ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Chinapuff skrivet 30 september 2009 kl. 20:08:58
-
Min SMC 300 "missar" och går på en cylinder vid tomgång. Rör jag gasen kommer den andra cyl. direkt. Har plockat ner förgasaren och gjort rent den. Har inte bytt tändstift ännu, men den har ju bara gått 230 mil...
Kan ju vara fel på dom ändå :-\ Sitter och funderar på lågfartsmunstycket som 45 nu (högfart 135) men det kanske är för litet...
Någon här som har eller har haft liknande problem?
-
En gammal 125cc hoj jag har beter sej så också.
den har en spricka i ena insugsgummit och den är stendöd på ena cylindern tills den kommer upp i varv och först då skjuter den igång på båda.
funkar den som vanligt när den väl tänder på båda o du har varv på den?
-
Ja, den går hur bra som helst när man kör den. :) Detta problemet kommer och går. Ibland kan den gå bra även på tomgång. Men jag ska börja med att byta tändstift, det är ju enkelt att börja med det! ;)
-
det kan vara så simpelt som dåligt batteri också, det är ju enkelt att kolla iafa :) ladda batteriet under natten o se om du har samma problem.
-
Har det någon betydelse? Men det är ju enkelt att ladda och se. ()p
-
kör jag 125:an utan batteri så vägrar den gå på ena cylindern över huvud taget, vet inte om det är min hoj som har nån form av utvecklings störning eller om det är batteriet/laddningen ;D
-
HUr vet man om den kör på 1 eller 2 cylinder ?
-
Har inte en aning om hur just denna motor funkar men på min gammla honda så var det 2 munstycken. ett lågfart och ett annant när man gasapå. OM det är dubbla munstycken i din maskin kanske det kan var läge att göra rent (om inte något av det andra funkar eftersom detta är lite "jobbigare" än att byta tändstift).
-
:hmmm: Som jag skrev inledningsvis så plocka jag av förgasaren och gjorde rent den. Jag blåste rent med lufttryck både lågfart och högfartsmunstycken. Man kan säga att jag blåste på alla tänkbara ställen där det kan finnas smuts. Jag får se om jag får fatt på tändstift i helgen...
-
Jag har bytt tändstift och nu går min SMC 300 som den ska igen. ()p
Hoppas att det "bara" var det felet... Passade på att slänga på ett öppet luftfilter också! ;D
Det är rätt trångt att montera öppet luftfilter på 300XLE jag fick "stuka" till det ganska rejält för att få plats med det. Hur har ni andra gjort för att få dit ett öppet luftfilter??
-
Nu hade ju jag iofs en smc 250 så den kanske inte stämmer helt överens med din 300, men så här gjorde jag iaf....
Jag förlängde förgasarhalsen med en ca 50cm lång ståltråds förstärkt rejäl slang med ungefär samma inner diameter såklart, sen slangklämmor i var ända + lite eltejp på den delen filtret sitter ,då hamnade luftfiltret under batterihållaren som är nergjuten i plasten under sadeln och där surrade jag fast slangen/luftfiltret med eltejp, du kanske får surra runt nåt annat för ditt batteri sitter väl snett underifrån och inte under sadeln som mitt gjorde... Det blev stabilt som f-n iaf O0
-
okej, samma tanke som jag hade. Men på 300 så har dom vinklat förgasaren så den slangen jag prövade fick jag helt enkelt inte på plats.
Jag ska pröva lite andra slangar och se om det går att flytta bak det som du menar.
Personligen tycker jag det är helt idiotiskt att inte ha lika lång väg till båda cylindrarna. Som det är nu så blir det ju kortare väg för luft o bränsle på 2:ans cyl. :hmmm: