ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: mr grizzly skrivet 30 september 2009 kl. 21:29:20
-
har sökt konverteringssatser till min grizzly 700-09 men utan resultat. hittar inte ens vad det ska vara för glödlampor i den....har inte hjulingen hemma så det gick inte att bara skruva lös och kolla heller.....
nån som kan hjälpa mig lite på traven i detta fall så skulle jag bli glad.
har som bestämt mig för bandsats och undrar om det är nått märke som är bättre än andra eller om det finns nått som man ska akta sig för...
hoppas på svar...
-
Tack för hjälpen alla!!!
Detta är ett fantastiskt forum med många läsare. Världens uppslagsverk för den som önskar lite hjälp. Google kan kasta sig i väggen i jämförelse.....
Synd bara att inte nån orka svara......
-
Tror det sitter en där som heter H6M. Har inte sett nått xenon kit med sån lampa men det finns säkert i usa..
-
Tack för hjälpen alla!!!
Detta är ett fantastiskt forum med många läsare. Världens uppslagsverk för den som önskar lite hjälp. Google kan kasta sig i väggen i jämförelse.....
Synd bara att inte nån orka svara......
12V 35/35W
-
Är det H6M så är det samma som Raptorn har och det finns i xenon
-
sedär, nån som reagerade... :djump:
h6m har jag hittat som xenon men bara typ helljus, ej hel och halv. men det kanske räcker.....
-
Är det inte så att H6:an är ett "helljus" men med tilläget M så är det hel och halvljus.
Skall du få detta som bi-xenon så är detta ibland löst genom att en solenoid ändrar ljuspunkten.
-
I Raptorn är det 2 trådar i lampan hel å halv. Men lampan som passar heter H6M och har bara en ljustråd. Vi fick lite problem när vi satt sånna i raptorn.
Det lyste som fan men det var svårt att ställa ner framlamporna så lågt att det inte bländade andra. När man åkte i mörkret så blinkade alla åt en att man hade helljuset på det va drygt som fan
Ska man ha xenon så är det mycket bättre att sätta xenon i extraljus och ha orginalljuset kvar.
Jag har Hellas optiska dimmljus och körde med 35w xenon och det lyste bra om man kör i skogen (bred ljusbild). Nu ska jag stoppa i 50w xenon i dom.
-
har sökt konverteringssatser till min grizzly 700-09 men utan resultat. hittar inte ens vad det ska vara för glödlampor i den....har inte hjulingen hemma så det gick inte att bara skruva lös och kolla heller.....
nån som kan hjälpa mig lite på traven i detta fall så skulle jag bli glad.
har som bestämt mig för bandsats och undrar om det är nått märke som är bättre än andra eller om det finns nått som man ska akta sig för...
hoppas på svar...
Om du är medlem på Quadsweden.se så kan du gå in på Mats B
Han har xenon på sin Grizzly och säljer även xenon kit.
-
Tjenare, monterade just xenon kit på min Grizzly 700-08 och den har orginal en knopp som heter HS1. (lika som H4 bara att effekten är mera ATV vänlig 35W/35W. Köpte en serie H4 low beam only, för jag behöver inte helljus. (har extraljus....) Kan inte se något problem att montera en vanlig H4 xenonserie med skärmservo. Det kan ju hända att ni har något annat lampsystem på era Grizzlyn i Sverige. :dntknow:
-
Nu när jag kom hem från mörka skogen pillrade jag väck ena lampan för att kolla sockeln, och visst passar en H4:a där!
Så nu har jag kollat lite xenonkit.
Första frågan, vad är det för fördel att köpa Grizzly-kit, tex detta (tycker 2200 kronor och 6000K är för mycket):
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=8431317
Oljebaren (får bra pris av dem) har ju H4-kit i färgläget 4300 och även om man väljer slimvarianten blir det halva priset:
http://www.oljebaren.se/xenon/xenon-kit/kit-35w/bi-xenonkit-slim-35w
MEN, sen undrar man ju lite på om reflektorerna klara att kyla 55-wattare... någon med erfarenhet av detta?
