ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Scaramanga skrivet 13 oktober 2009 kl. 19:35:45

Titel: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Scaramanga skrivet 13 oktober 2009 kl. 19:35:45
Är lite sugen på en gammal LT-F250, typ quadrunner eller vad de nu heter.

Nåt särskilt jag ska undersöka när jag väl hittat nåt objekt? Knutar bak ska man kolla har jag förstått, vad mer? Något som är särkskilt dyrt att byta/åtgärda?

All nyttig info, ris eller ros ang denna modell emottages tacksamt. Har du en till salu är det bara att höra av sig  ()p
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 15 oktober 2009 kl. 08:49:23
jag har en som ev kan vara till salu, beror lite på om jag får huset jag bor i sålt eller inte :)

jag hade inte en aning om vad jag skulle kolla efter när jag skulle kolla på min...

men jag fick med en verkstadshandbok till den så det är väl bara o ta den o börja pricka av på service listan=)

vad jag kan komma fram till just nu så verkar koppling/kopplingarna vara nått som iafa inte jag har nån större lust o ge mej in på o reparera.så det är nog en bra grej o kolla så det funkar.

ang knutkorsen bak så ska tydligen bak korsen från toyota starlets tidiga bakhjulsdrivna passa.
(har inte testat)

i övrigt så är det väl bara o kolla så allt funkar , 4x4 , difflåsning , mätare, osv.
Dom verkar väldigt överdimentionerade och välbyggda vad jag kan se iafa, och dom har en helt sjukt bra lågväxel  ()p

skicka ett pm med din mail i om du vill ha bilder. :)

Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 16 oktober 2009 kl. 01:02:19
Hej du.

Kom ihåg när du kollar på fyrhjulingar att delar är svindyra. Ett "repobjekt" med bra pris kan bli väldigt dyr i slutändan.
Någon 100% hittar du inte med några år på nacken, men det kan vara bra att veta vad man köper.
Suzuki Quadrunner/KingQuad är mycket slitstark och pålitlig utan egentliga typfel.
Men dom är ofta väl använda och tiden tar ut sin rätt, så några saker kan vara bra att veta...

1. Glappa  bakaxlar.
Splinesen kan ha ett ofarligt litet glapp, men inte inre knutkorsen.
Toyotas knutkors passar! (20 X 57mm)  Lagerkopparna får punktsvetsas fast bara. Suzukin har inga låsringar. Jag har sådana i min 250 quadrunner -90 nu.
Det var ett jäkla sökande och mätande innan jag upptäkte det.
Bakaxlarna är svindyra nya (ca 4000kr st) och säljs bara kompletta i sverige.

2. Frambromsarna vill gärna kärva och ligga på.
Det är vanliga trummor med hydrauliska hjulcylindrar. Kostar ca 800 kr styck.
Jag har inte hittat någon bil med lika hjulcylindrar. (Ännu)

3. Går alla vajrar lätt och är hela? 
Dom är också dyra. (helkapslade)

4. Alla plaster är dyra och nästan alltid spräkta.
(endast skönhetsfel)

5. Ramen.
Många har monterat snöplogen fram, så den tryckt den framför sig. Då blir den sned. Den måste ha en stång från draget, så den i princip drar plogen. (igentligen skönhetsfel också så länge den inte är toksned)

5. Främre drivknutar.
Ska ha hela damasker och inte "knacka" när man svänger med 4 hjulsdrft i . 1000kr styck för yttre knut.

6. Äldre modeller kan ha ett vinande "missljud" i växellådan från växel 2 och uppåt på HÖG.
Så länge den är tyst på låg och super låg, bör det vara lungt. 

7. Alla 5 växlar ska gå i och ur utan problem. Särskilt vid VARM motor.
Sliten växelmekanism visar sig mest vid varm motor. Då kärvar det lite.

8. Förgasarmembranet spricker med åren.  årsmod -90 och nyare.
Då varvar den inte ut ordentligt. Ett nytt kostar 1300kr. (förr eller senare)

9. Endast MC olja i motorn.
Kopplingen ligger i oljebad så oljan måste vara anpassad för det. Annars slirar den.

10. Kylfläkten måste fungera.
Det sitter en strömbrytare så du kan tvångsköra den. Rekomenderas vid körning i terräng varma sommardagar.
Termokontakten kan starta fläkten för sent. KingQuad har oljekylare.

