ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: .johan. skrivet 3 oktober 2009 kl. 13:08:53
-
min bike är breddad och sänkt har org crossdäcken på och jag tycker den spårar när det börjar komma upp i fart, vad kan det bero på, fel däcktryck, breddningen, eller vad? sen är den väldigt direkt styrd
-
Skulle tro att det handlar om hjulinställningen. om inte jag minns fel så handlar spårningen en del om toe in ?
Nån annan kanske kan bekräfta eller förklara om de hnadlar om just toe in
det finns nog nått inlägg här på forumet om hjulinställningar.
-
toe in är hjulen som en plog då??, va ute i garaget nu och kollade hur styrningen ser ut och jag kan inte ändra styrstången som går ut till hjulet utan att ta loss leden ute vid hjulet, det är specialbyggt kraftigare och den är svetsad, mao så är den bara gängad längst ut
-
brukar själv labba mest med lufttrycket och har sänkt till 0,5kg fram i däcken nu..fast när ja körde med crossdäck så spela det mindre roll o körde nog på 1kg plus breddning fram.. breddningen fram fick ryka när ja bytte te gatdäck pga direktstyrning men ska prova snart igen när hjulen förhoppningsvis är mer balanserade och sänkning både bak o fram.. körde bara sänkning fram ett tag o då blev den himla direktstyrd.
mvh Joe
-
Hej,
Om du har toe out så kommer hjulen att hela tiden dra dit det för stunden är best grepp, maskinen spårar.
Med "lite" toe in så blir den stabil. Om du har drivning på framhjulen (4x4) så måste du ta hänsyn till vad som händer när hjluen "drar" i framvagnen. Kan vara så att även om du har toe in när den står still (med förare på) men att dragkraften får framvagnen att ändras pge spel i leder, gummibussningar mm, och blir toe out när du kör. Då måste du öka toe in mer. Det är enkelt att fixa själv med två vinkelhakar, en rak regel, skjutmått, miniräknare och några små tvingar som håller ihop vinkelhakarna med regeln. Tänk på att ALLTID bara ändra en sak, sen provköra. Om du justerar flera saker på en gång, kommer du aldrig att veta vad som orsakade förändringen....
Iom att du sänkt hojjen har du troligen även "förstört" din inbyggda kompensation för "bumpstear" vilket gör att hjulen ändrar vinkel vid fjädringsrörelse... men det tar vi en annan gång.
Lycka till !
/M
-
ändrade lufttrycket och nu är det bra
-
Är det bumpstear på maskinen så blir det väl mer toe-in när man sänker va?
Jag tycker maskinen blir stabilare med lite toe-ut ja, men då är det
på ATV:s jag testat det på. det kan ju skilja från maskin till maskin.
-
ändrade lufttrycket och nu är det bra
Ändrade till vad?
-
från 0.5 till 0.9 både fram o bak
-
Kolla så att du har ca 8-10 mm toe in då maskinen står tom så e de perfekt å detta är inte teoretiskt utprovat utan praktiskt ()p ()p
med den inställningen så blir körningen som en dröm jämfört med att åka med toe out ()p ()p ()p
-
Kolla så att du har ca 8-10 mm toe in då maskinen står tom så e de perfekt å detta är inte teoretiskt utprovat utan praktiskt ()p ()p
med den inställningen så blir körningen som en dröm jämfört med att åka med toe out ()p ()p ()p
Detta borde ju bero på personen som sitter på ?
-
Naturligtvis e de ju individuellt men denna inställning har då fungerat på de maskiner som jag justerat in å då har förarvikten varierat mellan 70/110kg.
När du sedan sitter på maskinen så att den fjädrar ihop litegrann så har du endast ett par mm i toe in och vid inbromsning så flexar det över till lite toe out men maskinen går fortfarande inte som en orm efter vägen.
Detta är ju som sagt var utprovat i praktiken Simon,så även du törs ju ställa om framvagnen på detta vis istället för att starta en diskussion på tråden. ()p
LEARNING BY DOING :headbang: :headbang:
-
Kolla så att du har ca 8-10 mm toe in då maskinen står tom så e de perfekt å detta är inte teoretiskt utprovat utan praktiskt ()p ()p
med den inställningen så blir körningen som en dröm jämfört med att åka med toe out ()p ()p ()p
8-10mm låter lite väl mycket, alla jag har pratat med rekommenderar ca 2mm toe in, vilket jag tycker funkar bra.
-
Naturligtvis e de ju individuellt men denna inställning har då fungerat på de maskiner som jag justerat in å då har förarvikten varierat mellan 70/110kg.
När du sedan sitter på maskinen så att den fjädrar ihop litegrann så har du endast ett par mm i toe in och vid inbromsning så flexar det över till lite toe out men maskinen går fortfarande inte som en orm efter vägen.
Detta är ju som sagt var utprovat i praktiken Simon,så även du törs ju ställa om framvagnen på detta vis istället för att starta en diskussion på tråden. ()p
LEARNING BY DOING :headbang: :headbang:
Jag vågar allt är inte rädd för nått :P
dock har jag inte orkat justera mina tår trots att jag inte är helt nöjd med hur den rör sig.
-
()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p