ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: Skogsägare i Norr skrivet 4 oktober 2009 kl. 13:23:53
-
Köpte en Kazuma Jaguar 500 för ungefär ett år sedan efter fruns påtryckningar. Att det blev en Kazuma berodde mest på att den var otroligt billig. Efter ett par månader fick jag ATV:n och ett timmersläp som också beställdes. Trots upprepade gånger hur min ATV skulle registreras så lyckades dom ändå göra fle och den blev MC istället för jordbruksredskap, eftersom den till 90% skall användas där. När jag sedan fick min kazuma så började en hel del problem att uppstå och har s stort sett fortsatt under ett helt år. Det den var tänkt till har jag ej vågat använda den till utan använder fortsättningsvis traktor. Det är väl mest min tonårsdotter som använder den (bo i en liten by i skogen skall tilläggas).
Följande problem har jag haft och vissa fixat:
1. Startade ej då det var kallt eller fuktigt ute. Lösning: Dränerade bensin behållaren under förgasaren samt justering av förgasare. Gjordes troligtvis ej innan dom levererade maskinen.
2. Batteriet slutade av fungera. Fick ej något nytt eftersom dom påstod att jag dragit ut all ström ur det. Bad dom hoppa och sprätta för att dom påstår att jag jlög.
3. Maskinen bara dog helt plötsligt då man var ute och körde. Efter 5 minuter så startade den som vanligt, men sedan efter ett tag samma visa. Lösning: Tänkte att det är samma problem som det brukar vara på skotern, dvs. att bensinledningen ligger för nära värmen och bensinen föångas i slangen. Flyttade om slangen till kallare del och problemet slutade.
4. Hittade en större skruv en dag på gården och misstänkte att den tillhörde Kazuman. Mycket riktigt och då såg jag att det saknades 2 till på andra ställen. Lösning: Dra alla skruvar och muttrar innan ni börjar köra med den. Risken är att man bara har sadeln kvar när man kommer hem och resten i skogen.
5. Tanmätaren fungerade ej redan vid leverans. Kontaktade säljaren och hn lovade återkomma med lösningen. Lösning: Tog och skruvade loss tankmätaren från tanken och hittade problemet. Det sitter en plastflotör som skall vara rörlig, vilket den inte var på min. Borrade om hållet och det blev bra. Ingen har fortfarande hört av sig (7 månader sedan jag ringde).
6. Tanklocket gick sönder eller rättare sagt det som sitter i tanklocket. Lösning: Fick skriva loss tanken för att få ut alla delar. Köpte ett nytt tanklock, dock ej orginal men mycket bättre.
7. Öppnade sadeln en dag och under denna så såg det ut som om någon hällt en liter olja. Ringde sälajren och fick till svar att den trycker ut olja i ett evakueringsrör som av någon idiotisk anledning plaserats under sadeln. Lösning Ny slang på annat ställe med en behållare som kan ta hand om olja som trycks ut. Miljövänligt??
8. Kulfästet där bak är inte standard. Hållet för stort för en standardkula. Lösning: Skimmsade med ett järnrör...
9-20 Skulle kunna fylla på med en hel del andra småproblem men dessa är av lindrigare karaktär och enklare att lösa.
Köpte maskinen med timmervagn för 49.900 kronor. Billigt kan tyckas men jag tappade bl.a. möjligheten till momsavdrag för maskinen. kan ej lyfta moms på en MC reggad maskin.
Mitt råd är alltså. Köp billigt men kolla referenser både på maskin och säljare. Jag tror att jag skulle ha större acceptans om jag köpt den av en seriös säljare som även klarar att ta hand om problem och garantier utan att påstå att kunden ljuger.
Skulle jag köpt idag så har jag nog valt en Polaris eller en Kawasaki...
//Stefan
-
hej tyvärr så är servicen urkass å då menarjag superdålig på detta stockholmsbolag /piteå
-
Jag köpte min i Skellefteå, och är nöjd med leverantören.
Jag har kört ca 50 mil med min. Det mesta är nog med snöplogen, men i sommar är det kört mycket ved från skogen.
Svaga hasplåtar under maskinen. Kommer nog att bytas till aluplåt.
Det enda som har hänt, är att motorn skar på kamaxeln (monterat fel oljerör på första servicen). Motorn bytt på garanti efter ca en vecka.
I övrigt har den fungerat bra, lättstartad i alla väder.
Mvh pejon