11. En helt bra motor är knäpptyst på skrammel och rassel.
Kamkedjerassel är inte ovanligt och ingen större grej igentligen, men det ska ju fixas.
Lite trixigt men det går.

Den är inte så svårmekad som den ser ut. En normalhändig person med en repbok kan laga det mesta.
Jag tar mig fram där polare med 100000kr maskiner går bet ibland. Dom är så tunga.
Micke.




Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 16 oktober 2009 kl. 07:05:58
Det där var fan värt sin vikt i guld  ()p synd bara att man inte tänkte på o fråga här innan man handlade.. :hmmm: ;D

har du nå tips på vart man får tag i delar? antar att det lättaste är o kontakta en suzuki åf?

och det var en jävla tur att jag inte han o få dit plogen än, hade tänkt o ha en front monterad men nu känns det som planerna blir lite ändrade....  :)
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 25 oktober 2009 kl. 00:54:23
Hej du.

Du kan ha plogen framtill, men då måste du ha en stång under, fäst i draget som trycker plogen.
Då drar den plogen fast den är framför. (Hoppas du förstår) Endast sidokrafter på ramen fram. Det tål den.

Jag har så själv både på traktorn och Suzukin och det fungerar alldeles utmärkt.  Framvinchen lyfter plogen på Suzukin.

Några piratdelar är svåra att få tag i men, www.Duells.se har typ drivknutsdamasker och bromsbelägg mm.
Du kan inte handla där som privatperson dock, men de flesta MC firmor brukar handla där.

www.Allright.eu hade yttre främre drivknutar i gamla katalogen, men inte i nya. :(

Micke.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: bardagas skrivet 6 november 2009 kl. 14:15:55
Halloj.
Jag har ingen knapp på styret för fläkten på min LT-F -02.
Borde kanske montera.
Fanns knappen på alla som såldes?
mvh
Åke N
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: bardagas skrivet 6 november 2009 kl. 14:28:12
ÅRSMODELL -92
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 6 november 2009 kl. 18:24:20
Hej du.

Modeller  TOM -98...

Jag tror att den knappen fanns på alla med direktblåsande kylfläkt. (DVS dom utan oljekylare)
Den har nog pajat och försvunnit med någon ägare...
Knappen är lika till utsendet som knappen till tutan.
Jag rekomenderar att du monterar en ny knapp för tvångskörning av fläkten om du saknar oljekylare.
Då är man på den säkra sidan. Termokontakten KAN få fläkten att starta för sent, med varmnyp som följd.
Motorn blir väldigt varm vid krypkörning i terräng på sommaren. Även om man inte drar ett tungt lass. Då är det bra om fläkten går hela tiden.

Micke.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Scaramanga skrivet 19 augusti 2010 kl. 20:35:53
Kanske dax att följa upp denna tråd. Köpte idag mig en LT-F 250 -87a. Mätaren visar 650 mil men då hastighetsmätaren lagt av så är det ju osäkert.

Skapligt skick med tanke på åldern, trasig plast lagad med plåt och popnit. Hel och fin dyna. Motorn startade fint efter att ha stått i snart 2 år, när den blivit varm så lirade växlarna riktigt bra. Hög, låg, superlåg, diff och back funkade också bra...när jag lärt mig hur det funkar.

Bra bakaxel, kunde inte känna eller så några glapp. Fram så var en av de inre knutarna lite glapp, en styrled likaså men nåt knakande från de yttre knutarna kunde jag inte höra. Lite vinande ljud från lådan när man körde med 2-hjulsdrift och i hög fart. Lite småfix såsom lite oljeläckage från toppen och 2 drivaxlar.

Hittade dock ingen fläkt eller knapp för denna  :hmmm:

Den kostade mig en bra bit under 20 papp och jag antar att man får räkna med lite småfix för de pengarna.

