycka in bromsen. Då blir de mycket lättare att ta av den stora muttern där bak ska du se ;D Då den sitter som berget
Ja juste det kan va smart. Glömde bort den exakta ordningen i all hast ;)
Har du aldrig gjort det förr bör du ta hjälp av någon att pressa lagrena när du väl fått ur carriern. Det är inget du gör för hand direkt
nej jag är oskuld på att renovera bakaxel faktiskt :). men vad ska man pressa med dåra?
-
Har man en lång dorn eller en bit axel kan man knacka ur dem åxxå, bara man är försiktig så man inte gör märken i carriern. För montering av de nya lagerna så är ett tips att man fryser lagerna i frysboxen ett par timmar och värmer carriern med värmepistol så faller dom på plats utan att bruka någon kraft alls nästan.