ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Dinli => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kända fel och brister => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 11 oktober 2009 kl. 08:13:22
-
Här diskuterar vi olika motorproblem på Dinli 450.
Fyll på med fel, fakta, och hur man bäst undviker/åtgärdar problemen.
-
Ventilproblemen.
Man skulle kunna lägga in trådar om de maskiner som detta hänt på. Jag vet inte hur det är i dagens läge med känsliga ventiler, för det var iaf personligen länge sedan jag hörde om någon maskin som detta hänt på.
Jo förresten så var det ett misstänkt fall för någon vecka sedan på en äldre maskin. Det känns som det var en viss tid för typ ett par - tre år sen som detta med att ventilspelet krymte för att sedan ge "brända" ventiler var ett stort bekymmer. Men idag verkar problemet vara borta? Om någon haft bekymmer med detta på en nyare maskin så får vi hoppas att det kommer upp här. Jag säger inte att problemet är borta - för det vet jag inte om det är - men det känns som det skulle kunna vara ett bekymmer från förr. Iallafall så är jag väldigt intresserad av att veta om detta problem fortfarande existerar eller inte. Och även vilket årtal det isåfall kan ha "försvunnit. Själv kan jag gissa på att det började ebba ut runt -07 eller -08?
Botemedel på detta borde isåfall vara att serva maskinen ordentligt med ny olja och oljefilter var 100:e mil (förutom inledande 20 och 70mila servicen). Samt kolla ventilspelet under samma servicar. Även kolla luftfiltret med ordentlig rengöring samt inoljning och kolla luftfiltret så det inte suger orenad "tjuvluft" nånstans.
Mvh Joe
-
Kamkedja av dålig kvalité.
Kan vara ett stort problem som ska tas på allvar. Vet iallafall en person som jag kan referera till som pga av överkuggning på kamkedjan fick krökta ventiler pga av detta. Jimbo66 heter han (vet inte om Jimbo66 skrivit nåt om överkuggningen men han har berättat om det för mig via tele.. rätta mig om jag har fel i något här Jimmy).
Highsider är det som har upptäckt detta problem och det kanske går att klistra den här tråden nedan på något vis? Sen finns en tråd till i samma ämne som oxå är av Highsider. Den bästa av dem kan ju användas men den som jag länkar till först är ju aktiv så sent som idag 11okt -09 iaf.. men den andra är också full av viktig info såg jag nu när jag hittade och läste den ()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22567.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22629.0
Mvh Joe
-
Vad jag vet om 450 motorn.
Tycker att motorn verkar stabil trots att det nu har rykt nån vevstake å lite andra incidenter men som sagt var,Service å underhåll är viktigt på alla maskiner av denna typ så tål de en hel del smisk. ()p
Det man ska hålla koll på är kamkedjan som på vissa modeller tenderar att bli för lång å detta märker man på att det uppstår missljud på höger sida av motorn å kan se det som ett varningstecken.Ny kedja å glidklack så kör man igen ()p
Att det är vissa som bränt ventiler beror på att det körts för länge utan att kolla ventilspel kanske kombinerat med dåligt rengjorda luftfilter å då går det illa på vilken fyrtaktare som helst så det faller på enskilde individen å inte märket ()p
-
Har oxå märkt att ventilspelet på avgasventilerna tenderar att ha samma spel som insugsdito på maskiner som inte gått mer än 30 mil.Tror nån tröttmössa på fabriken valt bort att schimsa in rätt spel helt enkelt.Tenderar att vara 0,15 rakt över,brukar åtgärda detta vid service.Även varit med om att kamdreven lossnat i pressningen med tvärstopp som resultat,detta problem uppstår dock BARA om man försöker bogsera eller på annat vis tvångsstarta en maskin som lider av andra åkommor,alltså kundrelaterat.Tyvärr finns det ingen jigg i sverige ännu för att kolla hur kamdreven står,när man byter kolv o cylinder för 6-7 tusen skulle man gärna vilja kolla detta innan montering,men peppar peppar,ännu har inte just det problemet drabbat mig personligen,dock värt att "känna" på dreven innan återmontering.I övrigt tycker jag denna rotaxkopia har ett mycket stabilt o gediget utförande.Börjar en 450 spy ur sig onormala mängder motorolja genom luftfiltret så kan det bero på 2 saker.Överfyllning av motorolja,eller tyvärr en dålig gjutning i kolven som renderar i sprucken dito på insugssidan.Felet kommer endast till känna vid varm motor dessutom,kompprov visar full komp fast kolven saknar stora bitar.Helmysko analys innan jag hittade det första ggn. mvh//HADES
-
Kollade mina uppgifter iaf,o d stämmer att det e rotax. :)
Shit om detta stämmer då får man ju börja se sig om efter lite bättre maskin med mera märkesmotor i :lol:
-
Lämnade in min dinli 450-08 i går på Åf för den startade inte. Fick svaret att det var brnda ventiler och säkert mycket mer innuti motorn. Så det är bara att skrota den. Kul när jag bara haft den en vecka.
