ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Miko skrivet 29 september 2009 kl. 15:50:22

Titel: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 29 september 2009 kl. 15:50:22
Är det något som skiljer årsmodell 09 jämfört med 07 och 08 modellerna. Är det nått som har förbättrats eller eventuella fel som har blivit åtgärdade på -09 hjulingarna?

Finns det brister eller barnsjukdommar på -09 medellerna som jag bör hålla koll på vid ett eventuellt köp?
Ni som kört ett tag kanske kan ge mig lite tips som nybörjare  :)

/Miko
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07
Skrivet av: Pizzaface skrivet 30 september 2009 kl. 19:39:39
Har ingen aning om vad som skliljer mellan årsmodellerna. Jag har Goes 520max som rullat ca:350 mil och jag har endast bytt ett start relä.
Servar och kollar ventiler mm själv. Kör hårt samtidigt som jag använder huvet. Sänker den aldrig i vatten/lera mm. Men kör väldigt hårt i ler vatten mm.
Allt har fungerat bra för mig, om du skall köpa en så provkör en ny och åk sedan och provkör den som du är sugen på så du vet skillnaden. Lyft på sadlen och kolla hur det ser ut bland säkringar mm så det ser helt och rent ut. Sen det vanliga hjullager styrleder spindelleder. Våra maskiner har ju noll andrahands värde så jag hade köpt en beggad. Det gjorde jag och prutade 10000:-. Lycka till. Tycker fler borde kunna ge lite tips till dig. Finns det inga kvar på forumet, eller har ni byt till japaner??  :hmmm:
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07
Skrivet av: Miko skrivet 30 september 2009 kl. 22:51:26
Låter som din Gås funkat fint, jag kommer nog inte heller sänka den i nått surhål iaf inte så den riskerar att skadas pga av lervatten mm.

Nu blir det nog så att jag köper en helt ny då jag känner en viss osäkerhet vid beg köp. Köper man en ny så vet man att den är ny samt att man har garanti, sen att andrahandsvärdet inte är så högt får man väll ta...nytt är ändå nytt :djump:

Kan hålla med om att det verkar va dåligt med folk som vet nått....men de kanske sitter fast i nått surhål  :D
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07
Skrivet av: Pizzaface skrivet 1 oktober 2009 kl. 17:03:14
Hehe sant! Hoppas att du blir nöjd med maskinen. Det står nog i service boken ang innkörning om du orkar. Lycka till!!!!  ()p
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07
Skrivet av: Miko skrivet 1 oktober 2009 kl. 22:41:25
Ja nu är hjulingen beställd  :djump:
Men det blev en X5:a lång istället för den gamla modellen som jag varigt inne på först. Och de ångara jag inte efter att ha prov kört.
Provade den gamla modellen, den jag körde hade gått 135mil. Den var extremt svårväxlad i vissa lägen näst intill omöjlig. Och att få i P-läge var inte de lättaste, sen var de problem när man ska koppla på kärra, går att modifierar men det anser jag inte man ska behöva på en ny maskin...det kändes inte riktigt rätt efter en stunds körning.
Därav började jag snegla på X5:an och den var det inga problem med att koppla kärra på, man satt skönare, mycket lätt att växla, P-broms var flyttad till styre och väldigt lätt att få i (smart lösning). Det tråkiga på båda långa modellerna var väll att det inte fanns effekavgas som passade enligt ÅF, fanns bara till korta.
Men det kanske inte är så svårt att rensa själv?

Så till veckan får man den, med full armor kitt och lite låsanordningar  :sunny:
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 3 oktober 2009 kl. 08:29:03
jag har kört min på å under lera-vatten å den bara går ()p den har gått 500mil men inte utan problem mest små saker :tickedoff och det med p-läget ta bort den så kommer den å funka fint å växla ()p inte behöver man en p växel på en motorcykel :nono:
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 3 oktober 2009 kl. 12:22:17
Hehe ser på lilla bilden att du använder den som ubåt  :lol: Vet inte om jag vågar dränka min så men det är kul å se på när andra gör det  :P
Okej så de finns en lösning på det med, men tycker ändå de är lite svagt på en ny maskin. Men kommer inte ha de problemet endå på X5:an.

Sitter det nån mer strypning än den i förgasaren? Har läst nått om någon skruv vid tummgasen också?
I övrigt blir de nog ett fjäderbyte till variatorn, verkar som alla som gjort detta blivigt nöjda  :)
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Pizzaface skrivet 3 oktober 2009 kl. 20:53:48
Du kan ev få köpa min fjäder. Har bytt tillbax till original, jag kör med en annan rem och original fjäder inget tjut. Grattis till köpet! Hoppas den fungerar bra! Kör försiktigt! ()p
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Kenth skrivet 3 oktober 2009 kl. 21:31:39
Vad är det för rem du har Pizzaface kanske man skule byta också för att slippa skriket!
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 3 oktober 2009 kl. 22:44:09
Men alltså nu får vi reda ut detta, man byter väll till en något hårdare fjäder för att hjulingen blir starkare och minska remslir, trodde även tjutet försvann när man bytte fjäder??

Vad sitter det för vinch på X5:an orginal? Vad är det för dragkapacitet på den?


