ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Dinli => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kända fel och brister => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 11 oktober 2009 kl. 08:14:40

Titel: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 11 oktober 2009 kl. 08:14:40
Här diskuterar vi olika problem i drivlinan.
Fyll på med fel, fakta och hur man bäst förebygger eller åtgärdar problemen.
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 11 oktober 2009 kl. 12:13:31
På rak arm så vet jag inte om det finns några problem med drivlinan på Dinli 450? Drivlinan är väl kedjan och dreven fram och bak? Hör utgående axel fr motorn dit också? Har inte hört någon som haft problem med den heller.

Kanske nån som haft problem med kedjerullar men de är ju mer av slitdelar och har nog hört talas om ett fall där excentern för kedjespänningen i svingen gått sönder men tror denna huvudrubrik kan vara överflödig?

Någon som inte tycker så får hojta ;)

Mvh Joe
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 11 oktober 2009 kl. 16:38:58
Här kanske man kan ta upp även frågor om vilka kedjor och drev som rekommenderas?
Till drivlinan kanske man också kan räkna in växellådan.

Jag är öppen för att göra andra indelningar av frågorna, eller så kan vi helt enkelt låta "problemtrådarna" samlas i denna undertavla utan att dela in dem i motor, drivlina och chassie?
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 11 oktober 2009 kl. 18:45:21
Ja det vore väl en bra idé att ta upp vilken drevning som rekommenderas. För att vara så lat och ovetenskaplig som möjligt kan jag säga ett enkelt påstående: ju högre drevning desto bättre. Det verkar vara så. Alla som drevar upp både fram och bak - eller bara fram eller bak verkar vara nöjda, som jag läst om.  Oavsett om de kör offroad eller väg. Men så klart ska mer info in ang detta, och säger inte detta som en absolut sanning.

En annan ovetenskap som jag kan säga är att ingen verkar ha haft problem med växellådorna på 450:in. Rätt eller fel får vi alla hjälpas åt att ta reda på. Ska kolla detta genom att plöja trådar.

Ja jag är också helt öppen för andra varianter av indelningar för de olika frågorna. Och även att samla alla problemtrådar samlas i en tråd.

Men alla måste få säga sitt och inget är väl spikat redan nu? Personligen tycker jag nog att det kan vara bra att dela in det i olika kategorier så man slipper leta så mycket. Kanske även att dela in hela den vanliga Dinlitråden i motorfrågor, drivlinefrågor, chassifrågor osv.. elfrågor kanske? Eller nåt eller några andra ämnen som kan tillföras som en av "huvudfrågorna"? Men det märks vad som efterfrågas när mer personer tycker till om hur och vad som bör göras.

Egentligen borde en omröstning ske bland Dinliägare om huruvida den nya förändringen - att ha en för forumet unik problemkategori för Dinli 450 - ska få vara kvar eller inte? Så ingen av oss som kör Dinli känner sig passerad i den här förändringen menar jag.

Själv känner jag att det är solklart positivt - eftersom om vi vet om svagheterna hos maskinen så kan vi tillsammans lösa problemen snabbt -samt även undvika att de ens uppstår från första början. Men så kanske inte alla tänker (av olika skäl), så en omröstning kanske kan vara mest demokratisk?

Mvh Joe
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 11 oktober 2009 kl. 19:01:26
Jag tänkte egentligen att detta bara var början, man bör ju lägga till liknande trådar för alla olika dinlimodeller, så att man kan bygga upp samma typ av kunskapsbank för alla modeller - och kanske likadant även i andra märkesspecifika tavlor, om intresse finns.
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 11 oktober 2009 kl. 19:18:42
Ja jag tycker det vore guld att införa dessa förändringar. Då blir det mer vetenskap över det hela och vi kan skydda oss mot eventuella svagheter i modellerna. Och att införa detta på hela forumet vore ju kanon. Då kan alla läsa och göra sig en riktig uppfattning om varje märke och modell innan de köper en specifik modell eller så.

Bara tänkte att fler ska få öppningen att tycka och tänka till om detta innan det spikas.

Mvh Joe
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 11 oktober 2009 kl. 19:23:53
Kanon att lättare kunna hamna i rätt del på forumet utan att behöva söka massor. för sökning kan bli ganska jobbigt inte alls säkert att man hittar det man söker även om det finns
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 12 oktober 2009 kl. 20:00:56
Här kommer det som jag vet om drivlinan.

Plastkyddet under bakdrev å bromsskiva ryker ju direkt man viker av vägen.Nytt i aluminium ()p

Kedjeskyddet fram håller ju inte länge de heller.Nytt i aluminium  ()p

Kedjerullar kan man få byta nån gång då å då men kostar nästan gratis på BILTEMA ()p

Bakaxellagren håller väl inte vidare men ca 3-400mil å kanske mer för vissa,är ju heller inte kasst då det faktiskt bryter kraftigt i den lilla klumpen då man svänger på asfalten,SKF lager bär fram hälsning ()p

Bakhubbarna tenderar att börja glappa om man inta drar åt dom riktigt ordentligt.Loctite å power ()p

Att kolla så "den trekantiga muttern" som håller ihop bakaxellager mm måste man kolla å efterdra ibland för att ungvika onödigt glapp i bakaxeln.

Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: skorpio skrivet 25 mars 2011 kl. 17:57:19
Här kommer det som jag vet om drivlinan.

Plastkyddet under bakdrev å bromsskiva ryker ju direkt man viker av vägen.Nytt i aluminium ()p

Kedjeskyddet fram håller ju inte länge de heller.Nytt i aluminium  ()p

Kedjerullar kan man få byta nån gång då å då men kostar nästan gratis på BILTEMA ()p

Bakaxellagren håller väl inte vidare men ca 3-400mil å kanske mer för vissa,är ju heller inte kasst då det faktiskt bryter kraftigt i den lilla klumpen då man svänger på asfalten,SKF lager bär fram hälsning ()p

Bakhubbarna tenderar att börja glappa om man inta drar åt dom riktigt ordentligt.Loctite å power ()p

Att kolla så "den trekantiga muttern" som håller ihop bakaxellager mm måste man kolla å efterdra ibland för att ungvika onödigt glapp i bakaxeln.



Dum fråga men ändå en fråga...vart sitter bakhubbarna???
Titel: SV: Drivlineproblem Dinli 450
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 26 mars 2011 kl. 10:34:39
Det är den nödvändiga detaljen mellan fälg och bakaxel  ()p