ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Chinapuff skrivet 30 september 2009 kl. 22:19:32
-
Perfekt att köra fiddyn på! ;D
-
Helt ok :headbang:
-
Tackar! :)
Utgick ifrån ett chassi från Jula, som jag förlängde. Sen på med durkalu. Svetsade grindar som jag bultade fast i ramen. Gjorde lite egna gångjärn och låsningar. Klart! ()p
-
Är det dragkula lr sprint
-
Det är kula! Kan klart rekomendera kärran som chassie för ett ev. kärrbygge. Lastar bra med fjädring osv.
-
Är det kärran för 1995:- på Jula :sunny:
-
Oj! ??? Då har dom höjt den ytterligare sen jag köpte, tror jag gav 1695:- om jag inte minns helt fel... :hmmm:
Men det är säkert den.
-
Men va bra då kan jag ju köpa din för 1995 så har du ju tjänat 300spänn ;D
-
Tror jag avböjer ditt "bud" ::) Kolla upp materialpriser och mitt "ovärderliga jobb" så förstår du att det inte går. :lol:
-
Det var just därför jag bjöd 1995 ;D det är dyrt att bygga och tid tar det med ()p
-
hur fort vågar man köra med kärran ! vad säger polisen om att dra kärran i trafiken?
-
Man kan köra så fort fyrhjulingen går... eller orkar. Inga problem! ;)Angående polisen så har jag ingen aning. Har bara dåliga erfarenheter av dom. Men jag tvivlar att dom vet vad som gäller själva. Har ju varken ljus eller blinkers kopplat, så det är väl inte okej. Bara reflexer och en LGF skylt. Men det finns ju många som kör runt likadant: båttrailers "alla" ::) bönder m.m. :)
-
Alla efterfordon skall ha lyse på väg.
Just båtsläpar är faktiskt undantagna från detta, men sätter man på en "flaklåda" som det så fint heter räknas den inte som båtsläp längre och då krävs lyse mm.
...sen hur det är i verkligheten är ju bitvis en annan sak.
-
www.transportstyrelsen.se
Båttransportvagn
Båttransportvagnar kan vara av två slag: efterfordon eller släpvagn.
Om vagnen saknar fjädringsanordning mellan hjul och chassi, räknas den som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som ska vara registrerad.
För alla båttransportvagnar gäller:
•Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
•Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
•Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
•Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred och odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
•Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.
För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom:
•Den högsta hastigheten är 30 km/tim.
•Det ska finnas en godkänd LGF-skylt baktill.
•Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt och orange reflexanordningar åt sidorna.
•Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled.
För båttransportvagn som är släpvagn gäller bestämmelserna för släpvagnar.
-
Mycket "kul" läsning på Transportstyrelsen....
Släpvagn till motorcykel
Till en tvåhjulig motorcykel får man koppla en släpvagn som är högst 125 centimeter bred. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Det är inte tillåtet att skjutsa personer på släpvagnen till en motorcykel, enligt 4 kap. 15 a-b § trafikförordningen (1998:1276).
Tekniska krav på till exempel släpvagnens däck och belysning finns i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar (VVFS 2003:23).
En släpvagn till en motorcykel behöver inte vara registrerad.