ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Husse skrivet 19 oktober 2009 kl. 16:26:07
-
Hej har fått ett paket pris på en ny Suzuki kingquad 450 (100 års jubl) med stora winchen (3000) och KGK stora snöblad för 83000 kr ink moms. Har också fått ett pris på en ny Allroad X5 med snöblad för 68000 kr vägreggad. Är det värt att ge 15000 kr mer för Suzukin ?
-
Jag skulle gärna betala 15000 mer utan att ens fundera. De jag känner med Suzuki är otroligt nöjda med sina maskiner.
-
Självklart sukkan om den är vägreggad :headbang:
-
Jo jag tycker Suzukin KQ 450 ger ett bra kavlitetsintryck och går väldigt smidigt i motor och växel reglaget (bäst av alla?), bra när man plogar snö och växlar fram-back ofta, och det är inga dåliga tillbehör handlar "slänger" på heller. Terräng reggat ger väl också billigare försäkringar eller ?
-
Terrängreggat är bara fördelar mot vägreggat... om du inte måste ut på väg.
Du slipper besiktning och du slipper förhållandevis hög försäkring.
Sukkan är lätt värd de extra pengarna!
...och vad tror du andrahandsvärdet på den andra är efter några år?
Det är ju först DÅ man ser kostnaden.
-
skillnaden i försäkringskostnaden anser jag iaf försummbar jag tycker att det blir ett helt annat användnings område.
Och man slipper kolla över axeln helatiden när man är på vägen.
Sen som jag ser det Om du kör på väg och ngt händer så åker du åt h-vete om du inte har vägreggat.
Men självklart så kan det ju vara värt risken för en del som bor i skogen kanske.
Men inte för mig som bor i ett sammhälle.
Det är ju så att du åker dit mindre att köra vägreggat i skogen än oreggat på väg ()p
-
skillnaden i försäkringskostnaden anser jag iaf försummbar jag tycker att det blir ett helt annat användnings område.
Och man slipper kolla över axeln helatiden när man är på vägen.
Sen som jag ser det Om du kör på väg och ngt händer så åker du åt h-vete om du inte har vägreggat.
Men självklart så kan det ju vara värt risken för en del som bor i skogen kanske.
Men inte för mig som bor i ett sammhälle.
Det är ju så att du åker dit mindre att köra vägreggat i skogen än oreggat på väg ()p
när jag körde min terräng reggade kingquad 700 så frågade jag just om det. hadde helförsäkring på den och
skulle jag krocka inne i centrala stockholm tex så täcker försäkringen det precis som en väg reggad ()p
-
Vissa använder faktiskt inte sina maskiner på väg ALLS, så eventuella risker med det där är ju alltså helt oviktigt.
...och om man nu kör med en vägreggad maskin på väg... med tillkopplad skogsvagn... hur lagligt är det då?
-
skillnaden i försäkringskostnaden anser jag iaf försummbar jag tycker att det blir ett helt annat användnings område.
Och man slipper kolla över axeln helatiden när man är på vägen.
Sen som jag ser det Om du kör på väg och ngt händer så åker du åt h-vete om du inte har vägreggat.
Men självklart så kan det ju vara värt risken för en del som bor i skogen kanske.
Men inte för mig som bor i ett sammhälle.
Det är ju så att du åker dit mindre att köra vägreggat i skogen än oreggat på väg ()p
när jag körde min terräng reggade kingquad 700 så frågade jag just om det. hadde helförsäkring på den och
skulle jag krocka inne i centrala stockholm tex så täcker försäkringen det precis som en väg reggad ()p
Då skulle jag begära att få det skriftligt innan jag tror på det
-
Vissa använder faktiskt inte sina maskiner på väg ALLS, så eventuella risker med det där är ju alltså helt oviktigt.
...och om man nu kör med en vägreggad maskin på väg... med tillkopplad skogsvagn... hur lagligt är det då?
Om du läser vad jag skrivit så är det vad jag anser ()p
Husse har inte skrivit ngt om sitt användningsområde Jag skrev ju faktist att om man bor i skogen..........eller!
-
Det är ju jubileums priser på Suzuki KQ 450 79900kr istället för 89900 kr. Handlaren hade också en fin -92 100 mila Yamaha 350 manuell med winch och plog för 39000 kr, den gick bättre än jag väntat mig men lite jobbigt med manuella lådan att komma ihåg att växla ner igen så inte cetrifugal kopplingen bränns, men som sagt 44000 kr till och jag får en ny kvalitets maskin.
-
Jag läser vad du skrivet.
Och i första inlägget skrev du "Självklart sukkan om den är vägreggad", och det vet vi båda att den troligtvis inte är.
Därav mina efterkommande inlägg.
-
Ska ploga lite snö på gården och jag har enskilda skogsvägar runt hörnet att leka på.
-
skulle iaf välja sukan för att återgå till ämnet :)
-
Ang andrahands värde så ser man ju på ovannämda Yamaha -92 tror nog X5 når snabbare till det priset men köper jag Suzukin så kommer jag nog inte byta på överskådlig tid så jag får nog inte njuta av dennes fina andrahands värde heller.
-
Suzukin! den har väl servo också?
-
Suzukin alla gånger.
Jag har haft en Suka och det är kvalitet rakt igenom.
Sköt servicarna så har du många års bekymmersfri åkning framför dig.
-
Nu har "min" Can am handlare gett mig ett paket erbjudande på en ny -09 500XT +5000 kr mot Suzukin och en mkt modernare bättre maskin enl handlaren. Blir lite fundersam Can-am eller Suzuki ?
-
Jag tror att jag skulle välja sukkan har inte själv hört ngn som har haft ngr problem med dem
-
Nu har "min" Can am handlare gett mig ett paket erbjudande på en ny -09 500XT +5000 kr mot Suzukin och en mkt modernare bättre maskin enl handlaren. Blir lite fundersam Can-am eller Suzuki ?
ta den! om det finns servo, så att det inte är en -09 som han försöker få ut...
500:an går riktigt fint, gött mä twin! ()p
-
Ingen servo på varken Suzukin eller Can-amen dvs ny -09 500xt gamla fronten m,m.