ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Shineray => Ämnet startat av: Rolle85 skrivet 3 oktober 2009 kl. 08:49:30
-
Hej
Jag har tittat på superbilligt.se och deras Shineray 300cc (den oranga). Vad har ni för erfarenheter av denna maskin? Bra, dåligt?
-
Visst är väl den rätt lik badboy 300?
Har ingen personlig erfarenhet men man har väl läst en del tråkigheter om både märket och framförallt superbilligt.se.
Jag skulle tveklöst ha slagit till på en beg maskin av bättre märke istället. Visst är nytt alltid nytt, men tom dom inbitna badboy killarna brukar väl rekommendera att man hellre köper en beg maskin som fått dom nödvändiga uppdateringarna gjorda.
Köper du ändå en sån här så se till att det är från en bra åf, så du får hjälp vid ev garantifel.
Annars kanske: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24746.0;topicseen vore nått för dig?
-
tack för svaret, nån mer som har nån erfarenhet?
-
ja pratade med återförsäljaren som finns i en annan del av sverige från där jag bor och denne sa att de skickar komponenter till en som man själv monterar på, alt om man inte klarar det så står de för frakten tillbaka till deras verkstad och så åtgärdar de felet och skickar tillbaka den.
-
Låter bra
Se till att få det på papper bara
Och en fraktsedel i samband med köpet så att du har. ()p
Det brukar låta bra innan försäljning men sen :headbang: ()p
-
Om det skulle vara så smidigt som du säger så är ju det toppen! Men det låter ju misstänkt bra...
Om du ursäktar så pratar jag lite grovt här. Om du köper en "dålig maskin" med såna garantier så kan du nog räkna med att säljaren har en bra marginal på priset. Men med internet så är det väl svårt att sälja något till hemska överpriser, så det känns som kanske säljaren lovar lite mycket som kanske inte håller i längden.
Det finns ju folk som i stort sett bott granne med åf och ändå varit utan maskinen alldeles för lång tid pga av div fel.
Så försök få lite uppfattning om åf i fråga, med sån serviceanda borde han ha ett bra rykte. Törs man fråga vem du pratat med?
Att få grejer hemskickade är ju smidigt, för om du ska skicka iväg delen/maskinen så lär det ju ta lite längre tid innan du är på vägen igen.
Men du är inne på att köpa nytt? Annars är det ju många som köpt "billig maskin" och fixat och donat med och sen upptäckt att dom vill kliva upp till värre rätt snart. Tror en sån maskin kan vara mkt bättre än en ny. Du har ju dock ingen garanti kvar (förmodligen), men den kan vara åtgärdad och fixad med så du törs åka med den i farter över 30km/h.
Lägger du till några tusingar kan du nog hitta en beg Dinli 450
istället för en ny 300cc. Då har du betydligt mer maskin att leka med! Men nytt är ju ändå nytt. Bara du inte är rädd för att skruva, fast det gäller nog del flesta maskiner.
En sak som jag undrar över ang den här Shineray 300, varför är den strypt till 16hk? (22hk ostrypt). Är det pga billigare försäkring eller nått? Annars borde det väl vara bättre med mer mos från början.
Och passa på att köpa en maskin mer rätt (för dig) däck på från början. Vägdäck är ju inget att ha på vintern. Och orginaldäcken brukar väl ofta vara rätt odugliga ändå (vibrationer).
-
En sak som jag undrar över ang den här Shineray 300, varför är den strypt till 16hk? (22hk ostrypt). Är det pga billigare försäkring eller nått?
[/quote]
Detta är vad jag har erfarenhet av, Billigare försäkring samt att enligt EU direktiv så får den inte gå fortare än 70 då den är reggad för 2
/esso
-
70km/h för att den är reggad för två, det låter ju konstigt. Är det så på alla vägreggade? En lite värre can-am som är gjord för max 70 känns ju lite fattigt.
Det är så mkt dumma regler och elände. En motorcykel på 100 kusar är ok, men en fyrhjuling ska ha 20. Det är ju helt vrickat! Sorry för OT. :dntknow:
-
Ja detta är vad återförsäljaren på superbilligt.se sa när jag ringde dem.
Att de är 16hk är för att som jag förstått det så får inte fyrhjulingar ha mer effekt i Sverige. Dvs alla som åker med mer än 16HK åker olagligt men de flesta struntar ju i detta.
-
Helt riktigt en vägreggad fyrhjuling stryps för att inte överstiga ca 20 häst för att vara godkänd i sverige
-
I mina papper på kawan står det 80km/h reggad för 2.
Raptor 700 ja ägde stog det 90km/h och en kompis åkte Suzuki LTZ400 och på den stog det 105km/h och bägge är reggade med passagerare.
-
I mina papper på kawan står det 80km/h reggad för 2.
Raptor 700 ja ägde stog det 90km/h och en kompis åkte Suzuki LTZ400 och på den stog det 105km/h och bägge är reggade med passagerare.
Hastigheten som står i regbeviset är den hastighet som tillverkaren rekomenderar som maxhastighet
förmodligen en säkerhets åtgärd så dom inte åker på nått om nått går sönder i högre farter.
i mitt regbevis står det reggad för 1 passagerare jag tolkar d som en utöver föraren ?
-
Ingen som har nått mer att säga om själva maskinen?
-
Jag har 300 offroad maskinen(Hunter) å jag antar att de är i stort sett samma grejer på den nya som på min, Och är de så så är de bara skit tyvärr. va ner och tittade på den och de som skiljer dom åt är väll bara däck och plast. Jag rekomenderar den inte.. Köp nått bättre.
-
Det där vara raka besked!
Men du Gnonkor, hur skulle du resonera kring en ny shineray och en beg smc eller liknande "billigare" maskin? Går ju att hitta en skaplig beg för 15-25k. Men begagnat är ju alltid begagnat, men kvaliten är ju kanske bättre.
-
Jag har 300 offroad maskinen(Hunter) å jag antar att de är i stort sett samma grejer på den nya som på min, Och är de så så är de bara skit tyvärr. va ner och tittade på den och de som skiljer dom åt är väll bara däck och plast. Jag rekomenderar den inte.. Köp nått bättre.
tack för ett bra svar! Ska köpa nått annat då
-
Det där vara raka besked!
Men du Gnonkor, hur skulle du resonera kring en ny shineray och en beg smc eller liknande "billigare" maskin? Går ju att hitta en skaplig beg för 15-25k. Men begagnat är ju alltid begagnat, men kvaliten är ju kanske bättre.
Då detta är min första fyris så kan jag tyvär inte utalamig om något annat märke på maskin, men allt annat borde jue va bättre än min
-
oki