Köpråden ovan var guld värda  ()p Torde nog ladda på med en massa frågor framöver. Hämtar skrotet i helgen och ser fram emot att ge mig ut i lingonriset  :djump:
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: redbeard skrivet 19 augusti 2010 kl. 21:00:48
du tänkte igenom affären noga med tanke på att det är nästan ett år sedan tråden startade?  :D
Nåväl, jag köpte ochså en sådan maskin i våras som min 1a atv, tog dock inte lång tid innan jag ville byta upp mig, kändes som att sitta på en barnmaskin liten som den är med ryggont som följd.
Jag är ju ute och kör ganska mycket över stock och sten så det var väl motiverat att byta upp sig till en 600a.
men ska maskinen bara användas några gånger om året då hade nog den gamla lillen fått duga  :)
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Scaramanga skrivet 19 augusti 2010 kl. 21:59:09
Haha, ja tänkte och tänkte. Kom lite föräldraledighet emellan, man blir ju småfattig då. Fick nåt ryck häromveckan och sen var stenen i rullning.

Just litenheten ser jag som en stor fördel, enkel att stuva in i lagårn, man kan lyfta runt den för hand som man vill.

Kommer nog inte köra så överdrivet mycket. Klart det kommer att lekas en massa i början men sen blir det nog mest sladdning/harvning av ridbana och gårdskörning. Kanske kolla in lite svamp i skogen och sånt...

Stock och sten vet jag inte... grannen har hotat med en kraftig hösttur med både surmyrar och stock och sten  :D
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: redbeard skrivet 20 augusti 2010 kl. 02:22:07
jo dom är ju faktiskt möjliga att lyfta lös när dom är så lätt.
tyckte bästa sättet att forcera ett surhål med min var att köra på superlågen med diffen i, 5 ans växel och sen gasa för kung och fosterland.
kör du ut i surhålet på superlåg med 1an i så går det åt skogen, måste ha bra med snurr på däcken annars hänger den upp sig på underredet.
ja just ja vet ju inte ens om du har 2wd el 4wd?
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: jonko skrivet 16 december 2012 kl. 20:34:52
Håller på grejjar med min nyinköppta LT-f 250 4wd, troligtvis en 94a.
Det är mycket skriveri om knutar bak, och min fråga är:
"yokarna" in i bak difrentialen (som inte är difrential) dom är glappa... korsen är glappa, japp, men gaflarna glappar också på axeln in i maskinen, är det normalt? har ni något glapp på era maskiner?

Och fråga två, har någon en mekk manual på PDF :) har massor av utdrag på delar, men inget komplett.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 18 december 2012 kl. 00:12:05
Hej.

Inre knuten sitter på en splinesaxel, så ett litet glapp kan det vara.
Den sitter säkrad med en snäppring, så man kan rycka ut den.

Ett större glapp är det på andra sidan.
Dvs mellan inre knuten och yttre drivaxeln.

Där ska det vara en damask över, men den är alltid sönder.
Dessutom dyr.
Tips är en bit cykelslang och två buntband.

Jag ska byta kors i min nu,(small av ett igår) och jag ska försöka få till en damask över hela inre knuten, och ha fett i.
Orginalfelet är att knuten blir het från motorn, och fettet "kokar" bort.

Micke
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: jonko skrivet 18 december 2012 kl. 12:49:05
Njae, Det jag är orolig för är nog axeln ut ut maskin, och motsvarande del.
Där har jag ett glapp som inte är enligt vad det skall vara. jag har inte rivit isär det än och vet inte hundra vad det är som är fel, men genom att surfa lite så hoppas jag att det är lagren i "motorn" som är dåliga. dom är billigare än det andra.
Korsen skall bytas på det inre, och de yttre skall oxo få lite kärlek... så hundra lär det ju inte bli, men bättre...

Ja är redan lessen på min hjuling, skall fixa det som behöver fixas och sälja till någon annan lycklig som tycker det är roligt med inte nytt... int för att jag har pengar till ny...
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: PJG skrivet 18 december 2012 kl. 18:35:14
Jag köpte knutkors från Unicardan när jag bytte på min. Som reservdel på Suzuki finns bara drivknuten att köpa komplett och kostade 4300:- för 6-7 år sedan.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 18 december 2012 kl. 20:34:38
Hej.

Släpp ena bakre bärarmen och ta isär drivaxeln. Notera först hur den inre sitter, i förhållande till yttre knuten.
Ryck ur inre knuten ur motorn. Har splinesaxeln från motorn ett glapp, så är lagren kass.
Tror inte att man kan byta dom, utan att klyva motorn.
Ett jättejobb. Men jag har inte kollat upp det.
En -94 har nog en damask över inre knuten.

