ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: Dany skrivet 12 mars 2006 kl. 17:11:57
-
Tog som jag tidigare skrivit om min premiärtur igår på min Adly Crossroad 300. Allt gick bra förutom att den stannade efter jag kört ett tag. Den hackade liksom benisnen skulle tagit slut (det var dock inte fallet). ÅF sa att det kanske kunde vara en ispropp. Fick därför en kompis att åka efter K- sprit som jag hällde i. Därefter väntade jag några minuter innan jag startade den. Den startade på en gång men gick sedan bara några kilometer innnan den gjorde samma sak igen. Väntade några minuter igen och startade sedan upp den. Fick hålla på så hela vägen hem. Vad kan detta bero på? Kan det verkligen vara en ispropp? Adlyn står i varmgarage (10-15 grader).
Idag när jag tog ut den på en tur gick den först helt ok men sedan började samma sak hända som hände igår (det jag skrivit om ovan). Kan det bero på temperaturen ute, dvs att bensinen blir för kall för motorn när jag kört ett tag? (var 0 gradigt när jag körde idag).
Det verkar finnas en hel del duktiga personer därute som kan det här med atv, så snälla kom med förslag på vad det kan vara.
Dany
-
Testa avluftningen till tanken. Kylan ska inte vara ett problem...
-
Har kört med min ända ner till -15grader, har aldrig upplevt något liknande, kan det vara förgasaren som behövs bestyckas om
-
Testa att köra med tanklocket av. Det sitter en liten kula/backventil där som kan stöka till det ibland. Är det det som är felet så peta bort den lilla kulan!
-
Tog som jag tidigare skrivit om min premiärtur igår på min Adly Crossroad 300. Allt gick bra förutom att den stannade efter jag kört ett tag. Den hackade liksom benisnen skulle tagit slut (det var dock inte fallet). ÅF sa att det kanske kunde vara en ispropp. Fick därför en kompis att åka efter K- sprit som jag hällde i. Därefter väntade jag några minuter innan jag startade den. Den startade på en gång men gick sedan bara några kilometer innnan den gjorde samma sak igen. Väntade några minuter igen och startade sedan upp den. Fick hålla på så hela vägen hem. Vad kan detta bero på? Kan det verkligen vara en ispropp? Adlyn står i varmgarage (10-15 grader).
Idag när jag tog ut den på en tur gick den först helt ok men sedan började samma sak hända som hände igår (det jag skrivit om ovan). Kan det bero på temperaturen ute, dvs att bensinen blir för kall för motorn när jag kört ett tag? (var 0 gradigt när jag körde idag).
Det verkar finnas en hel del duktiga personer därute som kan det här med atv, så snälla kom med förslag på vad det kan vara.
Dany
Tjena jag har nyss varit ute med min crossroad och den går bra varit ute och kört -8 grader
-
Tog som jag tidigare skrivit om min premiärtur igår på min Adly Crossroad 300. Allt gick bra förutom att den stannade efter jag kört ett tag. Den hackade liksom benisnen skulle tagit slut (det var dock inte fallet). ÅF sa att det kanske kunde vara en ispropp. Fick därför en kompis att åka efter K- sprit som jag hällde i. Därefter väntade jag några minuter innan jag startade den. Den startade på en gång men gick sedan bara några kilometer innnan den gjorde samma sak igen. Väntade några minuter igen och startade sedan upp den. Fick hålla på så hela vägen hem. Vad kan detta bero på? Kan det verkligen vara en ispropp? Adlyn står i varmgarage (10-15 grader).
Idag när jag tog ut den på en tur gick den först helt ok men sedan började samma sak hända som hände igår (det jag skrivit om ovan). Kan det bero på temperaturen ute, dvs att bensinen blir för kall för motorn när jag kört ett tag? (var 0 gradigt när jag körde idag).
Det verkar finnas en hel del duktiga personer därute som kan det här med atv, så snälla kom med förslag på vad det kan vara.
Dany
Tjena jag har nyss varit ute med min crossroad och den går bra varit ute och kört -8 grader
glömde en sak den kan hacka lite när man gasar på fullt ska fixa nytt munstycke längre fram och 2kugg mindre drev bak så man kan dra den längre på växlarna(nu behöver man knappt växla alls) min åf tycke att den skulle drevas om när fösta gången testade
-
Har du kollat om den är rätt bestyckad?
Förgasaren är som månge maskiner från asien inte rätt bestyckade för vårt klimat,men kolla med din ÅF.
Vem är din ÅF ?
-
Har du kollat om den är rätt bestyckad?
Förgasaren är som månge maskiner från asien inte rätt bestyckade för vårt klimat,men kolla med din ÅF.
Vem är din ÅF ?
Hade ett liknande problem med min Linhal allroad 300. Lätta på tank locket. Mitt var för tätt. Och fick samma symptom som dig. Gick bra ett tag men efter enstund så blev det precis som om man håller på att få soppa torsk.
-
Tror med största sannolikhet att det är tanklocket, men lossa gärna bensinslangen till förgasaren och se om det rinner. Min sons förra maskin som var en billig noname maskin från kina, var det så att bensinkranen fick infarkt och släppte inte igenom någon bensin.
Mvh. Micke
-
Fenomenet alla pratar om kallas för vakumlåsning. När bensinen sugs ut genom slangen till förgasaren så måste det sugas in lika mycket luft utifrån genom avluftningen ner i tanken för att jämna ut vakumbildningen, om avluftningen inte fungerar som den ska så bildas det istället vakum i tanken och bensinen kan inte rinna ner till förgasaren på grund av det. Ungefär som att suga i ett sugrör med ett finger för änden, det går till en viss gräns, men inte längre än vad det finns luft i sugröret. Kolla tanklocket, det är något som inte fungerar som det ska i det. =)
-
Tack så mycket för alla snabba svar jag fått på min fråga. Ska kolla tanklockets luftning imorgon....
Atvcenter, vad skulle man göra utan det? Försök svara på den ni.....
Dany
-
Utan atvcenter ?? Förmodligen sitta och lida på nån annan (supersunkig) atv sida...
-
Inget stvcenter... usch du hemska tanke. Knappt att man vågar skoja om det, tänk på allas stakars hjärtan man kan krossa 8O