-
Lämnade in min dinli 450-08 i går på Åf för den startade inte. Fick svaret att det var brnda ventiler och säkert mycket mer innuti motorn. Så det är bara att skrota den. Kul när jag bara haft den en vecka.
Tråkigt
men så kan det gå för dem flesta maskiner om man experimenterar med effekttillbehör utan att man gör resten också. Rätt bestycking måste man ha, speciellt om man installerar trimdelar.
-
Jonas:
Hoppas det löser sig! Köpte du den privat eller av en ÅF?
-
JAg har en ny topp och vev om det skulle behövas
Även kolv cylle mm.mm ()p
-
Lämnade in min dinli 450-08 i går på Åf för den startade inte. Fick svaret att det var brnda ventiler och säkert mycket mer innuti motorn. Så det är bara att skrota den. Kul när jag bara haft den en vecka.
Nja,Inte skrota,men väl så dyrt att laga KANSKE.Ska man repa din motor bör man gå igenom den till cylinderbas MINST.Aldrig hört en så rasslig 450 förut.O HELT komplös.Kan va allt ifrån en enda bränd ventil till en massa delar som behöver vård.trim-cdi o en resa på 142 km/h lät ju inte som nån hit heller. ;) Skulle tro du behöver byta ventiler o kolv iaf,o det där "boingande" ljudet när man drar runt motorn skulle jag tro är en brusten ventilfjäder.0,40 i ventilspel var nytt rekord oxå.Lite konstigt då det brukar bli tajtare när ventilen bränner ner i sätet.Kan ju va så att det smält material som hamnat imellan.HUVVA.lider med dig hårt.ALLT går att laga,men i detta fallet rådde jag faktiskt kunden att skruva så mycket som möjligt själv då han kan skruva.Rinner iväg många tusingar på mek som han lär behöva till delar istället.Skickade med en mekmanual t.o.m.Mycket spån i motorn va det me.Good luck o hör gärna av dig när du rivit så man får veta va det var som hänt. mvh//hades
-
Min Dinli slår av hela elsystemet till och från medans man kör.
Ibland kommer det igång igen efter ett par sekunder och andra gånger tar det ett par minuter innan elsystemet startar igen.
Någon som haft liknande problem och kanske till och med har nån lösning?
-
kollat glapp i kabelhärvan?
-
Jo jag har försökt kolla kablarna och hittar inget direkt glapp.
Har märkt att säkringarna under sadeln går till och från oxå.
Ena dagen va det en 30 säkring och några dagar senare en 25 säkring.
-
På vänstra sidan går kablarna ut ur motorn! Ta en koll så inte dessa ligger mot motorn och av vibrationerna skavt så det blir kortis.
-
Jag behöver shimsa ventilerna på 450in, men hur är det med nollning av motorn?
Jag har hittat hur kammarna ska visa men hur är det med vevaxeln, finns det märkning på höger sida?
-
Spelar ju ingen roll bara kammarna står rätt och frilägger ventiltryckarna
-
man vill ju ha koll så att inte vevaxeln rör sig mot kammarna vid återmontering, men jag la märke till märkningarna för tändläget och dom funkar lika bra :)
-
Tråkigt
men så kan det gå för dem flesta maskiner om man experimenterar med effekttillbehör utan att man gör resten också. Rätt bestycking måste man ha, speciellt om man installerar trimdelar.
Tråkigt? Haha är du på riktigt, bränd motor efter en vecka endast är nog unikt för dinli
-
Tråkigt? Haha är du på riktigt, bränd motor efter en vecka endast är nog unikt för dinli
Läs årsmodell och inlägg ifrån meken innan du är otrevlig mot folk.