Micke



Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: jonko skrivet 20 december 2012 kl. 15:18:03
jo, det skall undersökas ordentligt!

Jättejobb, vi kan säga att det är ett i mängden... jag har nu bara ALLA knutar och bromsar samt startmotor och förgasare att renovera... samt plasten behöver få förstärkning i form av alu... och jo, alla elkablar behöver kärlek, iallafall de som är vid styret... och ja hög och låg wiren behöver vara hel, inte av så att säga :)

Så att klyva motorn är ju bara en bit på vägen :-)
Att den aldrig har fått nytt oljefilter och att luftfiltret var borta sedan flera år gör ju saken ännu intressantare ... :)

Så nya ventiler och styrningar samt säten skall dit då de har fått spö...

Det är egentligen bara tid jag behöver till ovanstående, däremot och bakändan är slut, splinsen och knutarna, ja de går inte att laga "billigt". Allt annat hittar man för rätt förmånliga pengar.

En fråga, däck, var får man tag på billiga sulor? det är lite halv ovanliga mått orginal märkte jag.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 21 december 2012 kl. 00:13:59
Hej på er.

Jag vet inte var man köper däck billigt.
Min hade nya när jag köpte den.

Till övriga som läser köpråd....

Att köpa en defekt maskin blir snabbt dyrt.

Detta är UNGEFÄR vad det kostar. (material)
Kan vara lite billigare och lite dyrare...

Drivaxlar = minst ca 5000kr /st fram eller bak.
(om det räcker med bakre knutkorsen ca 300 kr)
Främre knut KANSKE finns pirat. Ca 1500kr.

Ventiler, styrningar + div packningar. = ca 1500kr

Kolvbyte + nödvändiga tillbehör = ca 2000kr

Växel vire = ca 2000kr

Slungkoppling=  ca 1500kr

Förgasarrenovering = ca 3000 kr
(bara förgasarmembranet =1200kr)

Hardyskivan mellan motor och framdiff = ca 1500 kr.

Startmotorkoppling = ca 2000kr

Styrled = ca 500kr.

Däck är säkert ca 1000 - 1500 kr st.

Plasten lagas, för den är sinnessjukt dyr.
Jag frågade vad bakre plasten kostade en gång.
"svår att få tag i, men MINST 4500 kr" sa lokala Suzuki MC.

Ebay kan ha delar betydligt billigare, men då finns risken att bli blåst, eller få nåt som inte passar.

Lägg ovanstående till att en, väl fungerande, lite sliten maskin, är värd ca 18,000 - 20,000 kr.
Några tusen extra för fina, lite körda, i gott skick.

"Fungerande" maskiner med lite defekter, brukar kosta 12,000 - 15,000kr. Idiotdyrt med tanke på priset på delar.
Lönar sig ytterst sällan.
(Om splinesen är slut i bakre drivaxlarna, så kostar bara det 10,000kr.) !!!!!

Dessutom är det trångt och pilligt att skruva med en ATV.
Det är ingen Volvo 142.
Skaffa en bra manual.

Micke.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: woofergas skrivet 24 december 2012 kl. 20:41:36
Hejsan

Någon som har bilder på när man har bytt bakre drivaxlar till toyotas ?

mvh
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Micke_c skrivet 25 december 2012 kl. 21:33:46
Hej.

Du byter inte hela drivaxeln, utan bara själva korset.
Byter du korset med sina lagerkoppar, så är axeln ok igen.
Såvida det inte hänt nåt med godset, eller splinesen.

Det finns piratkors att köpa hos ATV firmor nu.
Dom är solida, och håller bättre än Toyotakorsen med fettnippel.
Nya lagerkopparna bör punktsvetsas fast, då man inte kan använda medföljande låsningar.

Axeln är inte gjord för stt vara renoveringsbar.

Micke.
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: woofergas skrivet 27 december 2012 kl. 07:15:29
Tack så mycket Micke_c... :)
Titel: SV: Köpråd gammal LT-F 250
Skrivet av: Tompen77 skrivet 12 november 2016 kl. 13:44:47
Hej alla jag har hittat bromcylindrar som passar fram för 200 kr st på skruvat
40259 är artikel  ()p