ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Kazuma 500 skrivet 4 oktober 2009 kl. 20:37:41
-
Hej! Min Kazuma 500 har blivit svårstartad helt plötsligt :hmmm:
När den väl går igång så ryker den som satan..men när den är igång så går den som vanligt tycker jag. Den är ganska svårstartad även när den är varm,måste ha lite gas på så går det bättre.
Vad kan vara felet? Tacksam för svar ()p
-
Här va d tyst ;) Expansionskärlet till kylaren har fyllts på oxå ser jag! Och idag när jag drog igång den och stod o gasa så flög locket av! ??? ett jävla tryck där altså! Ingen som har några ideer om vad felet kan vara? Luftfiltret var inte anledningen till att den är trögstartad iaf..
-
hur ser oljan ut e den gräddig?
-
Den e svart och fin och luktar som den ska. Nivån är oförendrad
-
Nu har jag kikat lite till.. Kollade kylarnivån som var låg,slog på 4dl. Lyfte tanken,skruvade av stiftet och det var aldeles sotigt och där var även olja ända upp där gängorna slutar :-\ Lös ner i hålet där stiftet sitter och såg där nere den gröna kylarvätskan..ska det vara så? :hmmm: Ser dessutom ut som att det tryckt ut kylarvätska där kröken går in i motorn. Ser inte bra ut i mina ögon :( Vad säger ni forumister!? Är det toppapackningsbyte som gäller??
-
har du tur e det topppackningen kan ju även va spricka i toppen
-
Tack för svar! Hur kan jag ta reda på om det är spricka i toppen då? Det kan inte vara nått annat än toppackningen då? Fan..bara kört 135mil..
-
var bor du ? tänkte om det fanns nån i närheten som kunde kolla lite
-
En bit söder om Hässleholm/Skåne
-
Hej! Nu har jag börjat demontera kazuman! Den översta kåpan är av "vevhusventilationskåpan"?
Och jag har lossat dom 6 bultar som håller fast toppen i blocket "4stora och 2 små"
Sen sitter där något som ser ut som en liten kedja som går från vevaxeln och ner i motorn och jag antar att man måste ta bort den? för att få av toppen.. Några tips och råd om vad man bör tänka på här?
Tacksam för alla tips! ()p
-
Hej! Nu har jag börjat demontera kazuman! Den översta kåpan är av "vevhusventilationskåpan"?
Och jag har lossat dom 6 bultar som håller fast toppen i blocket "4stora och 2 små"
Sen sitter där något som ser ut som en liten kedja som går från vevaxeln och ner i motorn och jag antar att man måste ta bort den? för att få av toppen.. Några tips och råd om vad man bör tänka på här?
Tacksam för alla tips! ()p
vevaxeln sitter ju nere vid växelådan , och inte i toppen :hmmm:
kedjan du pratar om låter som kamkedjan ()p
-
Sant cbw ()p skrev fel där. Men det är altså bara att plocka av den?
-
japp ()p om du ska vri på svänghjulet för att ändra kolvens lägge tänk på att hålla kamkedjan spänd på nått vis annars är det risk att den åker med in och fastna, och då är det bara totalrivning som gäller :(
-
Nu är toppen av! Har rengjort den grundligt oxå. Något mer man bör göra innan man skruvar ihop allt igen?
Hur är det med ventiljustering egentligen? Ska det vara nått spel där? Jag kan inte känna nått iaf..
-
ventilerna behöver du nog inte röra men därimot måste du ta på kamkedjan i ett vist lägge annars så uppnar/stänger sig ventilerna i fel tillfälle. kolven ska stå i övre döllägge vet jag iallafall ()p. men sen är jag inte helt säker på hur det ska vara så det är bäst nån annan svarar på det :hmmm:
-
Nu börjar saker komma på platts igen..utom kugghjulet till kamkedjan som jag inte får dit :hmmm: fattas 5mm..skickar en bild på hur d ser ut.Hur löser man detta?
-
när du försöker få drevet på plats är det "hårt" motstånd eller fjädrar det lite?
-
Det fjädrar några mm..där sitter ju kedjespännare som trycker från båda sidorna så det är väl dom som trycks tillbaka när man spänner uppåt. Det är altså inte mycket som felar. Fattar inte detta :hmmm: