ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Evangelion skrivet 6 oktober 2009 kl. 20:18:47

Titel: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Evangelion skrivet 6 oktober 2009 kl. 20:18:47
Hallå där undrar om någon vet hur dessa maskiner sköter tänd läget?

är på jakt efter info om vad det är för givare trigger mm pga att jag skall sätta in ett sprut samt turbo på en sådan subaru 500cc maskin
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 6 oktober 2009 kl. 20:45:31
Är det inte en subaru 500cc på polaris predator ?
isåfall har polaris väldigt bra sprängskisser på det mesta
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Evangelion skrivet 6 oktober 2009 kl. 21:05:38
det är samma maskiner rakt av men har inte hittat någon nyttig info om detta
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Edholm skrivet 6 oktober 2009 kl. 22:23:10
Om du menade sensorn som släpper loss gnistan vid tändläget så är det en traditionell Hallgivare/induktionsgivare som är ihopbyggd med statorn..samma system som på de flesta MC-motorer idag..
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Evangelion skrivet 7 oktober 2009 kl. 15:55:37
det är en vanlig hallgivare då det är ju gott.
Satt igår å försökte att hitta vad det är för triggerhjul med undrar hur måna taggar samt hur många som fattas med. annars kommer det till att bli svårt att överladda om man inte kan sänka tänningen lite.
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Edholm skrivet 7 oktober 2009 kl. 18:21:08
Sänka tändningen går att göra genom att vrida tändplattan som stator och pickup sitter på. Dock tror jag att hålen till skruvarna som håller den (sitter i statorkåpan) måste fräsas ovala så att det går att vrida plattan och sedan spänna fast den när man drar åt skruvarna.  Har även sett kilbasar till svänghjul som inte är plana på sidan, utan har ändrad offset mitt på, så att de antingen ställer fram eller tillbaka tändningen beroende på vilket håll man vänder kilbasen åt. Den kilbasen ser ut som om man tagit en vanlig kilbas, skurit den på längden och sedan limmat ihop den igen...fast de är frästa ur ett stycke då.

Det som du kallar triggerhjul är antagligen det som är induktionsnocken på svänghjulet. Sitter nämligen en liten nock på svänghjulet som ger pickup´en klartecken när den passerar att skicka signal till CDI-boxen så att den säger åt tändspolen att tända.I vanliga fall står den ungefär mitt på pickup´en när man har kolven i övre dödläget, eller när man också ser "T"-markeringen stå mitt för inspektionshålet i kåpan...
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Evangelion skrivet 7 oktober 2009 kl. 18:44:06
tackar för det svaret.
anledningen till detta är som sagt att jag vill kunna styra tänningen med laddet så att säga mer luft i tryck med tex en tänning på 40grader före är förödande vid tryck men inte på en sugare. skall kolla upp detta närmare och se om man kan hitta en org tännings kurva eller om den är fast som det är på en del motorer är den fast så är det ju bara att sänka den lite så att man är safe så att säga.

Hade hoppats på att det vart fler pungter som den mätte av som 42 -2 då hade det vart nemas problemas
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Edholm skrivet 7 oktober 2009 kl. 22:53:53
Jo, tyvärr är det bara en impuls per varv på svänghjulet så att säga..det är ju bara en cylinder och ett stift som ska ha tändpuls...på original CDI-box är det fasta kurvor, (  ;)  ) men jag antar att du kommer bygga om så att du kör på en ECU istället...kör du då på en programerbar ECU så kan du ju ställa både tändkurvor och sprutkurvor där..

Det finns CDI-boxar med ställbara kurvor, hade en sådan till tändsystemet jag monterade på en scooter jag vässade ordentligt när man höll på med sådant för ett antal år sedan...den hade 6 små microswitchar, liknande de man har till CPU-klockningen på moderkort i datorer, och med olika kombinationer på dessa så kunde man förställa tändningen on-the-go...utan dator eller mappningsprogram..vet inte om sådana boxar finns till subaru-motorerna som Polaris och Dinli kör med, men det borde inte vara alltför jävligt att bygga om en annan box så att den funkar sålänge man vet vilka kablar som ska vart..
Titel: SV: Trigger på subaru maskinen?
Skrivet av: Evangelion skrivet 9 oktober 2009 kl. 16:50:21
fasta kurvor är det som ändras enbart efter varvet då, har för mig att det är så cdi boxen funkar att den tar bara ut varvsignalen och att den skall veta vart motorn är sen styrs det med millisec sen. men jag får kolla upp hur det sprutet funkar nu så får vi se hur det funkar.
Slipper jag bygga om till ett nytt trigger system så är det ju gott.