ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: anton30 skrivet 13 mars 2006 kl. 23:35:36
-
Hur ställer man in framvagnen lättast på en 660.
Det finns ju inga mätpunkter som man kan lita på.
det måste finnas enklare sätt någon som vet.
föresten ska framvagnen stå på noll.
har bytt stötdämpare till öhlins och då cyckeln sänktes så vart framvagnen sne nu pekar hjulen lite utåt.
-
:idea: Sätt en tydlig rubrik på tråden (typ: framvagnsinställning på raptor) istället för en massa ?? så blir det så mycket enklare. Även i framtiden när någon vill söka efter samma sak. :idea:
-
Korrekt rubrik är ett hett tips, till att börja med.
Sen kanske du ska beskriva om det är Camber eller Toe som står fel? Men jag antar att det är Cambern. Den är lite bökig att ställa:
- Ställ cykeln på ett plant underlag.
- Ta fram ett lod och placera det så det tar i underkant på fälgen. Mät från ovankant på fälgen ut till lodet.
Jag har gjort en lång bult med två stora brickor på. På så vis kan man ställa efter storleken på fälgen och det blir lättare att komma åt när inte däcket är i vägen.
Kör du asfalt så ju mjukare fjädring desto mera Camber och tvärt om.
Toe är enkelt.
- Surra fast styret rakt, lämpligast med två spännband och dra fast dem i nerfarna. Styret rör sig annars när du tvinnar på justeringen.
- Ta fram ett lämpligt måttband, mät mitt på fälgen i bak-kant och i framkant, där har du din Toe. Mindre mått fram än bak=Toe-In.
- Justera efter behov.
- När du är klar, vrid fälgen 90grader och mät igen. Skiljer sig avstånden har du en vind fälg.
När du drar åt kommer justeringen att ändra sig ett par mm, ta hänsyn till det när du måttar upp den.
Själv rekommenderar jag ett par mm toe-in. Framhjulen strävar efter att gå toe-out när du kör framåt. Har du lite toe-in får du den 0 när du kör. Den blir även stabilar rakt fram med lite toe-in.
/J
-
Går det även att ställa caster och akerman på dessa hojar?
-
Var så länge sedan jag körde med original framvagnen så jag kommer inte ihåg, men det är tveksamt.
Caster kan du ställa på en bra eftermarknads framvagn. Ackerman har jag faktiskt inte sätt nämnas någonstans.
/J
-
Jag har ingen aning om vad Ackerman är..
-
Då man låter inner däcket "svänga" lite mer än ytter för att få en "perfekt" sväng.
http://www.rctek.com/handling/ackerman_steering_principle.html
-
Då man låter inner däcket "svänga" lite mer än ytter för att få en "perfekt" sväng.
http://www.rctek.com/handling/ackerman_steering_principle.html
Så är det ju på "allt" med fyra hjul..som har någerlunda svängradie. Det behöver man inte justera. Svängradien justerar man på gasreglaget, inget annat :idea:
-
jag tror det står i verkstadshandboken
-
Rätta mig gärna men inte går det väl att ställa camber på originalframvagn till Raptor 660?
Caster går inte att ställa.
-
Då man låter inner däcket "svänga" lite mer än ytter för att få en "perfekt" sväng.
http://www.rctek.com/handling/ackerman_steering_principle.html
Så är det ju på "allt" med fyra hjul..som har någerlunda svängradie. Det behöver man inte justera. Svängradien justerar man på gasreglaget, inget annat :idea:
Nja. Om det är som du säger att du svänger med gasen (vilket jag inte betvivlar) Så vill du ha väldigt liten ackerman eftersom du åker på ställ. Då kan det bli så att du svänger till vänster men åker åt höger. Simsalabim så har du en helt galen ackerman. Så det beror lite på hur man kör. Så en neutral inställning kanske skulle passa ditt sätt att köra bättre. Och till och med få din hoj att bli mer stabil. Men det kanske inte används av quad racing folk.
-
Rätta mig gärna men inte går det väl att ställa camber på originalframvagn till Raptor 660?
Caster går inte att ställa.
Nej, det går inte ser jag nu:
(http://www.atvconnection.com/editor/review/atv/yamaha/01raptor/images/frontbrakeb.jpg)
/J