//Miko
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Pson™ skrivet 3 oktober 2009 kl. 23:16:22
Det sitter en vinch på 2500lbs på tidigare cfmoto. Så det borde ju vara en sån på x5an oxå..
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 3 oktober 2009 kl. 23:48:53
De borde bli ca 1100kg, rätt bra drag i den då  8)
Dagarna känns vääldigt långa när man väntar på hjulingen  :djump:
Det sitter en vinch på 2500lbs på tidigare cfmoto. Så det borde ju vara en sån på x5an oxå..
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Pizzaface skrivet 4 oktober 2009 kl. 00:13:28
Japp det stämmer med fjädern. Men en kompis remmar small av totalt 2 st varav den sista förstörde bakre delen av variatorn. Jag köpte en förstärkt rem från usa som enligt dom skulle vara bättre för tung körning typ skogs arbete eller nåt. Hur som helst efter jag monterade den remmen med original fjäder har den aldrig gnällt igen har kanske kört med den i 50mil iofs. Kanske kommer gnället igen? Men men. Det är en Dayco rem (stavning). Min gamla rem var det lite jack i på utkanten där den är som bredast på remmen. Det var därför jag bytte tillbaka till original.
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 4 oktober 2009 kl. 19:38:53
Där ser man, och det var fjädern som gjorde att remarna gick av? Men om du kör med förstärkt rem och orginalfjäder så borde du väll inte vinna nån styrka och remslitet borde va desamma, bortsett från att remen kanske håller längre än orginal då den var "förstärkt" och att gnisslet försvann?

Men det är ju kanon att de funka bra iaf  ;)
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Pizzaface skrivet 4 oktober 2009 kl. 19:44:11
Jag vet faktiskt inte vad det beror på att remmarna small av. Men jag vågar inte ta den risken. Jag tänkte att det får hellre tjuta någon gång istället.
Men att tjutet försvann med den remmen jag har nu är ju bara en bonus. Stort sett alla här med en cf har ju bytt fjäder och deras verkar ju fungera bra. Det är väl några här som har skjutit lite remmar. Sök på forumet och se om dyu hittar något.
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 4 oktober 2009 kl. 23:33:28
Ok, men jag var mest nyfiken på om de fanns något konkret som pekade på att remarna gick av pga fjäderbyte men det verkar de ju inte göra  :)
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: T skrivet 5 oktober 2009 kl. 08:34:50
Halloj! :)

Ang fjäderbyte och smällda remmar så är det några få (tror det är två eller tre) som blåst rem efter fjäderbyte och det har sålts hundratals fjädrar under ca 2 år.

En av dessa fick ny rem av mig, då han hade bytt rem i samma veva och efter bytet var allt ok, så där berodde det troligen på remmen enbart.

Jag har inte funnit några anledningar till varför remmen går efter byte av fjäder, finns ingen anledning till att det skulle bli så.

Så, det är helt safe att byta fjäder, händer något så ringer du så löser vi saken direkt :)

Ang att få bort remtjut med en Daycorem (HP2032) enbart så hjälper inte det.
Har du en annan rem, som är lite bredare, så kanske det kan funka men då tappar du utväxling i botten (men den skulle kunna gå fortare).

Att jag vet att det inte hjälper är för att vi säljer Daycoremmar till CF och ingen har blivit av med remtjutet pga detta.

Det som hjälper är att låta bli att bromsa hårt med fot/bak bromsen.

Gör du det så låser du hela drivlinan ink variatorn som då inte får chans att växla tillbaka. Sedan startar du med slak rem med remtjut som följd.
Nya fjädern pressar hårdare så den hinner växla ner.

Köp Pizzaface's fjäder (dumt om den bara ligger där), du kommer inte bli missnöjd ()p

MVH / Benny
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 5 oktober 2009 kl. 14:47:06
Det var ett informativt inlägg Benny, Tackar  ()p

De får bli ett fjäderbyte när jag får hjulingen  8) Så problemet med slak rem efter kraftiga inbromsningar förvinner också, det var ju ännu en positiv anledning att byta. Nu kommer man inte tokbromsa förutom i nödfall men ändå skönt att tjutet försvinner, och mindre slit på rem.

Btw, min ÅF ringde precis. X5:an var slut i lager hos atvsweden, nästa leverans kommer sista veckan i oktober  :( Lagerstatusen stämmer inte på deras sida. Hur ska man nu stå ut så länge.... :dntknow:
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Pizzaface skrivet 5 oktober 2009 kl. 20:11:51
Jag har inget korrekt svar på om det är fjäderns fel eller inte, men som du ser har ju bla Trech mlf såld hur många fjädrar som helst. Och Trech kan detta betydligt bättre än mig efter som han jobbar med sakerna. Själv blev jag skraj då kompisens remmar gick av. Första remmen höll 3mil, den andra 7 mil. Nu är bakre delen till variatorn ny och original fjädern på plats och det har hållt längre än 7 mil. Jag vill ABSOLUT INTE säga att det är fjäderns fel, det kan ha varit något med bakre variator delen, vad vet jag.
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:13:03
Nä jag förstår dig helt och hållet  ;) Men du får allt ge din fjäder som ligger och skräpar en ny ägare   ^-^ :sunny:

Jag har inget korrekt svar på om det är fjäderns fel eller inte, men som du ser har ju bla Trech mlf såld hur många fjädrar som helst. Och Trech kan detta betydligt bättre än mig efter som han jobbar med sakerna. Själv blev jag skraj då kompisens remmar gick av. Första remmen höll 3mil, den andra 7 mil. Nu är bakre delen till variatorn ny och original fjädern på plats och det har hållt längre än 7 mil. Jag vill ABSOLUT INTE säga att det är fjäderns fel, det kan ha varit något med bakre variator delen, vad vet jag.
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: T skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:22:09
Sen kollar du här hur man byter, om du inte redan visste det :)

http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62


/B
Titel: SV: Allroad 500 -09 -08 -07/ X5
Skrivet av: Miko skrivet 5 oktober 2009 kl. 21:48:09
Den guiden har jag letat upp, ligger inte på latsidan här inte  ^-^ ;D Men tackar för tipset Benny :blob1:
Sen kollar du här hur man byter, om du inte redan visste det :)

http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62


/B