-
MEN, sen undrar man ju lite på om reflektorerna klara att kyla 55-wattare... någon med erfarenhet av detta?
Xenonljus ger mer ljus och MINDRE värme, i en lampa omvandlas de 55watten till ljus och spillvärme, ju mer ljus lampan levererar desto mindre spillvärme blir det över, så pallar säkringarna för startströmmen till 55w-kit är det bara att köra =)
-
Original sitter det 35 watt halogen, men du menar att 55 watt xenon avger MINDRE värme än original?
Reflektorerna är rätt dyra och vill inte sabba dem "medvetet".
Gällande säkringar så kan jag montera vinschsäkring på 200 amp.
-
Saxat från coborimports xenonFAQ:
Fråga:
Blir det inte för varmt med en starkare Xenonlampa istället för original Halogenlampan?
Svar:
Xenonlampan blir inte alls så varm som en Halogenlampa. Inte ens 75W Xenonlampor blir lika varma som 55W Halogenlampor. Så skador på reflektorn av värme är inte någon risk.
Detta är en av anledningarna till att lagen kräver strålkastarrengöring vid konvertering av halvljus eftersom snö och is inte smälter bort från glaset
-
Kolla denna tråd om xenonkit......http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32600.84
Själv kommer jag köpa 35 watt istället för jag kommer sätta på extraljus som också ska konverteras :)
-
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=7178&grp=984194 varsågod här finns det lite smått och gått :o
-
Glömde skriva att priset är runt 40 €......inkl. frakt
Kolla denna tråd om xenonkit......http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32600.84
Själv kommer jag köpa 35 watt istället för jag kommer sätta på extraljus som också ska konverteras :)
-
Jag är skitnöjd med gooffroads xenonkit (endast podden)
-
Hej!
På min grizzly 700 -08 så har jag monterat H4 bi-xenon 35w från xenonkungen och det funkar skitbra, det blir jättebra ljus på maskin, dessutom så har jag monterat en X-vision ljusramp som ger 5400 lumen, så nu är det dagsljus när jag slår på helljuset, ljusrampen köpte jag på Go-offroad, mycket nöjd nu i höstmörkret..
-
Nu när jag kom hem från mörka skogen pillrade jag väck ena lampan för att kolla sockeln, och visst passar en H4:a där!
Så nu har jag kollat lite xenonkit.
Första frågan, vad är det för fördel att köpa Grizzly-kit, tex detta (tycker 2200 kronor och 6000K är för mycket):
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=8431317
Oljebaren (får bra pris av dem) har ju H4-kit i färgläget 4300 och även om man väljer slimvarianten blir det halva priset:
http://www.oljebaren.se/xenon/xenon-kit/kit-35w/bi-xenonkit-slim-35w
MEN, sen undrar man ju lite på om reflektorerna klara att kyla 55-wattare... någon med erfarenhet av detta?
Ibland klagar man på att folk frågar på forumet men sedan inte redovisar resultatet, när det väl kommer ett sådant...
Hrm... jag köpte ett kit på Oljebaren, fast inte slimversionen... tog tjockismodellen och det funkade.
35 watt bixenon, smidig montering och snabb inkoppling.
Kablagen hade gärna fått vara liiite längre från ballasterna, men det funkade.
Dock kommer jag ändå att fixa hjälmlyse (råkade krossade andra hjälmen för några veckor sen, så...) för i skogen är maskinmonterad belysning kass.
Visst, på en stig är det ju bra, eller på en väg, men i terrängen är det skuggor överallt och ingen belysning där man tittar.
Kör man över en stor sten tex så vill man kanske se vad som är nedanför stenen INNAN man kört ner, osv...
Xenonkonverteringen som sådan är jag nöjd med, ljuset blev nog typ dubbelt så starkt... minst.
()p