ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: 1234 skrivet 7 oktober 2009 kl. 18:28:29
-
nå, vad är det som gäller. vilket skulle du köpa?
nån som vet vilket som e bäst?
xenon extra ljus?
xenon konverteringssats?
led extra ljus?
konvertering sats är ju klart billigast men hur mycket ström drar det.
har fyra biltema ljus nu och dom drar 35w styck.
såg en tjusig led lampa med 20 st lampor på 3w styck.
min maskin tycker inte om extraljus, högsta värmen på handtag och tumme och sen höja och sänka plogbladet med vinchen.
tips, ideer, egna erfarenheter och allmän fakta vill jag ha :D
-
Om jag inte har helt fel så finns det en hel del trådar om detta här på forumet sök runt lite
-
eftersom jag håller på en hel del med elektronik så har jag en förkärlek till lysdioder, men där gäller det att välja rätt
sedan beror det mera på vilken ljusbild man vill ha
skall ordna extra arbetsljus , då blir det soul semiconductor p7, eller om det kommer något bättre snart
exempelvis
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721
ca 700-900 lumen och 8-10w
har två ficklampor med sådanna i och det är bra drag i dom
fördelen ser jag som extremt långlivade och vibrationssäkra, med hemmabygge så får man en ljusbild som passar för arbete, en bred ljusbild
finns även helaluminiumreflektorer som man kan modda lite för att annvända ihop med dom
funderar även på hjälmlyse, så man ser om man kollar bort från ljuset från dom vanliga lamporna
för lysdioder behövs en vettig drivkrets, finns hos dx med
-
Om du inte har tänkt att bygga diod extraljus själv. Så är nog xenon mest för pengarna. Dels för att diodljusena är så pass nya än inte riktigt utveklade med reflektorer å liknade, sen så är priset på sådana extraljus fortfarande relativt högt. Så mitt tips är vänta ett år eller 2 om du ska ha diodljus ska du ha nu köp xenon.
-
jag kommer köra med xenonkittade arbetsstrålkastare.. mest lyse/krona/effekt i dagsläget.
-
Du kan köpa arbetsbelysning ifrån Swedol (http://handla.swedol.se/)
dom har en lampa med 8 dioder på 1watt st = 8watt som lyser bra i skogen. Art.nr EL-4644 kostar 795:- köp 2 så blir det kanon ()p
Vet inte om du såg det men när vi träffa South side på järnvägen så hade ena Kawan en sån.
Annars är xenon överlägset bäst men drar ström.
-
en varning om lysdioder och watt
utvecklingen där går djävligt fort
så man ska ha rätt sort och batch
exempelvis så är dom bättre någonstans runt 120 lumen per watt
men det säljs mycket som har 40-50-60 lumen per watt, då är det värt att få tag i rätt prylar, kostar inte mycket mera, men kan vara ett helvete att få säljarna att svara på vad dom säljer
har drivit ett antal försäljare till vansinne a jobbets vägnar när jag kräver fakta och dessutom vet vad jag vill ha och vad som finns ;D :DV
-
många bud nu ;D
led är helt klart interessant
-
Du kan köpa arbetsbelysning ifrån Swedol (http://handla.swedol.se/)
dom har en lampa med 8 dioder på 1watt st = 8watt som lyser bra i skogen. Art.nr EL-4644 kostar 795:- köp 2 så blir det kanon ()p
Vet inte om du såg det men när vi träffa South side på järnvägen så hade ena Kawan en sån.
Annars är xenon överlägset bäst men drar ström.
blev impad av den där nya can amen vi träffa på som hadde ett jätte stort led ljus.
dom där på swedol såg ok ut
-
Köpte en 20 ledars ljusramp på gooffroad som lyser helt sjukt bra, nästan dags ljus ()p. Den sitter desutom som en smäck under racket på de flesta atv:er skyddad mot rullningar och slag. Ok dyrt men den du såg med 5 ledar kostar ca 5500kr
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=1367475 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=1367475).
-
Köpte en 20 ledars ljusramp på gooffroad som lyser helt sjukt bra, nästan dags ljus ()p. Den sitter desutom som en smäck under racket på de flesta atv:er skyddad mot rullningar och slag. Ok dyrt men den du såg med 5 ledar kostar ca 5500kr
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=1367475 (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=1367475).
effektmässigt så är väl dioderlampor att rekommender(skapligt lyse&lite effekt) men jag rekommenderar ändå xenon som ger absolut mest lyse och har ju faktiskt blivit billigt! (jag tar själv hem högkvalitiva konverteringssatser som jag säljer till bra priser)
på min kymco har jag:
xenonkonverterade orginal ljus
xenonkonverterade extraljus 2st framåt 1st bakåt
jag kan utan problem ha all belysning igång maskin laddar fortfarande över 13volt....
och framför allt så är jag riktigt nöjd med lyset!
-
Problemet med bruteforcen är att det inte är några standard lampor fram, för att konvertera till xenon måste man slipa om innsatsen med risk för att misslyckas. Gör man det kostar en ny insats fläsk och femtio och det går inte att konvertera till baka.